Tomáš Guryča se v kolotoči automobilových soutěží pohybuje od roku 2013. Za významný mezník považuje loňskou sezonu, kdy získal prvenství ve třídě 8 v Rallysprint sérii a v RallyStar 2016 se dostal mezi čtyři nejlepší. Jaká vlastně byla ta loňská sezona a jaké jsou plány do té letošní, to nastínil Tomáš v následujícím rozhovoru.
Tomáši, sezona 2015 je úspěšně za námi, jak ji ty osobně hodnotíš?
„Sezonu 2015 hodnotím převážně kladně. Našlo by se v ní ovšem dost momentů, na které bych radši zapomněl. Jedním z nich bude například odstoupení z populární Barum Czech Rally Zlín. Dvakrát jsem se postavil na start zlínské soutěže a dvakrát jsem se nedostal dál než za druhou zkoušku soutěže. Při prvním startu v roce 2014 byla proti převodovka a při posledním jsem vylomil kolo. Přesto ty kladné momenty ze sezony 2015 silně převažují. Zde bych vyzdvihl celkové prvenství ve třídě 8 v rallysprintové sérii nebo probojování se mezi čtyři nejlepší v projektu RallyStar 2016. Hlavně jsem posbíral mnoho dalších zkušeností a poznatků, z kterých budu moct těžit v příštích sezonách.“
Pojďme ještě na skok do roku 2014. V tomto roce sis tak trochu pohrával s vozy i spolujezdci, proč?
„V roce 2013 jsem lehce nakoukl do automobilových soutěží a cvičně si dal tři závody. Premiéru jsem si odbyl s Karlem Voltnerem při vsetínském sprintu, Mikuláš rally a maďarskou Szilveszter rally jsem jel s Kubou Navrátilem. O rok později jsem šel do rally odvážněji, přesto jsem se stále považoval za nováčka, který hlavně sbírá zkušenosti. Společně s Kubou jsme v úvodu sezony zajeli dva dobré výsledky, kdy jsme vyhráli třídu v Rakousku při Rebenland rally a v Českém Krumlově jsme dosáhli ve třídě 9 na druhou příčku. Následně se ale začaly hromadit chyby a ty vedly k nepříjemným haváriím, jež vyplývaly z nedostatku zkušeností a možná i velké přemotivovanosti z dobrých výsledků na začátku roku. Proto přišla změna na sedadle spolujezdce a na vyškovském sprintu mi četla noty Veronika Havelková. Od Partr Rally Vsetín 2014 se kolotoč spolujezdců u mne zastavil na zkušeném Marku Topičovi a jelikož si vyhovujeme, pokračovala společná spolupráce i v roce 2015. Co se týče vozů, tak sezonu jsem rozjel s Citroënem DS3 R1 od Ondry Bisahy. Pouze na jejím konci jsem využil možnost vyzkoušet si jiné vozy. Nejprve to byl ve Vsetíně Renault Clio Sport od Lubomíra Brtníčka a na Slovakiaringu pak Citroën C2 R2 MAX.“
V právě skončené sezoně jsi zůstal věrný Marku Topičovi, ale ta auta…
„S Markem jsme si od začátku perfektně sedli. Výrazně se projevily jeho zkušenosti, které mne dost posunuly dopředu, což se okamžitě odrazilo i na výsledcích. Původně jsem měl v plánu sezonu absolvovat s vozem kategorie R2, ale bylo to asi příliš brzy. Proto jsem pokračoval v renaultu od Lubomíra Brtníčka a původní plán jsem si částečně splnil jen při Barumce, kde jsem usedl Škody Fabia R2 a na konci roku na Mikuláš rally ve Slušovicích, kde jsem otestoval konkurenční Peugeot 208 VTi R2. Zatímco na zlínské rally nás vyřadilo ze hry vylomené kolo, mikulášský závod jsem dokončil na 7. místě ve třídě 6. Oba tyto závody posloužily jako ideální test pro rozhodování do sezony 2016.“
Přesto na konci sezony bylo prvenství v rallysprintové třídě 8, jak moc si toho umístění ceníš?
„Strašně moc. Jsem moc rád, že naše snaha a postupné zlepšování nakonec přinesly úspěch v podobě celkového vítězství ve třídě. Na začátku roku jsem si dával cíl být do třetího místa a vůbec by mě nenapadlo, že bychom na konci roku mohli bojovat o absolutní vítězství. Takže jsem určitě spokojený a doufám, že to nebude jediný výrazný výsledek v mé sportovní kariéře, kterého dosáhnu J. Je jen škoda, že nejlepším sprinterům je odepřen přívlastek mistrovský, no uznejte sami, přece jen to lépe zní.“
Který závod považuješ za nejvydařenější, a na který naopak rád rychle zapomeneš?
„I když jsem v průběhu sezony 2015 dosáhl třikrát na druhé místo ve třídě (Valašská rally, Rally Vyškov a Partr Rally Vsetín), pocitově považuji za nejvydařenější pačejovský sprint. Od začátku soutěže jsme se s Markem trápili s technikou a až na poslední dvě rychlostní zkoušky se nám podařilo auto dát do kupy a také zajet nejrychlejší časy ve třídě. Nejvíce si cením času, kterého jsme dosáhli na předposlední zkoušce závodu a který nás zařadil na 17. příčku absolutního měření. Mimo to jsme porazili i řadu vozů R2. Zlepšený výkon v závěru sprintu nás posunul na konečné čtvrté místo ve třídě, ale i tak považuji tento závod za svůj nejlepší. Naopak, jako soutěž, na kterou bych rád zapomněl, je již několikrát zmiňovaná Barum rally, kde jsme opět jako v minulém roce skončili už na Slušovicích. Ale vrásky z dvojího odstoupení z Barumky si rozhodně nedělám, ostatně ne nadarmo se říká, že do třetice to prostě musí vyjít…“
Jak trávíš zimní přestávku?
„Před pár dny jsem se vrátil z jižní Moravy, kde jsem trávil vánoční svátky. Sváteční náladu vystřídá příprava na sezonu, tedy hlavně fyzická příprava. Vedle automobilových soutěží bych rád odjel i nějaké amatérské podniky v motokrosu. Pro mne je velmi důležité stoprocentně se na sezonu připravit a tímto směrem se vydávám.“
Jaké jsou tvé plány do sezony 2016?
„Už jsem v předchozích odpovědích lehce naznačoval, že auto by mělo být z kategorie R2. V tuto chvíli ještě přesně nejsme rozhodnuti, která značka zvítězí. Jasno máme však v tom, že bychom rádi absolvovali oba české šampionáty.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.