Letošní rallysprinotvý šampionát v Česku uzavřela tradiční Rally Vsetín. Pro zlínský CERS Faster Rally Team se jedná o prakticky domácí podnik a tak nastoupil hned se čtveřicí soutěžních posádek bojujících v širokém spektru vypsaných tříd.
Ondřej Bisaha se stejně jako na srpnové Barum rally posadil do vozu se spolujezdcem Jiřím Hovorkou a jejich cílem byl co nejlepší výsledek v absolutní klasifikaci rally a poháru P2+. Na trať tentokrát ovšem nevyrazili s Fordem Fiesta R5, nýbrž jednorázově se Škodou Fabií R5 MM Rally Teamu, se kterou letošní slovenské mistrovství vyhrál Pavel Valoušek. I přes doposud neznámou techniku hned od prvních ranních kilometrů Ondřej s Jirkou potvrzovali svůj trend kontinuálního zrychlování, když úvodní sekci zakončili průběžným třetím místem. Po úvodní servisní přestávce přišla na řadu hlavní sekce čtyř po sobě jdoucích rychlostních zkoušek, během kterých posádka zaznamenala dokonce jeden absolutně nejrychlejší a jeden druhý nejlepší čas, a v celkovém pořadí díky tomu poskočila na celkové druhé místo. Ani v závěrečné části Ondra s Jirkou nepolevili a druhé místo bezpečně udrželi a do cíle ve Vsetíně si dojeli pro zasloužené stříbrné věnce. Je to vůbec poprvé, kdy se posádka CERS Faster Rally Teamu probojovala na podium v absolutní klasifikaci. Po loňském zisku titulu absolutního vítěze v Rallysprint sérii se jedná o další zásadní bod v jezdecké kariéře Ondřeje Bisahy. „Soutěž s tímhle autem pro nás byla velkou výzvou. Předsoutěžní test byl jen krátký, ale už na něm jsme si s Jirkou vzpomněli, jak se letělo na barumce a zrovna nasazení je u fabie velmi důležité. Soutěž jsme jeli na hranici mých aktuálních dovedností. Škoda jen, že jsme ji absolvovali na gumách, které neznáme a ráno jsme kvůli tomu i něco ztratili. Jednou nám i zhasl motor při startu do RZ, což v těsném sevření soupeřů taky nepřidalo. Ale výsledek je nakonec super. Chtěl bych poděkovat klukům od MM Rally Teamu za skvěle nachystané auto a za podporu našim partnerům a fanouškům, kterých bylo kolem trati opět hodně,“ řekl v cíli spokojený Ondřej Bisaha, který díky vsetínskému výsledku poskočil na konečné třetí místo v hodnocení poháru P2+.
V rámci Rallysprint série v nejvyšší třídě 5 nastoupili Jakub Rejlek a Libor Hlisnikovský. Startovali jako obvykle s Citroënem DS3 R3T MAX. Pro Kubu je letošní sezona hlavně o sbírání zkušeností v rally, přesto se s Liborem díky stabilním výsledkům dostal na průběžné třetí místo ve třídě a jeho udržení bylo také hlavní metou pro valašský podnik. Kuba s Liborem úvodní sekci pojali v opatrnějším tempu, přeci jen v závodním voze naposledy seděli v Pačejově před téměř třemi měsíci, postupně ale zrychlovali a zabydleli se na třetím místě v hodnocení třídy 5. V jedné z vložek dokonce zaznamenali druhý nejrychlejší čas, v těch ostatních se pravidelně umisťovali hned za tandemem rivalů bojujících o celkové prvenství. „Po třech odjetých rallysprintech jsem si začal říkat, že jsme prošli tou nejhorší skolou a už bude všechno jen snazší a lepší. Pak jsme ale přijeli na trénink první vsetínské RZ a mě spadla brada. Tak těžké, ale zároveň krásné rychlostní zkoušky jsem opravdu nečekal. Před startem jsem byl v sobotu ráno opravdu nervózní. V autě jsem dlouho neseděl a opět jsme nestihli test před soutěží. Navíc se nám nepovedl vstup do první zkoušky. Kromě toho, že jsme začali hrozně opatrně, tak jsme dostali pomalý defekt na levém zadním kole a ještě nám z nádobky v autě přetekla brzdová