Start letošní rallyové sezony si dával na čas, o její zahájení se v polovině dubna jako obvykle postarala Valašská rally. Ta pro letošní rok prošla doslova obrozením, když si ji vzal do parády nově zformovaný organizační tým, který se mimo jiné postaral o zařazení divácky vděčného polygonu v areálu kopřivnické automobilky Tatra. Samotný podnik proběhl celkově hladce a s úsměvy na rtech z Kopřivnice a Valašského Meziříčí odjížděl také tým CERS Faster Rally Team – tři ze čtyř nasazených posádek totiž dosáhly na stupně vítězů ve svých objemových kategoriích!
V nejvyšší třídě 5 letošní Rallysprint Série si ostrý rallyový debut odbýval motoristický novinář Jakub Rejlek. Do Citroënu DS3 R3T Max s ním na poslední chvíli usedl Libor Hlisnikovský a posádka do rally nastoupila s respektem, ale i s přiměřenými ambicemi. Jakub s Liborem si po prvotním osahávání vozu, tratí a rozpisu postupně věřili víc a víc, během rally se nedostali do žádné krizové situace a po stabilním výkonu mohli na velkomeziříčském náměstí zvednout nad hlavy poháry za třetí místo v hodnocení třídy 5. “Na začátku mě nezajímalo nic, než jen bez problémů dojet do cíle a získat zkušenosti. Na startu první RZ jsem byl hodně nervózní a to se samozřejmě projevilo na časech,“ vypráví Jakub Rejlek. „V druhé sekci jsme však už zrychlili a jízdu si začali vyloženě užívat. Potěšil mě jedenáctý čas absolutně v Kopřivnici a především to, že jsme neměli jediný krizový okamžik ani problém. Nakonec jsme soutěž dokončili na osmnáctém místě celkově, na sedmém v Rallysprint sérii a na třetím ve třídě 5. Výsledek je to skvělý a musím poděkovat Ondrovi Bisahovi a jeho týmu za skvělou přípravu auta i naší posádky. Dále Liborovi Hlisnikovskému za podporu v autě a bezproblémové navigování a také sponzorům – tiskárně Triangl, českému zastoupení Millers Oils a motoristické slavnosti Legendy. Musím uznat, že rally je úžasnou, ale zároveň i náročnou motoristickou disciplínou. Už teď se nemůžu dočkat další soutěže!”
Ve velkém stylu do téměř domácí valašky nastoupili Marcel Svačina s Petrem Těšínským. S jejich osvědčeným rudým Citroënem C2R2 Max ukázali, že jim zdejší tratě sedí. Přesto je čekal těžký úkol – konkurence na vozech R2 ve třídě 6 letos výrazně posílila, což bylo vidět také na samotném průběhu soutěže. Přední posádky se od sebe od začátku až do konce nevzdálily víc než na jednotky vteřin a úspěchu či neúspěchu rozhodovaly sebemenší detaily či jezdecké chybky. Marcel s Petrem se jedné takové dopustili, a přestože soutěž dokončili jen s osmisekundovou ztrátou na vítěze, bylo z toho „až“ třetí místo. „Před valaškou jsme provedli výrazné změny v nastavení a auto se už na testech jevilo jako velmi rychlé,“ říká o přípravách i samotném závodě Marcel. „Opravdu se taková vylepšení ale poznají až při závodě, proto jsme na valašce tlačili, co to šlo, hned od první RZ. Do servisu jsme přijížděli jako nejrychlejší posádka s vozem R2, což bylo s ohledem na obrovskou konkurenci fantastické zjištění. Ovšem tempo bylo obrovské a tak jsem se hned na další vložce dopustil chybičky, kdy auto v jedné L4 na písku sklouzlo mimo trať. Ztratili jsme tam nějaký čas, při druhém průjezdu jsme byli o 13 sekund rychlejší… Tahle moje chyba nás patrně bohužel stála vítězství, ale i tak to byl parádní závod!“ Ve třídě 6 měl CERS Faster Rally Team dokonce dvojnásobné zastoupení, neboť s další cé-dvojkou startoval také Zbyněk Baller s Martinem Trlifajem. Posádka za sebou již měla start na maďarské Eger Rallye začátkem dubna, kde ji však postihly všechny možné peripetie a nečekané události. Na Valašské rally tedy měla za primární cíl projet celou rally od startu až do konce, leč nebylo jí přáno. Zbyněk s Martinem museli svého citroëna odstavit po technické závadě těsně před druhou servisní pauzou.
Ovšem co se nepovedlo této posádce, to se podařilo dalším debutantům v oficiálním českém šampionátu. Do legendární Hondy Civic VTi totiž usedli Petr a Pavel Jurečkovi, kteří doposud krotili silné Subaru ve Volném poháru, resp. v seriálu ČMPR. Také tato bratrská dvojice se musela sžívat s pro ně novým vozem a koncepcí 2WD, přesto se předvedli bezproblémovou jízdou, kterou i oni zakončili třetím místem v hodnocení třídy 9. Do dalších plánovaných podniků RSS to je dobrý bodový vklad.
Tým CERS Faster Rally Team se po Valašské rally dostal do správného závodního rytmu, ve kterém bude pokračovat i koncem dubna na nejstarší české soutěži, Rallye Šumava Klatovy. Do zahajovacího podniku Mistrovství České republiky v rally jako hlavní týmový jezdec nastoupí Ondřej Bisaha, který se premiérově představí s vozem Ford Fiesta R5. Smůlu z prvních letošních soutěží se do třetice pokusí prolomit také Zbyněk Baller, který opět nastoupí s Citroënem C2R2 Max. Aktuální novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com, www.fb.com/cersperformance a www.fb.com/fasterrally1!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.