Barum Czech Rally Zlín má dlouhá léta nejen sportovně-kulturní význam, ale je důležitá také z ekonomického hlediska. Díky enormní divácké návštěvnosti i velkému počtu účastníků závodu je podnik totiž pozitivním stimulem v oblasti cestovního ruchu, kdy generuje desítky miliónů korun plynoucích jak do regionální ekonomiky, tak do veřejných rozpočtů.
Zlom v nárůstech ekonomických přínosů nastal v roce 2007, kdy Barum rally zahájila spolupráci s mediálním promotérem Eurosport Events. Tato společnost disponující nejvlivnějším sportovním TV kanálem v Evropě postupně do Zlína lákala víc a víc diváků a turistů ze zahraničí. Právě to byl zásadní okamžik, neboť hosté z cizích zemí do Česka začali ve větší míře přivážet cizí kapitál, který zde navíc utrácejí ve větší míře než tuzemští návštěvníci. Důležitá je také skladba návštěvníků barumky, kteří jsou většinou vyhraněnými fanoušky rallysportu a bez zlínského závodu by do Česka pravděpodobně jinak vůbec nedorazili.
Pořadatelé Barum Czech Rally Zlín si plně uvědomují význam podpory z veřejných rozpočtů, bez které by se nemohla zlínská rally na současné úrovni dlouhodobě konat, a za tuto dlouhodobou podporu upřímně děkují. Aby se jasně ukázalo, že je finanční výpomoc barumce pro tyto organizace rentabilní, vznikly v průběhu let na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně v rámci diplomových prací různé studie ekonomických přínosů. Uplynulý 45. ročník Barum Czech Rally Zlín si pak do hledáčku vzala také auditorská společnost KPMG, která se v minulosti již zabývala například ekonomickými přínosy z mistrovství světa v hokeji. Detailní analýza přinesla velice zajímavá konkrétní čísla vystihující význam barumky jak pro město Zlín a Zlínský kraj, tak pro a Českou republiku jako takovou. Zde jsou ty nejzajímavější údaje:
Spotřeba vyplývající z pořádání a konání BCRZ 2015 je 109 mil. Kč. Tržby z pořádání a konání BCRZ 2015 a multiplikací je 211 mil. Kč. Celkové příjmy pro veřejné rozpočty byly 44 mil. Kč. Z každých utracených 100 Kč výdajů návštěvníka jde 41 Kč do veřejných rozpočtů. Kumulace odpracované práce vlivem pořádání BCRZ 2015 vytvořila 144 přepočtených plných ročních pracovních úvazků. A tím nejdůležitějším jsou nenahraditelné příjmy do veřejných rozpočtů ve výši 17 mil. Kč. Tato částka představuje hodnotu, kterou barumka přinese, a která by nikdy v České republice nebyla utracena, kdyby se tato rally nekonala.Rovněž promotér Eurosport Events si nechává externě posoudit celoroční sledovanost a dopady firmou Repucom. Ta se v oblasti hodnoty mediální propagace Barum Czech Rally Zlín dopočítala k částce 953 000 EUR. Zlínská rally byla v rámci seriálu FIA ERC druhou nejsledovanější rally, celkový dosah přesáhl 40,5 milionů diváků. Když se k tomu připočte odvysílaný propagační spot lákající na návštěvu Zlína a Zlínského kraje se sledovaností 22,4 milionů diváků, celkově se podařilo oslovit 62,9 milionů diváků po celém světě.
Mimo samotné rally i do jejího doprovodného programu se zlínští pořadatelé každoročně snaží o řadu atraktivních inovativních prvků, které nemusejí bezpodmínečně souviset s rally. V roce 2015 byl například spuštěn projekt Jedu na dřeň, který si dal za úkol přilákat nové členy do registru kostní dřeně. Během pouhých tří dnů během rally se podařilo oslovit rekordní množství 571 lidi, tedy celé 1% z dosavadního celkového množství členů v národním registru.
Letošní Barum Czech Rally Zlín se pojede v termínu 26. - 28. 8. 2016. Znovu bude započítávána do Mistrovství Evropy v rally a do Mistrovství České republiky, prostřednictvím přidružené Star Rally Historic se premiérově pojede také v rámci Mistrovství ČR historických automobilů. I v letošním roce se pořadatelé postarají o bohatý a atraktivní program, zároveň je ale čeká další kolo vyjednávání o nové smlouvě s Eurosport Events a pokračování zlínské rally v mistrovství Evropy. Stávající kontrakt vyprší letos a organizační tým doufá, že se podaří barumku udržet na výsluní i v následujících letech, a to i díky podpoře ze strany řady veřejných institucí, které v barumce nalézají významný ekonomický i společenský potenciál.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?