Předposlední závod seriálu GPD rally cupu 2016 proběhl v polovině listopadu v areálu autodromu v Sosnové. I tentokrát se gépédéčko postaralo o zahájení motoristického víkendu s názvem Setkání mistrů. Tradičně sychravé počasí se letos nekonalo a sluníčko se jen občas schovalo za mraky. I letos se v Sosnové sešla velice slušná konkurence osmi jezdců v kategoriích WRC, R5 a open, dalších 12 jezdců startovalo v kategorii produkčních vozů N4, čtyři vozy F2 s jednou poháněnou nápravou plus jeden kartcrossový speciál.
Velkou změnou byl kompletně nový koncept tratě rychlostní zkoušky, vynechal se most a jezdci při paralelní erzetě startovali proti sobě. Tato změna se ukázala jako velice atraktivní a všichni si ji užili. Dopoledne byly připraveny čtyři klasické rychlostky a po obědě se jely dvě paralelní rozjížďky.
V kategorii F2 se představili Rosťa Kovařčík s felicíí kit car, Jirka Gerych se saxem, Marek a Viktor Mechlovi s Hondou civic. Nejrychleji do soutěže vstoupil Rosťa, když vyhrál první dvě rychlostky a vedl skoro o deset sekund. Postupně osychající trať ale jezdci na felicii moc neseděla a musel se sklonit před výkonem Jirky Gerycha. Ten po ránu začal opatrně, ale postupně zrychloval a po 4. RZ se dostal do vedení, které si udržel až do cíle. Boj o bronzový stupínek se tak stal rodinnou záležitostí Mechlů. Rychlejší byl od startu starší a zkušenější Viktor, který si ze Sosnové odvezl pohár za třetí místo v kategorii F2. Pomyslná brambora tak zůstala Markovi, je ale nutno dodat, že se jedná o nejmladšího účastníka gépédéčka, kterému bylo letos 15 let.
Dvanáct produkčních vozů se přihlásilo do kategorie N4. Zde měli vysoké ambice Jarda Podešva na impreze 22B, Rado Čikor, Miloš Feigl a Lukáš Langmajer s evo devítkami. Blýsknout se určitě chtěla i jediná účastnice zastupující něžné pohlaví Pavlína Tydlačková s imprezou. Hlavní partner celého šampionátu firma GPD nasadila do soutěže dvě posádky, Michala Babičku a Libora Pernicu. Nejrychlejším časem se na první měřené zkoušce prezentoval Miloš Feigl a usadil se na první pozici. Vyrovnaným výkonem bez chyb si dojel při prvním letošním startu na gépédéčku pro zlatý pohár v kategorii N4 a 5. místo absolutně. Dva nejrychlejší časy a dva druhé, to je výsledek Járy Podešvy, který do Sosnové přijel s úplně novým motorem, a tak do závodu vstoupil opatrněji, než je u něj zvykem, bylo z toho druhé místo ve třídě a osmé absolutně. Třetí příčku v N4 a desáté místo celkově si po celý závod držel a udržel až do cíle Michal Babička, který si jízdu náramně užíval. Na paty mu šlapal druhý zástupce firmy GPD Libor Pernica, který nechtěl v pomyslném team cupu tahat za kratší konec. Pro Libora to byl teprve třetí start na závodech a bude zajímavé sledovat vzájemný duel těchto dvou jezdců. Pátou příčku si odváží ze Sosnové Zbyněk Šantavý, který startoval s lancerem deváté evoluce. Bohužel jezdecká chyba na třetí RZ rozhodla, že se Zbyněk nemohl utkat o cenné kovy. Šestá příčka, to je výsledek herce Lukáše Langmajera, který zatím přistupuje k výkonnému lanceru z dílen JTRT s velkým respektem a je vidět, že se v žádném případě nechce přecenit své síly. Sedmé místo patřilo Luďku Karlíkovi s identickým vozem. Osmý dojel Jiří Kratochvíl, kterého bohužel přibrzdila technická závada na RZ 3 a ta ho vyřadila z boje o stupně vítězů. Devátá příčka patří Radku Fialovi s evo desítkou, Radek v úvodu nezvolil vhodné obutí, a proto se ve výsledcích propadl. David Suchařípa startoval i tentokrát s imprezou N12 a dojel si pro desátou příčku. Jedenáctá příčka, to je výsledek dámy za volantem Pavlíny Tydlačkové startující také s imprezou. Největším smolařem se stal Rado Čikor, který do Sosnové přijel až ze Slovenska a porucha na turbu ho zastavila ještě před startem první rychlostky.
