Při třetí soutěži Rallysprint série se v Pačejově představí mimo jiné i hvězda českého kartingového sportu Jan Midrla, známý jako Midi. Pomocnou ruku mu při přechodu do rally poskytl Martin Kouřil a my jsme využili chvilky a oběma jezdcům položili pár otázek.
Na úvod povídání bych poprosil o vaši malou vizitku, pánové, představte se nám…
Jan Midrla (JM) „Ahoj jmenuji se Honza „Midi“ Midrla a pocházím z Velkých Hoštic u Opavy. Je mi 22 let a se závoděním jsem začal ve svých šesti letech na motokárách. Aktivně a poměrně úspěšně jsem závodil do loňského roku, tedy celkem 16 sezon. Vedle závodění úspěšně studuji na strojní fakultě ČVUT. S Martinem nás spojil osud, když jsme spolu viseli na nástěnce za drobné přestupky v motokárách JJJ. Za pár let jsem pak Martinovi pomáhal v jeho motokárovém týmu.“
Martin Kouřil (MK) „Já jsem Martin Kouřil a v březnu jsem oslavil Kristovy roky. Oproti Honzovi již mám s rally nějaké zkušenosti, neboť letošní sezona je má šestá. S automobilovými soutěžemi jsem začínal bez pomoci, šel jsem do tohoto sportu s velkým elánem a takříkajíc po hlavě. Tudíž vím, jak těžké jsou začátky, a to je i důvod mé pomoci Midimu. Vysvětluji mu styl psaní rozpisu, nastavení auta a vše, co se týká soutěží. Mám závodní motokárový tým Martin Kouřil Racing Team, kde kompletně zabezpečuji závodní činnost několika talentovaných jezdců, to vše zahrnuje přípravu závodní techniky, samotnou výuku jízdy, rozbor telemetrie a vše spojené se závody. Má práce je nejenom okolo motokár, ale také zajišťuji servis pro okruhové Porsche 997 GT3 a Marcelu Havláskovi soutěžní Renault Clio.“
Honzo, ty ses doposud velmi úspěšně prezentoval v motokárovém sportu, jakých výsledků jsi zde dosáhl?
JM „Jsem šestinásobným Mistrem ČR v kartingu, z toho čtyřikrát v královské kategorii KZ (motokára s řazením). Vyhrál jsem dva světové poháry v dětské a juniorské kategorii a pravidelně jsem se umísťoval v top 10 v Mistrovství Evropy KZ2 a na světových pohárech KZ2. Z mnoha úspěchů, kterých jsem dosáhl na kartingových drahách, si nejvíce cením dvou, a to 5. místa z Mistrovství Evropy 2014 a 4. místa ze světového poháru v roce 2012.“
Malé rakety tě přestávají bavit? Co tě vede k tomu zkusit rally?
JM „Myslím, že za tím je více faktorů. Za prvé to bylo studium, které jsem se rozhodl zvládnout, a první polovina roku 2016 byla opravdu náročná, kdy jsem musel udělat zkoušky, bakalářskou práci a nakonec státnice. Za druhé jsem cítil, že v kartingu už nemám moc kam se dále posunout. Strávil jsem tři krásné roky v továrních týmech, ale vždy mi kus štěstí k evropskému, či světovému titulu chyběl. Rally mě vždy fascinovala a už jsem po ní pošilhával delší dobu. Mám z automobilových soutěží samozřejmě respekt, ale zároveň se moc těším! Je to pro mne nová výzva a velká motivace.“
Jak moc to bude pro tebe náročný přestup? Přece jen rozdílné povrchy a navíc vedle tebe sedí někdo, kdo ti kecá do řízení…
JM „Zatím se chystám jet pouze asfaltové soutěže, takže tady by neměl být problém. Co se týče navigování, to je pro mě věc naprosto nová. Momentálně se učím poslouchat, sleduji všemožné onboardy a taky jezdíme a píšeme rozpisy. Musím dostat do hlavy styl jízdy, kdy mi spolujezdec napovídá trasu zkoušky, abych reagoval ihned bez přemýšlení.“
S jakými cíli nastupuješ do prvního závodu?
JM „Od prvního závodu určitě neočekávám nic velkého, hlavně se učit a sžít se s autem.“
Martine, oproti loňské sezoně letošní rok v rally zanedbáváš, proč?
MK „Myslím, že nezanedbávám. Podařilo se mi zajistit dostatek financí na sprintový seriál. Sice jsem bohužel nestartoval na Valašce, na kterou nebylo auto, ale zbytek závodů pojedu, pokud nenastanou nějaké zásadní problémy na karoserii. V dohledné době se rozhodnu o našem startu na Barum Rally.“
Zatím máš na svém kontě jeden start a hned bednu, tak jaká byla Rally Vyškov?
MK „Vyškov mám rád, a tak jsem se i na tento závod velmi těšil. Od Pražského rallysprintu, tedy od konce listopadu loňského roku, jsem v závodním autě neseděl a bylo to na mé jízdě pochopitelně znát. Před vyškovským závodem jsem se svezl „dlouhé“ tři kilometry a šel do první erzety. Na tu jsem zvolil hodně blbý setup, protože jsem očekával více vody. Při zahřívání vozu už jsem věděl, že to bude blbý a dost ztratíme. Postupně jsem se do závodu dostával, ale na víc než 3. místo to nebylo.“
A tvé další plány?
MK „Teď nás čeká Pačejov, kde jsem ještě nikdy nejel. Chci mít test v týdnu před soutěží, aspoň 30 km, ale není kde. Zkouším to, kde se dá, ale zatím nemáme žádný úsek dohodnutý. Nicméně bez testu do Pačejova nejedu. A jinak, jak jsem avizoval, chci jet zbývající soutěže Rallysprint série a snad se podaří i Barumka.“
A plány společného týmu?
JM „Tým dvou vozů Peugeot 208 R2 z dílen Michala Večerky pojede pod hlavičkou KRTZ a svou premiéru si odbude při nadcházející Rally Agropa Pačejov. Další double start plánujeme na polovinu září, kdy se jede pro mne takřka domácí Rally Jeseníky.“
MK „V první řadě jsem rád, že můžeme říct, že máme plány společné. Znám se s Honzou už dlouho, několikrát jsem mu dělal mechanika a i s jeho otcem se znám velmi dobře. Právě jeho jsem dlouho popichoval, ať si Midi zkusí rallye a povedlo se. Honza by měl odjet zbytek RSS tak jako já. Věřím, že několikaleté zkušenosti z motokár využije ke svému dobru, stejně tak jako i mnoho dalších motokáristů.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.