Petr Martinek s Jirkou Blažkem patří k starší generaci soutěžících ve startovních listinách rally. Přesto si oba všechny své závody plně užívají. Kromě splnění chlapeckého snu jezdit automobilové soutěže se jim na konci sezony 2015 podařilo urvat celkové stříbro ve třídě 14. Pojďme se nyní v krátkosti ohlédnout s Petrem Martinkem za loňským rokem.
Petr Martinek, startující pravidelně s vozem Suzuki Swift, se dal dohromady s Jirkou Blažkem při Partr Rally Vsetín 2013 a od té doby se společně postavili na start devíti soutěží. Zatímco sezona 2014 oba lehce zklamala, neboť z pěti startů je technické problémy vozu dvakrát postavily do role nechtěných diváků, loňský rok vyšel posádce velmi dobře. „Sezonu 2015 jsme opět absolvovali v rallysprintové sérii a pro náš tým dopadly tyto starty nad očekávání dobře. Po zimní pauze, kdy se swištík odebral na dílnu k celkové repasi, jsme nastoupili na první podnik sezony 2015 Valašskou Rally. Mrzí nás, že se závod pořadatelům moc nepovedl a my jsme díky tomu odjeli jen polovinu rychlostních zkoušek. Přesto se nám po mé chybě podařilo mírně upravit vzhled swištíka. Nicméně po těchto peripetiích jsme vyjeli na cílovou rampu a vyzávodili si první pódiové umístění v sezoně, a to 3. místo ve třídě 14,“ ohlédl se za první soutěží loňského roku Petr Martinek. Petr s Jirkou získali první společný pohár a závodní suzuki putovala na dílnu a do kosmetického salonu tak, aby byla opět připravena na další podnik.
Tím byl sprint ve Vyškově, kde kromě rychlostních zkoušek potrápilo soutěžící i počasí. „Zde nám vše vycházelo až do čtvrté zkoušky, kdy se snesl na trať těsně před startem prudký déšť a my odstartovali na slicku. Bylo jasné, že se musíme nějak doklouzat do cíle erzety. Nakonec jsme tuto zkoušku ustáli, byť s malou krizí před retardérem. Ve zbývající části sprintu se počasí umoudřilo a trať velmi rychle osychala. Z Vyškova jsme si nakonec odvezli pohár za 2. místo ve třídě, což je můj nejlepší výsledek za volantem soutěžního vozu,“ uvedl pětačtyřicetiletý jezdec.
Dalším podnikem šampionátu byla Rally Pačejov, ale tuto soutěž posádka Martinek – Blažek z finančních a logistických důvodů neabsolvovala, a tak měl tým více času na přípravu závodního vozu pro další soutěž, kterou byla Rally Jeseníky. „Tento sprint jsem za volantem absolvoval poprvé, tudíž jsem k němu přistupoval s respektem a s obavou, jaké bude počasí, neboť právě nepříznivé počasí velmi často tuto soutěž doprovází. Zrána to na lesních úsecích trati trochu klouzalo, což se mi líbí. Navíc jsme se trefili i do správného výběru obutí a po celý den pneumatiky fungovaly dobře, takže v týmu a v autě panovala spokojenost. Závod jsme si s Jirkou užívali a na jeho konci jsme opět stanuli na pódiu určeném pro tři nejrychlejší posádky třídy, tentokráte jsme obsadili 3. místo,“ přiblížil šternberský závod Petr Martinek.
Tři starty proměnili Petr s Jirkou v tři poháry, a to ještě před posádkou stála poslední výzva sezony, podzimní vsetínský rallysprint. „Už v pátek při seznamovacích jízdách vše nasvědčovalo tomu, že tento sprint nebude jednoduchý, jelikož se na valašské tratě snesl podzimní déšť. Sobotní ráno bylo sychravé, a tak jsem zvolil pneumatiky na vodu s tím, že je otestujeme, jak budou fungovat a po dvou rychlostních zkouškách se uvidí. Pokud by tato volba pneu nevyhovovala, byli jsme připraveni v servisu zvolit jinou variantu obutí. Bohužel první dvě zkoušky byly pro nás zrušené, proto jsme nemohli zjistit, jak se pneumatiky chovají v závodním tempu. V servisu jsem se rozhodl nepřezout s tím, že v lesních úsecích bude ještě voda. Jenže trať oschla velmi rychle, takže má volba se ukázala jako velmi špatná a od toho se odvíjely i časy na rychlostních zkouškách. Chybami se člověk učí. Jelikož jsme jeli domácí závod, chtěli jsme soutěž dokončit a úspěšně projet cílovou rampou. Za přispění našich soupeřů a při troše štěstí, jsme opět vybojovali stupně vítězů, tentokráte 3. místo ve třídě. V celkovém součtu tohoto šampionátu jsme se umístili na fantastickém druhém místě, což je pro mě a náš tým obrovský úspěch a odměna za stovky hodin strávených při přípravě soutěžního vozu. Za tyto výsledky jsem velmi rád a chtěl bych poděkovat rodině za pochopení a podporu, mechanikům Lukášovi, Mirkovi a Petrovi za bezchybnou práci v servisu, Anetě a Tereze za parádní přípravu cateringu, všem reklamním partnerům a sponzorům, a také rally fan clubu Mštěnovice za podporu a fandění na každé naší soutěži. Ještě je tu jedno velké poděkování mému spolujezdci Jirkovi Blažkovi za vždy skvělou náladu a bezchybný diktát. Já jsem měl tu čest dvě sezony číst noty a vím, jak je tato práce v závodním autě i mimo něj důležitá. Bez těchto lidí by se tohle nedokázalo,“ zakončil povídání o sezoně 2015 Petr Martinek.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.