Třetí letošní společnou soutěží pro Mirka Jakeše a Marcelu Ehlovou se stal 46. ročník naší největší automobilové soutěže, zlínské Barum rally. Mirek do ní odstartoval již po osmé, poprvé však s vozem s atmosférickým motorem. Ostatně mezi jeho téměř sedmi desítkami startů v rally najdeme dosud jen dva s autem bez turba. Nepočítáme-li úplnou soutěžáckou premiéru s ´cé-dvojkou´ v Českém Krumlově 2008, pak jediné zkušenosti s tímto vozem byly před letošní Barum rally již téměř čtyři roky staré.
„Na Vsetíně 2012 jsem jel pod Rufou právě s fabií, a přestože tehdejší sprint měl jen 70 ostrých kilometrů, určitou představu o tom, jaký bude rozdíl mezi dosavadní DS3 R5 a fabií S2000 týmu Jarka Orsáka, jsem už měl. Pochopitelně, způsob řízení vozu s atmosférickým motorem a turbomotorem je výrazně odlišný. Před soutěží jsme stihli odjet jen cca 35-40 testovacích kilometrů, proto jsme ani nijak nezasahovali do nastavení podvozku. Člověk by musel fabii poznat více, aby si ji přizpůsobil na svůj styl jízdy,“ připomenul Mirek situaci, kdy po rozchodu s týmem Gemini bylo jen velmi málo času na samotnou přípravu před soutěží.
V těžké konkurenci dvou desítek vozů R5 se pro Mirka s Marcelou měly stát v úvodu hlavním měřítkem především další dvě atmosferické fabie S2000. Na páteční městské zkoušce uhájil závodní speciál týmu Orsák Rallysport pozici nejrychlejší dvoulitrové „atmosféry“ jen o 9 desetin, rozjezdy z pomalých zatáček a retardérů však byly oproti vozům R5 přece jen pomalejší, z čehož vyplynul 20. čas v celkovém pořadí.
V sobotní etapě se Mirek s Marcelou, vezoucí nezvykle vysoké startovní číslo 43, postupně probíjeli dopředu. Umístění na 12. příčce po první etapě se ztrátou rovných 23 sekund na elitní desítku v tu chvíli nevypadalo nijak špatně. „Se svojí jízdou jsem ale nebyl moc spokojený, ty návyky z turba přece jen nejdou tak rychle odbourat. Měl jsem hlavně problémy s řazením, protože k ´es-dvoutisícovce´ je potřeba přistupovat úplně jinak a motor stále držet ve vysokých otáčkách. Podvozkově je to stále perfektní auto, ale jakmile člověk nechá spadnout otáčky, přestane to jet. Něco málo jsme ztratili i kvůli vysokému číslu, díky tomu jsme jeli skoro o hodinu později než první jezdci a obě poslední sobotní RZ absolvovali už za tmy. Snad ještě horší než tma ale byly antikatovací reflexní zábrany, některé doslova trčící v cestě. Jak se od nich odráželo světlo z rampy, nebylo vůbec vidět do zatáček a vznikaly hodně nebezpečné momenty,“ neodpustí si Mirek kritiku na nevhodně umístěné reflexní značky.
Nedělní etapu zahájil Mirek desátým časem a umazal část ztráty na nejbližší konkurenty Štajfa a Vlčka, v cíli však přesto skončil až za těmito rivaly. Jenže hned čtveřici jiných postihly problémy a posádka Jakeš – Ehlové se tak v cíli mohla radovat z posunu na konečné osmé místo, čímž Mirek vylepšil o příčku svoji pozici z loňska. „Vzhledem k okolnostem, které se odehrály před soutěží, musíme být s výsledkem spokojeni. Samozřejmě, mohlo to být i o něco lepší, ale zatím se s vozem sžívám a teprve odbourávám dřívější návyky. Až v neděli jsem už začal pomalu chápat styl řazení a časy byly hned lepší. Soutěž jsme odjeli bez jediného problému, za což patří poděkování mechanikům a celému týmu Jarka Orsáka, auto fungovalo na sto procent. Stejně jako jsem se já sžíval s „es-dvoutisícovkou“, tak i Marcela se pomalu dostává zpět do rallyového světa. Jsem s ní spokojen, čte dobře, jen občas bývá zbytečně nervózní. Po takové pauze ale chápu, že ne vše se obejde bez stresu,“ chválí Mirek svoji spolujezdkyni. „Míra jel neskutečně, hlavně z kopce jsme letěli snad ještě rychleji než s ´dé-es-trojkou´,“ vrací pochvalu Marcela. „A že jsem někdy nervózní? Víš, když všude kolem sebe vidím lidi, kteří se snaží Mirkovi pomoct, tak z toho tlaku pak trochu té nervozity vyplyne. Ale už si pomalu zvykám a mám radost, zvlášť když jsem na sedačce vystřídala takovou spolujezdeckou legendu jakou je Jarda Novák, že to Mirkovi nijak nekazím,“ směje se 33letá Východočeška.
S body za Barum rally se Mirek s Marcelou posunuli již na šestou příčku průběžného pořadí mistrovství ČR a nezbývá než věřit, že se oba společně představí i v Příbrami a průběžné šesté místo v tabulce mistrovství zkusí ještě vylepšit.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.