Přišel, viděl, zvítězil, tak by se dalo shrnout dosavadní účinkování Petra Vraje juniora při jeho letošních startech s rodinným favoritem ve třídě 18. Ale vše nebylo tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Na domácí soutěži i Vyškovské rally potrápil Petra obvyklý soupeř Michal Červenka, ale i tak dokázal pilot z Jablůnky pokaždé velmi těsně zvítězit. V Pačejově bez hlavního konkurenta svou třídu opanoval, když vyhrál o necelých pět minut před dalším v pořadí.
Kromě vítězství ve třídě předvedl Vraj taky pár zajímavých dílčích výsledku, jako třeba čtvrtý čas v RSS na první rychlostce ve Vyškově anebo 14. místo v RSS na Pačejově. Na Barum Czech Rally Zlín bude Petr opět bavit fanoušky svým rozevlátým jízdním stylem a tak jsme mladého jezdce oslovili a před domácí Barumkou trochu vyzpovídali.
Na začátek se vraťme k tvým loňským startům v Opel Adam cupu. Jak zpětně hodnotíš tento cup? A proč v letošním roce nestartuješ s Oplem?
„Cupové zápolení se mi líbilo. Díky tomu, že jsou vozy identické, docházelo k těsným soubojům o desetinky. To mě nutilo na sobě neustále pracovat a jet na maximum. Cupový Adam je hodně dobré auto, jen se slabším motorem, ale převodovka a podvozek fungují skvěle. Takže cup jako celek bych hodnotil pozitivně, jen mě trochu zklamalo, že i když jsem dosáhl slušného výsledku, tak mi to neotevřelo dveře do kategorie R2, v což jsem doufal. Do cupových závodů jsme v loňském roce zainvestovali spoustu soukromých financí a s přihlédnutím na nezájem nových sponzorů mi přišlo zbytečné do cupového závodění opět investovat. Proto jsme se rozhodli lehce stáhnout.“
Valašská rally je tvůj domácí podnik, můžeš trochu zrekapitulovat její průběh?
„Valaška je krásná a rychlá, což mám rád. Na domácí půdě jsem chtěl zvítězit, takže jsem do toho šel hodně naplno. Na prvních dvou RZ jsem jel se sytičem a díky tomu jsme trochu ztratili. Ovšem po odstranění této závady jsem do závodu šel naplno a začal jsem si budovat náskok před Michalem Červenkou. Jenže v předposlední erzetě jsem trefil sud v zatáčce, za což byla pentle 20 vteřin a bylo po náskoku. Takže jsem poslední rychlostku musel jet opět naplno a v infarktovém závěru se mi podařilo Červenku porazit o šest vteřin.“
Ve Vyškově jsi všechny překvapil tvým výkonem v RZ1. Co k tomu můžeš říct, a jak bys vyškovskou rally hodnotil, jako celek?
„Na první RZ bylo mokro a bahno což mi vyhovuje, protože mám rád, když povrch klouže. Možná je to tím, že hodně jezdím na sněhu a pak se nebojím do toho jít i v takovýchto podmínkách. Na dalších zkoušce už jsme ztráceli, takže jsem se soustředil především na souboj ve třídě. Ten jsem si opět zkomplikoval vlastní chybou, když při průjezdu statkem v Zelené hoře jsem byl moc rychlý a trefil protikatovací balík. Auto šlo do hodin, ale kromě drobných kosmetických vad a ztráty pár vteřin se nic nestalo. Právě tato větší časová ztráta zapříčinila, že jsem se propadl na druhé místo ve třídě. Jenže v naší třídě se bojuje od startu až do cíle a v následující erzetě Michal Červenka na startu trošku zazmatkoval a obdržel deset vteřin za předčasný start. To mě vrátilo zpět do hry a bylo z toho ještě těsnější vítězství, než na Valašce. Pokud byl ve Valmezu rozdíl mezi námi 6,3 vteřiny, tak ve Vyškově to bylo pouhých 3,4.“
Pačejovskou rally jsi jel podruhé, jak hodnotíš tuto soutěž?
„Pačejovský závod je z mého pohledu nejtěžší soutěží v RSS. Místní tratě jsou nádherně technické a rychlé. Ráno jsem z úsporných důvodů obul staré gumy, ale ukázalo se, že bychom nemuseli konkurenci stačit, a tak bylo nutné obout nové pneu. Pak už šlo vše v pohodě a protože ve třídě jsem měl náskok, tak jsme si s Honzou řekli, že zkusíme závodit s klukama z Opel Adam cupu. Tedy především s Matějem Kamencem a Jerzym Tomaszczykem, se kterými byla po celou soutěž super atmosféra. Ovšem ukázalo se, že Favorit prostě už nestačí na soudobé Opely. Takže, jak řekl na cílové rampě Karel Špaček, obsadili jsme pěkné třetí místo v Opel Favorit cupu za Matějem a Jerzym. Taky nás potěšilo celkové 14. místo v RSS, neboť konkurence v tomto seriálu je fakt velká.“
Už víme, že se objevíš na Barum Czech Rally Zlín. Jaké jsou tvé plány do Barumky a i pro zbytek letošní sezony?
„Našim plánem pro letošek byl start s Peugeotem 208 R2, ale nepodařilo se sehnat dostatek peněz na celou rallysprint sérii, a jet třeba jen tři závody v sezoně s R2 mi přišlo prostě zbytečné. Protože však nějaké peníze jsou, tak padla volba na rodinného favorita. Tím ovšem nechci říct, že bychom snahu o starty s autem kategorie R2 vzdali. Neustále hledáme nové partnery a je možné, že se letos ještě za volantem nějaké „er dvojky“ ukážu. Jisté je zatím jen to, že s favoritem po Barumce pojedu ještě Jeseníky a pravděpodobně i domácí Vsetín. Co bude v příštím roce, zatím nevím. Mým přáním by bylo odjet celou RSS ve voze R2. Jestli se to povede, je zatím ve hvězdách, ale i kdyby se to nepovedlo, tak na rallysport určitě nezanevřu.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.