Václav Pech jun. a jeho EuroOil-invelt team si nemůžou na nudu stěžovat. Po velmi úspěšné éře se soutěžním speciálem MINI RRC korunované ziskem dalšího titulu mistra České republiky v rally, následovala roční etapa s diváky milovaným Porsche 911 GT3, které Václav Pech jun.celý rok učil jezdit a to ne zcela bez úspěchu. Teď se ale zdá, že v týmu nezůstane kámen na kameni. Porsche se stěhuje na příští roky do rukou šéfa týmu, Jiřího Jirovce, který tímto po letech opouští historiky a Václav Pech jun. s Petrem Uhlem v příští sezoně usednou do nového vozu Ford Fiesta R5.
„Myšlenku o jiném vozu jsme načali dřív, než naše soutěžní Porsche vyjelo z garáže. Už na začátku sezony totiž proběhl velký lobbing ze strany některých konkurentů proti našim startům s Poršákem na domácích tratích a my nevěděli, zda to nepovede k podobné situaci, jaká se stala vozům RRC, které byly předpisy výkonově utlumeny. Když se v letošní sezoně nerozběhl pohár R-GT v MS a ME, na který jsme se těšili a chtěli se jej zúčastnit, začali jsme s Jiřím Jirovcem vymýšlet co dál. Většinou naše rozhovory o budoucnosti probíhají mnohem dříve než vůbec rallyové publikum tuší,“ říká k této horké novince Václav Pech jun.
EuroOil-invelt team si aktuálně jako dodavatele nového vozu vybral M-Sport Malcolma Wilsona, protože tým s dlouholetou zkušeností v mistrovství světa v rally je pověstný svým dobrým zákaznickým přístupem. Vůz Ford Fiesta R5 EVO se zdá být vysoce konkurenceschopný a M-Sport se snaží co nejvíce vyjít vstříc, co se týká dodacího termínu. Věříme, že rodí nové silné partnerství v boji o český titul v příštích letech.
„O tom, že v letošním roce pojedeme s Porsche, se rozhodlo někdy v půlce roku 2015, kdy byla situace trochu jiná, co se týká R-GT skupiny. Ta se bohužel nechytla a postupně ji téměř všichni jezdci na mezinárodní úrovni opustili. O důvodech nešťastného postupu ze strany FIA ohledně homologace a udušení výkonu vozů, tak, že se s nimi nedá bojovat vpředu, se hodně napsalo. Nicméně tím se úplně rozpadl náš program s vozem na mezinárodním kolbišti v R-GT cupu, který měl být prioritní a domácí šampionát pouze doplňkový. Jeli jsme tedy pouze domácí šampionát a asi v polovině roku nám bylo již zcela jasné, kde jsou limity vozu. Ty se dost liší podle trakčních podmínek a druhu tratě. Došlo tedy k internímu rozhodnutí pořídit vůz R5 a s ním se vrátit do bojů na špičce domácího šampionátu, protože to je stále náš cíl. Porsche tady ale stále pořád bude a jeho druhá úloha je zajistit v týmu úlohu „záložního vozu“, pokud by se s Fordem něco nenadálého stalo,“ vysvětluje dále Jiří Jirovec
Tým má zatím s Fiestou naplánovaný tříletý program a o jeho cílech není třeba pochybovat. Je to zcela jednoznačně boj o domácí titul. „S Petrem jsme se shodli, že svezení s Porsche bylo jedno z nejhezčích, co jsme zažili. I podle ohlasů diváků se náš styl a projev auta hodně líbil. Zároveň jsme ale cítili, kde jsou limity a schopnosti auta, a že bychom chtěli zkusit ještě bojovat o nejvyšší příčky a domácí titul. To s Porsche na českých tratích v součtu všech závodů nejde, proto padla volba na Fiestu R5,“ dodává Václav Pech jun.
Nový Ford Fiesta R5 EVO ale není poslední změna v týmu. Do sedadla spolujezdce Jiřího Jirovce se posadí Kateřina Janovská, která byla dříve vidět většinou v roli spolujezdce některých jezdců na Renaultech Clio, a která střídá Jiří Horáka. „Musím tady poděkovat Jirkovi Horákovi za krásné čtyři roky. Užili jsme si vše, co si „retrosoutěžák“ dokáže představit – BMW M3, Ford RS 200 sk. B, Toyotu Corolla WRC a nakonec i ten boj o titul v historicích. Získal jsem výborného kamaráda a rád se s ním opět svezu, když bude příležitost. Nicméně život jde dál, a jakmile se rozhodlo o Porsche, tak jsem se rozhodl pro nový impuls i na spolujezdeckém sedadle. Katka je celkem zkušený spolujezdec, a pro nás oba bude Porsche obrovská výzva, na kterou se oba dost těšíme,“ představuje další změnu v týmu Jiří Jirovec. Poslední novinkou v EuroOil-invelt teamu je příchod Jindřicha Kalivody do pozice šéfa oddělení motorsport a classic u firmy invelt. Jindřich pracoval v podobné pozici u soutěžního jezdce Jana Černého a bude mít na starosti veškerý backoffice týkající se výše zmíněných oddělení.
Všechny tyto změny tým EuroOil-invelt team představil na víkendovém Setkání mistrů v Sosnové, kterého se zúčastnil v nebývale silné sestavě Václav Pech jun. – Porsche 911 GT3 a Markku Alén – Toyota Corolla WRC. Václav Pech jun. srdnatě bojoval na kluzkém povrchu s týmovým Porsche 911 GT3 proti přesile čtyřkolek R5 a zcela jasně se projevily výhody i nevýhody koncepce zadního náhonu. Porsche ztrácelo na výjezdech z pomalých zatáček, ale získávalo si na svou stranu publikum, které nadšeně čekalo na každou jízdu tohoto speciálu s neskutečným zvukem. „Setkání mistrů jsem si jako každý rok užil, i když letos nebylo možné se s Porsche probojovat až do finále. Myslím ale, že divákům se tohle rozloučení s Poršákem líbilo. Celý tým jsme si také užili profesionalitu a přátelství Markku Aléna, který byl naším hostem a závodil s týmovou Toyotou Corolla WRC. Markku byl z auta nadšený a my sledovali, s jakou precizností k této show přistupuje. Závodili jsme s Alénem proti sobě, a i když sem do jízdy s Porsche dal všechno, tak se mi tohoto 65 letého soutěžáka s WRC nepodařilo zdolat. Klobouk dolů, před touto legendou,“ uzavírá Václav Pech jun.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.