Premiéra XTG Opel ADAM Cupu na Barum Czech rally Zlín dopadla nejlépe pro polský tandem Jerzy Tomaszczyk – Lukas Sitek. Zvítězili stylem start – cíl a v průběžném hodnocení se bodově dotáhli na Matěje Kamence s Adamem Jurkou, kteří skončili ve Zlíně druzí. Obě posádky mají nyní na svém kontě shodně dvě vítězství. Bronz získali domácí Adam Březík a Karel Voltner.
Zařazení populární zlínské soutěže do kalendáře XTG Opel ADAM Cupu bylo od zástupců společnosti Opel C&S (české zastoupení automobilky Opel) a XTG motorsport (promotér cupu) jednoznačně dobrým tahem. Posádky se musely poprat s náročnými rychlostními zkouškami, které většinou v jednodenních podnicích nemají obdobu.
Pro pohárové účastníky byl připraven harmonogram složený z devíti zkoušek. Začínalo se na páteční městské zkoušce, dále se pokračovalo na osmi sobotních měřených testech. A více než polovina účastníků se nakonec představila fanouškům i v nedělní etapě Barum Czech rally Zlín.
Na start se postavilo sedm posádek, ale brzy se ukázalo, že do pohárového hodnocení nemůže vzhledem k regulím XTG Opel ADAM Cupu 2016 bodovat Martin Vopatřil. Loňský mistr republiky ve sprintrally ve třídě 6 tak alespoň přispěl k zajímavému srovnání jezdecké úrovně pravidelných cupovým účastníků. V součtu časů by mu v cíli patřila třetí příčka.
A ač Jerzy Tomaszczyk startoval na Barum rally poprvé, od úvodních kilometrů potvrzoval své kvality. Pohárovou konkurenci nechal za sebou už na zlínské superspeciálce, následně přidal další tři nejrychlejší časy v řadě a o jeho vítězství bylo v podstatě rozhodnuto. Náskok kolem půl minuty si pohlídal až na cílovou rampu.
Dosavadní pohárový lídr Matěj Kamenec se sice na Semetíně (RZ5) pokusil o zvrat a v druhých průjezdech přidal dva nejrychlejší časy, ale na změnu pořadí to nestačilo.
Do souboje o třetí místo se v úvodu „namočili“ Patrik Brtníček, Robert Hordossy a Adam Březík. Jejich souboje však neměly dlouhého trvání. Brtníčka zastavila hned na RZ2 prasklá poloosa, Robert Hordossy havaroval na RZ4, a tak si pro životní výsledek dojel lukovský mladíček Březík. Čtvrté místo pohárové klasifikace obsadil Martin Mottl.
Právě Brtníček, Březík, Hordossy, Vopatřil a Mottl se představili i mimo pohárový harmonogram v nedělní části Barumky. Z této pětice hned čtyři ADAMy – Březík, Hordossy, Mottl a již zmíněný Vopatřil – spatřili cílovou rampu na zlínském náměstí Míru. Smolně skončil závod pro Brtníčka, na RZ Kašava musel s Opelem po kotrmelci odstoupit.
Ohlasy účastníků:
Jerzy Tomaszczyk: „Na Barumce jsme byli několikrát jako diváci, proto jsme nejeli úplně do neznámého prostředí. Přesto jsme šli do závodu s velkým respektem a s myšlenkou, že za úspěch budeme považovat už jen dokončení tohoto náročného závodu. Ovšem hned od začátku se nám podařilo nasadit solidní tempo, které jsme udrželi až do konce. Proto jsme s výsledkem maximálně spokojeni. Celkově se nám rally moc líbila, jednoduše řečeno Barumka, to je pojem. Myslím, že další takovou rally bychom jinde v Evropě těžko hledali. Její zařazení do cupu bylo skvělé a klidně bych byl pro, aby během Barumky proběhly dva samostatné závody, jeden v sobotu a druhý v neděli.“
Matěj Kamenec: „Jerzy během celého závodu neudělal žádnou vážnější chybu. Startoval na Barumce poprvé a jeho tempo bylo opravdu hodně rychlé. Vyhrát si prostě zasloužil. Přejeme mu to. Naopak my jsme se nevyvarovali několika chyb. Hned na první sobotní zkoušce jsme kvůli nezahřátým pneumatikám (RZ byla pozastavena) trefili kousek po startu patník. To mě vylekalo a tím začala naše velká ztráta na Jerzyho. Pak se k tomu přidal, kvůli chybě v rozpisu, výlet z trati asi kilometr před cílem RZ3 Košíky. ADAM skončil v příkopu, kde jsme ohnuli tyč řízení. Naštěstí po této rychlostce byl servis, kde mechanici stihli dát auto dohromady, za což jim moc děkujeme. Ve druhé sekci jsme dobře zajeli RZ Semetín, ale další „náklad“ od Jerzyho přišel při druhém průjezdu Březovou. Sám nechápu, kde jsme se tak loudali, neboť nás porazil i Adam Březík. Na to, že jel teprve svůj třetí závod s ADAMem, jede velmi dobře.“
