Juniorský evropský šampionát patří v posledních letech k velkým oživením mistrovství Evropy. Jeho dva dosavadní vítězové Stéphane Lefebvre a Emil Bergkvist si za své prvenství vyzkoušeli starty s vozy kategorie R5 a oba již v letošní sezóně pravidelněji startují na soutěžích mistrovství světa. A daří se i dalším bývalým juniorům – Ralfs Sirmacis dokázal zvítězit ve dvou soutěžích ME v absolutní klasifikaci za volantem Škody Fabie R5. Kdo bude jejich nástupcem?
Zpočátku se zdálo, že budou opět svádět souboj jezdci na opelech a peugeotech, realita se ale nakonec ukázala jiná. Zatímco jezdci německé značky zajížděli nejrychlejší časy, jejich soupeři s peugeoty chybovali. Po čtyřech odjetých soutěžích je jasné, že si to o prvenství rozdají napřímo Chris Ingram a Marijan Griebel. Na první pohled má lepší výchozí pozici britský jezdec, který má náskok 11 bodů, ve prospěch Griebela ale hraje pravidlo o škrtání. Dle předpisů pro ERC Junior se totiž počítají jen čtyři nejlepší výsledky ze šesti. A zatímco Ingram má na kontě tři druhá a jedno třetí místo, většinou rychlejší Griebel má po jednom prvním, druhém a třetím místě.
O vyrovnanosti letošního ERC Junior svědčí skutečnost, že na čtyřech odjetých závodech zvítězili čtyři různí piloti. V Irsku zvítězil naprosto překvapivě polský mladík Lukasz Pieniazek, na Azorech domácí Diogo Gago, v Belgii Marijan Griebel a v Estonsku MikoOve Niinemäe. Dominanci jezdců na Opelech podtrhuje třetím místem Julius Tannert, který má již větší bodový odstup. Společně s Lukaszem Pieniazkem, Joonasem Tokee a Dominikem Brožem si to rozdají o třetí příčku mezi juniory.
Jak již bylo řečeno, jezdci na Opelech letos dominují, piloti na Peugeotech si za to však mohou většinou sami. Jeden z největších favoritů Steve Rokland ošklivě havaroval na Circuit of Ireland a po zdemolování svého vozu přišel prakticky o celý rozpočet na sezónu. Vítěz z Azorů Diogo Gago pohřbil své naděje havárií hned v úvodu Kenotek Ypres Rally. Rychlý Nikolay Gryazin pak doplácí na jezdecké chyby, kdy se hodně často ocitá mimo trať. Jak již bylo naznačeno, letošního juniorského evropského šampionátu se účastní i jedna česká posádka. Dominik Brož s Petrem Těšínským startují s již starším Fordem Fiesta R2, jejich prioritou pro letošní rok je hlavně získání co nejvíce zkušeností se soutěžemi v zahraničí. A zatím se jim to daří nadmíru úspěšně, se 41 body drží šestou příčku a jsou na dohled bronzovému stupínku.
Barum Czech Rally Zlín je předposlední soutěží letošního ročníku ERC Junior. Posledním závodem bude lotyšská Rally Liepaja, která se na termín uprostřed září přesunula z února kvůli nepříznivému počasí. Průběžné pořadí ERC Junior po 4. odjetých soutěžích:1. Chris Ingram (GBR) 1112. Marijan Griebel (DEU) 1103. Julius Tannert (DEU) 504. Lukasz Pieniazek (POL) 485. Joonas Tokee (FIN) 416. Dominik Brož (CZE) 41
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.