Přesně v polovině letních prázdnin pokračovala letošní série v západočeském Pačejově. Na jeho start se postavilo také trio posádek zlínského týmu CERS performance. S výjimkou Jakuba Rejlka, který při premiérové sezoně absolvuje všechny závody poprvé, patří Pačejov u posádek CERS performance dlouhodobě k oblíbeným soutěžím, ty proto na start nastupovaly s ambicemi na pěkný výsledek.
V rámci Poháru 2+ se do soutěže přihlásil Ondřej Bisaha, jenž letos po mnoha úspěšných sezonách s vozy 2WD přestoupil do nejvyšší kategorie přeplňovaných čtyřkolek. V Pačejově se podobně jako na předešlých letošních soutěžích představil s Fordem Fiesta R5, novinkou byl zkušený navigátor Richard Lasevič na sedadle spolujezdce. Ondřej chtěl navázat na pěkné výsledky z minulých ročníků Pačejova, s letošním průběhem však nebyl spokojen. „Před soutěží jsme nestihli nějaký větší test a tak jsme zkoušeli přímo na rally. Letošní sezonu beru jako učební, přesto jsem nechápal náš propad oproti minulým soutěžím,“ vypraví Ondřej. “Do rally šli s nevhodným nastavením, týkalo se to zejména brzd, které měly příliš velký tlak na zadní nápravě. Ta nám neustále utíkala, což na jistotě nepřidalo. Na nejvyšší příčky v soutěži jsme určitě nepomýšleli, na druhou stranu si myslím, že ztráta přes dvě vteřiny na kilometr není ukázka toho, čeho jsme reálně schopní. S er-pětkou jsme v Pačejově zajížděli stejné časy jako loni s er-trojkou, což určitě není v pořádku. Den po Pačejově jsme proto spolu s Romanem Odložilíkem a jeho týmem absolvovali velký test na Malontech, kde jsem pochopil některé technické věci, které toto auto potřebuje. S optimalizací fiesty jsme se konečně výrazněji posunuli a doufám, že se to na dalším závodě, kterým bude naše domácí barumka, pozitivně projeví. Za celý tento víkend bych chtěl poděkovat Ríšovi Lasevičovi, byla čest s ním sedět dohromady v autě, pak Michalovi Horáčkovi, bez kterého bych se na závodech neobešel, H Racingu za přípravu auta a TRT Rally Teamu za cenné rady.“
V nejvyšší kategorii Rallysprint série, tedy ve třídě 5 se na start opět postavili Jakub Rejlek a Libor Hlisnikovský, kteří letošní sprinty objíždějí s Citroënem DS3 R3T Max. I přes fakt, že Jakub letos zažívá svou premiéru v českých rallysptintech, si posádka na předešlých pozicích nevedla zle a vždy se pohybovala na hranici pódiových pozic své kategorie. Do Pačejova proto Jakub s Liborem nastupovali s plánem na dosavadní výsledky navázat. Bohužel, tentokrát se jim nevyhnuly problémy. „Na začátek musím říct, že pačejovský sprint je úžasný. I přesto, že je neskutečně těžký, nebo možná právě proto. Nejvíce se mi líbila nejdelší vložka Čečelovice a zároveň adrenalinový ‚muničák‘ v lese,“ říká po prvních zkušenostech s pačejovskou rally Jakub Rejlek. „Každopádně pro nás to byla smolná soutěž. Začalo to už testem, který jsme před soutěží kvůli mému pracovnímu vytížení nestihli, takže jsme vlastně seděli po třech měsících v autě. Hned na druhé RZ nám začal docházet benzín, takže jsme první Čečelovice museli dojet na přejezdový režim a jen tak tak jsme auto dovezli do servisu. Problém byl ve výpočtu benzínu, holt chyby se stávají. Propadli jsme se, ale v dalších rychlostních zkouškách jsme se postupně dostávali nahoru až na třetí místo před posledním servisem. Pak ale přišly druhé Dubrovice, kde nás potkal pomalý defekt, a poslední 2 km vložky jsme jeli po ráfku. Nakonec jsme ale dojeli až do cíle. I když jsme na dvou zmiňovaných vložkách nechali skoro 1:40 a mohli jsme být druzí ve třídě, tak jsme šťastni, že jsme opět další sprint dokončili a zase jsme se zrychlili. Děláme kroky kupředu a na to, že jedeme třetí soutěž, tak to není vůbec špatné. Už teď se těšíme na další rally, tentokrát do Jeseníků.“
V letos mimořádně nabité třídě 6 se vydal změřit síly Marcel Svačina, tradičně navigovaný Petrem Těšínským. Posádka rudého Citroënu C2 R2 Max se zkraje nemohla dostat do tempa a nepomohla ani zkoušená změna v technice. Marcel s Petrem se tedy po celou dobu pohybovali okolo hranice první desítky. „Nevím, co se stalo, ale nepamatuju si, že bych kdy jel takto špatně,“ říká sebekriticky Marcel Svačina. „Ráno jako bych spal, nemohl jsem se dostat do tempa a do správné koncentrace. V autě jsem navíc poprvé zkoušel jiný stálý převod, který se ale nakonec ukázal o více než půl sekundy na kilometr pomalejší, takže jsme po celou rally ztráceli. Byl to pro nás nepovedený závod.“
Pačejovské chmury tým CERS performance nyní hází za hlavu a s optimismem se připravuje na vrchol letošní sezony, kterou je domácí Barum Czech Rally Zlín. Třídenní maraton zařazený do seriálu mistrovství Evropy s 230 ostrými kilometry se odehraje o posledním srpnovém víkendu ve dnech 26. až 28. srpna. Novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com,www.fb.com/cersperformance a www.fb.com/fasterrally1!
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.