Poslední soutěží Mistrovství České republiky v rally historických automobilů 2015 byla rally Vsetín. Stejně jako ve Šternberku vyráželi historici na trať před soudobými vozy, takže Filip Randýsek s Janem Mikulíkem se pustili do boje jako pátí v pořadí. S číslem osm jim kryli záda Tomáš Reger s Martinem Pešlem.
Sobotní ráno přivítalo posádky typickým podzimním počasím s mrholením a mlhou. Tyto podmínky slibovaly velmi náročnou soutěž a to se taky brzy potvrdilo. První RZ obě posádky absolvovaly bez problému a usídlili se na 4 a 5 místě. Ovšem na RZ dvě přišla Tomášova drobná jezdecká chyba, která je s Martinem vyřadila z dalších bojů. Filip s Honzou dále drželi výbornou čtvrtou pozici a blýskli se celkovým třetím časem na této RZ mezi historiky. Po servisní pauze následovala RZ Jabloňová na kterou se tedy vydala už jen posádka Renaultu. Ovšem RZ 3 se této posádce stala málem osudnou. Kromě několika krizovek došlo i na kontakt s balíkem a jeden výlet mimo trať. Přesto všechno se klukům podařilo s velkou časovou ztrátou vidět cíl a mohli pokračovat na RZ Vidče. Tam se naštěstí už vrátili ke klidnější formě jízdy, což jim vydrželo až do konce soutěže. Jen při druhém průjezdu osudovou Jabloňovou nabrali další ztrátu díky poškozenému výfuku a přetočení ve známém vracáku "u stodoly". I přes tyto peripetie se nakonec umístili na čtvrtém místě celkově mezi historiky a díky vítězství ve své kategorii získali i prvenství v Kategorii III za rok 2015.
Tomáš Reger: Vsetín je krásná soutěž a tak jsme se těšili na bezproblémový závod plný náročných a technických tratí. RZ Semetín, Troják i Jabloňová jsou opravdu krásné a mě sedí, jen Vidče mě nijak nenadchlo, tato RZ by mohla mít klidně 2km a nikomu by to nevadilo. Ovšem to se nedá ovlivnit a pořadatel hledá, kde to jde což chápeme a za to mu patří dík. Po seznamovačkách jsme na stadionu Ohrada s úsměvem pozorovali návštěvu celní správy a snahu několika úředníků naplnit rozpočet státní kasy přímo na sportovním podniku což se jim asi i podařilo. Samotná rally začala RZ Semetín tam jsme si chtěli auto po delší době ohmatat a tudíž bez velkého rizika nabrat důvěru v sebe i techniku. Měl jsem pocit, že se nám to podařilo. Z dosaženého výsledku jsem byl trošku překvapený, když jsme za sebou nechali i bratry Hejhalovi. Na následujícím Trojáku jsem si věřil, mlha a mokro, vlastně přesně zapadaly do mých plánů a snažil jsem se toho využít v náš prospěch. RZ začala trošku nešťastným rychlým úsekem na hlavní cestě, kde to vyhovuje silným vozům, což rozhodně není náš případ. Po odbočení na Trojáku už byla RZ dle mého gusta. Při mlze s viditelnosti do 50 metrů to bylo opravdu obtížné a já si to užíval. V místě zvaném Bludné jde RZ do velkého klesání a jedna zatáčka střídá druhou. Vše vycházelo, až do jedné levé ostré kde auto nezatočilo, jak jsem potřeboval. Na vybranou jsem měl pouze dvě možnosti, buď jet rovně do neznámého zalesněného porostu, nebo se pokusit zachránit situaci ruční brzdou, o což jsem také pokusil. Jak se později ukázalo, nebylo to asi nejšťastnější rozhodnutí, auto se přetočilo a zadní částí narazilo do mohutného stromu, který zabránil našemu pokračování v závodě. Nám se naštěstí nic nestalo, jen autu bude chvíli trvat, než zas bude ve formě. Tímto se chci omluvit všem startujícím posádkám za námi a to za nemalé zpoždění zaviněné uniklým olejem a následným sanováním tratě. Letos jsme díky podpoře Randy historic racing klubu mohli navštívit alespoň dva podniky, leč ani na jednom se nám nepodařilo spatřit cíl. Chci poděkovat právě Honzovi a Filipovi jakož i celému Randy historic racing klubu za podporu. Samozřejmě i fanouškům a známým za totéž a Martinovi, že se stará o vše kolem závodění.
Filip Randýsek: Propršený začátek rally byl pro mě nezvyk, protože letos jsme závodili víceméně na suchu a mlha mě taky celkem překvapila. Ze začátku se nejelo zas tak špatně a bavili jsme se. Horší už to bylo po prvním servisu, kdy jsem vyvedl pár otoček, probrždění, jeden výlet mimo trať a jedno rozhození retardéru, z čehož sem byl celkem rozhozený i já. Naštěstí se podařilo, i díky nemalé pomoci diváků ve vracáku u stodoly, dokončit závod a získali jsme potřebné body do celkového hodnocení mistrovství. Jelikož to byl můj poslední start s tímto Renaultkem, protože auto už má nového majitele a navíc bych si chtěl dát na nějaký čas se závoděním pauzu, byla domácí Rally Vsetín takovou rozlučkou. I tak si myslím, že po mém výkonu na Vsetíně se na mě určitě dlouho nezapomene. Závěrem bych chtěl všem zúčastněným poděkovat za pomoc a podporu při tom našem závodění.
Jan Mikulík: Náš domácí Vsetín nám po dlouhé době nabídl opravdu velmi obtížnou podzimní soutěž. Našim hlavním úkolem bylo dokončit soutěž a pokud možno nepoškodit auto. Což se nám nakonec povedlo, i když jsem musel Filipa po třetí RZ trochu zklidnit, protože svou snahu už trochu přehnal a měli jsme několikrát namále. Naštěstí jsme dospěli až do cíle a získali tak prvenství v Kategorii III v roce 2015. Na závěr bych chtěl poděkovat našim partnerům z JAROPOJIŠTĚNÍ a GDS Technology bez jejichž nemalé finanční podpory by se nám tohoto úspěchu nepodařilo dosáhnout. Stejně tak musím pochválit i naše mechaniky Pavlíka, Motu a Jardu, kteří celý rok odváděli perfektní práci. Jak už Filip naznačil Renaultek má nového majitele a tím jsem já. Co přesně budu dělat příští rok zatím nevím. Jen můžu slíbit, že se Renault určitě objeví na nějaké soutěži. Kdo v něm bude sedět zůstává zatím otázkou.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.