Rallye Český Krumlov patří k tradičním podnikům „velkého“ českého mistrovství. Je to rally oblíbená jak mezi jezdci, tak mezi diváky, ale zároveň je známá nepředvídatelným počasím. Letos předpověď nejprve slibovala stabilní podmínky, které posádkám dávaly naději, že by se rally mohla po mnoha letech odjet za stabilního počasí. Leč téměř přesně zároveň se startovním výstřelem nakonec přišlo něco, co si mnozí ani nedovedli představit.
Intenzivní přeháňky, bouřky a krupobití, s jehož následky si následně mnohde musely poradit dokonce i sněhové pluhy, daly zabrat jak závodníkům, tak pořadatelům. Rally operativně s ohledem na místní obyvatelstvo přišla o oba průjezdy perlou jihočeské rally, rychlostní zkouškou Malonty. I bez ní byl ale letošní Krumlov mimořádně náročný a nevyzpytatelný od startu až do cíle.
Za zlínský CERS Faster Rally Team do bojů vyrazily dvě posádky. Po premiérovém startu na sprintu ve Vyškově se do Fordu Fiesta R5 posadili Ondřej Bisaha a Lukáš Šintal, kteří do jižních Čech vyrazili sbírat další zkušenosti s vozem nejvyšší třídy 2. A že to byla velká škola. „Počasí nám dalo pěkně zabrat. Okruh v Českých Budějovicích se odjel na suchu a v pohodě, ale hned na další zkoušce přišel tak silný déšť, že nám voda natekla do auta, kudy mohla,“ vypráví Ondřej. „Okamžitě se nám zamlžilo čelní sklo a to tak moc, že si s tím ventilátory neporadily. Na dalších testech se to postupně zlepšovalo, ale celkově jsme se drželi při zdi, v daných podmínkách byla hrana rizika docela nízko. Druhý den nás mrzelo zrušení Malont, ale když jsme pak viděli, co tam průtrž a kroupy dokázaly natropit, byli jsme za zrušení rádi. Mnohdy vůbec nebylo vidět, kudy se má jet, a i v minimálních rychlostech bylo těžké na mixu listí, jehličí a větví udržet auto na cestě,“ řekl po skončení soutěže Ondřej, který se v cíli spolu s Lukášem nakonec umístil na třináctém místě celkově.
Druhou posádku zlínské stáje na krumlovském podniku tvořili Zbyněk Baller a Martin Trlifaj, kteří ve dvěma desítkami posádek nabité třídě 6 startovali s Citroënem C2R2 Max. Zbyňkovi tvrdé podmínky svědčí, což dokázal v úvodu rally, když se v dešti vyšvihl na páté místo ve třídě. Bohužel už v půlce první etapy se projevila závada, která letošní jaro jakoby stíhala všechny cé-dvojky široko daleko – prasklé spojkové lanko. Zbyněk s Martinem tedy putovali do záchranné klasifikace Rally2 s nadějí absolvovat alespoň druhou etapu. Tu už – samozřejmě s výjimkou zmíněných zrušených Malont – absolvovali v plné délce a v cíli v Českém Krumlově posbírali alespoň pár bodů za samostatně hodnocený druhý den. „Když už nevyšla první etapa, chtěli jsme se svézt v té druhé. Bohužel na prvním Lipně těsně před naším startem přišla další z mnoha průtrží, což bylo hned poznat na čase oproti konkurentům, kteří to stihli ještě za sucha. Ale na celkový výsledek už to nemělo zásadnější vliv. Do cíle etapy jsme nakonec dojeli, ale bylo to opravdu hodně náročné. Oproti roku 2013, kdy jsme zde startovali s hondou, to bylo prakticky nesrovnatelné, opravdu těžká rally,“ řekl po dojezdu Zbyněk Baller.
Další závodní zastávkou CERS Faster Rally Teamu bude oblíbená soutěž v jihomoravských Hustopečích, která se podobně jako Rallye Český Krumlov započítává do Mistrovství České republiky a letos poprvé i do slovenského šampionátu. Ještě předtím však jezdci týmu Ondřej Bisaha a Jakub Rejlek zvou všechny příznivce rychlých kol na motoristickou slavnost Legendy, která se uskuteční v Praze – Bohnicích o víkendu 11. a 12. června. K vidění tam budou jak legendární klasické automobily minulosti, tak nejnovější vozy světových značek a samozřejmě celá řada sportovních a závodních speciálů. CERS Faster Rally Team bude přítomen s Citroënem DS3 R3T Max, který v barvách motorshow Legendy a magazínu Faster letos vodí po trati právě Jakub Rejlek. Novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com, www.fb.com/cersperformance a www.fb.com/fasterrally1!
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.