Český automobilový jezdec Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) rozšířil svou sbírku prvenství na Barum Czech Rally Zlín. Ve 46. ročníku soutěže zařazené do seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a do Autoklub Mistrovství České republiky v rally 2016 (MČR) vybojoval na tratích ve Zlíně a okolí pátý triumf, díky němuž získal do svého držení putovní pohár.
Jeho největší konkurent Alexej Lukjaňuk z Ruska (Ford Fiesta R5) neustál tlak a po havárii v závěrečné erzetě dojel až šestnáctý. Stupně vítězů zcela patřily českým posádkám, druhý skončil domácí Tomáš Kostka, třetí místo získal v dramatické koncovce Jan Černý (oba Škoda Fabia R5).
Po sobotní úvodní etapě byl rozdíl mezi Kopeckým a Lukjaňukem pouhou půl vteřinu a fanoušci se těšili na napínavou bitvu. Oba závodníci se přetahovali o průběžné vedení. V závěru druhé etapy získal Kopecký náskok, který i díky havárii ruského pilota uhájil.„Takovou barumku jsem ještě nezažil. S Lukjaňukem to bylo totálně naplno," usmíval se v cíli Kopecký.
V průběhu neděle se za vedoucí dvojicí vystřídali Tomáš Kostka, Bryan Bouffier z Francie (Citroën DS3 R5) a Jaromír Tarabus (Škoda Fabia R5). Už se zdálo, že kvůli technickým potížím z bitvy o bronz vypadl Kostka (Škoda Fabia R5), ale po odstoupení Bouffiera a nehodě Tarabuse nakonec vyhrál souboj o stříbro s Janem Černým (Škoda Fabia R5). „Byl to pro nás náročný den, protože jsme jeli bez předního diferenciálu, takže jsme nabrali ztrátu, ale i ostatním se to přihodilo. Taková je prostě rally," uvedl Kostka, který ve Zlíně dosáhl životního maxima. Doposud byl nejlépe třetí.
Poprvé vystoupal na medailovou pozici Jan Černý, který se postupně propracoval mezi nejlepší. „Je to úžasné. Lukjaňukovi jsme nic špatného nepřáli, ale tohle je pro nás životní výsledek. Na předpolední erzetě jsme dojeli Kreima a docela dost ztratili. Jsme neskutečně šťastní," prohlásil Černý.
V neděli ze soutěže vypadl Václav Pech, jehož vozu Porsche 997 GT3 chyběla homologace pro evropský šampionát, startoval s vysokým číslem 91 v národní části Barum Czech Rally Zlín. Několikanásobného českého mistra zradila převodovka v desáté rychlostní zkoušce, po jejímž dokončení odstoupil. V té době mu patřilo osmé místo v absolutním pořadí. O chvíli později skončil kvůli havárii také Lotyš Ralfs Sirmacis (Škoda Fabia R5), jenž měl naději na pozici v elitní desítce.
Hodnocení ERC2 letošního ročníku vyhrál Giacomo Scattolon z Itálie (Mitsubishi Lancer EVO IX), pořadí mezi jezdci ERC3 i juniory ovládl Brit Christopher Ingram (Opel Adam R2). Nejrychlejším pilotem dvoukolky se stal Martin Koči ze Slovenska (Citroën DS3 R3T).
Absolutní pořadí Barum Czech Rally Zlín (po 15. RZ):1. Jan Kopecký, Pavel Dresler (CZE, Škoda Fabia R5) 2:07:34,7 hod2. Tomáš Kostka, Ladislav Kučera (CZE, Škoda Fabia R5) + 2:34,0 min3. Jan Černý, Petr Černohorský (CZE, Škoda Fabia R5) + 2:41,9 min4. Pavel Valoušek, Veronika Havelková (CZE, Škoda Fabia R5) + 3:47,7 min5. Fabian Kreim, Frank Christian (DEU, Škoda Fabia R5) + 5:16,1 min6. Martin Vlček, Jindřiška Žáková (CZE, Ford Fiesta R5) + 5:17,9 min7. Vojtěch Štajf, František Rajnoha (CZE, Škoda Fabia R5) + 5:43,3 min8. Miroslav Jakeš, Marcela Ehlová (CZE, Škoda Fabia S2000) + 6:00,5 min9. Cedric Cherain, Filip Cuvelier (BEL, Ford Fiesta R5) + 6:40,4 min10. Roman Odložilík, Martin Tureček (CZE, Ford Fiesta R5) + 7:02,0 min
Pořadí ERC2:1. Giacomo Scattolon, Paolo Zanini (ITA, Mitsubishi Lancer EVO IX) 2:20:56,7 hod2. Tibor Érdi jr., György Papp (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X) + 13:30,8 min
Pořadí ERC3:1. Chris Ingram, Elliott Edmondson (GBR, Opel Adam R2) 2:20:55,1 hod2. Luca Rossetti, Eleonora Moriová (ITA, Toyota GT86 CS-R3) + 17,8 s3. Łukasz Pieniążek, Przemysław Mazur (POL, Opel Adam R2) + 23,3 s
Pořadí ERC Junior:1. Chris Ingram, Elliott Edmondson (GBR, Opel Adam R2) 2:20:55,1 hod2. Łukasz Pieniążek, Przemysław Mazur (POL, Opel Adam R2) + 23,3 s3. Nikolaj Grjazin, Jaroslav Fjodorov (LVA, RUS, Peugeot 208 R2) + 4:03,8 min
Pořadí 2WD:1. Martin Koči, Lukáš Kostka (SVK, Citroën DS3 R3T) 2:20:08,8 hod2. Chris Ingram, Elliott Edmondson (GBR, Opel Adam R2) + 46,3 s3. Luca Rossetti, Eleonora Moriová (ITA, Toyota GT86 CS-R3) + 1:04,1 min
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.