Třetí letošní společnou soutěží pro Mirka Jakeše a Marcelu Ehlovou se stal 46. ročník naší největší automobilové soutěže, zlínské Barum rally. Mirek do ní odstartoval již po osmé, poprvé však s vozem s atmosférickým motorem. Ostatně mezi jeho téměř sedmi desítkami startů v rally najdeme dosud jen dva s autem bez turba. Nepočítáme-li úplnou soutěžáckou premiéru s ´cé-dvojkou´ v Českém Krumlově 2008, pak jediné zkušenosti s tímto vozem byly před letošní Barum rally již téměř čtyři roky staré.
„Na Vsetíně 2012 jsem jel pod Rufou právě s fabií, a přestože tehdejší sprint měl jen 70 ostrých kilometrů, určitou představu o tom, jaký bude rozdíl mezi dosavadní DS3 R5 a fabií S2000 týmu Jarka Orsáka, jsem už měl. Pochopitelně, způsob řízení vozu s atmosférickým motorem a turbomotorem je výrazně odlišný. Před soutěží jsme stihli odjet jen cca 35-40 testovacích kilometrů, proto jsme ani nijak nezasahovali do nastavení podvozku. Člověk by musel fabii poznat více, aby si ji přizpůsobil na svůj styl jízdy,“ připomenul Mirek situaci, kdy po rozchodu s týmem Gemini bylo jen velmi málo času na samotnou přípravu před soutěží.
V těžké konkurenci dvou desítek vozů R5 se pro Mirka s Marcelou měly stát v úvodu hlavním měřítkem především další dvě atmosferické fabie S2000. Na páteční městské zkoušce uhájil závodní speciál týmu Orsák Rallysport pozici nejrychlejší dvoulitrové „atmosféry“ jen o 9 desetin, rozjezdy z pomalých zatáček a retardérů však byly oproti vozům R5 přece jen pomalejší, z čehož vyplynul 20. čas v celkovém pořadí.
V sobotní etapě se Mirek s Marcelou, vezoucí nezvykle vysoké startovní číslo 43, postupně probíjeli dopředu. Umístění na 12. příčce po první etapě se ztrátou rovných 23 sekund na elitní desítku v tu chvíli nevypadalo nijak špatně. „Se svojí jízdou jsem ale nebyl moc spokojený, ty návyky z turba přece jen nejdou tak rychle odbourat. Měl jsem hlavně problémy s řazením, protože k ´es-dvoutisícovce´ je potřeba přistupovat úplně jinak a motor stále držet ve vysokých otáčkách. Podvozkově je to stále perfektní auto, ale jakmile člověk nechá spadnout otáčky, přestane to jet. Něco málo jsme ztratili i kvůli vysokému číslu, díky tomu jsme jeli skoro o hodinu později než první jezdci a obě poslední sobotní RZ absolvovali už za tmy. Snad ještě horší než tma ale byly antikatovací reflexní zábrany, některé doslova trčící v cestě. Jak se od nich odráželo světlo z rampy, nebylo vůbec vidět do zatáček a vznikaly hodně nebezpečné momenty,“ neodpustí si Mirek kritiku na nevhodně umístěné reflexní značky.
Nedělní etapu zahájil Mirek desátým časem a umazal část ztráty na nejbližší konkurenty Štajfa a Vlčka, v cíli však přesto skončil až za těmito rivaly. Jenže hned čtveřici jiných postihly problémy a posádka Jakeš – Ehlové se tak v cíli mohla radovat z posunu na konečné osmé místo, čímž Mirek vylepšil o příčku svoji pozici z loňska. „Vzhledem k okolnostem, které se odehrály před soutěží, musíme být s výsledkem spokojeni. Samozřejmě, mohlo to být i o něco lepší, ale zatím se s vozem sžívám a teprve odbourávám dřívější návyky. Až v neděli jsem už začal pomalu chápat styl řazení a časy byly hned lepší. Soutěž jsme odjeli bez jediného problému, za což patří poděkování mechanikům a celému týmu Jarka Orsáka, auto fungovalo na sto procent. Stejně jako jsem se já sžíval s „es-dvoutisícovkou“, tak i Marcela se pomalu dostává zpět do rallyového světa. Jsem s ní spokojen, čte dobře, jen občas bývá zbytečně nervózní. Po takové pauze ale chápu, že ne vše se obejde bez stresu,“ chválí Mirek svoji spolujezdkyni. „Míra jel neskutečně, hlavně z kopce jsme letěli snad ještě rychleji než s ´dé-es-trojkou´,“ vrací pochvalu Marcela. „A že jsem někdy nervózní? Víš, když všude kolem sebe vidím lidi, kteří se snaží Mirkovi pomoct, tak z toho tlaku pak trochu té nervozity vyplyne. Ale už si pomalu zvykám a mám radost, zvlášť když jsem na sedačce vystřídala takovou spolujezdeckou legendu jakou je Jarda Novák, že to Mirkovi nijak nekazím,“ směje se 33letá Východočeška.
S body za Barum rally se Mirek s Marcelou posunuli již na šestou příčku průběžného pořadí mistrovství ČR a nezbývá než věřit, že se oba společně představí i v Příbrami a průběžné šesté místo v tabulce mistrovství zkusí ještě vylepšit.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.