Již druhou sezonu se pohybuje v kolotoči automobilových soutěží vsetínský jezdec Marek Gabko. Zatímco vloni si rally lehce osahával, letos už sbíral poháry a na konci roku si došel při slavnostním zakončení sezony pro pohár za 3. místo ve třídě 14 v rámci rallysprintové série.
Valašský jezdec začal sezonu při Valašské rally ve Škodě Felicia se spolujezdkyní Veronikou Ščotkovou. První start ovšem smíšené posádce nevyšel dle představ a místo užívání dobrých pocitů z jízdy se Marek s Verčou trápili s technickými problémy vozu. „Na prvním rallysprintu sezony jsme chtěli hlavně otestovat nový motor a veškeré změny, které jsme udělali přes zimní přestávku na autě. Musím přiznat, že nám tento start moc nevyšel a my se celý závod trápily s nefunkčním autem. Největší problém nám nadělalo ucpané palivové čerpadlo a s ním i nízký výkon vozu. Přesto jsme závod nezabalili a Valašku dokončili na 4. místě ve třídě, což bylo s ohledem na průběh rally maximum,“ vrátil se k první letošní soutěži Marek Gabko. Další sprint absolvoval Gabko až v druhé polovině roku, kdy se v Jeseníkách objevil s novým spolujezdcem. Veroniku vystřídal Oldřich Vyhlídal, který vnesl do vozu pohodu a klid. „S Oldou jsme se domluvili na startu na poslední chvíli a bez jakéhokoli společného testu jsme vyrazili do ostrých rychlostních zkoušek. V Jeseníkách se nám dařilo a dalo by se říct, že jsme zajeli bezproblémový závod. Po absolvování všech erzet jsme byli klasifikování na prvním místě ve třídě. Při přejezdu do posledního servisu jsme poškodili přední nápravu a horko těžko se dobelhali s autem do servisu. Pár metrů před vjezdem do servisu praskla poloosa a my museli auto dotlačit přes servis až na cílovou rampu. Ta byla naštěstí jen několik desítek metrů od servisu, takže jsme to s Oldou zvládli. Vítězství jsme ustáli doslova s vypětím všech sil. Perlička přišla na samotný závěr, kdy jsme sjeli z cílové rampy a přední kolo se úplně vylomilo,“ podělil se o krušný moment ze závěru sprintu Marek. O závěrečnou tečku za letošní sezonou se u Gabka s Vyhlídalem postaral vsetínský rallysprint.
Domácí soutěž si Marek rozhodně nechtěl nechat ujít, ovšem její průběh si jistě představoval trošičku jinak. „Deštivý a mlhou zahalený závod mi nevyšel po taktické stránce, neboť jsem si nezajistil dostatečný počet mokrých pneumatik. Nové mokré gumy jsem jel pouze vepředu a vzadu jsem měl starší jeté pneu. Díky tomu to občas hodně klouzalo a já zažil několik nepříjemných přetočení. Výsledné druhé místo ve třídě je o to více ceněno,“ uvedl po soutěži Marek Gabko. Tři starty proměnil vsetínský jezdec v tři bodovaná umístění. Součet bodů pak vynesl Marka Gabka na celkové 3. místo ve třídě 14 v rallysprintovém mistrovství. „Svou druhou sezonu hodnotím velmi kladně. Jednak mi hodně pomohla změna spolujezdce a s ním i větší jistota v autě, s níž jde současně i zrychlení a posun ve výsledcích. Oldřich Vyhlídal přinesl do auta pohodu a dobrou náladu, která nás na žádném závodě neopouštěla. Jízda v této atmosféře je pak záživnější pro nás oba, navíc mne Olda posouvá dopředu i svými zkušenostmi. Přesto se mám stále co učit,“ zhodnotil letošní sezonu vsetínský jezdec. Jedna sezona skončila a Marek pomalu střádá plány nad tou příští. Technika zůstává stejná, stejně jako Oldřich vyhlídal na místě spolujezdce. Změna nastane pouze v kolonce třída, kdy letošní 14 vystřídá v roce 2016 třída 7. V plánu má posádka absolvovat kompletní rallysprintové mistrovství plus zlínskou Barum rally. „Chtěl bych poděkovat Romanovi a Milanovi Žárským za perfektní přípravu auta včetně skvělého zázemí během jednotlivých závodů. Dále bych chtěl poděkovat Petře Chaloupkové a Mirkovi Němcovi, kteří ve velkém nakupují filmy do svých fotoaparátů a nešetří na nás s obrázkovými záznamy. Velké díky patří i rodině za podporu,“ vysekl poklonu nejbližším Marek Gabko.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.