Již druhou sezonu se pohybuje v kolotoči automobilových soutěží vsetínský jezdec Marek Gabko. Zatímco vloni si rally lehce osahával, letos už sbíral poháry a na konci roku si došel při slavnostním zakončení sezony pro pohár za 3. místo ve třídě 14 v rámci rallysprintové série.
Valašský jezdec začal sezonu při Valašské rally ve Škodě Felicia se spolujezdkyní Veronikou Ščotkovou. První start ovšem smíšené posádce nevyšel dle představ a místo užívání dobrých pocitů z jízdy se Marek s Verčou trápili s technickými problémy vozu. „Na prvním rallysprintu sezony jsme chtěli hlavně otestovat nový motor a veškeré změny, které jsme udělali přes zimní přestávku na autě. Musím přiznat, že nám tento start moc nevyšel a my se celý závod trápily s nefunkčním autem. Největší problém nám nadělalo ucpané palivové čerpadlo a s ním i nízký výkon vozu. Přesto jsme závod nezabalili a Valašku dokončili na 4. místě ve třídě, což bylo s ohledem na průběh rally maximum,“ vrátil se k první letošní soutěži Marek Gabko. Další sprint absolvoval Gabko až v druhé polovině roku, kdy se v Jeseníkách objevil s novým spolujezdcem. Veroniku vystřídal Oldřich Vyhlídal, který vnesl do vozu pohodu a klid. „S Oldou jsme se domluvili na startu na poslední chvíli a bez jakéhokoli společného testu jsme vyrazili do ostrých rychlostních zkoušek. V Jeseníkách se nám dařilo a dalo by se říct, že jsme zajeli bezproblémový závod. Po absolvování všech erzet jsme byli klasifikování na prvním místě ve třídě. Při přejezdu do posledního servisu jsme poškodili přední nápravu a horko těžko se dobelhali s autem do servisu. Pár metrů před vjezdem do servisu praskla poloosa a my museli auto dotlačit přes servis až na cílovou rampu. Ta byla naštěstí jen několik desítek metrů od servisu, takže jsme to s Oldou zvládli. Vítězství jsme ustáli doslova s vypětím všech sil. Perlička přišla na samotný závěr, kdy jsme sjeli z cílové rampy a přední kolo se úplně vylomilo,“ podělil se o krušný moment ze závěru sprintu Marek. O závěrečnou tečku za letošní sezonou se u Gabka s Vyhlídalem postaral vsetínský rallysprint.
Domácí soutěž si Marek rozhodně nechtěl nechat ujít, ovšem její průběh si jistě představoval trošičku jinak. „Deštivý a mlhou zahalený závod mi nevyšel po taktické stránce, neboť jsem si nezajistil dostatečný počet mokrých pneumatik. Nové mokré gumy jsem jel pouze vepředu a vzadu jsem měl starší jeté pneu. Díky tomu to občas hodně klouzalo a já zažil několik nepříjemných přetočení. Výsledné druhé místo ve třídě je o to více ceněno,“ uvedl po soutěži Marek Gabko. Tři starty proměnil vsetínský jezdec v tři bodovaná umístění. Součet bodů pak vynesl Marka Gabka na celkové 3. místo ve třídě 14 v rallysprintovém mistrovství. „Svou druhou sezonu hodnotím velmi kladně. Jednak mi hodně pomohla změna spolujezdce a s ním i větší jistota v autě, s níž jde současně i zrychlení a posun ve výsledcích. Oldřich Vyhlídal přinesl do auta pohodu a dobrou náladu, která nás na žádném závodě neopouštěla. Jízda v této atmosféře je pak záživnější pro nás oba, navíc mne Olda posouvá dopředu i svými zkušenostmi. Přesto se mám stále co učit,“ zhodnotil letošní sezonu vsetínský jezdec. Jedna sezona skončila a Marek pomalu střádá plány nad tou příští. Technika zůstává stejná, stejně jako Oldřich vyhlídal na místě spolujezdce. Změna nastane pouze v kolonce třída, kdy letošní 14 vystřídá v roce 2016 třída 7. V plánu má posádka absolvovat kompletní rallysprintové mistrovství plus zlínskou Barum rally. „Chtěl bych poděkovat Romanovi a Milanovi Žárským za perfektní přípravu auta včetně skvělého zázemí během jednotlivých závodů. Dále bych chtěl poděkovat Petře Chaloupkové a Mirkovi Němcovi, kteří ve velkém nakupují filmy do svých fotoaparátů a nešetří na nás s obrázkovými záznamy. Velké díky patří i rodině za podporu,“ vysekl poklonu nejbližším Marek Gabko.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.