Ondřej Bisaha pokračuje v úspěšné sérii výher v českých mistrovstvích. Od roku 2012, kdy se začal rally systematicky účastnit, se stal každý rok mistrem své objemové kategorie buď v rallysprintech anebo v seriálu dvoudenních soutěží MMČR. Letos přidal primát zatím nejcennější – spolu s navigátorem Petrem Pížou a vozem Citroën DS3 R3T Max se stali absolutními vítězi premiérově vypsané Rallysprint Série.
Tento seriál navázal na úspěšný rallysprintový šampionát jednodenních soutěží, v letošním roce však byl vypsán pouze pro vozy s jednou poháněnou nápravou. Ondřej s Petrem, kteří na začátku sezony vyměnili dosavadní atmosférickou er-dvojku za nový vůz třídy 5 s turbomotorem, si hned na úvodním podniku vybudovali slušnou pozici do dalších závodů, když na Valašské rally dojeli druzí za Egonem Smékalem. Právě zlínský matador této třídy byl pro Ondru s Petrem etalonem v otázce rychlosti na měřených testech a také největším soupeřem celé sezony.
V průběhu roku se kroměřížská dvojice s novým vozem sžívala čím dál, tím víc a na výsledcích to bylo znát. Po vynechaném druhém sprintu ve Vyškově Ondra s Petrem jednoznačně ovládli podniky v Pačejově a Šternberku a v celkové klasifikaci seriálu rázem byli jedinými, kdo mohl Smékala připravit o celkový primát. Rozhodnout měla říjnová Rally Vsetín a aby posádka týmu CERS performance uspěla, musela soutěž bezpodmínečně dojet na prvním místě.
Na rozdíl od předchozích let se tentokrát nad vsetínskými kotáry nerozlévalo podzimní slunce, nýbrž panovalo doslova psí počasí. Nevyzpytatelné přeháňky, mlha a padající listí udělaly ze vsetínského sprintu opravdu náročnou prověrku posádek i jejich vozů. „Z kraje jsme museli zásadně pracovat s nastavením, protože na vodě jsem s DS3 jel snad jen v Českém Krumlově, což bylo v době, kdy jsme s vozem dělali ještě stále první krůčky. V průběhu Vsetína se ale auto podařilo dobře vyladit a nakonec tratě také trochu oschly, takže ke konci už to bylo hlavně o udržení nervů a o tom neudělat chybu nebo defekt,“ řekl po skončení náročné soutěže Ondřej Bisaha, který s Petrem Pížou po boku nakonec ujel druhému Smékalovi o padesát sekund. Posádka na cílové rampě dostala zaslouženou sprchu šampaňského od svých fanoušků, čímž zahájila oslavy celkového vítězství v letošní Rallysprint Sérii. „Máme obrovskou radost, za celou letošní sezonu chci poděkovat celému týmu, všem fanouškům, kteří nás u trati hnali dopředu, a samozřejmě partnerům, bez kterých bychom toto celé nemohli zažít,“ řekl v cíli rally Ondřej Bisaha.
Kromě zástupců v nejvyšší třídě 2WD se tým CERS performance Rally Vsetín zúčastnil také se dvěma vozy Citroën C2R2 Max také ve třídě 6. Marcel Svačina s Petrem Těšínským na domácích tratích věřili ve slušný výsledek, nakonec se však museli spokojit až s pátým místem. Druhou atmosférickou šestnáctistovku pilotoval Jiří Sommer, který si se do ní vrátil poprvé od letního Vyškova. Hranický pilot nově navigovaný Janem Fischerem se však na Valašsku příliš nesvezl – druhou rychlostní zkoušku museli pořadatelé zrušit a posádka ji absolvovala volným průjezdem, na konci té třetí pak na voze odešel snímač polohy plynového pedálu. Posádka dokončila test jen setrvačností jízdy z kopce, aby v cíli předčasně odstoupila.
Mistrovské šampionáty jsou pro rok 2015 dokončeny, tým CERS performance ale ještě čeká bohatý program. Nejbližšími podniky, kterých se zlínská stáj zúčastní, bude nová rally exhibice při veletrhu Sportlife na brněnském výstavišti ve dnech 6. a 7. listopadu, která bude zároveň spojená se slavnostním vyhlášením letošních mistrů. O týden později pak celý tým zamíří k východním sousedům na SlovakiaRing, kde se uskuteční tradiční AutoShow. Aktuální novinky z týmu včetně fotografií, videoklipů a zpráv můžete najít na adresách www.cersperformance.com a www.fb.com/cersperformance!
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.