Jezdit, poznávat tratě a získávat jistotu při ovládání nového vozu. Tento úkol stanovil tým LB Trans Racing pro 18letého Patrika Brtníčka, který se letos účastní kompletního programu obou českých seriálů. Zatímco na sprintech se může opřít o zkušenosti z Poháru mládeže a na dosahovaných časech je to znát, ve „velkém“ seriálu začíná úplně od začátku. Premiérový start ho čekal také na trojici vyhlášených dvoudenních rally v Českém Krumlově, Hustopečích a v Mladé Boleslavi.
Českokrumlovská rally bývá náročná především proměnlivými povětrnostními podmínkami. Letošek nebyl výjimkou a cenným vkladem do dalšího Patrikova jezdeckého růstu se staly například závodění v mlze, jízda na rozbahněných lesních cestách, potažmo nutnost adaptace na několikanásobnou změnu asfaltu při RZ Lipno. Týmovému Opelu Adam charakter krumlovských „erzet“ padl do noty a po většinu závodu to vypadalo na umístění v polovině startovního pole kategorie dvoukolek. Největší záludnost si však krumlovské „erzety“ na Patrika připravily v samém závěru. Malý „oplík“ se při jednom z mnoha brzdění na nanesených nečistotách poroučel mimo trať, vymetl příkopu a jen se štěstím netrefil žádný strom podél cesty. Návrat zpátky na trať za asistence diváků znamenal nejen minutovou ztrátu, ale především pokles ze sedmnáctého na jednadvacátou pozici v kategorii dvoukolek. Na konečné jedenácté místo ve třídě 6 však tento incident neměl vliv. „Krumlov je velice těžká a zároveň hezká soutěž, před kterou jsme měli velký respekt. Na to, že jsem ji jel poprvé, mám z dosažených časů dobrý pocit. Výlet mimo trať a lehká deformace karoserie na poslední „erzetě“ je ale přinejmenším k zamyšlení,“ zhodnotil závěr sebekriticky Patrik, kterému tentokrát četl noty Marek Topič.
Ve stejné sestavě jako v Krumlově se tým LB Trans Racing vydal do nedalekých Hustopečí, které jsou pro vyškovský mančaft druhým geograficky nejbližším závodem sezony. Zde čekaly na Patrika s Markem vinice, střídání asfaltu se šotolinou a v neposlední řadě všudypřítomný prach. Zvláště noční jízda „do bílé zdi“, kterou vyvolávalo spojení prachu a světelné rampy, bylo pro posádku novou zkušeností a odrazilo se na opatrnější jízdě. Sobota však přinesla pozměněný charakter tratí a malý opel se rázem svými časy pohyboval tam, kde by si Patrik představoval. „Hustopeče působily po Krumlově jako poněkud lehčí soutěž, ale tolik povrchů, co se vystřídalo na Bořetické „erzetě“, jsem ještě nezažil a asi jinde nezažiju. V pátek byl náš výkon opatrnější a udělali jsme také několik chyb. Zřejmě největší jsme vyrobili na RZ 1B ve stejném místě jako Slovák Kukučka, kde se nám podařilo u kapličky minout odbočku. Sobota už byla lepší – jako měřítko jsme si stanovili našeho stájového kolegu Vlastu Daňhela, kterého se nám podařilo dvakrát porazit, přičemž z tempa na nejdelší nikolčické „erzetě“ jsme měli velice dobrý pocit. Hodně rychle jsme se snažili jet i následující test, v jeho průběhu nám však nečekaně praskl čep na pravém předním kole, což bohužel znamenalo konec,“ vrátil se k účinkování v Hustopečích Patrik. Soutěž opouštěl z dvaadvacáté pozice v kategorii 2WD a z jedenáctého místa ve třídě 6, důležitější než případné umístění však byla skutečnost, že absolvoval prakticky celou trať a přišel jen o zhruba třicítku kilometrů.
Další zatěžkávací zkouškou nejen pro posádku, ale i celý tým měla být Rally Bohemia s centrem v Mladé Boleslavi. Její letošní formát kladl na soutěžící zcela odlišné nároky než ostatní podniky – závodilo se na pouhých osmi „erzetách“, které však byly oproti českému průměru výrazně delší. Pro Patrika Brtníčka, po dvou měsících opět navigovaného Rudolfem Kouřilem, to byla další cenná škola. Poprvé v kariéře si totiž mohl vyzkoušet „erzetu“ delší než 20 kilometrů. „Očekával jsem hodně náročné tratě a musím říct, že realita moje očekávání naprosto potvrdila. V sobotní etapě se podmínky měnily a na trati bylo hodně nečistot, proto jsme zvolili opatrnou jízdu, která nám měla zaručit, že pokud možno absolvujeme celou soutěž,“ prozradil vytyčenou taktiku Patrik. Jízda na jistotu není pro mladého dravce příliš záživnou disciplínou, zde však zapracoval týmový stratég Rudolf Kouřil, který svému „parťákovi“ v cíli jedné z „erzet“ řekl: „Letos tady nejsi, abys závodil naplno. Měl bys absolvovat především celou trať, pochopit její charakter a za rok budeš připravený jet tady rychle. Výsledky teď nejsou podstatné.“ Patrik se touto radou poctivě řídil a na časy konkurence se začínal po očku dívat až v nedělní etapě. V neoficiálním souboji cupových opelů (Opel Adam Cup se při této soutěži nejel) sedl první průjezd 32kilometrovým Radostínem o devět sekund lépe Filipu Kubovi, který tak rozmnožil třísekundový náskok po první etapě. Do druhého průjezdu nastupoval vůz týmu LB Trans Racing s novými pneumatikami a Patrik dostal volnou ruku jet tak, jak se cítí. První třetina „erzety“ vyšla Patrikovi s Rudou na výbornou a jejich rychlou jízdu doplňovala naprostá pohoda uvnitř kabiny. Porovnat svůj čas s Kubovým ale jihomoravské posádce nebylo přáno, při brzdění do jednoho z retardérů totiž Patrik prošlápl brzdový pedál a s nefunkčními brzdami nezbylo než vůz odstavit.
Navzdory dvěma předčasným odstoupením je však nálada v týmu dobrá. Patrikovi se vyhýbají havárie a nejdůležitější cíl, tedy sbírání závodních kilometrů, postupně plní. „Na „velkých“ závodech je hodně důležitá znalost tratě a při prvním startu se s výraznějšími úspěchy nedá počítat. Navíc se účastníme třídy 6, kde je nereálné bojovat s „erkovými“ speciály. Proto jedeme na „velkých“ závodech v trochu ekonomičtějším modelu, například dojíždíme staré pneumatiky, a na výsledek myslíme spíše na sprintech. Patrik zatím jezdí disciplinovaně a najel pořádnou dávku kilometrů. Nyní nás čeká Pačejov a myslím, že nastal pravý čas, aby dostal volnější ruku a mohl si se soupeři z Opel Adam Cupu zazávodit podle sebe. Druhá polovina sezony by tedy měla být ve znamení postupného zrychlování,“ naznačil aktuální taktiku šéf týmu a Patrikův otec Lubomír Brtníček.
Závěrem dodejme, že o náladě v kabině vozu, ať už sedí na navigátorské sedačce Marek Topič či Rudolf Kouřil, si mohou zájemci udělat představu z výběrů nejzajímavějších onboard záznamů, které se pravidelně objevují na facebookových stránkách týmu LB Trans Racing.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.