Jan Lunga s Ondřejem Koubkem mají pro letošní sezonu dobojováno. Svůj hlavní úkol, seznámit se s technikou kategorie R3 a absolvovat co největší množství kilometrů, plnili s výjimkou hustopečské rally spolehlivě a zaslouženou odměnou je jim konečné čtvrté místo v kategorii vozů s pohonem přední nápravy. O poslední letošní body si zazávodili v Klatovech, kde program českého mistrovství vyvrcholil.
Závěrečným dílem Mistrovství ČR v rally měla být původně soutěž v Příbrami, jenže člověk míní, život mění. Po zrušení příbramské rally se peloton účastníků šampionátu letos již podruhé vydal do Klatov, kde se podařilo připravit náhradní závod. Ve hře nebylo málo, vždyť v kategorii 2WD mohly myslet na medaili hned čtyři posádky. Nechyběli mezi nimi ani Jan Lunga s Ondřejem Koubkem, kteří po úspěšné Barumce ztráceli na třetí místo v šampionátu jen 5 bodů. A jaké byly jejich pocity před startem? „Od Barum rally jsem v autě neseděl, takže první svezení proběhlo až na shakedownu. Chtěl jsem vyzkoušet různé varianty nastavení a možné alternativy pro samotný závod. Přestože jsme si shakedown projeli jen třikrát, byl jsem s autem i časy spokojen,“ popsal předstartovní pocity Honza Lunga. Posádce MRS Racing mohly hrát do karet i rychlé tratě, které jejich soutěžáckému naturelu obvykle sedí. Méně příznivé bylo naopak rozmístění retardérů, z nichž se mnohé nacházely při výjezdech do kopce, a to měla být voda na mlýn přeplňovaných vozů.
Na krátké jednodenní soutěži bylo důležité neprospat úvod. Honza s Ondrou se dobře vyspali, obuli správnou směs pneumatik a k vlastnímu překvapení se v kategorii 2WD ujali vedení. Skvěle jim vyšel také následující Čínovský okruh, kde zajeli druhý čas. Po servisní zastávce se však jejich nástup z ničeho nic zastavil. „První RZ se nám povedla a navzdory více než měsíční pauze jsme měli v autě potřebnou jistotu. Cenili jsme si i výsledku z Čínovského okruhu, kde se nám podařilo jet bez chyb a velmi čistě. Druhý čas byl pro nás super, uvážíme-li skutečnost, že auta s turbomotory mají „maximálku“ vyšší až o 40 km/h. Na dalších dvou testech jsme se však o dvě místa propadli, což bylo způsobeno tím, že jsme v servisu po 2. RZ objevili problém na autě, který se mechanikům nepodařilo odstranit. Auto se chovalo nečitelně a moje důvěra v něj se podstatně zmenšila,“ hledal příčiny časové ztráty 25letý pilot, který figuroval po čtyřech testech na čtvrtém místě svojí kategorie.
Ve druhých průjezdech ranních „erzet“ se týmový Renault Clio R3 vrátil do kontaktu s konkurencí, nasbírané manko však bylo ve vyrovnaném závodě znát. Dva třetí časy v závěru soutěže sice potvrdily formu posádky, na posun vzhůru však už nestačily. „S výsledkem jsem spokojený, i když nebýt zmíněného problému, věřím, že to mohlo být podstatně lepší. V posledních dvou „erzetách“, když už byl problém odstraněn, se nám podařilo zajet opět dva solidní časy. V šampionátu jsme si však vzhledem k vývoji závodu už polepšit nemohli, takže nás čtvrté místo určitě nemrzí. Se sezonou jsme spokojení, důležité pro nás bylo, že jsme se v průběhu roku postupně přibližovali špičce a na konci sezony jsme byli nejen schopní se špičkou závodit, ale občas ty nejlepší dokonce i porazit,“ usmíval se před cílovou rampou Honza, kterému v konečných výsledcích klatovské rally patřilo šestnácté místo absolutně, čtvrtá pozice v kategorii 2WD a bronz mezi „pětkami“. Stejné umístění mezi dvoukolkami i v hodnocení třídy 5 mu patří také celoročně.
Na první pohled by se mohlo zdát, že MRS Racing má pro letošek splněno. Mladá perspektivní posádka si však nemůže dovolit dlouhou zimní pauzu a ve snaze nevystoupit z rozjetého vlaku čeká Honzu s Ondrou ještě jeden důležitý start. Odměnou za dobře zvládnutý učednický rok jim bude účast na Rally du Valais ve Švýcarsku. „Přípravy jsou již v plném proudu. Velmi se na to těším, neboť jsem zatím na žádném zahraničním závodě nestartoval. Vzhledem k ročnímu období nás tam může překvapit vlastně jakékoliv počasí, a tak máme před soutěží zdravý respekt. Budeme chtít hlavně dojet do cíle a nasbírat zkušenosti, což je také hlavní důvod, proč na tomto závodě startujeme,“ informoval Honza. V plánu je rovněž start posádky na mikulášské rally ve Slušovicích a vyloučena není ani účast na Pražském rallysprintu. S jakou technikou to bude, se však teprve uvidí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.