Dominik Brož – sezona 2016: 6 * 17 * 11 * 84 * 6 Spleť čísel není poblázněný početní příklad pro školáky, ale číselný kód z letošní sezony Dominika Brože. I když Dominik svým způsobem vlastně školákem byl. Pojďme se nyní ohlédnout za sezonou 2016, kterou turnovský jezdec absolvoval v juniorském mistrovství Evropy, kde dojel šestý.
Dominik Brož si odbyl premiéru v rally v roce 2014, kdy nakoukl do rallysprintů. O rok později startoval ve velkém českém mistráku a ve třídě 6 si dojel pro konečné 3. místo a mezi dvoukolkáři byl sedmý. V letošní sezoně TMS Czech National Junior Team vyrážel na závody po Evropě. Dominik Brož s Petrem Těšínským totiž absolvovali kompletní seriál juniorského mistrovství Evropy. Cílem posádky bylo hlavně sbírat zkušenosti a osahat si tratě, na kterých běžně nestartuje. V průběhu sezony se zapojilo do ERCJ celkem 17 jezdců z 11 zemí Evropy.
První závod juniorů byl na začátku dubna v Irsku a Dominik s Petrem si dojeli pro první body. Vedle spousty poznatků zažila posádka i jeden úsměvný moment. „Po jednom z horizontů došlo ke kontaktu našeho vozu s irskou mezí, od které se ford odrazil a otočil do protisměru. Jelikož byla cesta úzká a já nechtěl riskovat jízdu v protisměru, abych se otočil, musel jsem kousek couvat. Pokud by nás dojela za námi startující posádka, zřejmě by byla v šoku, že jedeme erzetu pozpátku :-)),“ vzpomíná na veselý zážitek z úvodní soutěže sezony Dominik. Z Irska si přivezla turnovská posádka body za 5. místo v ERCJ. Následovala šotolinová rally na Azorských ostrovech. Zde se projevila malá zkušenost jízdy na nezpevněném povrchu, přesto sedmá příčka rozhodně nebyla zklamáním.
Na belgickou Ypres rally odjížděl Dominik Brož coby čerstvý dvacetiletý mladík a na asfaltovou soutěž se velmi těšil. Jenže není asfalt jako asfalt, o čemž se přesvědčila posádka víc než důkladně. Při shakedownu posadil Dominik svou fiestu do příkopy na jednu stranu a při kvalifikační zkoušce na druhou stranu. Posádka si smůlu vybrala před závodem a v samotné soutěži si dojela pro nejlepší výsledek sezony – čtvrté místo mezi juniory. Pokud se Dominikovi s Petrem v Belgii zadařilo, tak na druhé šotolinové soutěži sezony na body nedosáhli. Dopomohl k tomu i lehký výlet mimo trať, takže posádka dokončila soutěž v rámci super rally.
„Necelé dva kilometry před cílem zkoušky jsem projel zatáčku hodně vnitřkem a levým kolem jsem chytil příkopu, která nás stáhla do lesa. Cestou jsme navíc přerazili slabší stromek a dostat se zpět na cestu bylo nad naše síly,“ připomněl incident, jenž odsunul posádku mimo body, turnovský jezdec. Na domácí Barum rally se celý tým velmi těšil. V cíli Dominik s Petrem zopakovali výsledek z Belgie a na své konto si připsali body za 4. místo mezi juniory.
Poslední soutěž ERCJ proběhla v Lotyšsku a pro posádku juniorského týmu to byl smolný závod, neboť soutěž nedokončila. Posádka TMS Czech National Junior Teamu Dominik Brož – Petr Těšínský obsadila 6. místo mezi juniory se shodným počtem bodů jako pátý Niinemäe Miko-Ove. Estonský jezdec ovšem zvítězil v juniorské kategorii na domácí soutěži, a proto mu patří pátá příčka.
„Letošní sezonu hodnotím jako vydařenou. A to i přes to, že jsme v průběhu roku měli kosmetických poruch víc než dost. Kladně hodnotím, že se nám podařilo odstartovat do všech šesti závodů a z toho jsme pětkrát dovezli auto až na cílovou rampu. V průběhu roku jsme posbírali obrovskou porci zkušeností nejenom v závodním autě, ale také po logistické stránce. Museli jsme si také projít a naučit se vše, co se týká závodů v zahraničí. Tyto zkušenosti bychom rádi zužitkovali v příštím roce.
Rád bych poděkoval všem, kteří nám pomohli, jak finančně, materiálně nebo obětovali svůj čas. Velké díky patří rozhodně rodičům, tátovu autoservisu a mámině Občerstveni U Jezu, za velkou finanční pomoc, dále Tomáši Prokorátovi a jeho firmě BRD KOVO za velkou podporu. Díky náleží také Autoklubu České republiky za šanci reprezentovat naší zemi, Václavu Donátovi a jeho firmě Autorent a AD Donát. Bohouši Havlovi a Františku Beranovi za pomoc během sezony a mechanikům Petru Rulcojovi, Josefu Pozdničkovi za čas a finance, které nám obětovali.
Další dík míří mechanikům Petru Bezemkovi, Láďovi Neoralovi a Milanu Machalovi. Nesmím zapomenout v děkovačce ani na Petra Linharta, bez jehož zkušeností by bylo vše daleko složitější a nákladnější, dále na Petra Těšínského za super práci, srandu a pohodu v autě a potom taky Mirku Vebrovi za čas, který nám obětoval s články a rovněž Zdenku Weiserovi za možnost zviditelnit se lehce v časopisu Rally.“
A na závěr zbývá vysvětlit čísla z úvodu: 6 soutěží v ERCJ, 17 jezdců v kategorii ERCJ z 11 zemí, 84 absolvovaných rychlostních zkoušek a konečné 6. místo v ERCJ.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?