Tomáš Guryča se v kolotoči automobilových soutěží pohybuje od roku 2013. Za významný mezník považuje loňskou sezonu, kdy získal prvenství ve třídě 8 v Rallysprint sérii a v RallyStar 2016 se dostal mezi čtyři nejlepší. Jaká vlastně byla ta loňská sezona a jaké jsou plány do té letošní, to nastínil Tomáš v následujícím rozhovoru.
Tomáši, sezona 2015 je úspěšně za námi, jak ji ty osobně hodnotíš?
„Sezonu 2015 hodnotím převážně kladně. Našlo by se v ní ovšem dost momentů, na které bych radši zapomněl. Jedním z nich bude například odstoupení z populární Barum Czech Rally Zlín. Dvakrát jsem se postavil na start zlínské soutěže a dvakrát jsem se nedostal dál než za druhou zkoušku soutěže. Při prvním startu v roce 2014 byla proti převodovka a při posledním jsem vylomil kolo. Přesto ty kladné momenty ze sezony 2015 silně převažují. Zde bych vyzdvihl celkové prvenství ve třídě 8 v rallysprintové sérii nebo probojování se mezi čtyři nejlepší v projektu RallyStar 2016. Hlavně jsem posbíral mnoho dalších zkušeností a poznatků, z kterých budu moct těžit v příštích sezonách.“
Pojďme ještě na skok do roku 2014. V tomto roce sis tak trochu pohrával s vozy i spolujezdci, proč?
„V roce 2013 jsem lehce nakoukl do automobilových soutěží a cvičně si dal tři závody. Premiéru jsem si odbyl s Karlem Voltnerem při vsetínském sprintu, Mikuláš rally a maďarskou Szilveszter rally jsem jel s Kubou Navrátilem. O rok později jsem šel do rally odvážněji, přesto jsem se stále považoval za nováčka, který hlavně sbírá zkušenosti. Společně s Kubou jsme v úvodu sezony zajeli dva dobré výsledky, kdy jsme vyhráli třídu v Rakousku při Rebenland rally a v Českém Krumlově jsme dosáhli ve třídě 9 na druhou příčku. Následně se ale začaly hromadit chyby a ty vedly k nepříjemným haváriím, jež vyplývaly z nedostatku zkušeností a možná i velké přemotivovanosti z dobrých výsledků na začátku roku. Proto přišla změna na sedadle spolujezdce a na vyškovském sprintu mi četla noty Veronika Havelková. Od Partr Rally Vsetín 2014 se kolotoč spolujezdců u mne zastavil na zkušeném Marku Topičovi a jelikož si vyhovujeme, pokračovala společná spolupráce i v roce 2015. Co se týče vozů, tak sezonu jsem rozjel s Citroënem DS3 R1 od Ondry Bisahy. Pouze na jejím konci jsem využil možnost vyzkoušet si jiné vozy. Nejprve to byl ve Vsetíně Renault Clio Sport od Lubomíra Brtníčka a na Slovakiaringu pak Citroën C2 R2 MAX.“
V právě skončené sezoně jsi zůstal věrný Marku Topičovi, ale ta auta…
„S Markem jsme si od začátku perfektně sedli. Výrazně se projevily jeho zkušenosti, které mne dost posunuly dopředu, což se okamžitě odrazilo i na výsledcích. Původně jsem měl v plánu sezonu absolvovat s vozem kategorie R2, ale bylo to asi příliš brzy. Proto jsem pokračoval v renaultu od Lubomíra Brtníčka a původní plán jsem si částečně splnil jen při Barumce, kde jsem usedl Škody Fabia R2 a na konci roku na Mikuláš rally ve Slušovicích, kde jsem otestoval konkurenční Peugeot 208 VTi R2. Zatímco na zlínské rally nás vyřadilo ze hry vylomené kolo, mikulášský závod jsem dokončil na 7. místě ve třídě 6. Oba tyto závody posloužily jako ideální test pro rozhodování do sezony 2016.“
Přesto na konci sezony bylo prvenství v rallysprintové třídě 8, jak moc si toho umístění ceníš?
„Strašně moc. Jsem moc rád, že naše snaha a postupné zlepšování nakonec přinesly úspěch v podobě celkového vítězství ve třídě. Na začátku roku jsem si dával cíl být do třetího místa a vůbec by mě nenapadlo, že bychom na konci roku mohli bojovat o absolutní vítězství. Takže jsem určitě spokojený a doufám, že to nebude jediný výrazný výsledek v mé sportovní kariéře, kterého dosáhnu J. Je jen škoda, že nejlepším sprinterům je odepřen přívlastek mistrovský, no uznejte sami, přece jen to lépe zní.“
Který závod považuješ za nejvydařenější, a na který naopak rád rychle zapomeneš?
„I když jsem v průběhu sezony 2015 dosáhl třikrát na druhé místo ve třídě (Valašská rally, Rally Vyškov a Partr Rally Vsetín), pocitově považuji za nejvydařenější pačejovský sprint. Od začátku soutěže jsme se s Markem trápili s technikou a až na poslední dvě rychlostní zkoušky se nám podařilo auto dát do kupy a také zajet nejrychlejší časy ve třídě. Nejvíce si cením času, kterého jsme dosáhli na předposlední zkoušce závodu a který nás zařadil na 17. příčku absolutního měření. Mimo to jsme porazili i řadu vozů R2. Zlepšený výkon v závěru sprintu nás posunul na konečné čtvrté místo ve třídě, ale i tak považuji tento závod za svůj nejlepší. Naopak, jako soutěž, na kterou bych rád zapomněl, je již několikrát zmiňovaná Barum rally, kde jsme opět jako v minulém roce skončili už na Slušovicích. Ale vrásky z dvojího odstoupení z Barumky si rozhodně nedělám, ostatně ne nadarmo se říká, že do třetice to prostě musí vyjít…“
Jak trávíš zimní přestávku?
„Před pár dny jsem se vrátil z jižní Moravy, kde jsem trávil vánoční svátky. Sváteční náladu vystřídá příprava na sezonu, tedy hlavně fyzická příprava. Vedle automobilových soutěží bych rád odjel i nějaké amatérské podniky v motokrosu. Pro mne je velmi důležité stoprocentně se na sezonu připravit a tímto směrem se vydávám.“
Jaké jsou tvé plány do sezony 2016?
„Už jsem v předchozích odpovědích lehce naznačoval, že auto by mělo být z kategorie R2. V tuto chvíli ještě přesně nejsme rozhodnuti, která značka zvítězí. Jasno máme však v tom, že bychom rádi absolvovali oba české šampionáty.“
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.