Zuberská dvojice Matěj Kamenec a Adam Jurka, stejně jako mnoho jiných kluků, v mládí vyzkoušela několik sportů. Vedle házené, která má v obci nedaleko Rožnova pod Radhoštěm silnou základnu, kluci zkoušeli například i fotbal. Nakonec u Matěje i Adama zvítězily automobilové soutěže a nyní mají mladí Zubřané za sebou velký fan klub i první úspěšnou sezonu.
Jak hodnotíte sezonu 2015?
Matěj Kamenec (MK) – „Svou premiéru v rally jsem si odbyl při Valašské rally v polovině dubna v okolí Valašského Meziříčí. Poprvé jsem chtěl jet s někým, kdo má již s rally zkušenosti, proto jsem oslovil Lukáše Říhu ze Zubří. Tento závod byl pro mne takový oťukávací, jen abych poznal, jaký je pocit sedět v závodním autě a sžít se s ním. Při druhém startu sezony na Bohemia rally jsem jel již s Adamem Jurkou a spolu jsme odjeli všechny naše zbývající závody. Pokud byla Valaška oťukávací, tak na Bohemce jsme si dali za cíl držet se špičky v Opel Adam cupu. To se nám dařilo plnit a ve finále jsme proměnili naši premiéru ve vítězství v cupu. Dále jsme v sezoně potvrzovali, že nám rychlost nechybí. Proto zpětně hodnotím první sezonu v automobilových soutěžích velmi kladně. Hlavně jsme překvapili sami sebe.“
Adam Jurka (AJ) – „Také já hodnotím první sezonu jako úspěšnou. Do závodu v Mladé Boleslavi jsem vstupoval se zvláštními pocity, kdy jsem nevěděl, co mám od rally očekávat a jak takový závod přesně probíhá. S Matějem jsme toho s civilním autem najezdili hodně a nesčetněkrát jsem byl na rally divákem, ale být přímým účastníkem, je trošku jiné. Během roku jsme oba posbírali spoustu poznatků, ale stále je potřeba se zdokonalovat.“
Na konci své premiérové sezony jste dojeli na 3. místě v Opel Adam cupu. Jaké byly ale cíle na začátku sezony?
MK - „Na začátku byly cíle neudělat si úplnou ostudu, a když se bude dařit, tak dokončit cup na absolutně třetím místě, což se podařilo.“
Absolvovali jste sezonu s vozem Opel Adam, zkuste nám prosím představit toto závodní auto…
MK – „Nejvíce mě překvapil podvozek, který funguje skvěle. Parádní je také sekvenční převodovka. Naopak je zde trošku slabší motor, ale to nám vůbec nevadí, naopak o to přesněji musíme jet.“
Hned v první sezoně jsi měl možnost bojovat ve stejné třídě s veteránem českých soutěží Josefem Petákem, jak jsi vnímal tyto souboje?
MK – „Na tyto souboje budu samozřejmě velmi rád vzpomínat. Mne hodně překvapilo, že jsem dokázal s Pepou držet krok. Byly chvíle, kdy nás proháněl, o to víc nás těšilo, když jsme mu to vraceli. Při vyslovení Pepova jména se mi kromě letošních závodů vybaví i má první soutěž, kterou jsem absolvoval jako divák, a tou byl Rallysprint Kopná 2008, kde Pepa startoval s Peugeotem 207 S2000. Je mi ctí poměřovat se se soutěžáckou legendou.“
Vedle Petáka byli v cupu ovšem i další soupeři…
MK – „Větší souboje jsem sváděl s Petrem Vrajem, který jel velice pěkně a rychle. Bylo pěkné porovnávat vždy za rychlostními zkouškami naše zajeté časy a vzájemně se motivovat.“
Panovala v cupu rivalita nebo přátelská atmosféra?
AJ – „Podle mne panovaly v Opel Adam cupu obě atmosféry. Mimo závody jsme všichni kamarádi a panuje zde přátelské ovzduší plné srandy. Ale pokud máme na hlavách přilby a jsme uzavřeni v kokpitech závodních vozů, stávají se z nás soupeři a na erzetách si nic nedarujeme. Jsme kamarádi a zároveň soupeři.“
V průběhu roku vás víc jak soupeři ovšem potrápila zlobící technika…
MK - „Poprvé jsme poznali technické problémy vozu ve Vyškově, kde nám na předposlední zkoušce závodu praskla poloosa. Závod jsme tady dokončili, ale místo oslav vítězství v cupu bylo v cíli čtvrté místo. Nicméně toto zklamání jsme rychle přešli s vidinou dalších a lepších závodů. Druhý technický problém nás potkal na domácím sprintu ve Vsetíně, kde závada elektriky na moment vyřadila auto z činnosti a my najednou přišli o náskok patnácti vteřin. Z vedoucího místa jsme dokončili sprint na druhém místě se ztrátou pouhých 0,2 vteřiny za Petrem Vrajem. Třetí, a asi největší smůla sezony nás postihla na závěrečné soutěži v Německu na 3 Städte rally, kde nám opět praskla poloosa. To byla jediná soutěž roku, kterou jsme nedokončili.“
Který závod považujete za svůj nejvydařenější?
MK – „Za nejvydařenější závod sezony považuji Bohemia rally, a to nejenom proto, že jsme zde vyhráli. Tamní tratě nám velmi sedly a jelo se nám skvěle. Poprvé jsem jel se spolujezdcem Adamem, který fungoval skvěle. Vše zapadlo a navíc nás podpořila naše velká fanouškovská základna. I kdybychom dojeli druzí nebo třetí, zvolil bych za nejlepší soutěž právě tuto, mladoboleslavskou.“
Který závod naopak považujete za nejméně vydařený?
AJ – „Tady bych zařadil asi Rally Jeseníky. Tento sprint se jel po smolné Barum rally, kde jsme lehce havarovali. Ve Šternberku jsme byli jaksi bez nálady, navíc se nám nedařilo. Pocitově jsme sice zajížděli slušné časy, ovšem soupeři byli výrazněji před námi a my nevěděli, kde ztrácíme.“
Víceméně se naskýtá otázka, co v příští sezoně?
MK – „Pro příští sezonu máme v plánu opět startovat v Opel Adam cupu. Předpokládáme, že auto bude připravovat stejný tým.“
Jak trávíte zimní přestávku?
MK – „Já využívám zimní pauzu k chození do posilovny a na bazén plavat.“
AJ – „U mne je to podobné, i já se snažím udržovat v kondici návštěvou posilovny. Rád bych chodil i běhat, ale počasí tomu moc nevyhovuje, je moc velká zima na běh. Přes Vánoce jsem se snažil moc nejíst cukroví, abych nepřibral a i v příštím roce váhově nezatěžoval naši posádku.“
MK – „Chtěl bych velice poděkovat svému spolujezdci Adamovi, který od prvního závodu fungoval na sto procent. Hned jak vstoupil do vozu, tak z něj sálalo nadšení pro sport a naši posádku. Taky mne motivoval, abychom chodili více trénovat, prostě super spolujezdec. Díky patří i našim fanouškům, kteří kromě Pačejova, byli všude a vždy vytvářeli skvělou diváckou kulisu. V děkování nesmím zapomenout ani na svou přítelkyni, která to se mnou vydržela a podporovala mne. A velké díky míří i k panu Juříčkovi, bez kterého bychom si nemohli splnit tento sen.“
AJ – „V první řadě bych chtěl poděkovat panu Juříčkovi, který nám dal možnost závodit, neboť bez něj by to určitě nešlo. Chtěl bych poděkovat všem fanouškům a známým, kteří nás jakkoli podporovali.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?