Jediná česká posádka, která pravidelně startuje v juniorském mistrovství Evropy, se představila i na Barum Czech Rally Zlín 2016. Dominik Brož s Petrem Těšínským na Zlínsku doslova vyválčili body za 4. místo.
Posádka TMS Czech National Junior Team Dominik Brož – Petr Těšínský se letos prvně a pravděpodobně i naposledy představila domácím příznivcům automobilových soutěží. Prioritou mladé posádky je totiž ERCJ nebo-li juniorské mistrovství Evropy a sem spadá i jediná česká soutěž – Barum rally. Turnovský jezdec se chtěl na Zlínsku předvést v co nejlepším světle a ukázat svůj jezdecký talent, to ale ještě netušil, co vše ho při pátém startu v sezoně čeká. Drobný problém nastal při seznamovacích jízdách, kdy měl Dominik těžkou nohu na plynovém pedálu a dostal se do hledáčku policejního radaru. „V průběhu seznamovacích jízd jsem byl rychlejší, než jsem měl být, a právem jsem uviděl uniformovaného příslušníka, který nás zastavil. Pan policajt byl velice hodný a dokonce přislíbil, že nám bude fandit. Nakonec se z něj vyklubal kamarád od jedné mé kamarádky fanynky. Tento přestupek nás s Petrem stál jeden lepší oběd a znamenalo to tedy, že polední meníčko se změnilo ve skromný nákup svačiny v hypermarketu :-))). Jinak seznamovačky proběhly bez dalších problémů a nové fanoušky z řad uniformovaných jsme již nepřibírali. V porovnání s loňským ročníkem Barumky, byly letošní rychlostní zkoušky o dost těžší. Pokud bych se ohlédl za všemi svými doposud odjetými soutěžemi v Evropě, tak si myslím, že zlínská soutěž patří k nejnáročnějším,“ podělil se o předstartovní zážitek Dominik Brož. Přejímkami prošli Dominik s Petrem a jejich Ford Fiesta R2 bez problémů, a ty se vyhnuly klukům i na shakedownu, kde se snažili dostat do závodního tempa. Přece jenom delší pauza mezi jednotlivými závody byla znát. V páteční podvečer přišla na řadu městská super speciálka a s ní i první technický problém. „Cestou ze servisu na start zkoušky jsme jeli v pohodě a ani zahřívání pneumatik nenaznačovalo nějaký problém. Ten ale nastal hned, jak nám na startovacím semaforu naskočila zelená a my vyrazili do zkoušky. Fiesta byla najednou bez výkonu a každým metrem to bylo čím dál horší. Erzetu jsme dojeli na blinkry a s pravidelnými pohledy do zpětných zrcátek jsme uhýbali ze stopy rychlejším soupeřům. Pokud jsme přesto někoho zdrželi, tak se dodatečně omlouváme. Našli se i takoví, kteří nám přišli za cílem zkoušky poděkovat, že nehledíme jen vpřed, což ve smutnou dobu potěšilo. Technický problém jsme vyřešili hned v ranním servisu, kde jsme zjistili závadu na výfuku. Konkrétně katalyzátor se rozcupoval a ucpal výfuk, čímž vydatně snížil výkon vozu,“ přiblížil nepříjemnost z městské erzety turnovský jezdec. Úvodní zkoušku soutěže zajela posádka mezi juniory v posledním čase a na průběžně vedoucího v tu chvíli ztrácela téměř minutu a čtvrt. Dominik s Petrem se ale nechtěli vzdát a ukázali v sobě bojovného ducha. Přemíra snahy o co nejlepší výsledek ovšem vedla k drobným jezdeckým chybám. „Strašně moc jsme chtěli a z toho pramenily chyby. Na jedné ze zkoušek jsme museli couvat, na další jsem pro změnu na mostek nalítl ve smyku a zastavil se na štorc. Před fiestou pár centimetrů, za fiestou pár centimetrů – po kouskách jsme vycouvali a s další časovou ztrátou pokračovali v erzetě. Sobotní ráno se neslo ve znamení problému, který se nacházel mezi sedačkou a volantem,“ přiznal sebekriticky