Celkem 122 posádek na startu, z toho 20 speciálů prestižní kategorie R5. To je statistika, ze které se před startem Barum Czech Rally Zlín zvedal adrenalin nejednomu fanouškovi motoristického sportu. Konkurence byla opravdu výjimečná a nikdo z předních pilotů nechtěl ve výsledcích hrát druhé housle. Barumka je však se svými 230 „ostrými“ kilometry jednou z nejdelších soutěží ve střední Evropě a udržet vražedné tempo od startu až do cíle vydrží málokdo. Nikoho tedy příliš nepřekvapovalo, když jízda na hraně přinášela své oběti, a dopředu se posouvaly posádky, jež zpočátku působily nenápadně. Mezi ně patřili i Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou na Fordu Fiesta R5, kteří svým výsledkem více než důstojně navázali na úspěch z Rally Bohemia.
„Vlčákovi“ se z osmi dosavadních zlínských startů podařilo dojet do cíle jen jednou a o zrádnosti zdejších tratí by dokázal napsat knihu. Jeho letošní opatrnější začátek měl tedy své opodstatnění. „Hlavně dojet, hlavně dojet, pořád dokola jsem si opakoval tahle slova. Z historie je mi známo, že Barumku dojede možná polovina startovního pole a že velké věci se mohou dít i v závěrečné zkoušce, nebo i na přejezdu. Právě proto jsme jeli letošní Barumku v klidu, bez stresů, krizovek a hlavně hlavou. Bylo ovšem těžké neustále myslet na jistotu, prodávat těžké úseky a nechávat tak sekundy soupeřům,“ vysvětloval svoji taktiku Martin. Správnost tohoto přístupu potvrdilo jedenácté místo po sobotní etapě, které bylo dobrým vkladem do neméně zrádné nedělní etapy. „V průběhu sobotního dne jsme postupně upravovali nastavení podvozku do takové podoby, aby fungoval na rovném asfaltu i na uskákaném povrchu. V prvních průjezdech jsme v tomto ohledu měli velké rezervy, v závěru etapy jsme už našli lepší nastavení. Kromě jednoho defektu pneumatiky byl dnešek bez problému,“ dodal pilot.
Formát letošní Barumky neumožňoval usínání na vavřínech, v neděli totiž na posádky čekaly tři náročné úseky Kašava, Pindula a Maják, jedoucí se dvakrát. Zejména druhá zmíněná „erzeta“ dala „Vlčákovi“ za uši už mnohokrát, což umocňovalo jeho názor, že chleba se bude lámat právě v neděli. Martin s Jindřiškou však druhou etapu projeli velice soustředěně a dosahovanými časy na rozhraní první a druhé desítky se nadále drželi mezi elitou. S přispěním výpadků konkurence nakonec vystoupali až na konečné šesté místo absolutně. „Body získané na Barumce se násobí koeficientem 1,5, a tak jsme si výrazně vylepšili postavení v tabulce českého mistrovství. Jediné, co mne mrzí a zároveň hřeje, je závěrečná rychlostní zkouška, kterou jsem jel pro diváky, s dlouhými smyky nehledě na čas, jenže v cíli jsme zjistili, že nám na páté místo absolutně schází pouze 1,8 sekundy. Škoda pátého fleku, ale radost z jízdy mi to vynahradila,“ zamýšlel se nad závěrem Martin.
Jindřiška pojala hodnocení závodu komplexněji: „Každý rok si říkám, že ta Barumka přece není zase tak těžká, ale už při seznamovacích jízdách mě tenhle pocit vždy hodně rychle opustí. Letos mi přišla těžší než obvykle. Od začátku se jelo neuvěřitelně rychle a vedro, které panovalo celý závod, bylo ubíjející. Obrovskou radost jsem měla po dojetí Trojáku, který byl tento rok obohacen ještě o rychlý a těžký začátek, kde střídá zatáčka zatáčku. Právě z téhle RZ mám obrovský respekt. Obavy, zda tuto zkoušku budu vůbec stíhat „učíst“, se naštěstí nenaplnily. Sobotní etapu jsme dokončili na desátém místě v hodnocení ERC, a to znamenalo jediné, že v nedělní etapě budeme tzv. čistit trať. Po této zkušenosti musím říct, že startovat jako první je mnohem těžší než se může zdát - jak pro jezdce, tak spolujezdce. Celé tři dny byly ohromně náročné, s naprosto dokonalou atmosférou, a postavit se na cílovou rampu byla už jen třešnička na dortu. Umístění bylo skutečně tvrdě vydřené a nepatří jen nám, ale i celému týmu, který se o nás staral po celou dobu jako o krále. I díky nim jsme si tento závod mohli naplno užít, moc děkujeme!“
Výsledkem na Barum Czech Rally Zlín se Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou vrátili do hry o umístění v elitní pětici letošního Mistrovství ČR v rally. V průběžné tabulce jim patří devátá pozice, přičemž na čtvrtou příčku Vojtěcha Štajfa ztrácejí „hratelných“ 21,5 bodu. O finálním pořadí rozhodne v termínu 30. září – 1. října Rally Příbram, na které posádka Svarmetal Motorsportu nebude chybět.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.