XII. ŘÍHA GROUP – PARTR RALLY Vsetín 2015 se neúprosně blíží. Závěrečná soutěž Rallysprint Série se uskuteční ve dnech 16. - 17. října 2015. A pořadatelé budou mít co nabídnout. Posádkám zajímavou a sportovně hodnotnou trať, fanouškům kvalitní startovní listinu s řadou špičkových vozů.
Podle zvláštních ustanovení byla uzávěrka Rally Vsetín stanovena na pondělí 5. října, ale apel posádek přinutil organizační tým zažádat Svaz rally o výjimku. Díky tomu se zájemci o start mohou hlásit až do středy 7. října, do 24 hodin. „Po Rally Klatovy nás oslovila řada jezdců, kteří si nebyli jisti, zda se jim podaří do data uzávěrky soutěžní vozy opravit, o závod se začali zajímat ve větší míře i historici. Proto jsme se po dohodě se Svazem rally rozhodli uzávěrku prodloužit,“ komentoval změnu, která bude uveřejněna i v prováděcích ustanoveních, ředitel soutěže Petr Gryger.
Ale i přes tento fakt, je už nyní jisté, že se v seznamu přihlášených posádek objeví řada zvučných jmen (startovní listina čítá přes stovku dvojic) a průběh Rally Vsetín bude notně dramatický. Na domácích tratích nebude chybět úřadující šampion sprintrally a obhájce loňského prvenství Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza WRC). Se speciálem WRC „staré koncepce“ se na Valašsku představí i vítěz nedávné Rally Klatovy Karel Trněný (Škoda Fabia), klatovský „smolař“ Jan Dohnal (Ford Focus) či Silvestr Mikuláštík (Škoda Octavia WRC). Jejich cestu za absolutním vítězstvím ale s jistotou budou chtít překazit tři soudobá „wéercéčka“. Převahu mají Fordy Fiesta RS WRC. Jeden bude pilotovat vítěz Rally Vyškov Tomáš Kostka, druhý slovenský šampion 2015 Jaroslav Melichárek. Mini John Cooper WRC představí Tomáš Kurka.
Naopak „Vsetín“ letos vynechá Roman Odložilík. Jeho Ford Fiesta R5 však na startu nebude chybět. Do jeho kokpitu usedne košický mladík Martin Koči, jenž se letos prezentuje ve světové sérii WRC2. S vozem specifikace R5 se jistě popere o vavříny i domácí Miroslav Jakeš (Citroën DS3 R5).
S osvědčenými Fabiemi Super 2000 jsou přihlášeni Martin Vlček, Antonín Tlusťák, Petr Trnovec či Tomáš Růžička, nabitá bude i špička produkční kategorie v čele s letošním českým mistrem Martinem Březíkem. Na jeho pozice se budou tlačit Pavel Ševčík, Jaroslav Pešl či slovenský „navrátilec“ Peter Gavlák.
Jak už ovšem bylo napsáno v úvodu ŘÍHA GROUP – PARTR RALLY Vsetín bude závěrečným závodem Rallysprint Série, určené pro vozy s jednou poháněnou nápravou. Až ve Vsetíně se bude rozhodovat o celkovém vítězi RSS, kde si to i první místo rozdají Egon Smékal a Ondřej Bisaha (oba Citroën DS3 R3T). Už jistě bronzový Martin Vopatřil na startu rovněž nechybí, stejně jako téměř kompletní desítka hodnocení RSS (Mika, Rujbr, Mareš, Pospíšilík, K. Kupec, Svačina). Ve Vsetíně se bude bojovat i o body do XTG Opel ADAM Cupu 2015 (6 vozů).
Mezi posádkami vsetínského závodu nebudou chybět ani účastníci MČR historických automobilů v rally (Petr Hustý, Martin Kučera, Jaroslav Petrásek), kteří se stejně jako ve Šternberku vydají na soutěžní tratě před soudobými speciály.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.