Juniorský evropský šampionát patří v posledních letech k velkým oživením mistrovství Evropy. Jeho dva dosavadní vítězové Stéphane Lefebvre a Emil Bergkvist si za své prvenství vyzkoušeli starty s vozy kategorie R5 a oba již v letošní sezóně pravidelněji startují na soutěžích mistrovství světa. A daří se i dalším bývalým juniorům – Ralfs Sirmacis dokázal zvítězit ve dvou soutěžích ME v absolutní klasifikaci za volantem Škody Fabie R5. Kdo bude jejich nástupcem?
Zpočátku se zdálo, že budou opět svádět souboj jezdci na opelech a peugeotech, realita se ale nakonec ukázala jiná. Zatímco jezdci německé značky zajížděli nejrychlejší časy, jejich soupeři s peugeoty chybovali. Po čtyřech odjetých soutěžích je jasné, že si to o prvenství rozdají napřímo Chris Ingram a Marijan Griebel. Na první pohled má lepší výchozí pozici britský jezdec, který má náskok 11 bodů, ve prospěch Griebela ale hraje pravidlo o škrtání. Dle předpisů pro ERC Junior se totiž počítají jen čtyři nejlepší výsledky ze šesti. A zatímco Ingram má na kontě tři druhá a jedno třetí místo, většinou rychlejší Griebel má po jednom prvním, druhém a třetím místě.
O vyrovnanosti letošního ERC Junior svědčí skutečnost, že na čtyřech odjetých závodech zvítězili čtyři různí piloti. V Irsku zvítězil naprosto překvapivě polský mladík Lukasz Pieniazek, na Azorech domácí Diogo Gago, v Belgii Marijan Griebel a v Estonsku MikoOve Niinemäe. Dominanci jezdců na Opelech podtrhuje třetím místem Julius Tannert, který má již větší bodový odstup. Společně s Lukaszem Pieniazkem, Joonasem Tokee a Dominikem Brožem si to rozdají o třetí příčku mezi juniory.
Jak již bylo řečeno, jezdci na Opelech letos dominují, piloti na Peugeotech si za to však mohou většinou sami. Jeden z největších favoritů Steve Rokland ošklivě havaroval na Circuit of Ireland a po zdemolování svého vozu přišel prakticky o celý rozpočet na sezónu. Vítěz z Azorů Diogo Gago pohřbil své naděje havárií hned v úvodu Kenotek Ypres Rally. Rychlý Nikolay Gryazin pak doplácí na jezdecké chyby, kdy se hodně často ocitá mimo trať. Jak již bylo naznačeno, letošního juniorského evropského šampionátu se účastní i jedna česká posádka. Dominik Brož s Petrem Těšínským startují s již starším Fordem Fiesta R2, jejich prioritou pro letošní rok je hlavně získání co nejvíce zkušeností se soutěžemi v zahraničí. A zatím se jim to daří nadmíru úspěšně, se 41 body drží šestou příčku a jsou na dohled bronzovému stupínku.
Barum Czech Rally Zlín je předposlední soutěží letošního ročníku ERC Junior. Posledním závodem bude lotyšská Rally Liepaja, která se na termín uprostřed září přesunula z února kvůli nepříznivému počasí. Průběžné pořadí ERC Junior po 4. odjetých soutěžích:1. Chris Ingram (GBR) 1112. Marijan Griebel (DEU) 1103. Julius Tannert (DEU) 504. Lukasz Pieniazek (POL) 485. Joonas Tokee (FIN) 416. Dominik Brož (CZE) 41
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?