Petr Martinek s Jirkou Blažkem patří k starší generaci soutěžících ve startovních listinách rally. Přesto si oba všechny své závody plně užívají. Kromě splnění chlapeckého snu jezdit automobilové soutěže se jim na konci sezony 2015 podařilo urvat celkové stříbro ve třídě 14. Pojďme se nyní v krátkosti ohlédnout s Petrem Martinkem za loňským rokem.
Petr Martinek, startující pravidelně s vozem Suzuki Swift, se dal dohromady s Jirkou Blažkem při Partr Rally Vsetín 2013 a od té doby se společně postavili na start devíti soutěží. Zatímco sezona 2014 oba lehce zklamala, neboť z pěti startů je technické problémy vozu dvakrát postavily do role nechtěných diváků, loňský rok vyšel posádce velmi dobře. „Sezonu 2015 jsme opět absolvovali v rallysprintové sérii a pro náš tým dopadly tyto starty nad očekávání dobře. Po zimní pauze, kdy se swištík odebral na dílnu k celkové repasi, jsme nastoupili na první podnik sezony 2015 Valašskou Rally. Mrzí nás, že se závod pořadatelům moc nepovedl a my jsme díky tomu odjeli jen polovinu rychlostních zkoušek. Přesto se nám po mé chybě podařilo mírně upravit vzhled swištíka. Nicméně po těchto peripetiích jsme vyjeli na cílovou rampu a vyzávodili si první pódiové umístění v sezoně, a to 3. místo ve třídě 14,“ ohlédl se za první soutěží loňského roku Petr Martinek. Petr s Jirkou získali první společný pohár a závodní suzuki putovala na dílnu a do kosmetického salonu tak, aby byla opět připravena na další podnik.
Tím byl sprint ve Vyškově, kde kromě rychlostních zkoušek potrápilo soutěžící i počasí. „Zde nám vše vycházelo až do čtvrté zkoušky, kdy se snesl na trať těsně před startem prudký déšť a my odstartovali na slicku. Bylo jasné, že se musíme nějak doklouzat do cíle erzety. Nakonec jsme tuto zkoušku ustáli, byť s malou krizí před retardérem. Ve zbývající části sprintu se počasí umoudřilo a trať velmi rychle osychala. Z Vyškova jsme si nakonec odvezli pohár za 2. místo ve třídě, což je můj nejlepší výsledek za volantem soutěžního vozu,“ uvedl pětačtyřicetiletý jezdec.
Dalším podnikem šampionátu byla Rally Pačejov, ale tuto soutěž posádka Martinek – Blažek z finančních a logistických důvodů neabsolvovala, a tak měl tým více času na přípravu závodního vozu pro další soutěž, kterou byla Rally Jeseníky. „Tento sprint jsem za volantem absolvoval poprvé, tudíž jsem k němu přistupoval s respektem a s obavou, jaké bude počasí, neboť právě nepříznivé počasí velmi často tuto soutěž doprovází. Zrána to na lesních úsecích trati trochu klouzalo, což se mi líbí. Navíc jsme se trefili i do správného výběru obutí a po celý den pneumatiky fungovaly dobře, takže v týmu a v autě panovala spokojenost. Závod jsme si s Jirkou užívali a na jeho konci jsme opět stanuli na pódiu určeném pro tři nejrychlejší posádky třídy, tentokráte jsme obsadili 3. místo,“ přiblížil šternberský závod Petr Martinek.
Tři starty proměnili Petr s Jirkou v tři poháry, a to ještě před posádkou stála poslední výzva sezony, podzimní vsetínský rallysprint. „Už v pátek při seznamovacích jízdách vše nasvědčovalo tomu, že tento sprint nebude jednoduchý, jelikož se na valašské tratě snesl podzimní déšť. Sobotní ráno bylo sychravé, a tak jsem zvolil pneumatiky na vodu s tím, že je otestujeme, jak budou fungovat a po dvou rychlostních zkouškách se uvidí. Pokud by tato volba pneu nevyhovovala, byli jsme připraveni v servisu zvolit jinou variantu obutí. Bohužel první dvě zkoušky byly pro nás zrušené, proto jsme nemohli zjistit, jak se pneumatiky chovají v závodním tempu. V servisu jsem se rozhodl nepřezout s tím, že v lesních úsecích bude ještě voda. Jenže trať oschla velmi rychle, takže má volba se ukázala jako velmi špatná a od toho se odvíjely i časy na rychlostních zkouškách. Chybami se člověk učí. Jelikož jsme jeli domácí závod, chtěli jsme soutěž dokončit a úspěšně projet cílovou rampou. Za přispění našich soupeřů a při troše štěstí, jsme opět vybojovali stupně vítězů, tentokráte 3. místo ve třídě. V celkovém součtu tohoto šampionátu jsme se umístili na fantastickém druhém místě, což je pro mě a náš tým obrovský úspěch a odměna za stovky hodin strávených při přípravě soutěžního vozu. Za tyto výsledky jsem velmi rád a chtěl bych poděkovat rodině za pochopení a podporu, mechanikům Lukášovi, Mirkovi a Petrovi za bezchybnou práci v servisu, Anetě a Tereze za parádní přípravu cateringu, všem reklamním partnerům a sponzorům, a také rally fan clubu Mštěnovice za podporu a fandění na každé naší soutěži. Ještě je tu jedno velké poděkování mému spolujezdci Jirkovi Blažkovi za vždy skvělou náladu a bezchybný diktát. Já jsem měl tu čest dvě sezony číst noty a vím, jak je tato práce v závodním autě i mimo něj důležitá. Bez těchto lidí by se tohle nedokázalo,“ zakončil povídání o sezoně 2015 Petr Martinek.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.