Přijela, viděla a zvítězila. Tak by se dalo stručně charakterizovat vystoupení polské dvojice Jerzy Tomaszczyk – Lukasz Sitek v úvodním podniku XTG Opel ADAM Cupu 2016. Na Valašské rally o téměř půl minuty opanovali úvodní podnik, na dalších pozicích skončili Matěj Kamenec a Petr Gargulák.
XTG Opel ADAM Cup, pořádaný společností Opel C&S (české zastoupení automobilky Opel) a promotérem XTG motorsport vstoupil do své druhé sezony. A hned úvodní závod naznačil, že se i v letošním roce můžeme dočkat dramatických soubojů. Valašskou rally provázela i řadu premiér a rekordů. Tím zásadním bylo, že se na startu sešlo osm vozů Opel ADAM Cup, tedy o dva více, než většinou bývalo pravidlem v minulém roce. A navíc poprvé česká edice ADAM Cupu přilákala na start zahraniční účastníky. Jednu posádku ze Slovenska a jednu z Polska.
Loni účastníci Valašské rally mohli hořekovat na její průběh, letošní ročník ale proběhl bez komplikací. Závodilo se na všech měřených testech, které měly nezpochybnitelnou sportovní hodnotu.
„Jsme rádi, že jsem Valašskou rally nechali nadále v kalendáři. Změna pořadatelského týmu se promítla do úrovně i průběhu závodu. Valaška se tak stala výtečnou kulisou úvodního podniku našeho poháru. A podle průběhu odhaduji, že nás opět čeká nesmírně zajímavá sezona,“ pronesl k závodu zástupce XTG motorsportu Zdeněk Pekárek.
Průběh pohárového klání nabídl konfrontaci loňských účastníků a nováčků. Za něho ovšem nebylo možné označit Poláka Jerzyho Tomaszczyka, jenž v loňské sezoně působil v německém ADAM Opel ADAM Cupu. A i tam patřil mezi nejrychlejší. V úvodu byl nad jeho síly domácí Matěj Kamenec. Rodák ze Zubří vyhrál úvodní zkoušku a v servisu po RZ2 stále vedl. S dalšími kilometry ovšem Tomaszczyk převzal vedení a po vítězství v pěti zkouškách z osmi už před sebe nikoho nepustil.
Kamenec zajel dva nejrychlejší časy, loni třetí muž pohárové klasifikace tak vstoupil do letošního poháru druhým místem. Bronz připadl „nováčkovi“ Petru Gargulákovi. Po opatrnějším úvodu zajel v RZ4 nejrychlejší čas. Tím si upevnil třetí příčku, ze které ho už nikdo nedokázal sesadit.
Solidně vstoupil do poháru ADAMů i čtvrtý Tomáš Konečný. Slovenský jezdec má zkušenosti z „dvoukolek“ i produkčních aut a jistě ještě neřekl poslední slovo. To určitě můžeme říci i na adresu loňských účastníků Radka Hůly, Martina Mottla a Roberta Hordossyho. Spojení startů v MČR a v RSS určitě může pomoci rychleji dotáhnout pohárovou špičku i nejmladšímu účastníkovi Patriku Brtníčkovi.
