V české rally je teprve krátce, ale již se dostal do podvědomí fanoušků domácích soutěží. Při premiérovém startu v rallysprintové sérii obsadil v Jeseníkách 2. místo ve třídě 6, ve Vsetíně již tuto třídu ovládl a dosáhl na 3. místo v RSS. Další výsledek přišel na Mikuláš rally, kde Karel Kupec zvítězil ve dvoukolkách. Mezi velké úspěchy patří i vítězství v Rally talentu 2016.
Karle, jsme na konci sezony a ty máš v té letošní ve statistikách dvě účasti v rallysprintech. Jak zpětně hodnotíš tyto dva starty?
„Tyto dva starty nemůžu hodnotit jinak, než velmi pozitivně. V Jeseníkách jsem si druhým místem odbyl premiéru v RSS a ve Vsetíně už jsme slavili první vítězství. Pro mě naprosto snový začátek, navíc když se jel Vsetín za takových podmínek, jakých se jel. Mlha, kluzko a hodně těžké tratě v kombinaci s těžkými soupeři nám daly hodně zabrat :-).“
Na konci roku jsi startoval i na volných závodech - Pražském rallysprintu a Mikuláš rally. Pokaždé s jinými spolujezdci, bylo to testování možných copilotů?
„To určitě ne. Radek Tögel je velký fanoušek rally a také značky Peugeot, a tak jsme se ve spolupráci s Peugeot Česká republika domluvili, že si v Praze sedne vedle mě a vyzkouší si, jak probíhá závod z pohledu spolujezdce. Přímo ze servisu nás podporovala jeho manželka, známá operní pěvkyně, Andrea Tögel Kalivodová. Myslím, že to pro nás oba byl velký zážitek, navíc je Radek velký pohodář, a tak jsme si užili spoustu srandy.
Ve Slušovicích jsme jeli s bráchou proto, aby si vytvořil porovnání Ford vs. Peugeot. Původně jsme se chtěli na některé rychlostní zkoušky vystřídat, aby si to vyzkoušel i v ostré jízdě, vzhledem k průběhu závodu jsme se ale rozhodli nic nezkoušet a jet na vítězství. Konkurence byla veliká a kluci jeli na domácích tratích strašně rychle!“
Obzvláště svezení s bratrem muselo být pro oba velmi zajímavé. Šel bys i ty na místo spolujezdce?
„Jak jsem říkal, bylo v plánu, že se na některé zkoušce vyměníme, takže jsem byl psychicky připraven na to, že si to zkusím. Když jsem ale viděl bráchu, jak se tváří po cíli RZ Raková, tak jsem rád, že k výměně nakonec nedošlo. Mám k bráchovi velký respekt, že to zvládnul, a také ke všem spolujezdcům, protože je to neskutečně těžká práce. Klobouk dolů všem mitfárům!“
Ke konci sezony jsi bojoval nejenom na tratích rychlostních zkoušek, ale také v Rally talentu. Jak s odstupem času hodnotíš tuto soutěž?
„Tuto soutěž hodnotím velice kladně a jsem moc rád, že Autoklub České republiky něco takového uspořádal. Je úžasné, že jsme dostali takovou možnost, vždyť něco takového u nás ještě nebylo. Navíc jsem se během soutěže seznámil se spoustou fajn kluků, o kterých také ještě hodně uslyšíme! Takže děkuji Autoklubu za tuto příležitost.“
Musím se zeptat i na poněkud divočejší období krátce po skončení Rally talentu, jak jsi to vnímal?
„Negativní ohlasy mne celkem překvapily a musím přiznat, že mne trošku zamrzelo, co se psalo. Na druhou stranu si myslím, že výsledky v Jeseníkách a Vsetíně jasně ukázaly, že jdeme správnou cestou a je to pro mne obrovská motivace do budoucna.“
Jako vítěz soutěže Rally talent 2016 jsi smluvně vázaný k Autoklubu ČR. Už víš, kde budeš startovat?
„Vše je zatím v jednání, a proto na tuto otázku v tuto chvíli bohužel nemohu odpovědět.“
Jedna otázečka ohledně příští sezony míří i na bratra Radomíra, kde, v čem a s kým?
„U bráchy se zatím ví, že by se měl zúčastnit RSS s vozem kategorie R2 a pokud se seženou nějaké finance navíc, tak by se určitě rád svezl třeba na Barumce. Víc se toho zatím neví, s jakým autem a s kým, by mělo být jasno do konce roku :-).
Na závěr bych chtěl poděkovat všem fanouškům a sponzorům za přízeň a popřát všem příjemné prožití vánočních svátků a úspěšný vstup do roku 2016!“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.