Boj o titul mezi produkčními vozy zahájil tým Duck Racing Subaru ČR třetí příčkou na Rallye Šumava Klatovy. Mladé duo Václav Kopáček – Barbora Rendlová sice zdržely technické potíže, posádka modrobílého Subaru Impreza WRX STI však bojovným výkonem získala cenné body do šestidílného seriálu MČR v rally.
Páteční dopoledne bývá na domácích soutěžích vyhrazena tzv. shakedownu. Tuto krátkou testovací rychlostní zkoušku využívají závodníci pro vyladění svého vozu, ale také pro ověření svého umu třeba po delší přestávce. Víc jak půlrok neseděl v závodním autě také Václav Kopáček, i on proto vzal shakedown při Rallye Šumava Klatovy skutečně vážně. Odhalil i potíže s převodovkou, kterou se tak podařilo rychle vyměnit. Vlastní závodění pak na Klatovském okruhu začalo opravdu zostra. Traduje se, že dlouhé smyky kazí u moderních aut výsledné časy, posádka týmu Duck Racing Subaru ČR však dokázala pobavit rozevlátým stylem diváky a přitom v konkurenci sedmnácti vozů svou kategorii vyhrát. „Venda měl před startem obavy, jak se vyrovná se závoděním po tak dlouhé pauze, ale nakonec jsem s návratem na tratě měla problémy spíš já. Rychlé pasáže mi nedělaly úplně dobře, zejména tam, kde jsem měla možnost vykouknout z auta ven,“ popisuje Barbora Rendlová své zážitky ze sedadla spolujezdce. A pokračuje: „Pak se ale ukázalo, že velká rychlost byl spíš jen můj dojem. Kupodivu na následujících rychlostních zkouškách (vedených často po úzkých silničkách nebo i v lese) už jsem se nebála, cítila jsem totiž, že Venda má auto plně pod kontrolou.“
Modrobílé Subaru Impreza WRX STI se nicméně neustále drželo na čele hodnocení produkčních vozů (třídy 3), ve své kategorii dokonce v průběhu páteční etapy ani jedinkrát nenašlo přemožitele. Na RZ 3 se Kopáček s Rendlovou v nabité konkurenci vmáčkli až do první desítky absolutní klasifikace, brzy poté však zvažovali odstoupení. Pilota totiž postihlo silné krvácení z nosu, i to se ale naštěstí podařilo záhy zastavit. Obnovená krev pak byla možná hnacím motorem pro RZ 4, kde byl celý zbytek konkurence na každém kilometru pomalejší o víc jak vteřinu. Po prvním dni tak talentovaní Západočeši vládli své třídě s náskokem 47 sekund na nejbližší soupeře.
Do soboty se pak sice posádka probudila v bojovné náladě, autu se ale na chvíli dařit přestalo. Hned v polovině prvního ranního testu u něj začal zlobit přední diferenciál, což vyústilo v „hodiny“ a časovou ztrátu. Kopáček poté zvolnil, přesto se ve snazších úsecích snažil nezpomalovat až příliš, ve hře bylo pořád vedení ve třídě. Bojovnost se dvojici vymstila v kluzkém úseku na RZ 8 – po rychlém příjezdu k retardéru se technika zachovala nevyzpytatelně, pilot si pak vybral namísto poškození vozu raději sklouznutí do příkopu, bohužel v místě s minimem diváků, kteří by pomohli posádce rychle zpět na trať. Dvouminutová časová ztráta poté znamenala ztrátu naděje na prvenství mezi produkčními vozy.
„Na krátké městské zkoušce nás pak opět pozlobil diferenciál a auto se začalo přetáčet. S vědomím, že už je vítězství ztracené, jsme ono kolečko dotočili a snad tím i potěšili diváky,“ pomrkává osmadvacetiletý jezdec a navazuje: „Pak už následoval servis a náš skvělý tým mechaniků uvedl opět techniku do patřičného stavu. V závěru soutěže jsme díky tomu mohli znovu zrychlit, riziková místa už jsem ale neprojížděl úplně naplno. Přesto jsme po Firlově defektu postoupili na třetí příčku, a tak jsme si odvezli domů docela solidní porci bodů.“
Podobně jako v minulém roce tak nakonec problémů vedoucího Kopáčka využil k zisku šumavského prvenství Polák Szeja, druhý dojel loňský mistr republiky Březík, poháry za třetí příčku však letos patřily právě dvojici týmu Duck Racing Subaru ČR, která ve třídě 3 vyhrála osm erzet z dvanácti. Teď ji čeká několikatýdenní závodní přestávka, kterou zřejmě vyplní najíždění chybějících testovacích kilometrů. Příštím zastavením Mistrovství České republiky v rally bude na konci května soutěž v Českém Krumlově.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?