Přestup do motoricky slabšího auta obvykle není cestou vzhůru, v týmu MRS Racing však pro tento krok našli pádný důvod. Vozy kategorie R3 už mají svůj vrchol pomalu za sebou a budoucnost patří malým atmosférickým šestnáctistovkám. Koneckonců, potvrzuje to trend z mistrovství Evropy, kde v rámci juniorské kategorie probíhají mezi piloty R-dvojek nejpočetnější a nejvyrovnanější souboje. Do Evropy letos plánují nakouknout i Jan Lunga s Ondřejem Koubkem, a jelikož by rádi porovnali síly se zahraniční konkurencí jako rovný s rovným, bylo jasné, jakým směrem se budou poohlížet. Volba nakonec padla na Peugeot 208 R2, který si poprvé vyzkoušeli při úvodním podniku letošního Mistrovství ČR v rally – klatovské Rally Šumava.
„Když na konci loňského roku padlo rozhodnutí prodat naše dosavadní Clio R3, vyvstala otázka, co bude dál. V rámci testu jsme objeli dva závody s Citroënem DS3 R3 MAX z týmu Tomáše Pletky a byli jsme rozhodnutí auto koupit. Bohužel se nám ale nepovedlo prodat naše clio v domluveném termínu, čímž z pořízení DS3 sešlo. Už to vypadalo, že si Clio R3 necháme, ale na poslední chvíli se podařilo prodat ho a nám začalo nové kolo rozhodování, co pořídit. Kategorii R2 jsme nakonec vybrali i z toho důvodu, že nám věková hranice umožňuje zúčastnit se juniorského mistrovství, což by byla škoda nevyužít. Měli jsme zájem koupit Opel Adam R2, ale dodání nového vozu do začátku sezony bylo ze strany fabriky nereálné, proto padla volba na Peugeot 208 R2. Ani tato koupě nebyla jednoduchá, a byli jsme rádi, že jsme nové auto do začátku sezony sehnali,“ zrekapituloval cestu k přezbrojení na novou techniku Honza Lunga.
Do skládanky chybí přidat poslední dílek, a to původ nového vozu. MRS Racing věří na zlaté ručičky Honzy Lungy a týmu mechaniků, a tak stavba probíhala přímo v týmových dílnách. Komponenty jsou však továrního původu. „Auto jsme přivezli v krabicích koncem března a účast na Šumavě se zdála být nereálná. Na dílně jsme ale pracovali skoro nonstop a týden před Šumavou se podařilo auto zprovoznit. Na krátkém testu k naší radosti vše fungovalo bez problémů a my se mohli soustředit na nastavení auta. První pocit byl takový, že výkon oproti atmosférické R3 není o tolik menší a vůz je v rychlých zatáčkách o něco lépe ovladatelný. Musím ale podotknout, že jsme testovali pouze na rovném asfaltu. Mohl jsem tedy pouze jen čekat na to, jak bude auto fungovat na uskákaných úsecích,“ vrací se k přípravám na Rally Šumava 25letý hodonínský pilot, jehož domovem se stal Zlín.
Někdy ani sebepoctivější příprava nezaručí, že se na stále ještě syrovém voze nezačnou projevovat dětské nemoci. Honza s Ondrou podávali v průběhu páteční etapy konstantní výkony, jejich jízda však zdaleka nebyla bezproblémová. Vše začalo už v první ostřejší zatáčce na Čínově. „Auto se chovalo hodně přetáčivě. V rychlých zatáčkách jsem neměl potřebnou jistotu, a tak jsme raději zvolili opatrnější tempo, nemluvě o nutnosti zvykat si na pneumatiky Pirelli, se kterými jsem jel prvně. Druhá a třetí „erzeta“ bohužel potvrdily, že na uskákané úseky nemáme vhodné nastavení. Zkraje druhé sekce nás pak vyhodila z pohody potíž se světelnou rampou, která nesvítila. Nakonec jsme přišli na to, že ji neumíme zapnout (smích),“ líčil páteční zážitky pilot a pokračoval: „Nasedli jsme do auta a přestal nám fungovat interkom. Začalo mi to připadat, jako by si z nás někdo dělal legraci. Až na poslední „erzetě“ páteční etapy jsme jeli relativně v pohodě.“ Suma sumárum, Honzovi s Ondrou patřilo po páteční etapě páté místo v kategorie 2WD a drželi se na čtvrté příčce ve svojí třídě 6. Odstupy se však pohybovaly v řádech desetin sekund.
V ranním servisu se nastavení podvozku zase o kousek přiblížilo představám pilota a boj za vylepšení pozice mohl začít. Nastaly však jiné problémy. Zejména chvílemi stávkující posilovač řízení byl na trati propletené retardéry hodně nepříjemným handicapem, který na každé „erzetě“ obíral posádku o cenné sekundy. Technika však trápila i ostatní a v nabitém poli svojí třídy dýchali Honza s Ondrou stále na brány medailového umístění. „Ráno jsme udělali opět nějaké změny na autě a rázem jsem se cítil za volantem o něco lépe. Navzdory problémům s posilovačem jsme si každým dalším kilometrem závody začínali více a více užívat, což se projevovalo dobrou atmosférou v autě. Bohužel jsem se sám nevyvaroval chybám, a to tím, že jsem za závod čtyřikrát udělal hodiny. Závěrečné dvě „erzety“ se nám už povedly bez chyb a také časy nebyly špatné,“ komentoval dění na trati druhé etapy Honza Lunga.
O tom, že nejen rychlost, ale i spolehlivost růže přináší, se členové týmu MRS Racing přesvědčili při pohledu na bodové konto. Šumavské čtvrté místo v kategorie „předokolek“, bronz ve třídě 6 a stříbro v hodnocení juniorů jsou přinejmenším solidním základem do dalšího průběhu sezony. Posun vzhůru výsledkovou listinou však dá hodně zabrat, neboť tempo špičky třídy je blízko hranicím vozu. „Tempo mě nepřekvapilo. Už loni Véna Dunovský ukázal, jak je s autem kategorie R2 rychlý, navíc přicházejí stále noví jezdci s kvalitní technikou. Mám z toho radost, neboť i v juniorech je velká konkurence. Jedeme tam věkově i zkušenostmi podobní kluci na stejných autech, což pro nás může být velkým přínosem. Vlastně kvůli tomu jsme právě šli do třídy R2. Věřím, že rozdíly budou minimální a nás všechny to bude hnát dopředu,“ zakončil naše povídání spokojený Honza Lunga, který v těchto dnech dělá vše pro to, aby se před krumlovskou rally ještě mohl „rozpinkat“ na sprintu ve Vyškově. Odeslaná přihláška naznačuje, že je vše na dobré cestě.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?