Dunovský - Byl to boj, ale JE TO TAM!!! Vítězný bojový pokřik MISTŘI, MISTŘI, MISTŘI se rozezněl v Klatovech a Poděbradech po závěrečné rychlostní zkoušce posledního podniku Mistrovství ČR v rally. Václav Dunovský s Petrem Glösslem ukořistili nejcennější mistrovský titul pro dvoukolkáře a k titulu z třídy přibyl „velký bráška“.
Tam, kde sezona velkého mistráku letos začínala, tam se také uzavírala. Po vypadnutí Rally Příbram z kalendáře přišla na začátku října na řadu dodatečně vložená soutěž Rally Klatovy. Na předchozí soutěži, kterou byla Barum Czech Rally Zlín, ještě díky bonusovému násobku bodů tajenku o novém mistru v dvoukolkách výrazně zamotal Patrik Rujbr. Nového krále skupiny 2WD tedy měla určit až klatovská soutěž. „Klobouk dolů před pořadateli, kteří dali dohromady za extrémně krátkou dobu úplně novou soutěž. Kromě klatovského okruhu a pár zatáček na Korábu, které se oproti jarní Šumavě jely v protisměru, šlo navíc o nové úseky. Pro náš tým hovořila předstartovní matematika jasně – abychom dosáhli na mistrovský titul ve skupině 2WD, museli jsme dokončit nejhůře na třetím místě, ale za každých okolností před Patrikem Rujbrem,“ naznačil kalkulaci a taktiku do závodu Václav Dunovský. Pořadatelé připravili pro posádky trať o sedmi erzetách na čtyřech úsecích s 83,8 ostrých kilometrů. Trio Václav Dunovský – Petr Glössl a Peugeot 208 R2 obdrželo startovní číslo 18 a do rally vstupovalo hned za svým největším soupeřem v boji o titul. „Rychlostní zkoušky se nám líbily. Nešlo o žádné rozbíječky, jednalo se spíše o erzety rychlejšího charakteru, ale byly prostě pěkné. Na druhou stranu, našemu vozu, oproti přímé konkurenci, spíše neměly vyhovovat, aspoň tak jsme to před startem cítili. Tak jako tak, byli jsme odhodlaní bojovat a na celém týmu bylo vidět, že dělá pro úspěch vše. Kvalitní byl již tradičně shakedown, který dobře simuloval charakter vlastních RZ. Pro nás byl v danou chvíli klíčový, protože v autě jsme neseděli od poslední soutěže na konci srpna. Již na této testovací zkoušce jsme poznali, jak hodně budou asfalty na začátku října klouzat, byť bylo sucho a slunečno a stejné podmínky měly vydržet i na samotnou soutěž,“ přiblížil předstartovní atmosféru Petr Glössl. Taktika do závodu hovořila jasně – od začátku jet naplno, neboť Rally Klatovy svou délkou a jedinou etapou nedovolovaly žádné chyby. Pokud by přišlo vážnější zaváhání, posádka by se mohla v tu chvíli rozloučit s vidinou kvalitního výsledku. Proto byl velmi důležitý samotný vstup do soutěže. I když úvodní erzetu zajeli Václav s Petrem jen o tři vteřiny hůře než Patrik Rujbr, se svým výkonem kluci spokojeni nebyli.
„První rychlostní zkouška v sobotu ráno byla ve svém důsledku velmi důležitá. Po pár kilometrech jsme najeli na krátkou šotolinovou pasáž, na jejímž konci jsem lehce netrefil vyjetou kolej. Okamžitě jsme se přetočili do hodin a zůstali stát přímo proti nějakému plotu. Následovalo couvání a otáčení se. Stálo nás to minimálně 10 vteřin, ale naštěstí jsme nepropadli panice a já si sám sobě během následujících metrů řekl, že takhle se o titul přeci nejede. Tato situace nás asi nakopla, protože od té chvíle jsme jeli přesně tak, jak jsme si představovali. Technika, rozpis a my jsme prostě a jednoduše fungovali podle našich představ. Nemohli jsme ublížit autu, takže jsme neriskovali, ale jeli jsme, jak nejlépe jsme uměli,“ podělil se o dojmy z nepříjemného jezdeckého zaváhání Václav Dunovský. Na další zkoušce posádka peugeotu smazala z náskoku soupeře vteřinu a po prvním Korábu se odstup na Rujbra ztenčil na pouhé 0,2 vteřiny. Brněnský jezdec se ovšem nevzdával a na další erzetě opět lehce poodskočil. Druhá Petrovická erzeta Dunovskému sedla perfektně, když zde zajel druhý čas v dvoukolkách. Na „rychlíka“ Bisahu to sice nestačilo, ale v průběžném pořadí přeskočil Rujbra.