kapalina. To mě ještě více rozhodilo a čas na první RZ byl strašný. Hned za ní jsme museli měnit kolo a moje nervozita se přenesla i do druhé zkoušky, od prvního servisu se to ale v dobré obrátilo a konečně jsme začali zrychlovat. Potěšil nás pátý čas celkově v RSS na krátké vložce Vidče, od tohoto okamžiku jsme si vsetínský rallysprint s Liborem opravdu užívali. Nakonec se nám podařilo obsadit třetí místo ve třídě 5 s dostatečným náskokem na čtvrtého, poslední zkouška byla zároveň příjemnou oslavou třetího místa také v celkovém hodnocení třídy 5. Po projetí cílem se mi hodně ulevilo, protože to pro nás byla extrémně náročná sezóna s velmi rychlým autem. Samozřejmě, že jsme nedosahovali časů prvních dvou v naší třídě, ale od začátku jsme získali velké množství zkušeností a posunuli se kupředu. Ondra Bisaha nám byl skvělým rádcem a doufám, že jsme v českém rally světě ostudu neudělali. Rádi bychom se objevili na rallyshow v Mostě a ještě na Pražském rallysprintu. Láká nás také show na Slovakiaringu, ale všechno závisí na financích a partnerech,“ říká po úspěšně zvládnuté premiérové sezoně v rally Jakub Rejlek.
Ve třídě 6 byl CERS Faster Rally Team zastoupen prostřednictvím posádky Marcel Svačina – Petr Těšínský startující s osvědčeným Citroënem C2R2 Max. V této konkrétní třídě letos konkurence mimořádně posílila a Marcel s Petrem to pocítila i na vsetínské soutěži. „Na Vsetín jsme se pečlivě připravili a chtěli zajet dobrý výsledek, abychom udrželi celkové 5. místo v RSS. Do závodu jsme vstoupili s maximálním nasazením a první sekci jeli na našem limitu. Tempo některých soupeřů bylo ale neuvěřitelné. Tak rychle se snad ještě nikdy v 2WD za moji kariéru nejelo. Celý závod jsme drželi vysoké tempo a nemáme se za co stydět. Škoda jen naší špatné volby pneu v druhé sekci, čímž jsme několik vložek ztráceli. Ale po bitvě je každý generál, závod jsme si na krásných tratích i tak moc užili. Z naší strany jsme udělali jezdecky maximum a nemusí nás nic mrzet, soupeři před námi předvedli obdivuhodný výkon,“ řekl po dojezdu do cíle Marcel Svačina, který s Petrem Těšínským nakonec vsetínskou rally zakončil desátým místem ve třídě 6.
Po vynechaném Pačejově se do Rallysprint série vrátili Petr a Pavel Jurečkovi startující s Hondou Civic VTi ve třídě 9. Bratrské duo se v předešlých závodech pravidelně umisťovalo na medailových pozicích a před vsetínskou rally klukům patřilo průběžné druhé místo. Při absenci hlavního soupeře v boji o tuto pozici v celkové klasifikaci se Petrovi s Pavlem situace o něco usnadnila, přesto museli na trati držet nervy na uzdě a další soupeře za svými zády. Samotná rally se pro Petra s Pavlem vyvíjela příznivě, v první vložce zajeli druhý čas a ve všech následujících byli nejhůře čtvrtí. Stabilní jízda bez chyb nakonec stačila na třetí místo ve třídě a jemu odpovídající bodový přísun bohatě pojistil také zmínéný stříbrný post v klasifikaci šampionátu.
Pro CERS Faster Rally Team se vsetínskou soutěží uzavřela část podniků započítaných do českých šampionátů, do konce sezony jej však čeká ještě několik volných a exhibičních podniků. Tím prvním bude The Most Rally konaná koncem října v areálu mosteckého autodromu. V polovině listopadu pak přijde na řadu podobná akce na Slovakiaringu, kam zlínská stáj pravidelně zajíždí už několik let. Novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com,www.fb.com/cersperformance a www.fb.com/fasterrally1!
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?