Přišel, viděl, zvítězil, tak by se dalo shrnout dosavadní účinkování Petra Vraje juniora při jeho letošních startech s rodinným favoritem ve třídě 18. Ale vše nebylo tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Na domácí soutěži i Vyškovské rally potrápil Petra obvyklý soupeř Michal Červenka, ale i tak dokázal pilot z Jablůnky pokaždé velmi těsně zvítězit. V Pačejově bez hlavního konkurenta svou třídu opanoval, když vyhrál o necelých pět minut před dalším v pořadí.
Kromě vítězství ve třídě předvedl Vraj taky pár zajímavých dílčích výsledku, jako třeba čtvrtý čas v RSS na první rychlostce ve Vyškově anebo 14. místo v RSS na Pačejově. Na Barum Czech Rally Zlín bude Petr opět bavit fanoušky svým rozevlátým jízdním stylem a tak jsme mladého jezdce oslovili a před domácí Barumkou trochu vyzpovídali.
Na začátek se vraťme k tvým loňským startům v Opel Adam cupu. Jak zpětně hodnotíš tento cup? A proč v letošním roce nestartuješ s Oplem?
„Cupové zápolení se mi líbilo. Díky tomu, že jsou vozy identické, docházelo k těsným soubojům o desetinky. To mě nutilo na sobě neustále pracovat a jet na maximum. Cupový Adam je hodně dobré auto, jen se slabším motorem, ale převodovka a podvozek fungují skvěle. Takže cup jako celek bych hodnotil pozitivně, jen mě trochu zklamalo, že i když jsem dosáhl slušného výsledku, tak mi to neotevřelo dveře do kategorie R2, v což jsem doufal. Do cupových závodů jsme v loňském roce zainvestovali spoustu soukromých financí a s přihlédnutím na nezájem nových sponzorů mi přišlo zbytečné do cupového závodění opět investovat. Proto jsme se rozhodli lehce stáhnout.“
Valašská rally je tvůj domácí podnik, můžeš trochu zrekapitulovat její průběh?
„Valaška je krásná a rychlá, což mám rád. Na domácí půdě jsem chtěl zvítězit, takže jsem do toho šel hodně naplno. Na prvních dvou RZ jsem jel se sytičem a díky tomu jsme trochu ztratili. Ovšem po odstranění této závady jsem do závodu šel naplno a začal jsem si budovat náskok před Michalem Červenkou. Jenže v předposlední erzetě jsem trefil sud v zatáčce, za což byla pentle 20 vteřin a bylo po náskoku. Takže jsem poslední rychlostku musel jet opět naplno a v infarktovém závěru se mi podařilo Červenku porazit o šest vteřin.“
Ve Vyškově jsi všechny překvapil tvým výkonem v RZ1. Co k tomu můžeš říct, a jak bys vyškovskou rally hodnotil, jako celek?
„Na první RZ bylo mokro a bahno což mi vyhovuje, protože mám rád, když povrch klouže. Možná je to tím, že hodně jezdím na sněhu a pak se nebojím do toho jít i v takovýchto podmínkách. Na dalších zkoušce už jsme ztráceli, takže jsem se soustředil především na souboj ve třídě. Ten jsem si opět zkomplikoval vlastní chybou, když při průjezdu statkem v Zelené hoře jsem byl moc rychlý a trefil protikatovací balík. Auto šlo do hodin, ale kromě drobných kosmetických vad a ztráty pár vteřin se nic nestalo. Právě tato větší časová ztráta zapříčinila, že jsem se propadl na druhé místo ve třídě. Jenže v naší třídě se bojuje od startu až do cíle a v následující erzetě Michal Červenka na startu trošku zazmatkoval a obdržel deset vteřin za předčasný start. To mě vrátilo zpět do hry a bylo z toho ještě těsnější vítězství, než na Valašce. Pokud byl ve Valmezu rozdíl mezi námi 6,3 vteřiny, tak ve Vyškově to bylo pouhých 3,4.“
Pačejovskou rally jsi jel podruhé, jak hodnotíš tuto soutěž?
„Pačejovský závod je z mého pohledu nejtěžší soutěží v RSS. Místní tratě jsou nádherně technické a rychlé. Ráno jsem z úsporných důvodů obul staré gumy, ale ukázalo se, že bychom nemuseli konkurenci stačit, a tak bylo nutné obout nové pneu. Pak už šlo vše v pohodě a protože ve třídě jsem měl náskok, tak jsme si s Honzou řekli, že zkusíme závodit s klukama z Opel Adam cupu. Tedy především s Matějem Kamencem a Jerzym Tomaszczykem, se kterými byla po celou soutěž super atmosféra. Ovšem ukázalo se, že Favorit prostě už nestačí na soudobé Opely. Takže, jak řekl na cílové rampě Karel Špaček, obsadili jsme pěkné třetí místo v Opel Favorit cupu za Matějem a Jerzym. Taky nás potěšilo celkové 14. místo v RSS, neboť konkurence v tomto seriálu je fakt velká.“
Už víme, že se objevíš na Barum Czech Rally Zlín. Jaké jsou tvé plány do Barumky a i pro zbytek letošní sezony?
„Našim plánem pro letošek byl start s Peugeotem 208 R2, ale nepodařilo se sehnat dostatek peněz na celou rallysprint sérii, a jet třeba jen tři závody v sezoně s R2 mi přišlo prostě zbytečné. Protože však nějaké peníze jsou, tak padla volba na rodinného favorita. Tím ovšem nechci říct, že bychom snahu o starty s autem kategorie R2 vzdali. Neustále hledáme nové partnery a je možné, že se letos ještě za volantem nějaké „er dvojky“ ukážu. Jisté je zatím jen to, že s favoritem po Barumce pojedu ještě Jeseníky a pravděpodobně i domácí Vsetín. Co bude v příštím roce, zatím nevím. Mým přáním by bylo odjet celou RSS ve voze R2. Jestli se to povede, je zatím ve hvězdách, ale i kdyby se to nepovedlo, tak na rallysport určitě nezanevřu.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.