Adam Březík: „Jsem velmi rád, že jsme se rozhodli pro závodění v poháru. ADAM Cup je skvělý po všech stránkách, ať vezmu auto, organizaci nebo týmové zázemí. To, že Barumka byla poprvé součástí cupu jsem jednoznačně uvítal. Navíc pro mě bylo skvělé, že ačkoliv nemám mezinárodní licenci, zažádali jsme o výjimku a mohli odjet obě etapy. Toho jsme využili. Navíc Barumka je naším domácím závodem, a tak to pro nás byla skvělá příležitost pro najetí kilometrů a další zvykání si na auto. Celkově Barumku hodnotím úspěšně, protože jsme dojeli až do cíle a dokázali se vyvarovat větších problémů.“
Martin Mottl: „To, že je Barumka součástí cupu se mně moc líbí. Proto jsem využil příležitosti a zaplatil jsem si start v celém závodě. Hned na začátku jsem si řekl, že ji pojmu jako vytrvalostní závod, což se mně osvědčilo. Naopak Robert Hordossy i Patrik Brtníček odstoupili, čímž se nám uvolnila cestu ke čtvrtému místu v ADAM Cupu a třetímu místo v pohárovém pořadí. Můžeme tak na dalších podnicích bojovat o celkové podium. Barum rally se mně velice líbila, rychlostní zkoušky mají pěkný charakter. I když na můj vkus byly místy až příliš rozbité.“
Robert Hordossy: „Na Barumce jsme výborně začali, zejména první dvě sobotní erzety jsme jeli možná až nad naše možnosti. Ovšem hned v první zkoušce po servisu (RZ4) jsme trochu zazmatkovali na jednom horizontu. Auto se nadneslo a skončili jsme ve velké rychlosti kolem 140 km/h na poli. Tam bohužel byly klády, do kterých jsme narazili a ohnuli rameno. Tím pro nás pohárový start skončil. Auto ovšem jinak nic nebylo, takže mechanici odvedli perfektní práci, ADAMa přes noc opravili a mohli jsme pokračovat alespoň v neděli ve sbírání zkušeností. Myšlenka jet pohárový závod v rámci dvoudenního podniku se mně líbí, klidně bych uvítal, kdyby se během zlínského víkendu odjely dva samostatné závody.“
Patrik Brtníček: „O Barum rally Zlín 2016 nebudu už nikdy chtít slyšet, budu rád, když na ni rychle zapomenu. Začali jsme třetím časem na okruhu ve Zlíně, ale následně pro nás Barumka skončila. Na RZ2 Březová jsme odstoupili kvůli prasklé poloose. V neděli jsme se vrátili do závodu díky superally, ale hned na úvodní RZ Kašava jsme skončili s ADAMem v příkopě, ta katapultovala zadek vozu a následoval kotrmelec.“
Martin Vopatřil: „Náš tým disponuje třemi vozy Opel ADAM Cup, na Barumku byly dva obsazené, jeden byl volný, takže mně to nedalo a protože jsem v něm ještě ostrý závod nejel, chtěl jsem si ho vyzkoušet. Pokud bychom byli mezi ADAMy hodnoceni, tak bychom skončili třetí. S tímto výsledkem jsem byl spokojený. Z mé strany se ovšem jednalo pouze o ojedinělý start. Vzhledem k faktu, že jsem dvojnásobný mistr třídy 6 ve sprintrally, nemohu dle pravidel do XTG Opel ADAM Cupu bodovat."
Zdeněk Pekárek, promotér XTG Opel ADAM Cup: „V první řadě chci vzdát holt všem posádkám, že se důstojně ´popasovali´ s tak náročnou soutěží, jakou Barum Czech rally je. I proto jsme nechtěli na účastníky klást takové nároky, že by případně na Barumce absolvovali dva samostatné závody. Navíc by je případná sobotní chyba, která mohla přijít, vyřadila z nedělního klání. Ovšem pokud bychom už věděli, že se plánovaná Rally Jeseníky neuskuteční, určitě bychom narychlo start v obou etapách zvážili. Bohužel zpráva o zrušení soutěže ve Šternberku byla zveřejněna až po zlínské soutěži. Jak budeme vzniklou situaci řešit, sdělíme s dostatečným předstihem. Je však velmi nepravděpodobné, že bychom do XTG Opel ADAM Cupu 2016 narychlo zařadili Rally Vsetín, neboť se koná jen týden před německou 3-Städte Rally. Tento podnik chápeme jako celoevropské pohárové finále vozů Opel ADAM Cup.“
Výsledky XTG Opel ADAM Cup – Barum Czech Rally Zlín:
1. Tomaszczyk – Sitek (Opel Adam Cup) 1:24:40,42. Kamenec – Jurka (Opel Adam Cup) + 32,1-. Vopatřil – Drmla (Opel Adam Cup) + 2:41,1 (bez možnosti bodovat)3. Březík – Voltner (Opel Adam Cup) + 2:48,24. Mottl – Vorel (Opel Adam Cup) + 7:23,6
Průběžný stav XTG Opel ADAM Cupu (4/7):
1. – 2. Kamenec a Tomaszczyk 90, 3. Mottl 52, 4. Hordossy 44, 5. Brtníček 40, 6. Březík 32, 7. Hůla 30, 8. Gargulák 18, 9. Konečný 16, 10. Machala 10
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.