Ohlasy účastníků:
Jerzy Tomaszczyk: „Musím říct, že nasazení a rychlost v německém a českém poháru je srovnatelná. Opravdu jsme museli jet ve velkém tempu. Ze začátku jsme si říkali, že uvidíme, jak pojede konkurence a tomu přizpůsobíme tempo. Ale velmi rychle se ukázalo, že pokud chceme pomýšlet na dobrý výsledek, tak na žádné taktizování není prostor a musíme jet naplno. S Matějem Kamencem to byla dnes opravdu velká bitva. Měli jsme i pár krizovek, ale až na pětisekundovou penalizaci za retardér v Kopřivnici jsme neměli žádný problém, auto nám fungovalo naprosto bez problému.“
Matěj Kamenec: „Závod jsme odjeli relativně bez problému, jen jsme dostali desetivteřinovou penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly. Ale ta by ovšem na výsledku stejně nic nezměnila. Na nejdelší sekci jsme totiž nezvolili úplně správně gumy a to rozhodlo. Se závodem jsme maximálně spokojeni, ve srovnání s loňskem konkurence přituhla. Přes zimu jsme hodně pracovali na rozpisu, myslím si, že jsme se v této oblasti hodně posunuli. Pomalejší rozhodně nejsme, jen tu přibyl někdo, kdo jel rychleji.“
Petr Gargulák: „Pohár se nám moc líbí, z auta jsme nadšení. Ve srovnání s civikem je ADAM úplně někde jinde. Už teď víme, že by se dalo zlepšit nastavení, abychom se ještě posunuli výše. Závod jsme odjeli bez problémů, jen jsme ze začátku zvolili měkčí pneumatiky, než bylo optimální a na poslední rychlostní zkoušce jsme měli ve velké rychlosti krizovku. Rádi bychom jeli celý šampionát, ale v tuto chvíli jsou pro nás opravdu hodně limitující finance, takže sám nevím, kolik toho nakonec odjedeme.“
Tomáš Konečný: „Už v loňském roce jsme ADAM Cup sledovali a viděli jsme, že je tu velká konkurence. Proto jsme se velice těšili na porovnání. Závod jsme brali jako zkoušku, zda se nám pohár zalíbí. Zatím nás to baví velmi, takže bychom chtěli odjet celý pohár. Auto fungovalo celou rally naprosto bez problémů. Vyvarovali jsme se kontaktu s retardéry, což bude tím, že na Slovensku je máme penalizovány ještě přísněji a proto si na ně dáváme obzvláště pozor. Rozhodli jsme se, že než si na auto zvykneme, tak pojedeme na starších gumách, což nás možná trošku zbrzdilo, protože se už nedalo do nich tolik opírat. Ale na Vyškově už nasadíme nové a uvidíme, kam nás to posune.“
Radek Hůla: „Konkurence se zvýšila, určitě se zrychlilo. Opravdu ve srovnání s loňskou sezonou se jelo o hodně rychleji. Trošku jsme se Valašky po loňském roce báli, ale letos to bylo super. Myslím, že i po organizační stránce všechno klapalo. Dobře jsme se svezli, takže jsme opravdu spokojení. Rádi bychom jeli celou sezónu, ale v tuto chvíli ji ještě nemáme kompletně finančně pokrytou.“
Martin Mottl: „Valašku jsem si užil, jsem rád, že nezačalo pršet, jak bylo původně avizované. Ze začátku jsem měl trochu psychický blok, protože jsem jednak v autě dlouho neseděl a také proto, že jsem na posledním loňském závodě v Německu prošlápl brzdy. Zejména ze začátku jsem to opravdu hodně řešil. Pak jsem už postupně zrychloval, takže si myslím, že to bude na dalších závodech jen lepší. V každém případě mě mrzí a říkal jsem to i promotérovi, že ADAMy nejsou dováženy jako v německé verzi poháru. Hmotnost tu hraje velmi podstatnou roli. A třeba my vezeme proti Matějovi Kamencovi padesát kilogramů navíc. A to je samozřejmě znát, jak na akceleraci, tak i na brzdách. Věřím, že pokud by se auta dovážila, tak mně ujíždět nebudou. A tom jsem přesvědčen a dokonce bych se o to i vsadil.“
Robert Hordossy: „Auto fungovalo perfektně, neměli jsme během závodu žádné problémy. Jen jsme obdrželi penalizaci za průjezd retardérem. Ty tady byly možná trošku užší, než jsem zvyklí, ale já s nimi obecně bojuji. Byl to první závod v sezóně, tak jsme začali trochu vlažněji, naopak konkurence se proti minulému ročníku podstatně zvýšila. Je tu několik nových mladších posádek, se kterými se bude velice těžko soupeřit. Jsou draví a nemají tolik zábran. Myslím, že tento ročník bude pro všechny ještě náročnější než ten předchozí.“
Patrik Brtníček: „Nejeli jsme na výsledek. Přijeli jsme na Valašku hlavně poznávat auto. Učení si myslím dopadlo dobře, neboť jsme dokázali postupně zrychlovat. Během závodu jsme neměli žádný technický problém. Jen jsme někde trefili retardéry, ale až na jeden nemám vůbec tušení kde. V plánu máme s tímto autem kompletní sezónu ve velkém i malém mistráku. V RSS budu pokračovat s Rudou Kouřilem, v MČR mě bude navigovat Marek Topič.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.