Přesně v polovině letních prázdnin pokračovala letošní série v západočeském Pačejově. Na jeho start se postavilo také trio posádek zlínského týmu CERS performance. S výjimkou Jakuba Rejlka, který při premiérové sezoně absolvuje všechny závody poprvé, patří Pačejov u posádek CERS performance dlouhodobě k oblíbeným soutěžím, ty proto na start nastupovaly s ambicemi na pěkný výsledek.
V rámci Poháru 2+ se do soutěže přihlásil Ondřej Bisaha, jenž letos po mnoha úspěšných sezonách s vozy 2WD přestoupil do nejvyšší kategorie přeplňovaných čtyřkolek. V Pačejově se podobně jako na předešlých letošních soutěžích představil s Fordem Fiesta R5, novinkou byl zkušený navigátor Richard Lasevič na sedadle spolujezdce. Ondřej chtěl navázat na pěkné výsledky z minulých ročníků Pačejova, s letošním průběhem však nebyl spokojen. „Před soutěží jsme nestihli nějaký větší test a tak jsme zkoušeli přímo na rally. Letošní sezonu beru jako učební, přesto jsem nechápal náš propad oproti minulým soutěžím,“ vypraví Ondřej. “Do rally šli s nevhodným nastavením, týkalo se to zejména brzd, které měly příliš velký tlak na zadní nápravě. Ta nám neustále utíkala, což na jistotě nepřidalo. Na nejvyšší příčky v soutěži jsme určitě nepomýšleli, na druhou stranu si myslím, že ztráta přes dvě vteřiny na kilometr není ukázka toho, čeho jsme reálně schopní. S er-pětkou jsme v Pačejově zajížděli stejné časy jako loni s er-trojkou, což určitě není v pořádku. Den po Pačejově jsme proto spolu s Romanem Odložilíkem a jeho týmem absolvovali velký test na Malontech, kde jsem pochopil některé technické věci, které toto auto potřebuje. S optimalizací fiesty jsme se konečně výrazněji posunuli a doufám, že se to na dalším závodě, kterým bude naše domácí barumka, pozitivně projeví. Za celý tento víkend bych chtěl poděkovat Ríšovi Lasevičovi, byla čest s ním sedět dohromady v autě, pak Michalovi Horáčkovi, bez kterého bych se na závodech neobešel, H Racingu za přípravu auta a TRT Rally Teamu za cenné rady.“
V nejvyšší kategorii Rallysprint série, tedy ve třídě 5 se na start opět postavili Jakub Rejlek a Libor Hlisnikovský, kteří letošní sprinty objíždějí s Citroënem DS3 R3T Max. I přes fakt, že Jakub letos zažívá svou premiéru v českých rallysptintech, si posádka na předešlých pozicích nevedla zle a vždy se pohybovala na hranici pódiových pozic své kategorie. Do Pačejova proto Jakub s Liborem nastupovali s plánem na dosavadní výsledky navázat. Bohužel, tentokrát se jim nevyhnuly problémy. „Na začátek musím říct, že pačejovský sprint je úžasný. I přesto, že je neskutečně těžký, nebo možná právě proto. Nejvíce se mi líbila nejdelší vložka Čečelovice a zároveň adrenalinový ‚muničák‘ v lese,“ říká po prvních zkušenostech s pačejovskou rally Jakub Rejlek. „Každopádně pro nás to byla smolná soutěž. Začalo to už testem, který jsme před soutěží kvůli mému pracovnímu vytížení nestihli, takže jsme vlastně seděli po třech měsících v autě. Hned na druhé RZ nám začal docházet benzín, takže jsme první Čečelovice museli dojet na přejezdový režim a jen tak tak jsme auto dovezli do servisu. Problém byl ve výpočtu benzínu, holt chyby se stávají. Propadli jsme se, ale v dalších rychlostních zkouškách jsme se postupně dostávali nahoru až na třetí místo před posledním servisem. Pak ale přišly druhé Dubrovice, kde nás potkal pomalý defekt, a poslední 2 km vložky jsme jeli po ráfku. Nakonec jsme ale dojeli až do cíle. I když jsme na dvou zmiňovaných vložkách nechali skoro 1:40 a mohli jsme být druzí ve třídě, tak jsme šťastni, že jsme opět další sprint dokončili a zase jsme se zrychlili. Děláme kroky kupředu a na to, že jedeme třetí soutěž, tak to není vůbec špatné. Už teď se těšíme na další rally, tentokrát do Jeseníků.“
V letos mimořádně nabité třídě 6 se vydal změřit síly Marcel Svačina, tradičně navigovaný Petrem Těšínským. Posádka rudého Citroënu C2 R2 Max se zkraje nemohla dostat do tempa a nepomohla ani zkoušená změna v technice. Marcel s Petrem se tedy po celou dobu pohybovali okolo hranice první desítky. „Nevím, co se stalo, ale nepamatuju si, že bych kdy jel takto špatně,“ říká sebekriticky Marcel Svačina. „Ráno jako bych spal, nemohl jsem se dostat do tempa a do správné koncentrace. V autě jsem navíc poprvé zkoušel jiný stálý převod, který se ale nakonec ukázal o více než půl sekundy na kilometr pomalejší, takže jsme po celou rally ztráceli. Byl to pro nás nepovedený závod.“
Pačejovské chmury tým CERS performance nyní hází za hlavu a s optimismem se připravuje na vrchol letošní sezony, kterou je domácí Barum Czech Rally Zlín. Třídenní maraton zařazený do seriálu mistrovství Evropy s 230 ostrými kilometry se odehraje o posledním srpnovém víkendu ve dnech 26. až 28. srpna. Novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com,www.fb.com/cersperformance a www.fb.com/fasterrally1!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?