Předposlední závod seriálu GPD rally cupu 2016 proběhl v polovině listopadu v areálu autodromu v Sosnové. I tentokrát se gépédéčko postaralo o zahájení motoristického víkendu s názvem Setkání mistrů. Tradičně sychravé počasí se letos nekonalo a sluníčko se jen občas schovalo za mraky. I letos se v Sosnové sešla velice slušná konkurence osmi jezdců v kategoriích WRC, R5 a open, dalších 12 jezdců startovalo v kategorii produkčních vozů N4, čtyři vozy F2 s jednou poháněnou nápravou plus jeden kartcrossový speciál.
Velkou změnou byl kompletně nový koncept tratě rychlostní zkoušky, vynechal se most a jezdci při paralelní erzetě startovali proti sobě. Tato změna se ukázala jako velice atraktivní a všichni si ji užili. Dopoledne byly připraveny čtyři klasické rychlostky a po obědě se jely dvě paralelní rozjížďky.
V kategorii F2 se představili Rosťa Kovařčík s felicíí kit car, Jirka Gerych se saxem, Marek a Viktor Mechlovi s Hondou civic. Nejrychleji do soutěže vstoupil Rosťa, když vyhrál první dvě rychlostky a vedl skoro o deset sekund. Postupně osychající trať ale jezdci na felicii moc neseděla a musel se sklonit před výkonem Jirky Gerycha. Ten po ránu začal opatrně, ale postupně zrychloval a po 4. RZ se dostal do vedení, které si udržel až do cíle. Boj o bronzový stupínek se tak stal rodinnou záležitostí Mechlů. Rychlejší byl od startu starší a zkušenější Viktor, který si ze Sosnové odvezl pohár za třetí místo v kategorii F2. Pomyslná brambora tak zůstala Markovi, je ale nutno dodat, že se jedná o nejmladšího účastníka gépédéčka, kterému bylo letos 15 let.
Dvanáct produkčních vozů se přihlásilo do kategorie N4. Zde měli vysoké ambice Jarda Podešva na impreze 22B, Rado Čikor, Miloš Feigl a Lukáš Langmajer s evo devítkami. Blýsknout se určitě chtěla i jediná účastnice zastupující něžné pohlaví Pavlína Tydlačková s imprezou. Hlavní partner celého šampionátu firma GPD nasadila do soutěže dvě posádky, Michala Babičku a Libora Pernicu. Nejrychlejším časem se na první měřené zkoušce prezentoval Miloš Feigl a usadil se na první pozici. Vyrovnaným výkonem bez chyb si dojel při prvním letošním startu na gépédéčku pro zlatý pohár v kategorii N4 a 5. místo absolutně. Dva nejrychlejší časy a dva druhé, to je výsledek Járy Podešvy, který do Sosnové přijel s úplně novým motorem, a tak do závodu vstoupil opatrněji, než je u něj zvykem, bylo z toho druhé místo ve třídě a osmé absolutně. Třetí příčku v N4 a desáté místo celkově si po celý závod držel a udržel až do cíle Michal Babička, který si jízdu náramně užíval. Na paty mu šlapal druhý zástupce firmy GPD Libor Pernica, který nechtěl v pomyslném team cupu tahat za kratší konec. Pro Libora to byl teprve třetí start na závodech a bude zajímavé sledovat vzájemný duel těchto dvou jezdců. Pátou příčku si odváží ze Sosnové Zbyněk Šantavý, který startoval s lancerem deváté evoluce. Bohužel jezdecká chyba na třetí RZ rozhodla, že se Zbyněk nemohl utkat o cenné kovy. Šestá příčka, to je výsledek herce Lukáše Langmajera, který zatím přistupuje k výkonnému lanceru z dílen JTRT s velkým respektem a je vidět, že se v žádném případě nechce přecenit své síly. Sedmé místo patřilo Luďku Karlíkovi s identickým vozem. Osmý dojel Jiří Kratochvíl, kterého bohužel přibrzdila technická závada na RZ 3 a ta ho vyřadila z boje o stupně vítězů. Devátá příčka patří Radku Fialovi s evo desítkou, Radek v úvodu nezvolil vhodné obutí, a proto se ve výsledcích propadl. David Suchařípa startoval i tentokrát s imprezou N12 a dojel si pro desátou příčku. Jedenáctá příčka, to je výsledek dámy za volantem Pavlíny Tydlačkové startující také s imprezou. Největším smolařem se stal Rado Čikor, který do Sosnové přijel až ze Slovenska a porucha na turbu ho zastavila ještě před startem první rychlostky.
