Celkem 122 posádek na startu, z toho 20 speciálů prestižní kategorie R5. To je statistika, ze které se před startem Barum Czech Rally Zlín zvedal adrenalin nejednomu fanouškovi motoristického sportu. Konkurence byla opravdu výjimečná a nikdo z předních pilotů nechtěl ve výsledcích hrát druhé housle. Barumka je však se svými 230 „ostrými“ kilometry jednou z nejdelších soutěží ve střední Evropě a udržet vražedné tempo od startu až do cíle vydrží málokdo. Nikoho tedy příliš nepřekvapovalo, když jízda na hraně přinášela své oběti, a dopředu se posouvaly posádky, jež zpočátku působily nenápadně. Mezi ně patřili i Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou na Fordu Fiesta R5, kteří svým výsledkem více než důstojně navázali na úspěch z Rally Bohemia.
„Vlčákovi“ se z osmi dosavadních zlínských startů podařilo dojet do cíle jen jednou a o zrádnosti zdejších tratí by dokázal napsat knihu. Jeho letošní opatrnější začátek měl tedy své opodstatnění. „Hlavně dojet, hlavně dojet, pořád dokola jsem si opakoval tahle slova. Z historie je mi známo, že Barumku dojede možná polovina startovního pole a že velké věci se mohou dít i v závěrečné zkoušce, nebo i na přejezdu. Právě proto jsme jeli letošní Barumku v klidu, bez stresů, krizovek a hlavně hlavou. Bylo ovšem těžké neustále myslet na jistotu, prodávat těžké úseky a nechávat tak sekundy soupeřům,“ vysvětloval svoji taktiku Martin. Správnost tohoto přístupu potvrdilo jedenácté místo po sobotní etapě, které bylo dobrým vkladem do neméně zrádné nedělní etapy. „V průběhu sobotního dne jsme postupně upravovali nastavení podvozku do takové podoby, aby fungoval na rovném asfaltu i na uskákaném povrchu. V prvních průjezdech jsme v tomto ohledu měli velké rezervy, v závěru etapy jsme už našli lepší nastavení. Kromě jednoho defektu pneumatiky byl dnešek bez problému,“ dodal pilot.
Formát letošní Barumky neumožňoval usínání na vavřínech, v neděli totiž na posádky čekaly tři náročné úseky Kašava, Pindula a Maják, jedoucí se dvakrát. Zejména druhá zmíněná „erzeta“ dala „Vlčákovi“ za uši už mnohokrát, což umocňovalo jeho názor, že chleba se bude lámat právě v neděli. Martin s Jindřiškou však druhou etapu projeli velice soustředěně a dosahovanými časy na rozhraní první a druhé desítky se nadále drželi mezi elitou. S přispěním výpadků konkurence nakonec vystoupali až na konečné šesté místo absolutně. „Body získané na Barumce se násobí koeficientem 1,5, a tak jsme si výrazně vylepšili postavení v tabulce českého mistrovství. Jediné, co mne mrzí a zároveň hřeje, je závěrečná rychlostní zkouška, kterou jsem jel pro diváky, s dlouhými smyky nehledě na čas, jenže v cíli jsme zjistili, že nám na páté místo absolutně schází pouze 1,8 sekundy. Škoda pátého fleku, ale radost z jízdy mi to vynahradila,“ zamýšlel se nad závěrem Martin.
Jindřiška pojala hodnocení závodu komplexněji: „Každý rok si říkám, že ta Barumka přece není zase tak těžká, ale už při seznamovacích jízdách mě tenhle pocit vždy hodně rychle opustí. Letos mi přišla těžší než obvykle. Od začátku se jelo neuvěřitelně rychle a vedro, které panovalo celý závod, bylo ubíjející. Obrovskou radost jsem měla po dojetí Trojáku, který byl tento rok obohacen ještě o rychlý a těžký začátek, kde střídá zatáčka zatáčku. Právě z téhle RZ mám obrovský respekt. Obavy, zda tuto zkoušku budu vůbec stíhat „učíst“, se naštěstí nenaplnily. Sobotní etapu jsme dokončili na desátém místě v hodnocení ERC, a to znamenalo jediné, že v nedělní etapě budeme tzv. čistit trať. Po této zkušenosti musím říct, že startovat jako první je mnohem těžší než se může zdát - jak pro jezdce, tak spolujezdce. Celé tři dny byly ohromně náročné, s naprosto dokonalou atmosférou, a postavit se na cílovou rampu byla už jen třešnička na dortu. Umístění bylo skutečně tvrdě vydřené a nepatří jen nám, ale i celému týmu, který se o nás staral po celou dobu jako o krále. I díky nim jsme si tento závod mohli naplno užít, moc děkujeme!“
Výsledkem na Barum Czech Rally Zlín se Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou vrátili do hry o umístění v elitní pětici letošního Mistrovství ČR v rally. V průběžné tabulce jim patří devátá pozice, přičemž na čtvrtou příčku Vojtěcha Štajfa ztrácejí „hratelných“ 21,5 bodu. O finálním pořadí rozhodne v termínu 30. září – 1. října Rally Příbram, na které posádka Svarmetal Motorsportu nebude chybět.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.