Celkem 122 posádek na startu, z toho 20 speciálů prestižní kategorie R5. To je statistika, ze které se před startem Barum Czech Rally Zlín zvedal adrenalin nejednomu fanouškovi motoristického sportu. Konkurence byla opravdu výjimečná a nikdo z předních pilotů nechtěl ve výsledcích hrát druhé housle. Barumka je však se svými 230 „ostrými“ kilometry jednou z nejdelších soutěží ve střední Evropě a udržet vražedné tempo od startu až do cíle vydrží málokdo. Nikoho tedy příliš nepřekvapovalo, když jízda na hraně přinášela své oběti, a dopředu se posouvaly posádky, jež zpočátku působily nenápadně. Mezi ně patřili i Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou na Fordu Fiesta R5, kteří svým výsledkem více než důstojně navázali na úspěch z Rally Bohemia.
„Vlčákovi“ se z osmi dosavadních zlínských startů podařilo dojet do cíle jen jednou a o zrádnosti zdejších tratí by dokázal napsat knihu. Jeho letošní opatrnější začátek měl tedy své opodstatnění. „Hlavně dojet, hlavně dojet, pořád dokola jsem si opakoval tahle slova. Z historie je mi známo, že Barumku dojede možná polovina startovního pole a že velké věci se mohou dít i v závěrečné zkoušce, nebo i na přejezdu. Právě proto jsme jeli letošní Barumku v klidu, bez stresů, krizovek a hlavně hlavou. Bylo ovšem těžké neustále myslet na jistotu, prodávat těžké úseky a nechávat tak sekundy soupeřům,“ vysvětloval svoji taktiku Martin. Správnost tohoto přístupu potvrdilo jedenácté místo po sobotní etapě, které bylo dobrým vkladem do neméně zrádné nedělní etapy. „V průběhu sobotního dne jsme postupně upravovali nastavení podvozku do takové podoby, aby fungoval na rovném asfaltu i na uskákaném povrchu. V prvních průjezdech jsme v tomto ohledu měli velké rezervy, v závěru etapy jsme už našli lepší nastavení. Kromě jednoho defektu pneumatiky byl dnešek bez problému,“ dodal pilot.
Formát letošní Barumky neumožňoval usínání na vavřínech, v neděli totiž na posádky čekaly tři náročné úseky Kašava, Pindula a Maják, jedoucí se dvakrát. Zejména druhá zmíněná „erzeta“ dala „Vlčákovi“ za uši už mnohokrát, což umocňovalo jeho názor, že chleba se bude lámat právě v neděli. Martin s Jindřiškou však druhou etapu projeli velice soustředěně a dosahovanými časy na rozhraní první a druhé desítky se nadále drželi mezi elitou. S přispěním výpadků konkurence nakonec vystoupali až na konečné šesté místo absolutně. „Body získané na Barumce se násobí koeficientem 1,5, a tak jsme si výrazně vylepšili postavení v tabulce českého mistrovství. Jediné, co mne mrzí a zároveň hřeje, je závěrečná rychlostní zkouška, kterou jsem jel pro diváky, s dlouhými smyky nehledě na čas, jenže v cíli jsme zjistili, že nám na páté místo absolutně schází pouze 1,8 sekundy. Škoda pátého fleku, ale radost z jízdy mi to vynahradila,“ zamýšlel se nad závěrem Martin.
Jindřiška pojala hodnocení závodu komplexněji: „Každý rok si říkám, že ta Barumka přece není zase tak těžká, ale už při seznamovacích jízdách mě tenhle pocit vždy hodně rychle opustí. Letos mi přišla těžší než obvykle. Od začátku se jelo neuvěřitelně rychle a vedro, které panovalo celý závod, bylo ubíjející. Obrovskou radost jsem měla po dojetí Trojáku, který byl tento rok obohacen ještě o rychlý a těžký začátek, kde střídá zatáčka zatáčku. Právě z téhle RZ mám obrovský respekt. Obavy, zda tuto zkoušku budu vůbec stíhat „učíst“, se naštěstí nenaplnily. Sobotní etapu jsme dokončili na desátém místě v hodnocení ERC, a to znamenalo jediné, že v nedělní etapě budeme tzv. čistit trať. Po této zkušenosti musím říct, že startovat jako první je mnohem těžší než se může zdát - jak pro jezdce, tak spolujezdce. Celé tři dny byly ohromně náročné, s naprosto dokonalou atmosférou, a postavit se na cílovou rampu byla už jen třešnička na dortu. Umístění bylo skutečně tvrdě vydřené a nepatří jen nám, ale i celému týmu, který se o nás staral po celou dobu jako o krále. I díky nim jsme si tento závod mohli naplno užít, moc děkujeme!“
Výsledkem na Barum Czech Rally Zlín se Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou vrátili do hry o umístění v elitní pětici letošního Mistrovství ČR v rally. V průběžné tabulce jim patří devátá pozice, přičemž na čtvrtou příčku Vojtěcha Štajfa ztrácejí „hratelných“ 21,5 bodu. O finálním pořadí rozhodne v termínu 30. září – 1. října Rally Příbram, na které posádka Svarmetal Motorsportu nebude chybět.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.