Dominik. Poté se posádka zklidnila a dalších jezdeckých přehmatů se vyvarovala. Toto ovšem vydrželo Dominikovi s Petrem dvě rychlostky. „Při druhém průjezdu RZ Březová nám praskla řadicí páka. V tu chvíli jsme měli do cíle asi dva kilometry a v náš prospěch v tu chvíli bylo, že se dlouho jelo na jeden rychlostní stupeň. Podřazení přišlo až asi 500 metrů před cílem, což se mi nějak povedlo, ale kvalty nahoru bohužel nešly s takovou mini řadičkou zařadit. Štěstí opět stálo při nás, neboť po této zkoušce byl servis, kde jsme problém vyřešili. Závěrečné tři rychlostní zkoušky z první etapy jsme zvládli bez větších problémů,“ popsal sobotní problém turnovský mladík. První etapu dokončili Brož s Těšínským na průběžném 4. místě mezi juniory, 48. místě absolutně a 17. místě ve třídě RC4. Pokud byl sobotní den trošku divočejší, byť to posádka nechtěla, nevystoupili Dominik s Petrem z tohoto rytmu ani v neděli. „Nedělní část rally se zpočátku zdála, že bude z naší strany bez problémů. Ovšem už v okolí Kašavy to byl masakr a hlavně závěr této zkoušky se jel hodně brutálně. Následovala RZ Pindula, která sedla mně i autu a kde se mi podařilo zajet velmi slušný třetí čas mezi juniory. Rozdíl vůči nejrychlejšímu mladíkovi byl 0,9 vteřiny na kilometr, což se mi doposud letos nepodařilo, a z tohoto dílčího výsledku mám velkou radost. Tady jsem si připsal i skalp jednoho továrního Opelu. Jenže radost vystřídaly problémy, kdy na Majáku jsem od poloviny zkoušky měl pocit, že máme pomalý defekt. Tomu jsem podřídil i styl jízdy, ale v cíli jsem defekt neobjevil,“ vrátil se k průběhu druhé etapy Dominik Brož. Na posádku Fordu Fiesta R2 čekaly závěrečné tři rychlostní zkoušky a na jejich konci vytoužená cílová rampa. Pokud si kluci před odjezdem říkali, že během rally si toho užili až až, tak poslední tři zkoušky je měly ještě hodně potrápit. „Největší škody přišly se závěrečnou sekcí Barum rally. Při druhém průjezdu RZ Kašava asi dva kilometry po startu jsem nešťastně trefil civilní osobní automobil, který byl přímo na tečně zatáčky a v tomto místě neměl co dělat. Fiesta byla pomuchlaná z jedné strany, ale my pokračovali dál. Crashem byla naše koncentrace rozhozena a asi o další tři kilometry jsem byl moc rychlý v nájezdu do zatáčky a vlítl do příkopy. Ta nás nakopla pěkně do vzduchu a jediné štěstí, že jsme nešli přes střechu. K újmě ovšem přišel druhý bok fiesty. Přiběhnuvších diváků jsem se jen zeptal, zda máme všechna kola, a jel dál. Závěrečné zkoušky jsme už odjeli s velkou rezervou a s rozhozenou geometrií. I tak jsme si odvezli body za 4. místo mezi evropskými juniory, které byly tentokráte opravdu těžce vydřené,“ popsal sled událostí ze závěru rally jediný český zástupce v ERCJ. V konečném účtování si posádka Dominik Brož – Petr Těšínský vedle bramborové placky mezi juniory dojela pro 43. místo absolutně, 17. místo ve třídě RC4, 30. místo v MČR a 19. místo v 2WD. „Chtěl bych tímto poděkovat všem, kteří nám na Zlínsku fandili, ať už uniformovaným či neuniformovaným kamarádům. Vaše povzbuzování bylo vidět opravdu všude. Díky patří i obchodním partnerům, bez kterých bychom těžko absolvovali letošní náročný program. Nyní se naše kroky ubírají k závěrečné soutěži v rámci ERCJ. Šotolinová Rally Liepaja startuje v polovině září. Držte nám palce,“ avizuje poslední start v letošní sezoně Dominik Brož.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.