Oblíbená šotolinová soutěž Lausitz Rallye konaná již po 19. nedaleko od hranic s našimi západními sousedy uzavírala o posledním říjnovém víkendu šampionát European Central Rally Trophy. Odhodlaní uhájit pozici lídrů v hodnocení „dvoukolek“, dorazili do okolí městečka Boxberg i zástupci projektu Autoklub Peugeot Rally Talent, v obvyklém složení Filip Mareš a Jan Hloušek. Krom toho měl semčický pilot také reálnou šanci propracovat se zpět do čela hodnocení FIA ERT Junior. A aby výzva byla vskutku veliká, vše se mělo odehrát při premiéře obou členů posádky na nezpevněném povrchu.
Samotnému startu tak předcházel potřebný test, situovaný přímo do místa konání závodu. Po jeho absolvovaní, neskrývali oba členové týmu nadšení z nových zkušeností: „Řízení našeho Peugeotu 208 R2 na šotolině jsem si hned od prvních okamžiků náležitě užíval. Téměř vše pro nás bylo ale úplně nové a každý ujetý kilometr byl tak nesmírně důležitý. Především odhad brzdných bodů, nebo nájezdové rychlosti do zatáček, byly pro mě nesnadnými úkoly. S tím mi dosud chyběly zkušenosti. Ve čtvrtek jsme navázali shakedownem, který měl jiný charakter než trať testu, což bylo skvělé k dalšímu poznávání vozu na pro nás neznámém povrchu,“ popisoval poslední předstartovní přípravy jezdec Filip Mareš.
Start závodu se uskutečnil krátce po 16. hodině pátečního odpoledne a na posádky čekaly dva průjezdy dvou náročných rychlostních zkoušek zahalených tmou. Trať navíc skrápěl lehký déšť a podmínky tak nebyly vůbec jednoduché. Filip s Honzou se ale se všemi nástrahami první etapy skvěle vypořádali, v jedné zkoušce stanovili dokonce nejrychlejší čas a po pátku jim patřila parádní druhá příčka mezi „dvoukolkami“ a 13. v absolutním pořadí. „K závodu jsme přistupovali s velkou pokorou a jasným cílem dělat v průběhu víkendu postupné kroky. Do soutěže jsme tak vstupovali v opravdu velmi opatrném tempu, a o to větším překvapením pro nás bylo, když jsme se od první zkoušky pohybovali na čele „dvoukolek“. Jízdou jsme se bavili a s druhou příčkou a jen malou ztrátou na čelo jsme na konci prvního dne byli spokojeni,“ komentoval úvod závodu jezdec týmu Autoklub Peugeot Rally Talent.
Ve druhé etapě byla pro všechny soutěžící připravena o poznání větší porce soutěžních kilometrů, kterých bylo bezmála 140. Hned v první sekci potkal Filipa s Honzou nepříjemný problém, který toho času již nejrychlejší vůz 2WD srazil do nižších pater výsledkové listiny. „V úvodu sobotní etapy byly na programu opravdu pěkné RZ, na které jsme se už po seznamovacích jízdách velmi těšili. Bohužel nás několik kilometrů po startu druhé vložky postihla závada v podobě spadlého řemenu alternátoru, jenž pohání také čerpadlo servořízení. Zkoušku i celou sekci jsme naštěstí dokončili a dařilo se nám dokonce hájit i vedoucí pozici mezi vozy s jednou poháněnou nápravou,“ líčí patálie z úvodu sobotního dne Filip. Ani ve druhé sekci se bohužel naší posádce nevyhnuly technické problémy, ale tentokrát už na přetřes přišlo i jejich vedoucí postavení. „Těsně před startem nejdelší sekce závodu, prošlápl Filip při ohřívání brzdový pedál. V té době jsme ale byli už za ČK, v oblasti startu a zkoušku jsme tak museli absolvovat pouze za použití ruční brzdy. Na krátkém přejezdu, který následoval, se nám sice závadu podařilo odhalit, v časovém limitu ale nebylo reálné ji odstranit. Rozhodli jsme se proto pro absolvování i další RZ tzv. „na varovky“ a za ní se o opravu pokusit. To se nám nakonec, i za cenu obdržené penalizace za pozdní příjezd do ČK, povedlo. Bohužel se nám nepodařilo brzdy dokonale odvzdušnit, a ani na následující, téměř 30 kilometrů dlouhé RZ jsme se na jejich účinnost nemohli 100% spolehnout,“ zdůvodnil propad pořadím jablonecký spolujezdec Honza Hloušek.
V servisu se mechanikům týmu Sparrow Racing podařilo uvést bělozlatý Peugeot 208 R2 zpět do té nejlepší kondice a Filip s Honzou se tak mohli vydat vstříc posledním rychlostním zkouškám závodu. V nich se jim podařilo zajet dva nejrychlejší časy a posunout se tak alespoň na konečnou 15. příčku celkově a 4. ve třídě RC4. Třetí místo z Lausitz Rallye mezi juniory, pak pro Filipa Mareše znamená senzační úspěch, když k titulu Juniorského mistra ČR, přidává i titul ERT Junior v rámci European Central Rally Trophy!
„Stále mě trochu mrzí, že mi pouze o pár bodů uniklo také vítězství v kategorii ERT 3. To čeho se nepovedlo dosáhnout mě, docílil alespoň Honza, který mezi spolujezdci nenašel přemožitele. K úspěchu mu ze srdce gratuluji a děkuji za dosavadní skvělou spolupráci. Juniorský titul v European Central Rally Trophy je pro mě každopádně obrovským úspěchem a ve spojení s tím českým podtrhuje naši povedenou sezónu. Chtěl bych tímto moc poděkovat Autoklubu České republiky a všem partnerům našeho týmu, kteří nám tento skvělý program umožnili absolvovat. V neposlední řadě děkuji také všem fanouškům, kteří nás v průběhu roku hnali neustále kupředu,“ uzavírá povídání Filip Mareš.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.