Pořadatelé BARUM CZECH RALLY ZLÍN zveřejnili dva měsíce před startem letošního 46. ročníku zvláštní ustanovení, poodhalili trať a odtajnili názvy rychlostních zkoušek. Nejvýznamnější automobilová rally na území České republiky se pojede v tradičním termínu na konci letních prázdnin (26. – 28. srpna) a uskuteční se jako osmý podnik desetidílného seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a pátý díl Autoklub Mistrovství České republiky v rally 2016. Celková délka trati je 740 km, z čehož 230 km tvoří 15 rychlostních zkoušek na osmi úsecích. Organizátoři změnili ve srovnání s loňským ročníkem téměř 40% tratě! První vůz odstartuje do třídenní rally v pátek 26. srpna v 16 hodin z rampy umístěné na zlínském náměstí před radnicí, vítězná posádka přijede do cíle na stejném místě v neděli 28. srpna v 16:16 hodin.
Pořadatelem 46. ročníku Barum Czech Rally Zlín je Auto klub Barum Zlín v AČR ve spolupráci s autokluby a organizacemi dalších okresů Zlínského kraje. V itineráři najdeme klasické úseky jako Pindula, Maják, ale i atraktivní erzetu ve Slušovicích nebo divácky oblíbenou Super rychlostní zkoušku v nočních ulicích krajského města a bývalého svitovského areálu. Barumku každoročně sleduje ve Zlínském kraji přes dvě stě tisíc diváků, což zařazuje zlínskou rally do pozice jednoho z nejvíce navštívených sportovních podniků na území České republiky. Generální sponzor prestižního podniku Continental Barum s.r.o. naplňuje prostřednictvím této soutěže význam značky Barum a zlínská rally pomáhá posouvat její věhlas doma i v zahraničí. Partnerem této významné soutěže je vedle Zlínského kraje, Magistrátu města Zlína, Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně i centrála cestovního ruchu CzechTourism a Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. I v letošním roce je ředitelství rally umístěno v krajském městě Zlíně a v jeho dominantní budově 21 – Baťův mrakodrap. Tiskové středisko s kompletním zázemím pro pracovníky sdělovacích prostředků najdeme na akademické půdě v Univerzitním centru.
Samotné rally předchází seznamovací jízdy, které se uskuteční ve středu 24. a ve čtvrtek 25. srpna. Technická přejímka proběhne ve čtvrtek v odpoledních a večerních hodinách v servisním areálu Continental Barum s.r.o. v Otrokovicích. Předehrou samotné rally bude během pátečního dopoledne od 9:15 hodin opět kvalifikační zkouška pro jezdce s prioritou FIA a ERC na úseku Pohořelice v délce 4,71 km. Na základě výsledků si jezdci vyberou v pátečním odpoledni od 15:30 hodin před zlínskou radnicí startovní pořadí, v jakém nastoupí do sobotní části první etapy. Po odjetí kvalifikace bude na uzavřeném úseku v Pohořelicích pokračovat klasický shakedown pro ostatní jezdce. Testovací rychlostní zkouška se uskuteční od 10:15 do 13 hodin. První vůz odstartuje do zlínské rally v rámci slavnostního startu před zlínskou radnicí již v 16 hodin. Samotná rally začne noční diváckou Super RZ v ulicích Zlína a bývalého svitovského areálu. Posádky absolvují tři okruhy, ale v letošním roce se pojedou v nové podobě. Posádky poté umístí soutěžní vozy do uzavřeného parkoviště pod Velkým kinem ve Zlíně.
Během víkendu se uskuteční dvě plnohodnotné etapy. V sobotu 27. srpna najdeme v itineráři celkem 8 rychlostních zkoušek, které se pojedou na čtyřech úsecích vždy dvakrát. V sobotní druhé, třetí a čtvrté sekci jsou zařazeny rychlostní zkoušky s názvy Březová (délka 11,74 km), Košíky (22,22 km), Hošťálková (13,75 km) a Semetín (11,51 km). Startovní pole po sobotním ranním startu zamíří nejdříve na Slušovicko, poté na Kroměřížsko do pohoří Chřibů a po servisní zastávce absolvuje náročné erzety na Vsetínsku. V odpoledních hodinách přijde na řadu druhý průjezd rychlostními zkouškami. Během první etapy je na programu 128 ostrých kilometrů. V neděli 28. srpna se pojede šest rychlostních zkoušek na třech úsecích s názvy Kašava (délka 19,42 km), Pindula (18,43 km) a Maják (13,25 km). V neděli najdeme v itineráři rally během 5. a 6. sekce velmi náročné rychlostní zkoušky v celkové délce 102 km, které svou náročností prověří ve finiši připravenost posádek a soutěžních vozů. Vedle klasických úseků Pindula a Maják se pojede rychlostní zkouška Kašava, jenž svou náročností v kopcovitém terénu a častou změnou rytmu budí velký respekt a pro řadu posádek bude velkou výzvou.
ZÁKLADNÍ PROGRAM RALLY
Čtvrtek 25. srpna 201613 – 20 hodin: administrativní přejímka (ředitelství – budova 21, Krajský úřad, Zlín)14 – 21 hodin: technická přejímka (servisní areál Continental Barum s. r. o., Otrokovice)
Pátek 26. srpna 20169:15 – 10:10 hodin: kvalifikační RZ (Pohořelice)10:15 – 13:00 hodin: testovací RZ, shakedown (Pohořelice)16:00 hodin: slavnostní start rally (Zlín, náměstí Míru – před radnicí)20:52 hodin: start do 1. sekce 1. etapy (Zlín, Vodní ulice)21:30 hodin: cíl 1. sekce 1. etapy (Zlín, pod Velkým kinem)
Sobota 27. srpna 20167:00 hodin: start do 2. sekce 1. etapy (Zlín, pod Velkým kinem)22:15 hodin: cíl 1. etapy (Zlín, pod Velkým kinem)
Neděle 28. srpna 20167:30 hodin: start do 2. etapy (Zlín, pod Velkým kinem)16:25 hodin: cíl rally, vyhlášení (Zlín, náměstí Míru – před radnicí)
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.