Martin Vlček a Jindřiška Žáková jsou zase o kousek dál v ovládání své současné soutěžní techniky. Dvěma důležitými kroky ke skamarádění s Fabií WRC byly úspěšné starty na Rally Šumava a na Rally Vyškov, ze kterých si reprezentanti Svarmetal Motorsportu přivezli cenné body a ve druhém případě i přírůstek do pohárové sbírky. Početným zážitkům z těchto dvou soutěží jsou věnovány následující řádky.
Starty s „wéercéčkem“ na dvoudenních soutěžích zpočátku vůbec nefigurovaly ve „Vlčákově“ plánu. Objevení vážného zájemce o koupi týmové Fabie S2000 a složení první zálohy však znamenaly pádný argument poohlédnout se pro Rally Šumava po jiném voze. „Bylo by nezodpovědné závodit s vozem, který je ve fázi prodeje. Proto jsme se domluvili na rozšíření spolupráce s týmem Karla Trněného, který nám Fabii WRC připraví kromě sprintů i na vybrané „velké“ závody,“ informoval Martin. Síla motoru „wéercéčka“ měla být na svižných šumavských tratích silným kapitálem, což potvrdil už Čínovský okruh. Osmý čas byl v jednom z nejsilnějších obsazení, které český rally sport za poslední roky zažil, solidním vstupem do soutěže. I desáté místo po první etapě (jen tři desetiny za týmovým kolegou Trněným) nabádalo k optimismu, ovšem pouze do chvíle, než museli Martin s Jindřiškou absolvovat celou první sekci sobotní etapy bez hydrauliky. Ztráta tři čtvrtě minuty by za normální situace nepůsobila nijak tragicky, při minimálních rozestupech, které na Šumavě panovaly, však znamenala konec nadějím na umístění v první desítce. Výsledkem se stalo jedenácté místo absolutně a bronz ve třídě 13. „Při páteční etapě jsme se konečně po dlouhé době svezli v noci a krásně se nám dařilo. Naopak první sobotní zkoušky byly v mém podání horor. Místo, abych se soustředila na čtení rozpisu, tak jsem vnímala, jak Martina auto neposlouchá a samozřejmě tomu odpovídal i můj výkon. Tentokrát jsem neodjížděla s tím skvělým pocitem, jak tomu vždy bývá, ale naštvaná sama na sebe a svůj mizerný výkon,“ nešetřila kritikou do vlastních řad Jindřiška. Martin byl v hodnocení smířlivější: „Nádherné prostředí, doprovázené krásným počasím, udělá vždy dobrý dojem jak na posádky, tak mechaniky a taky na nespočet lidí kolem trati. Konkurence na český mistrák nevídaná, ať se to týká zvučných jmen, či techniky. Myslím, že oko diváka bylo uspokojeno jak atraktivními průjezdy, tak i volbou diváckých zón - jinými slovy, měli jsme možnost zahlédnout fanoušky blíže u trati. Co se týče našeho účinkování, měli jsme s Jindřiškou smíšené pocity, hlavně z auta. Technické tratě, vyjma Čínovského okruhu, naznačovaly, že budeme muset udělat malé změny v nastavení podvozku. Vyrazil jsem na trať se šroubovákem a musím říct, že jsme zase o krůček dále. Bohužel nás v sobotu přibrzdila omezená funkce zásadního vypínače, kterým se spouští hydraulický systém naší škodovky. Ztratili jsme v úvodní sobotní sekci mnoho času a nemělo pak význam riskovat, ale spíše hlídat soupeře okolo. Celkový dojem ze závodu je dobrý a na Šumavu se budu určitě rád vracet,“ shrnul svoje pocity z úvodního podniku Mistrovství ČR v rally „Vlčák“.
Co bylo řečeno k Šumavě, letos platilo i v případě vyškovské rally. Zúčastněná sestava posádek a vozů se s loňským ročníkem hanácké soutěže naprosto nedala srovnat a uspokojila měrou vrchovatou i ty nejnáročnější rallyové fajnšmekry. Jiskru soutěži dodala také zajímavá trať, zpestřená jednak o nový úsek po klikaté „asfaltce“, jednak o divácky atraktivní rozbahněný šotolinový úsek. „Vyškov jsem jel už několikrát a odjakživa byl charakteristický dlouhými rovinami, kde jsem s „es-dvoutisícovkou“ trávil dlouhé sekundy v omezovači. Když jsem si myslel, že jsem si sem konečně přivezl tu správnou techniku, pochopil jsem při trénování té technické „erzety“, že je zase všechno naopak,“ usmíval se před startem „Vlčák“. Jedním dechem však dodal: „Pořadatelé si rozhodně zaslouží pochvalu, protože je to naprosto dokonalá „erzeta“. Hodně velkou roli zde bude hrát správná volba pneumatik,“ podotkl před startem. Právě správná volba pneumatik ve spojení s rozumným tempem se hned ráno staly základním stavebním kamenem „Vlčákova“ vyškovského úspěchu. Do servisu po dvou „erzetách“ přijížděli Martin s Jindřiškou jako druzí celkově, přičemž rozdíly z úvodní zkoušky už žádné zásadní změny pořadí nepřipouštěly. „Mokrá pneumatika, obzvlášť na první rychlostní zkoušce, měla svůj význam. Na druhé rychlostní zkoušce už byly pneumatiky hodně přehřáté, takže nyní plánujeme jít do střední směsi. Ráno na první „erzetě“ asi výkon přebýval nejen nám, ale všem. Z mého pohledu to bylo hlavně o tom, že na rozmoklém blátě pomalu znamená rychle,“ mínil „Vlčák“. Jeho naprostá pohoda při ovládání fabie byla u tratě vidět a nejlepším důkazem se stal nejrychlejší čas při druhém průjezdu těžkou Ivanovickou RZ. Na ohrožení vedoucí pozice Romana Odložilíka už to sice nestačilo, přesto v týmu Svarmetal Motorsport zavládla s druhou pozicí naprostá spokojenost. „WRCo nás krásně poslouchalo, a tak jsme si celý závod náramně užívali. Největší radost jsme určitě měli z vyhrané RZ 4, kde jsme s Martinem zkusili, co vůz WRC vlastně dokáže,“ zhodnotila dosud nejvydařenější závod sezony Jindřiška.
Posádka Martin Vlček – Jindřiška Žáková nemá ani po Vyškově mnoho času na odpočinek a pokračuje v letošním nabitém programu. Se Škodou Fabia WRC jsou přihlášení na nadcházející soutěž Mistrovství ČR v rally – tradiční Rally Český Krumlov (27. – 28. května). Co je však důležité, „Vlčákův“ dřívější parťák - Fabia S2000 - již opustila týmovou dílnu a doputovala ke svému novému majiteli. Dveře k původně plánovaným startům s vozem kategorie R5 by tedy „Vlčákovi“ i Jindřišce měly být otevřeny…
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?