„Přesně takto nemá vypadat trať rally.“ Tímto poněkud přísným hodnocením zahájil svoje ohlédnutí za právě odjetou příbramskou rally Martin Vlček. Obnovení kdysi slavné středočeské soutěže patřilo k nejlepším zprávám letošní sezony, po seznamovacích jízdách ale nadšení soutěžních posádek postupně chladlo. V plné míře to potvrdily dosahované rychlostní průměry v sobotní etapě. I přes množství retardérů musel být druhý průjezd první „erzety“ dokonce zrušen.
„Charakter příjezdových tratí mnohdy více připomínal rychlostní zkoušku než „erzeta“ samotná. Po mnoha minutách strávených v omezovači a průměrné rychlosti hodně nad 120 km/h jsem si říkal, že tohle opravdu nemám zapotřebí. Technické problémy jsme sice měli, na dobré náladě nám nepřidaly, ale takto nasbírané kilometry tratě mi sobotní etapu opravdu otrávily,“ neskrýval svoje rozladění „Vlčák“.
Příbramské tratě příliš nepadly do oka ani „Vlčákově“ fiestě. Na čtvrtém testu praskla olejová hadice od chladiče, a jelikož se její oprava v servisu protáhla, přibyla na konto posádky 80sekundová penalizace. Myšlenky na vylepšení páté pozice rázem vystřídala snaha o opětovný návrat do první desítky. „Fiesta už je opravená, ale strávili jsme dost času za autem, které jelo po defektu. Zítra budeme dělat, že se dnes nic nestalo a snad si zlepšíme chuť,“ dodal Martin v cíli etapy. Z devátého místa po prvním dni už vedla cesta posádky Svarmetal Motorsportu jedině vzhůru. Dva druhé a jeden třetí čas potvrdily, že trojice „Vlčák“ – Jindřiška – Fiesta R5 nic neztratila ze svojí konkurenceschopnosti. Výsledkem bylo po všech peripetiích přijatelné páté místo a slušný příděl bodů do tabulky. „V neděli naštěstí začalo pršet a radikálně se změnil charakter tratě, takže jsme i s výrazně nižší maximální rychlostí našeho auta mohli bojovat o přední příčky. „Erzety“ byly výrazně techničtější než včera a svezení jsme si začali užívat,“ hodnotil neděli Martin, který v konečném pořadí Mistrovství ČR v rally postoupil na sedmou pozici. Solidní výsledek však nedokázal zcela rozehnat pachuť nad závěrečným podnikem sezony. „Většinou jsem zvyklý být vděčný pořadatelům za každý kilometr tratě, ale v tomto případě tomu tak není. O časovém harmonogramu a úrovni cílové rampy kdesi v polích bez lidí snad taky nebudu hovořit. Abych ale jen nekritizoval pořadatele, našel jsem i pozitivní věci - chybějící „protikatovací“ zábrany mi zvedly náladu a mohl jsem si pořádně užít řezání zatáček. Otázkou ale je, jestli i toto v konečném důsledku není mínus ve vztahu k obcím.“
A jaké bylo hodnocení Jindřišky? „Jelikož letošní Příbram byla pro mě i Martina třetím pokusem o dojetí až na cílovou rampu, úkol byl jasný. Jak se ale zdálo hned od začátku, Příbram je pro nás asi zakletá. Bohužel, poprvé nás u fiesty pozlobila technika a už jsme mysleli, že nedojedeme ani do prvního servisu. V sobotu nám nebrala chuť do závodění jen veliká ztráta, ale i fakt, že rychlostní zkoušky byly až nebezpečně rychlé a spíše než o zručnost a umění pilota šlo o maximální rychlost vozu. V neděli se nám dařilo postupně stahovat ztrátu a taky charakteristika „erzet“ se nám líbila víc. To, že se po takové penalizaci dostaneme až na páté místo, bylo příjemným překvapením. Jsem moc ráda, že nás technika nezastavila úplně a my měli možnost se poprvé podívat na cílovou rampu Rally Příbram.“
Dodejme, že pro posádku Svarmetal Motorsportu ještě sezona nekončí. Jelikož mají našlápnuto k druhé pozici v celoročním hodnocení Poháru 2+, nebudou chybět ani na startu Bonver – Partr rally Vsetín, která se uskuteční v sobotu 15. října 2016.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.