Do konce závodu i sezony zbývaly poslední dvě zkoušky, které měly vše rozhodnout. Při druhém průjezdu RZ Koráb zajel „duna“ opět druhý čas a na Rujbra najel náskok téměř šesti vteřin. Zbývala poslední 8,4 km dlouhá zkouška… „Těžko říct, kdy naposledy se nějaká klasifikace rozhodovala takto těsně a vlastně na posledním metru poslední soutěže. My jsme šli do posledních dvou zkoušek soutěže i sezony s náskokem 0,5 vteřiny, přičemž ta úplně poslední erzeta byla z velké části do kopce a horko těžko jsme na ní mohli něco vytěžit. Lehký náskok jsme tedy získali na Korábu, možná zapůsobilo kouzlo kamaráda Jeníčka Šlehofera, který je zde měřítkem rychlosti v každém autě J,“ popisuje infarktové rozuzlování tajenky o nejlepšího dvoukolkáře Petr Glössl a Václav Dunovský doplňuje své další postřehy. „Ani na posledním testu jsme ovšem nemohli vůbec polevit. Jakékoliv zaváhání by náš minináskok vymazalo. V první třetině testu, v pasáži proti kopci, jsem jednou musel podřadit se spojkou, což nás nějakou tu desetinu až vteřinu stálo, ale udrželi jsme koncentraci a po projetí letmým cílem jsme tušili, že by to mohlo být dobré. Petr měl čas změřený, ale než ho paní časoměřička potvrdila na tabuli, trvalo to jako věčnost. Těch pár čísel ale potvrdilo, že jsme to dokázali, a že jsme se stali mistry ČR v rally ve skupině 2WD za rok 2015 a přidali tak další úspěch k již jistému prvenství ve třídě 6. Patrik s Ondrou samozřejmě ve stopce čekali a sportovně nám potřásli paží. O celé sezoně tak rozhodly opravdu až úplně poslední metry a 2,9 vteřiny v náš prospěch.“ Mistry skupiny 2WD pro letošní rok se tak ve velkém mistráku stali Véna s Petrem. Pro úplnost ještě doplníme kompletní výsledky, jichž posádka Dunovský – Glössl v Klatovech dosáhla – 14. místo v absolutní klasifikaci, 2. místo v 2WD a vítězství ve třídě 6. Definitivně náš triumf stvrdila závěrečná technická kontrola, kde komisaři důkladně prověřili našeho peugeota.
„Vedle několika titulů v objemových třídách i celkových ve skupině N, A i 2WD z let minulých si tohoto úspěchu cením asi nejvíce, protože jsme ho dokázali v silné konkurenci, ale hlavně s vozem nižší kategorie R2 a bez přípravy v podobě testování. Co mě ale těší nejvíce, je, že se z titulu může radovat Petr, který si ho za své kvality, svůj přístup a tvrdou práci naprosto zaslouží. Jsem skutečně šťastný, že můžu v autě sedět s někým, jako je on,“ sršela v cíli z Vény Dunovského spokojenost. „Chtěli bychom strašně moc poděkovat našim týmům, Rallyesportu Poděbrady a Sparrow racing teamu, za jejich péči a skvělou práci, našim partnerům, které jsme velice rádi reprezentovali v čele výsledkových listin, panu Komínkovi a klukům z Pirelli a v neposlední řadě za úžasnou a obrovsky důležitou podporu od našich fanoušků a nejbližších. Díky Vám všem děcka,“ doplnila přešťastná posádka své díky všem, kdo se podíleli na úspěchu.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.