O tom, že automobilové soutěže stále přitahují nové posádky, svědčí i dvojice Ondřej Palacký s Honzou Hříbkem. V loňském roce se postavili ogaři z Valašska ke třem startům v rally a do sezony 2016 se chtějí do závodů více opřít. Za cíl si oba dali vítězství mezi historiky ve třídě F5.
Ondra i Honza pocházejí z kraje, kde mají automobilové soutěže pevné kořeny. Proto bylo logické, že se už jako malí kluci chodili dívat na Valašku a Barumku, která jim jezdívala doslova za komínem. „Jelikož je rally jedním z mých velkých koníčků, už hodně dlouho jsem přemýšlel, jak se aktivněji věnovat tomuto motoristickému odvětví. Od mala jsem se chodil dívat na soutěže coby divák. Chlapecký sen se mi splnil ve chvíli, kdy jsem zakoupil Škodu Favorit, se kterou bych chtěl startovat v kategorii historických vozidel,“ přiblížil cestu k rally Ondřej Palacký. „Já i Ondra hrajeme amatérskou soutěž v ledním hokeji. Po jednom zápase mezi Vánocemi v roce 2014 jsme se dali do řeči a Ondra mne zlákal k svezení. Jelikož i já jsem se chodíval dívat na soutěže, tak jsem na jeho nabídku samozřejmě hned kývl. A to i přesto, aniž bych věděl, co má pozice v posádce přesně obnáší. Vždy jsem chtěl zkusit ochutnat atmosféru závodů i z druhé strany, než jen zpoza pásky oddělující diváky od tratí rychlostních zkoušek,“ popsal způsob složení posádky vsetíňák Honza Hříbek. Jablůnčan Palacký už drobné zkušenosti s automobilovými závody v minulosti pochytal. Dvakrát se postavil na start amatérského podniku Ve stopě Valašské zimy s vozem Škoda Felicia.
Porovnat „Stopu“ s klasickou rally ovšem nelze a první velká zkušenost čekala na Ondru s Honzou v loňském roce při Valašské rally. „Valašská rally byla jednou ze soutěží, které jsem pravidelně navštěvoval jako divák, a proto byl pro mne velký zážitek postavit se na start. Do závodu jsem šel s velkým nadšením a cíl byl pro nás jasný, chtěli jsme hlavně Valašku dokončit. V průběhu rally jsme měli drobné technické problémy, ale Valašku jsme pokořili,“ vrátil se k premiérovému závodu své kariéry Ondřej Palacký. Druhý start v sezoně 2015 zaznamenala posádka Palacký – Hříbek na konci letních prázdnin. Toto období je pravidelně vymezeno pro Barum Czech Rally Zlín. Evropskou soutěž absolvovali Ondřej s Honzou v rámci Star rally, která je vyčleněna pro jezdce s historickými vozy. „I druhý start byl pro nás velkým zážitkem. Barumka má nejenom v Česku velkou váhu a snad každý jezdec zde chce startovat. Nám se to splnilo a závod jsme si užívali. Neopakovatelná atmosféra byla na páteční městské zkoušce, kde byly desítky tisíc diváků. Nám se trošku klepala kolena, protože takovou euforii jsme doposud nezažili. Kromě krásných zkoušek a mnoha zážitků máme z Barum rally také spoustu fotografií a rovněž první veřejný rozhovor na startovní rampě,“ podělil se o dojmy z druhé soutěže sezony Honza Hříbek. I když historici absolvovali pouze část z celé Barum rally, jejich jízda byla měřená a Ondra s Honzou obsadili celkové 11. místo a ve třídě HA1 jim patřilo 4. místo. „Barum rally byla naše nejtěžší soutěž sezony. Svůj podíl na tom sehrály náročné rychlostní zkoušky, ale hlavně počasí, neboť se jelo za vysokých teplot. Náš favorit nedisponuje velkým výkonem, protože máme obyčejný sériový motor. Hvězdnou soutěž jsme ale zvládli a v cíli byli velmi spokojeni. Na bronzovou příčku ve třídě jsme moc neztratili a nás těší, že jsme byli hned za legendou české rally Jindřichem Štolfou,“ doplnil slova spolujezdce Ondřej Palacký.
Poslední start sezony zaznamenala valašská posádka na podzim při vsetínském rallysprintu. Odsud si Ondřej s Honzou odvezli domů první pohár za vítězství ve třídě E1, mezi historickými vozy byla posádka klasifikována na pěkném 5. místě. Úvodní oťukávací závody mají Palacký s Hříbkem za sebou. V průběhu zimní přestávky ogaři zbrojí na novou sezonu. Posilněn bude soutěžní favorit a posádka bude poctivě shazovat kila nabraná během Vánoc. „Místo toho, abychom naháněli v posilovnách fyzičku na novou sezonu, tak jsme spíše nabrali přebytečné kilogramy v průběhu vánočních svátků. Proto budeme muset v brzké době na sobě zapracovat. Své dostane i závodní vůz, u kterého chceme zvýšit jeho kondičku. Naším cílem je posunout favorit do skupiny A. Zatímco jsme se v loňském roce závody hlavně bavili, do sezony 2016 si již klademe pevné cíle. Letos máme v plánu startovat v seriálu závodů historických vozidel. Jelikož tyto závody jsou většinou součástí velkých českých rally, tak již nyní se těšíme na start na Barumce, Bohemce a v Českém Krumlově. Člověk by měl mít vždy vyšší cíle a já jsem si dal za cíl zvítězit ve třídě. Tak nám držte všichni palce,“ nastínil plány do letošního roku Ondřej Palacký.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.