Tak trochu ve stínu atraktivní účasti na špici startovního pole Agrotec Petronas Syntium rally Hustopeče zůstaly napínavé souboje v nižších objemových třídách. Zářným příkladem byly „enkové“ dvoulitry neboli třída 8, kde se na startu objevilo dvanáct vyrovnaných vozů. V této nabité třídě chtěli čeřit vodu i Radim Koutek s Richardem Lasevičem, kteří se svým Renaultem Clio přijeli navázat na čtvrtou pozici z nedávné českokrumlovské rally.
Pokud platí, že se v „osmičkách“ obvykle závodí na ostří nože, v Hustopečích se o startovním poli této třídy dalo mluvit vyloženě v superlativech. Domácí favorit Martin Rada, hlavní uchazeč o mistrovský titul Václav Stejskal, ale také skupina hostů ze Slovenska, kteří přijeli do neznámého prostředí bojovat o mistrovské body do svého národního seriálu. V podobné pozici byl i Radim Koutek, v jehož soutěžáckém životopisu doposud start mezi jihomoravskými vinicemi chyběl. O to příjemnější překvapení na něj po příjezdu do Hustopečí čekalo. „Každoročně v tomto termínu jezdíme na dovolenou, ale letos start konečně vyšel a pro mě to byl velký zážitek. Pro posádky, servis a ostatní logistiku je to úžasná soutěž. Krásné prostředí, pěkné RZ, krátké přejezdy, to všechno přispívá k tomu, že atmosféra je celkově méně stresující. To ovšem neplatilo o mně samotném. Už na shakedownu jsem o první možnou „protikatovací“ zábranu urazil zrcátko a i celkově jsem jel ve velké křeči. Ta se poté projevila i v závodě,“ líčil zpětně páteční rozpoložení pilot.
Tři časy v první desítce, mezi nimi i pátá pozice z nejdelší třetí „erzety“, žádnou velkou křeč nenaznačovaly. Radim však svůj výkon v závodě viděl jinak: „Na první „ostrou“ RZ, která začínala oproti jiným soutěžím poměrně pozdě, jsem se snažil vyladit a hlavně „vyklidnit“. V jednom místě se nepodařilo zařadit a byla z toho malá ztráta, ale to byl teprve začátek. S úseky na šotolině jsem neměl žádné zkušenosti a asi nejvíc mě dostal fakt, jak si prach nesedal a tvořil neprůhlednou clonu. V přeskupení po třetím testu jsem i žádal Vlastu Daňhela, aby nejezdil tak rychle, protože víří prach J. Na RZ 1B jsem v prachu přejel brzdný bod a minul odbočku do retardéru. A protože bez zrcátek se těžko couvá, ztratili jsme tam moc a moc času,“ tvrdil po třech „erzetách“ aktuálně osmý pilot třídy 8.
Osmisekundové manko na pátou pozici představovalo více než zajímavou motivaci pokusit se v noční části etapy vyvarovat chyb z úvodu a zrychlit. Snaha nahnat chybějící vteřinky však v tomto případě vedla k opačnému výsledku. „Na poslední noční RZ jsem vyrobil další chybu a motor našeho „Bleska“ si z pochopitelných důvodů řekl, že takto už to dál nepůjde a odmlčel se. Budiž mi malou polehčující okolností, že všechno bylo v zápalu boje. Neulehčoval jsem to ani Ríšovi Lasevičovi, který je samozřejmě nejen skvělý spolujezdec, ale nově i výborný psycholog. Mnohdy mi ale úplně stačí vidět jeho výraz a hned vím,“ dodal s tradičním nadhledem Radim Koutek, který se bohužel kvůli porouchanému motoru nemohl do soutěže druhý den vrátit. Počet najetých závodních kilometrů se tedy zastavil těsně pod číslicí 60.
A jak viděl krátké hustopečské účinkování spolujezdec a kouč v jedné osobě – zkušený Richard Lasevič? „Hustopeče patří mezi mé nej soutěže, a to nejen díky tratím, ale hlavně prostředí a lidem. Nikdy jsem totiž odsud neodjel s prázdnou - letos to byla opět zásoba vynikajícího vínka ze Starovic. Moc rád se sem vracím, a přestože se nám letos nedařilo a náš Blesk se zastavil, užili jsme si spoustu legrace včetně sobotní tancovačky. I když lidový tanec v mém podání připomínal něco mezi padoucnicí a slavnostmi slunovratu, kolem půlnoci jsem si všiml, že se to ujalo, takže na příští ročník poladíme techniku a já styl,“ zakončil hodnocení hustopečské rally Richard, který svým dílem přispěl k faktu, že členové ZKZ Racing teamu sice opouštěli jižní Moravu bez bodů, ale zato s dobrou náladou a zdravým odhodláním do dalších startů.
Nyní čeká Radima Koutka s Richardem Lasevičem krátká pauze a po ní start na třetí soutěži Rallysprint série – EPLcond Rally Agropa v Horažďovicích (29. – 30. července). Poslední Radimova slova však směřovala ještě k Hustopečím: „Děkujeme za starost, přípravu vozu a servisní zázemí týmu Minařík racing, fanouškům za podporu, našim rodinám a známým za to, jak nám drží pěsti, a do příště si dávám závazek, že nám zůstanou nejen obě zrcátka.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.