Oblíbená šotolinová soutěž Lausitz Rallye konaná již po 19. nedaleko od hranic s našimi západními sousedy uzavírala o posledním říjnovém víkendu šampionát European Central Rally Trophy. Odhodlaní uhájit pozici lídrů v hodnocení „dvoukolek“, dorazili do okolí městečka Boxberg i zástupci projektu Autoklub Peugeot Rally Talent, v obvyklém složení Filip Mareš a Jan Hloušek. Krom toho měl semčický pilot také reálnou šanci propracovat se zpět do čela hodnocení FIA ERT Junior. A aby výzva byla vskutku veliká, vše se mělo odehrát při premiéře obou členů posádky na nezpevněném povrchu.
Samotnému startu tak předcházel potřebný test, situovaný přímo do místa konání závodu. Po jeho absolvovaní, neskrývali oba členové týmu nadšení z nových zkušeností: „Řízení našeho Peugeotu 208 R2 na šotolině jsem si hned od prvních okamžiků náležitě užíval. Téměř vše pro nás bylo ale úplně nové a každý ujetý kilometr byl tak nesmírně důležitý. Především odhad brzdných bodů, nebo nájezdové rychlosti do zatáček, byly pro mě nesnadnými úkoly. S tím mi dosud chyběly zkušenosti. Ve čtvrtek jsme navázali shakedownem, který měl jiný charakter než trať testu, což bylo skvělé k dalšímu poznávání vozu na pro nás neznámém povrchu,“ popisoval poslední předstartovní přípravy jezdec Filip Mareš.
Start závodu se uskutečnil krátce po 16. hodině pátečního odpoledne a na posádky čekaly dva průjezdy dvou náročných rychlostních zkoušek zahalených tmou. Trať navíc skrápěl lehký déšť a podmínky tak nebyly vůbec jednoduché. Filip s Honzou se ale se všemi nástrahami první etapy skvěle vypořádali, v jedné zkoušce stanovili dokonce nejrychlejší čas a po pátku jim patřila parádní druhá příčka mezi „dvoukolkami“ a 13. v absolutním pořadí. „K závodu jsme přistupovali s velkou pokorou a jasným cílem dělat v průběhu víkendu postupné kroky. Do soutěže jsme tak vstupovali v opravdu velmi opatrném tempu, a o to větším překvapením pro nás bylo, když jsme se od první zkoušky pohybovali na čele „dvoukolek“. Jízdou jsme se bavili a s druhou příčkou a jen malou ztrátou na čelo jsme na konci prvního dne byli spokojeni,“ komentoval úvod závodu jezdec týmu Autoklub Peugeot Rally Talent.
Ve druhé etapě byla pro všechny soutěžící připravena o poznání větší porce soutěžních kilometrů, kterých bylo bezmála 140. Hned v první sekci potkal Filipa s Honzou nepříjemný problém, který toho času již nejrychlejší vůz 2WD srazil do nižších pater výsledkové listiny. „V úvodu sobotní etapy byly na programu opravdu pěkné RZ, na které jsme se už po seznamovacích jízdách velmi těšili. Bohužel nás několik kilometrů po startu druhé vložky postihla závada v podobě spadlého řemenu alternátoru, jenž pohání také čerpadlo servořízení. Zkoušku i celou sekci jsme naštěstí dokončili a dařilo se nám dokonce hájit i vedoucí pozici mezi vozy s jednou poháněnou nápravou,“ líčí patálie z úvodu sobotního dne Filip. Ani ve druhé sekci se bohužel naší posádce nevyhnuly technické problémy, ale tentokrát už na přetřes přišlo i jejich vedoucí postavení. „Těsně před startem nejdelší sekce závodu, prošlápl Filip při ohřívání brzdový pedál. V té době jsme ale byli už za ČK, v oblasti startu a zkoušku jsme tak museli absolvovat pouze za použití ruční brzdy. Na krátkém přejezdu, který následoval, se nám sice závadu podařilo odhalit, v časovém limitu ale nebylo reálné ji odstranit. Rozhodli jsme se proto pro absolvování i další RZ tzv. „na varovky“ a za ní se o opravu pokusit. To se nám nakonec, i za cenu obdržené penalizace za pozdní příjezd do ČK, povedlo. Bohužel se nám nepodařilo brzdy dokonale odvzdušnit, a ani na následující, téměř 30 kilometrů dlouhé RZ jsme se na jejich účinnost nemohli 100% spolehnout,“ zdůvodnil propad pořadím jablonecký spolujezdec Honza Hloušek.
V servisu se mechanikům týmu Sparrow Racing podařilo uvést bělozlatý Peugeot 208 R2 zpět do té nejlepší kondice a Filip s Honzou se tak mohli vydat vstříc posledním rychlostním zkouškám závodu. V nich se jim podařilo zajet dva nejrychlejší časy a posunout se tak alespoň na konečnou 15. příčku celkově a 4. ve třídě RC4. Třetí místo z Lausitz Rallye mezi juniory, pak pro Filipa Mareše znamená senzační úspěch, když k titulu Juniorského mistra ČR, přidává i titul ERT Junior v rámci European Central Rally Trophy!
„Stále mě trochu mrzí, že mi pouze o pár bodů uniklo také vítězství v kategorii ERT 3. To čeho se nepovedlo dosáhnout mě, docílil alespoň Honza, který mezi spolujezdci nenašel přemožitele. K úspěchu mu ze srdce gratuluji a děkuji za dosavadní skvělou spolupráci. Juniorský titul v European Central Rally Trophy je pro mě každopádně obrovským úspěchem a ve spojení s tím českým podtrhuje naši povedenou sezónu. Chtěl bych tímto moc poděkovat Autoklubu České republiky a všem partnerům našeho týmu, kteří nám tento skvělý program umožnili absolvovat. V neposlední řadě děkuji také všem fanouškům, kteří nás v průběhu roku hnali neustále kupředu,“ uzavírá povídání Filip Mareš.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.