Česká soutěžní sezona se už naplno rozběhla a účastníci Rallysprint série v květnu opět zavítali na Moravu. Rally Vyškov byla druhým dílem seriálu jednodenních podniků, které jsou letos stěžejní pro velkou část posádek CERS Faster Rally Teamu. Zlínská stáj se na vyškovské rally představila s celkem čtyřmi vozy.
O největší novinku se postarali Ondřej Bisaha se spolujezdcem Lukášem Šintalem, kteří se poprvé představili s Fordem Fiesta R5 třídy 2. Ondřej s Lukášem by měli s tímto vozem absolvovat primárně „velké“ mistrovství a vyškovský sprint pojali hlavně jako první větší test pro seznámení s novou technikou. Tomu také odpovídalo opatrnější tempo zkraje soutěže. „Když jsme v minulých letech přecházeli na nové auto, vždycky to bylo o něco svižnější, ale pořád šlo o dvoukolky. Takže návyky zůstávaly, jen se jelo o něco rychleji. Teď jsme přešli do čtyřkolky, která není o trochu, ale o hodně moc rychlejší, a navíc se díky pohonu všech kol chová úplně jinak. Jezdecky tedy začínám skoro od nuly a je mi jasné, že než se naučím auto naplno využívat, bude to chtít nějaký čas. Ale už během Vyškova jsme se do toho postupně dostávali. Na začátku jsme sice bojovali s problémy s ruční brzdou a v závěru zase s příliš tvrdým podvozkem, ale na druhou stranu se nám podařil ve dvou vložkách zajet čtvrtý nejrychlejší čas, takže se snad posunujeme správným směrem. Chtěl bych poděkovat H-Racingu pana Houště za přípravu auta a pohodový průběh rally v týmu,“ řekl po
V nejvyšší třídě 5 letošní Rallysprint Série se podruhé do Citroënu DS3 R3T Max posadil Jakub Rejlek. Ten se při svém rallyovém debutu na Valašské rally blýskl třetím místem ve třídě, z trati vyškovské soutěže ale vycítil náležitý respekt a své ambice proto už před startem mírnil „Do Vyškova jsem se vyloženě těšil. Bohužel kvůli pracovnímu vytížení jsem neměl čas na test, abych najezdil další kilometry a dále se sžíval s pro mě novým prostředím, autem a rally obecně,“ vypráví Jakub Rejlek. „Už po seznamovacích jízdách jsem věděl, že to pro nás nebude vůbec lehké, protože jsem nikdy nejel s rally autem na šotolině, která po vytrvalých deštích stála za to. Ráno bylo složité. První rychlostní zkouška, které se jela na mokru, byla pro mě doslova očistcem. Spíše než rychle, jsme se snažili jet bezpečně a bez chyb. Druhou jsme také prodali a až po servisu jsme se trošku rozjeli a konečně si začali jízdu užívat. Velký moment jsme měli ve čtvrté rychlostní zkoušce, kde bylo místo s asi čtyřmi obrovskými katy za sebou a jelo se v nich hodně rychle. Po třetím, kde se už jelo na pětku, přišel čtvrtý přes horizont. Tam nás to strašně nakoplo a už jsme se bokem sunuli ven. Naštěstí jsme jen vysekali pěknou brázdu v poli a mohli pokračovat dále. Nakonec jsme dojeli do cíle na 4. místě ve třídě 5 a devátí v hodnocení rallysprintového šampionátu. Je to o něco horší výsledek než na Valašce, ale je to pro nás teprve druhá soutěž, navíc mi Vyškov přišel podstatně náročnější. Teď musíme testovat a učit se. Věřím, že do Pačejova přijedeme o něco silnější.“
Sestup oproti Valašské rally zaznamenali také Marcel Svačina se spolujezdcem Petrem Těšínským. Do vyškovské soutěže vstoupili čtvrtým časem ve třídě 6, následně se ale začali mírně propadat. A když pak na jejich kontě přistála ještě navíc dvacetisekundová penalizace, nemohla už dvojice jedoucí s rudým Citroën C2R2 Max pomýšlet v nabité konkurenci na přední příčky. Rally Vyškov Marcel s Petrem nakonec dokončili na osmém místě v rámci třídy 6. „Ve Vyškově jsme se nažili předvádět pěkný sport, ale někteří soupeři byli nad naše síly. Pokazili jsme si to špatnou volbou pneumatik a v druhé půlce jsme dostali penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly, když jsme museli měnit spojkové lanko,“ shrnuje vyškovskou rally Marcel Svačina.
Jediný, kdo v CERS Faster Rally Teamu dokázal dosáhnout ve Vyškově na medailové pozice, byl Petr Jurečka. Ten stejně jako na valašce usedl se svým bratrem Pavlem do Hondy Civic VTi a v rámci třídy 9 výrazně vylepšil třetí místo z předchozího podniku. Brněnský pilot se usadil na čele hned v úvodu a až do cíle vedoucí pozici neopustil. Bratři Jurečkovi tedy mohli na cílové rampě oslavit premiérové vítězství ve třídě 9.
Rallysprintový šampionát nyní čeká více než dvouměsíční přestávka, ve které se ale odehrají hned dva dvoudenní podniky Mistrovství České republiky v rally v Českém Krumlově a Mladé Boleslavi. Za CERS Faster Rally Team se po absenci na Šumavě ukážou Ondřej Bisaha a Lukáš Šintal s Fordem Fiesta R5, které opět doplní Zbyněk Baller a Martin Trlifaj na CItroënu C2R2 Max. Aktuální novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com, www.fb.com/cersperformance a www.fb.com/fasterrally1!
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.