Juniorský evropský šampionát patří v posledních letech k velkým oživením mistrovství Evropy. Jeho dva dosavadní vítězové Stéphane Lefebvre a Emil Bergkvist si za své prvenství vyzkoušeli starty s vozy kategorie R5 a oba již v letošní sezóně pravidelněji startují na soutěžích mistrovství světa. A daří se i dalším bývalým juniorům – Ralfs Sirmacis dokázal zvítězit ve dvou soutěžích ME v absolutní klasifikaci za volantem Škody Fabie R5. Kdo bude jejich nástupcem?
Zpočátku se zdálo, že budou opět svádět souboj jezdci na opelech a peugeotech, realita se ale nakonec ukázala jiná. Zatímco jezdci německé značky zajížděli nejrychlejší časy, jejich soupeři s peugeoty chybovali. Po čtyřech odjetých soutěžích je jasné, že si to o prvenství rozdají napřímo Chris Ingram a Marijan Griebel. Na první pohled má lepší výchozí pozici britský jezdec, který má náskok 11 bodů, ve prospěch Griebela ale hraje pravidlo o škrtání. Dle předpisů pro ERC Junior se totiž počítají jen čtyři nejlepší výsledky ze šesti. A zatímco Ingram má na kontě tři druhá a jedno třetí místo, většinou rychlejší Griebel má po jednom prvním, druhém a třetím místě.
O vyrovnanosti letošního ERC Junior svědčí skutečnost, že na čtyřech odjetých závodech zvítězili čtyři různí piloti. V Irsku zvítězil naprosto překvapivě polský mladík Lukasz Pieniazek, na Azorech domácí Diogo Gago, v Belgii Marijan Griebel a v Estonsku MikoOve Niinemäe. Dominanci jezdců na Opelech podtrhuje třetím místem Julius Tannert, který má již větší bodový odstup. Společně s Lukaszem Pieniazkem, Joonasem Tokee a Dominikem Brožem si to rozdají o třetí příčku mezi juniory.
Jak již bylo řečeno, jezdci na Opelech letos dominují, piloti na Peugeotech si za to však mohou většinou sami. Jeden z největších favoritů Steve Rokland ošklivě havaroval na Circuit of Ireland a po zdemolování svého vozu přišel prakticky o celý rozpočet na sezónu. Vítěz z Azorů Diogo Gago pohřbil své naděje havárií hned v úvodu Kenotek Ypres Rally. Rychlý Nikolay Gryazin pak doplácí na jezdecké chyby, kdy se hodně často ocitá mimo trať. Jak již bylo naznačeno, letošního juniorského evropského šampionátu se účastní i jedna česká posádka. Dominik Brož s Petrem Těšínským startují s již starším Fordem Fiesta R2, jejich prioritou pro letošní rok je hlavně získání co nejvíce zkušeností se soutěžemi v zahraničí. A zatím se jim to daří nadmíru úspěšně, se 41 body drží šestou příčku a jsou na dohled bronzovému stupínku.
Barum Czech Rally Zlín je předposlední soutěží letošního ročníku ERC Junior. Posledním závodem bude lotyšská Rally Liepaja, která se na termín uprostřed září přesunula z února kvůli nepříznivému počasí. Průběžné pořadí ERC Junior po 4. odjetých soutěžích:1. Chris Ingram (GBR) 1112. Marijan Griebel (DEU) 1103. Julius Tannert (DEU) 504. Lukasz Pieniazek (POL) 485. Joonas Tokee (FIN) 416. Dominik Brož (CZE) 41
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.