Oživením startovního pole byla určitě účast Adama Kotašky s cartcrossovým speciálem, pro kterého se nenašla adekvátní kategorie, a tak se Adam počítal do celkového pořadí, kdy skončil na krásném devátém místě absolutně.
V absolutní klasifikaci předvedl svou letošní nadvládu Roman Odložilík, vyhrál tři ze čtyř zkoušek, a tím si zajistil účast ve finálových jízdách. Druhým finalistou se stal Martin Vlček, ten měl původně startovat s peugeotem, ale nakonec Vlčák přesedl do fiesty R5 od Orsák rally teamu. Účast ve finále si jezdec z Příbora vybojoval až v poslední RZ, kdy se dostal na postupovou druhou příčku před Silvestra Mikuláštíka. „Silvero“ si od startu držel druhou příčku, ale čtvrtá zkouška mu nevyšla dle představ, a tak se propadl na 3. příčku. V bojích o bronzový stupínek mu navíc sekundoval Antonín Tlusťák s fábii R5. Tonda bohužel chyboval hned na první zkoušce a ze sedmého místa se postupně probojoval až na 4. pozici. Na pátém místě se držel Lukáš Čala startující s fiestou R5 od TRT Czech rally teamu. Lukáš si jízdu s fordem náramně užíval a bylo to vidět na jeho úsměvu v servisu i při jízdě na trati. Šestý po polovině odjetých km se držel Miloš Feigl. Sedmý Martin Samohýl s výkonnou rallycrossovou fábií R5, Martin bojoval s klasickou rally zkouškou, neboť jeho rallycrosový speciál nemá ruční brzdu a některé zatáčky byly hodně utažené. Soupeřem Martinovi v posledních erzetách byl Jára Podešva s imprezou 22B.
Finálové rozjížďky nabídly velké souboje a jezdci si nedarovali ani centimetr na trati. V souboji dvou fordů o celkové prvenství byl jednou rychlejší Roman a jednou Martin. Vítězem gépédéčka v Sosnové se tedy stal, letos neporažený, Roman Odložilík před Martinem Vlčkem. Třetí místo na stupních vítězů měl doplnit vítěz ze souboje značky Škoda, a to R5, versus WRC. Silvero zatáhl v úvodní rozjížďce a byl rychlejší, tím si zajistil třetí příčku. Ve druhé mu to sice Tonda vrátil, ale na stupně to tentokrát nestačilo, a tak si do Slušovic odváží pomyslnou bramboru. V souboji o páté místo byl rychlejší Miloš Feigl, Lukáš Čala se nevyvaroval chyb, a tak se propadl na příčku šestou. Zajímavý souboj předvedli Martin Samohýl a Jára Podešva. Na obou jezdcích bylo vidět, že do souboje dali úplně vše. Šťastnějším v tomto duelu byl Martin, a tak uhájil sedmou příčku absolutně. Osmé místo si ze Sosnové odváží Jaroslav Podešva.
Tento podnik pořádaný v Sosnové je brán jako domovský pro hlavního partnera seriálu děčínskou firmu GPD, která se zde prezentovala a připravila pro všechny účastníky výborné zázemí. Za to jim patří za jezdce i za pořadatele velké poděkování.
Závod v Sosnové proběhl bez problémů a divácky atraktivní souboje o každou desetinku sekundy nenechaly nikoho v klidu. Nyní čeká na jezdce vrchol sezony GPD rally cupu 2016 - Mikulášská GPD rally, pořádaná opět v Kopřivnici. A jelikož není zatím znám vítěz v absolutní klasifikaci ani mezi dvoukolkami a pojede se o dvojnásobek bodů, bude se na co dívat. Závod se pojede v neděli 4. 12. 2016 a bude zpřístupněn i pro veřejnost, pro kterou budou připravena atraktivní divácká místa, parkování v areálu, zahřívací rychlostní zkouška a možnost výhry svezení v závodním voze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.