Pět týdnů - pro některé hodně, pro jiné málo. Pro soutěžáka, který je zvyklý účastnit se obou domácích seriálů a nevynechat žádnou příležitost k závodění, může takto dlouhá pauza vyvolat až abstinenční příznaky. Není proto divu, že se Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou na start červencové Rally Bohemia upřímně těšili. Existoval však i další důvod, proč před Bohemkou nemohli dospat. Jmenoval se Ford Fiesta R5 EVO.
Když probíhaly seznamovací jízdy hustopečské rally, nacházel se „Vlčák“ obchodně u Velké čínské zdi. Svrbění rukou bylo velké, takže ani v tomto, pro soutěžáka specifickém prostředí, nezapomínal na pilování rozpisu. Jeho přátelé na facebooku se tak z fotky mohli přesvědčit, že se dokonce i na Velké čínské zdi nacházejí horizonty. Rally Bohemia však byla úplně novou kapitolou a kromě zalepení bodové nuly z Hustopečí měla naznačit, zda bude vůz kategorie R5 pro Svarmetal Motorsport do budoucna správnou cestou. „Před ostrým startem jsem si říkala, že oproti WRC to určitě nemůže být na čtení tak velká změna, ale byl to omyl. Hned při prvních metrech jsem zjistila, že diktování rozpisu musím ještě více zrychlit,“ líčila svoje první zážitky Jindřiška. „Fordem tam, vlakem zpátky rozhodně neplatí! Potom, co Malcolm Wilson dokončil vývoj R5 EVO a nechal vyjet tento dokonalý stroj z jeho dílen, rozzářil úsměv nejednoho závodníka. I já jsem měl možnost řídit tohle auto, vyzkoušet si jeho vlastnosti přímo na rychlostních zkouškách a potvrdit tak slova chvály pilotů, které jsem vyslechl už dříve. Řidiči tohohle auta se během pár kilometrů dostaví absolutní pocit důvěry a bezpečí, spolu s nimi pak přicházejí lepší a lepší časy,“ shrnul pocity z vozu Martin.
Důvěra jezdce ve špičkově fungující vůz se projevila na časech. Dvě sedmá místa, jeden devátý a jeden čtvrtý čas vyústily v náročných, proměnlivých podmínkách v průběžnou čtvrtou pozici, která znamenala zajímavou porci bonusových bodů za umístění v první etapě. „Na trati jsou složité podmínky, ale podle časů jedeme s klukama, takže spokojenost. Před cílem druhé „erzety“ jsme měli problém s brzdami a musel jsem zkoušku dokončit jen na „ručku“, jinak jsme problém neměli. Naučit se s Fiestou R5 rozhodně není záležitostí pouhých čtyřech „erzet“,“ komentoval sobotní etapu Vlčák.
Letošní formát Bohemie byl na české poměry netradiční, a tak k udržení bramborové medaile mělo stačit „jen“ přečkat nástrahy čtyřech nedělních testů. Odstupy se po 32kilometrovém Radostíně začínaly prohlubovat, což Martina vyhecovalo, aby si v prvním průjezdu městské speciálky dovolil rozevlátý styl. O „erzetu“ dál však zůstal s poruchou stát Jan Černý a posádce Svarmetal Motorsportu se otevřela unikátní možnost dojet do cíle na stupních vítězů. Taková příležitost se samozřejmě nezahazuje: „Jsme třetí a já bych nerad o toto umístění přišel. Zbývá nám exhibiční zkouška v Boleslavi, kde nám v prvním průjezdu dal Vojta Štajf čtyři vteřiny, a to jen proto, že jsem „tahal“ pro diváky. Budu muset jet jinak,“ přemítal Martin. Fanoušci mu jeho účelnou jízdu odpustili, neboť výsledkem bylo bezpečné dokončení soutěže a vynikající třetí místo v mladoboleslavském cíli. V průběžné tabulce šampionátu znamenal tento počin návrat do elitní desítky, v bojovém kontaktu s posádkami bojujícími o „top five“. „Celý závod, až na dlouhé přejezdy, jsem si moc užívala a těšila se na každou další rzetu. To, že naše premiéra s R5 skončí třetí příčkou, nikdo ani nepředpokládal. Do teď tomu nemůžu uvěřit,“ rozplývala se Jindřiška. Martin její hodnocení jen pragmaticky doplnil: „Potvrdilo se, že je to o důvěře. Když je důvěra v mechaniky a ve spolujezdce, pak se dostaví důvěra v auto a dostaví se časy. Výsledku ještě stále nerozumíme a asi nám to dojde až později.“
Nejbližší soutěží, na které Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou vyrazí do boje, by měla být horažďovická EPLcond Rally Agropa v termínu 30. července. Co však fanoušky Svarmetal Motorsportu nyní pravděpodobně zajímá nejvíce, je volba vozového parku. „Dalším podnikem, na kterém si budeme s Jindřiškou užívat auto specifikace R5, bude zcela jistě Barum rally. O dalších závodech zatím není rozhodnuto, ale jisté je, že R-pětku jen tak opustit nechci,“ říká Vlčák závěrem.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.