Barum Czech Rally Zlín má dlouhá léta nejen sportovně-kulturní význam, ale je důležitá také z ekonomického hlediska. Díky enormní divácké návštěvnosti i velkému počtu účastníků závodu je podnik totiž pozitivním stimulem v oblasti cestovního ruchu, kdy generuje desítky miliónů korun plynoucích jak do regionální ekonomiky, tak do veřejných rozpočtů.
Zlom v nárůstech ekonomických přínosů nastal v roce 2007, kdy Barum rally zahájila spolupráci s mediálním promotérem Eurosport Events. Tato společnost disponující nejvlivnějším sportovním TV kanálem v Evropě postupně do Zlína lákala víc a víc diváků a turistů ze zahraničí. Právě to byl zásadní okamžik, neboť hosté z cizích zemí do Česka začali ve větší míře přivážet cizí kapitál, který zde navíc utrácejí ve větší míře než tuzemští návštěvníci. Důležitá je také skladba návštěvníků barumky, kteří jsou většinou vyhraněnými fanoušky rallysportu a bez zlínského závodu by do Česka pravděpodobně jinak vůbec nedorazili.
Pořadatelé Barum Czech Rally Zlín si plně uvědomují význam podpory z veřejných rozpočtů, bez které by se nemohla zlínská rally na současné úrovni dlouhodobě konat, a za tuto dlouhodobou podporu upřímně děkují. Aby se jasně ukázalo, že je finanční výpomoc barumce pro tyto organizace rentabilní, vznikly v průběhu let na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně v rámci diplomových prací různé studie ekonomických přínosů. Uplynulý 45. ročník Barum Czech Rally Zlín si pak do hledáčku vzala také auditorská společnost KPMG, která se v minulosti již zabývala například ekonomickými přínosy z mistrovství světa v hokeji. Detailní analýza přinesla velice zajímavá konkrétní čísla vystihující význam barumky jak pro město Zlín a Zlínský kraj, tak pro a Českou republiku jako takovou. Zde jsou ty nejzajímavější údaje:
Spotřeba vyplývající z pořádání a konání BCRZ 2015 je 109 mil. Kč. Tržby z pořádání a konání BCRZ 2015 a multiplikací je 211 mil. Kč. Celkové příjmy pro veřejné rozpočty byly 44 mil. Kč. Z každých utracených 100 Kč výdajů návštěvníka jde 41 Kč do veřejných rozpočtů. Kumulace odpracované práce vlivem pořádání BCRZ 2015 vytvořila 144 přepočtených plných ročních pracovních úvazků. A tím nejdůležitějším jsou nenahraditelné příjmy do veřejných rozpočtů ve výši 17 mil. Kč. Tato částka představuje hodnotu, kterou barumka přinese, a která by nikdy v České republice nebyla utracena, kdyby se tato rally nekonala.Rovněž promotér Eurosport Events si nechává externě posoudit celoroční sledovanost a dopady firmou Repucom. Ta se v oblasti hodnoty mediální propagace Barum Czech Rally Zlín dopočítala k částce 953 000 EUR. Zlínská rally byla v rámci seriálu FIA ERC druhou nejsledovanější rally, celkový dosah přesáhl 40,5 milionů diváků. Když se k tomu připočte odvysílaný propagační spot lákající na návštěvu Zlína a Zlínského kraje se sledovaností 22,4 milionů diváků, celkově se podařilo oslovit 62,9 milionů diváků po celém světě.
Mimo samotné rally i do jejího doprovodného programu se zlínští pořadatelé každoročně snaží o řadu atraktivních inovativních prvků, které nemusejí bezpodmínečně souviset s rally. V roce 2015 byl například spuštěn projekt Jedu na dřeň, který si dal za úkol přilákat nové členy do registru kostní dřeně. Během pouhých tří dnů během rally se podařilo oslovit rekordní množství 571 lidi, tedy celé 1% z dosavadního celkového množství členů v národním registru.
Letošní Barum Czech Rally Zlín se pojede v termínu 26. - 28. 8. 2016. Znovu bude započítávána do Mistrovství Evropy v rally a do Mistrovství České republiky, prostřednictvím přidružené Star Rally Historic se premiérově pojede také v rámci Mistrovství ČR historických automobilů. I v letošním roce se pořadatelé postarají o bohatý a atraktivní program, zároveň je ale čeká další kolo vyjednávání o nové smlouvě s Eurosport Events a pokračování zlínské rally v mistrovství Evropy. Stávající kontrakt vyprší letos a organizační tým doufá, že se podaří barumku udržet na výsluní i v následujících letech, a to i díky podpoře ze strany řady veřejných institucí, které v barumce nalézají významný ekonomický i společenský potenciál.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?