Přišel, viděl, zvítězil, tak by se dalo shrnout dosavadní účinkování Petra Vraje juniora při jeho letošních startech s rodinným favoritem ve třídě 18. Ale vše nebylo tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Na domácí soutěži i Vyškovské rally potrápil Petra obvyklý soupeř Michal Červenka, ale i tak dokázal pilot z Jablůnky pokaždé velmi těsně zvítězit. V Pačejově bez hlavního konkurenta svou třídu opanoval, když vyhrál o necelých pět minut před dalším v pořadí.
Kromě vítězství ve třídě předvedl Vraj taky pár zajímavých dílčích výsledku, jako třeba čtvrtý čas v RSS na první rychlostce ve Vyškově anebo 14. místo v RSS na Pačejově. Na Barum Czech Rally Zlín bude Petr opět bavit fanoušky svým rozevlátým jízdním stylem a tak jsme mladého jezdce oslovili a před domácí Barumkou trochu vyzpovídali.
Na začátek se vraťme k tvým loňským startům v Opel Adam cupu. Jak zpětně hodnotíš tento cup? A proč v letošním roce nestartuješ s Oplem?
„Cupové zápolení se mi líbilo. Díky tomu, že jsou vozy identické, docházelo k těsným soubojům o desetinky. To mě nutilo na sobě neustále pracovat a jet na maximum. Cupový Adam je hodně dobré auto, jen se slabším motorem, ale převodovka a podvozek fungují skvěle. Takže cup jako celek bych hodnotil pozitivně, jen mě trochu zklamalo, že i když jsem dosáhl slušného výsledku, tak mi to neotevřelo dveře do kategorie R2, v což jsem doufal. Do cupových závodů jsme v loňském roce zainvestovali spoustu soukromých financí a s přihlédnutím na nezájem nových sponzorů mi přišlo zbytečné do cupového závodění opět investovat. Proto jsme se rozhodli lehce stáhnout.“
Valašská rally je tvůj domácí podnik, můžeš trochu zrekapitulovat její průběh?
„Valaška je krásná a rychlá, což mám rád. Na domácí půdě jsem chtěl zvítězit, takže jsem do toho šel hodně naplno. Na prvních dvou RZ jsem jel se sytičem a díky tomu jsme trochu ztratili. Ovšem po odstranění této závady jsem do závodu šel naplno a začal jsem si budovat náskok před Michalem Červenkou. Jenže v předposlední erzetě jsem trefil sud v zatáčce, za což byla pentle 20 vteřin a bylo po náskoku. Takže jsem poslední rychlostku musel jet opět naplno a v infarktovém závěru se mi podařilo Červenku porazit o šest vteřin.“
Ve Vyškově jsi všechny překvapil tvým výkonem v RZ1. Co k tomu můžeš říct, a jak bys vyškovskou rally hodnotil, jako celek?
„Na první RZ bylo mokro a bahno což mi vyhovuje, protože mám rád, když povrch klouže. Možná je to tím, že hodně jezdím na sněhu a pak se nebojím do toho jít i v takovýchto podmínkách. Na dalších zkoušce už jsme ztráceli, takže jsem se soustředil především na souboj ve třídě. Ten jsem si opět zkomplikoval vlastní chybou, když při průjezdu statkem v Zelené hoře jsem byl moc rychlý a trefil protikatovací balík. Auto šlo do hodin, ale kromě drobných kosmetických vad a ztráty pár vteřin se nic nestalo. Právě tato větší časová ztráta zapříčinila, že jsem se propadl na druhé místo ve třídě. Jenže v naší třídě se bojuje od startu až do cíle a v následující erzetě Michal Červenka na startu trošku zazmatkoval a obdržel deset vteřin za předčasný start. To mě vrátilo zpět do hry a bylo z toho ještě těsnější vítězství, než na Valašce. Pokud byl ve Valmezu rozdíl mezi námi 6,3 vteřiny, tak ve Vyškově to bylo pouhých 3,4.“
Pačejovskou rally jsi jel podruhé, jak hodnotíš tuto soutěž?
„Pačejovský závod je z mého pohledu nejtěžší soutěží v RSS. Místní tratě jsou nádherně technické a rychlé. Ráno jsem z úsporných důvodů obul staré gumy, ale ukázalo se, že bychom nemuseli konkurenci stačit, a tak bylo nutné obout nové pneu. Pak už šlo vše v pohodě a protože ve třídě jsem měl náskok, tak jsme si s Honzou řekli, že zkusíme závodit s klukama z Opel Adam cupu. Tedy především s Matějem Kamencem a Jerzym Tomaszczykem, se kterými byla po celou soutěž super atmosféra. Ovšem ukázalo se, že Favorit prostě už nestačí na soudobé Opely. Takže, jak řekl na cílové rampě Karel Špaček, obsadili jsme pěkné třetí místo v Opel Favorit cupu za Matějem a Jerzym. Taky nás potěšilo celkové 14. místo v RSS, neboť konkurence v tomto seriálu je fakt velká.“
Už víme, že se objevíš na Barum Czech Rally Zlín. Jaké jsou tvé plány do Barumky a i pro zbytek letošní sezony?
„Našim plánem pro letošek byl start s Peugeotem 208 R2, ale nepodařilo se sehnat dostatek peněz na celou rallysprint sérii, a jet třeba jen tři závody v sezoně s R2 mi přišlo prostě zbytečné. Protože však nějaké peníze jsou, tak padla volba na rodinného favorita. Tím ovšem nechci říct, že bychom snahu o starty s autem kategorie R2 vzdali. Neustále hledáme nové partnery a je možné, že se letos ještě za volantem nějaké „er dvojky“ ukážu. Jisté je zatím jen to, že s favoritem po Barumce pojedu ještě Jeseníky a pravděpodobně i domácí Vsetín. Co bude v příštím roce, zatím nevím. Mým přáním by bylo odjet celou RSS ve voze R2. Jestli se to povede, je zatím ve hvězdách, ale i kdyby se to nepovedlo, tak na rallysport určitě nezanevřu.“
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.