Oživením startovního pole byla určitě účast Adama Kotašky s cartcrossovým speciálem, pro kterého se nenašla adekvátní kategorie, a tak se Adam počítal do celkového pořadí, kdy skončil na krásném devátém místě absolutně.
V absolutní klasifikaci předvedl svou letošní nadvládu Roman Odložilík, vyhrál tři ze čtyř zkoušek, a tím si zajistil účast ve finálových jízdách. Druhým finalistou se stal Martin Vlček, ten měl původně startovat s peugeotem, ale nakonec Vlčák přesedl do fiesty R5 od Orsák rally teamu. Účast ve finále si jezdec z Příbora vybojoval až v poslední RZ, kdy se dostal na postupovou druhou příčku před Silvestra Mikuláštíka. „Silvero“ si od startu držel druhou příčku, ale čtvrtá zkouška mu nevyšla dle představ, a tak se propadl na 3. příčku. V bojích o bronzový stupínek mu navíc sekundoval Antonín Tlusťák s fábii R5. Tonda bohužel chyboval hned na první zkoušce a ze sedmého místa se postupně probojoval až na 4. pozici. Na pátém místě se držel Lukáš Čala startující s fiestou R5 od TRT Czech rally teamu. Lukáš si jízdu s fordem náramně užíval a bylo to vidět na jeho úsměvu v servisu i při jízdě na trati. Šestý po polovině odjetých km se držel Miloš Feigl. Sedmý Martin Samohýl s výkonnou rallycrossovou fábií R5, Martin bojoval s klasickou rally zkouškou, neboť jeho rallycrosový speciál nemá ruční brzdu a některé zatáčky byly hodně utažené. Soupeřem Martinovi v posledních erzetách byl Jára Podešva s imprezou 22B.
Finálové rozjížďky nabídly velké souboje a jezdci si nedarovali ani centimetr na trati. V souboji dvou fordů o celkové prvenství byl jednou rychlejší Roman a jednou Martin. Vítězem gépédéčka v Sosnové se tedy stal, letos neporažený, Roman Odložilík před Martinem Vlčkem. Třetí místo na stupních vítězů měl doplnit vítěz ze souboje značky Škoda, a to R5, versus WRC. Silvero zatáhl v úvodní rozjížďce a byl rychlejší, tím si zajistil třetí příčku. Ve druhé mu to sice Tonda vrátil, ale na stupně to tentokrát nestačilo, a tak si do Slušovic odváží pomyslnou bramboru. V souboji o páté místo byl rychlejší Miloš Feigl, Lukáš Čala se nevyvaroval chyb, a tak se propadl na příčku šestou. Zajímavý souboj předvedli Martin Samohýl a Jára Podešva. Na obou jezdcích bylo vidět, že do souboje dali úplně vše. Šťastnějším v tomto duelu byl Martin, a tak uhájil sedmou příčku absolutně. Osmé místo si ze Sosnové odváží Jaroslav Podešva.
Tento podnik pořádaný v Sosnové je brán jako domovský pro hlavního partnera seriálu děčínskou firmu GPD, která se zde prezentovala a připravila pro všechny účastníky výborné zázemí. Za to jim patří za jezdce i za pořadatele velké poděkování.
Závod v Sosnové proběhl bez problémů a divácky atraktivní souboje o každou desetinku sekundy nenechaly nikoho v klidu. Nyní čeká na jezdce vrchol sezony GPD rally cupu 2016 - Mikulášská GPD rally, pořádaná opět v Kopřivnici. A jelikož není zatím znám vítěz v absolutní klasifikaci ani mezi dvoukolkami a pojede se o dvojnásobek bodů, bude se na co dívat. Závod se pojede v neděli 4. 12. 2016 a bude zpřístupněn i pro veřejnost, pro kterou budou připravena atraktivní divácká místa, parkování v areálu, zahřívací rychlostní zkouška a možnost výhry svezení v závodním voze.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.