Jan Lunga s Ondřejem Koubkem mají pro letošní sezonu dobojováno. Svůj hlavní úkol, seznámit se s technikou kategorie R3 a absolvovat co největší množství kilometrů, plnili s výjimkou hustopečské rally spolehlivě a zaslouženou odměnou je jim konečné čtvrté místo v kategorii vozů s pohonem přední nápravy. O poslední letošní body si zazávodili v Klatovech, kde program českého mistrovství vyvrcholil.
Závěrečným dílem Mistrovství ČR v rally měla být původně soutěž v Příbrami, jenže člověk míní, život mění. Po zrušení příbramské rally se peloton účastníků šampionátu letos již podruhé vydal do Klatov, kde se podařilo připravit náhradní závod. Ve hře nebylo málo, vždyť v kategorii 2WD mohly myslet na medaili hned čtyři posádky. Nechyběli mezi nimi ani Jan Lunga s Ondřejem Koubkem, kteří po úspěšné Barumce ztráceli na třetí místo v šampionátu jen 5 bodů. A jaké byly jejich pocity před startem? „Od Barum rally jsem v autě neseděl, takže první svezení proběhlo až na shakedownu. Chtěl jsem vyzkoušet různé varianty nastavení a možné alternativy pro samotný závod. Přestože jsme si shakedown projeli jen třikrát, byl jsem s autem i časy spokojen,“ popsal předstartovní pocity Honza Lunga. Posádce MRS Racing mohly hrát do karet i rychlé tratě, které jejich soutěžáckému naturelu obvykle sedí. Méně příznivé bylo naopak rozmístění retardérů, z nichž se mnohé nacházely při výjezdech do kopce, a to měla být voda na mlýn přeplňovaných vozů.
Na krátké jednodenní soutěži bylo důležité neprospat úvod. Honza s Ondrou se dobře vyspali, obuli správnou směs pneumatik a k vlastnímu překvapení se v kategorii 2WD ujali vedení. Skvěle jim vyšel také následující Čínovský okruh, kde zajeli druhý čas. Po servisní zastávce se však jejich nástup z ničeho nic zastavil. „První RZ se nám povedla a navzdory více než měsíční pauze jsme měli v autě potřebnou jistotu. Cenili jsme si i výsledku z Čínovského okruhu, kde se nám podařilo jet bez chyb a velmi čistě. Druhý čas byl pro nás super, uvážíme-li skutečnost, že auta s turbomotory mají „maximálku“ vyšší až o 40 km/h. Na dalších dvou testech jsme se však o dvě místa propadli, což bylo způsobeno tím, že jsme v servisu po 2. RZ objevili problém na autě, který se mechanikům nepodařilo odstranit. Auto se chovalo nečitelně a moje důvěra v něj se podstatně zmenšila,“ hledal příčiny časové ztráty 25letý pilot, který figuroval po čtyřech testech na čtvrtém místě svojí kategorie.
Ve druhých průjezdech ranních „erzet“ se týmový Renault Clio R3 vrátil do kontaktu s konkurencí, nasbírané manko však bylo ve vyrovnaném závodě znát. Dva třetí časy v závěru soutěže sice potvrdily formu posádky, na posun vzhůru však už nestačily. „S výsledkem jsem spokojený, i když nebýt zmíněného problému, věřím, že to mohlo být podstatně lepší. V posledních dvou „erzetách“, když už byl problém odstraněn, se nám podařilo zajet opět dva solidní časy. V šampionátu jsme si však vzhledem k vývoji závodu už polepšit nemohli, takže nás čtvrté místo určitě nemrzí. Se sezonou jsme spokojení, důležité pro nás bylo, že jsme se v průběhu roku postupně přibližovali špičce a na konci sezony jsme byli nejen schopní se špičkou závodit, ale občas ty nejlepší dokonce i porazit,“ usmíval se před cílovou rampou Honza, kterému v konečných výsledcích klatovské rally patřilo šestnácté místo absolutně, čtvrtá pozice v kategorii 2WD a bronz mezi „pětkami“. Stejné umístění mezi dvoukolkami i v hodnocení třídy 5 mu patří také celoročně.
Na první pohled by se mohlo zdát, že MRS Racing má pro letošek splněno. Mladá perspektivní posádka si však nemůže dovolit dlouhou zimní pauzu a ve snaze nevystoupit z rozjetého vlaku čeká Honzu s Ondrou ještě jeden důležitý start. Odměnou za dobře zvládnutý učednický rok jim bude účast na Rally du Valais ve Švýcarsku. „Přípravy jsou již v plném proudu. Velmi se na to těším, neboť jsem zatím na žádném zahraničním závodě nestartoval. Vzhledem k ročnímu období nás tam může překvapit vlastně jakékoliv počasí, a tak máme před soutěží zdravý respekt. Budeme chtít hlavně dojet do cíle a nasbírat zkušenosti, což je také hlavní důvod, proč na tomto závodě startujeme,“ informoval Honza. V plánu je rovněž start posádky na mikulášské rally ve Slušovicích a vyloučena není ani účast na Pražském rallysprintu. S jakou technikou to bude, se však teprve uvidí.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?