Je tomu přesně rok, kdy Jan Lunga s Ondřejem Koubkem na Barum Czech Rally Zlín premiérově usedli za volant speciálu kategorie R. S Fabií R2 si napoprvé velké ambice dělat nemohli, více než výsledek je však zajímaly zkušenosti s plnokrevným soutěžním vozem, které díky absolvování celé soutěže nasbírali. Rok od debutu nastal pravý čas pokusit se kilometry v kokpitu R-dvojek a R-trojek zúročit. A podařilo se. Posádka týmu MRS Racing přesně pochopila, jaký styl jízdy si její vůz na dlouhé soutěži žádá, a bez jediného vážnějšího problému dojela do cíle ve špičce své kategorie.
Cesta k úspěchu na Barumce nebývá jednoduchá a pro posádky vozů s pohonem přední nápravy to v letošní konkurenci platilo obzvlášť. Počet 77 „dvoukolek“ na startu, z toho 26 speciálů R2 a 6 vozů kategorie R3, hovořilo jasnou řečí. „Moc se těším, až v praxi vyzkoušíme nové nastavení podvozku. Věřím, že nás posune dál, o to víc se těším na porovnání se zahraniční konkurencí. Závod je však dlouhý a důležité bude nenechat se vyhecovat a nepřepálit úvod,“ tvrdil Honza Lunga těsně před tím, než se vydal na trať úvodní speciálky v ulicích Zlína. Městská „erzeta“ jeho čistému stylu jízdy seděla a dosažený čas znamenal výborné 25. místo v absolutním hodnocení českého mistrovství. Soupeři ze špičky kategorie „předokolek“ však část tratě absolvovali pod žlutou vlajkou, byl jim přidělen čas a k prvnímu ostrému porovnání sil tak mělo dojít až na trati sobotní etapy.
Divácké Slušovice, technicky náročná Pindula a dvě rychlejší „erzety“ Maják a Kudlovice. Tak vypadal program první etapy soutěže, který měl naznačit rozložení sil v kategorii 2WD. Tempo udávaly malé R-dvojky, jejichž piloti jsou zvyklí využívat svoji techniku na sto procent bez ohledu na charakter tratě a podmínky. Čeští piloti začínali v těsném závěsu a Honzovi s Ondrou mezi nimi po první sobotní sekci patřilo páté místo (v evropském startovním poli byli dvanáctí). Honza však málokdy drží plyn na podlaze už v úvodních kilometrech. Jeho nasazení se i tentokrát stupňovalo a ve druhých průjezdech přišlo očekávané zrychlení. Výsledkem snažení celého týmu MRS Racing se v cíli prvního dne stalo deváté místo v mezinárodním hodnocení 2WD a etapové body za čtvrtou příčku v klasifikaci českého šampionátu. „V sobotu jsem během prvních šesti „erzet“ nebyl spokojený s nastavením vozu, nebylo to úplně „to pravé ořechové“, navíc mi to nešlo zcela podle představ. Nepouštěli jsme se do velkého rizika, protože jsme si uvědomovali, že Barumka je dlouhá a nemá cenu to přepálit. Před posledními dvěma „erzetami“ jsme ale udělali malé změny na podvozku a od té doby jsme zrychlili a v autě jsem se cítil výrazně lépe. Tempo bylo super a věřím, že v nastoleném trendu budeme pokračovat i zítra,“ neztrácel optimismus pilot.
Neděle nabídla techničtější rychlostní zkoušky než sobota a svým charakterem oběma členům posádky jednoznačně sedla. Úvodní Semetín byl po havárii jedné z posádek zrušen, na královské zkoušce soutěže – 23kilometrovém Trojáku – však Jan Lunga s Ondřejem Koubkem zajeli čtvrtý čas v mezinárodní klasifikaci dvoukolek. Dosažený čas je dokázal nastartovat a díky sérii kvalitních výkonů i ve druhých průjezdech (vrcholem byl další čtvrtý čas – tentokrát na Žlutavě) výrazně vylepšili svoje postavení z první etapy. Před stovkami fanoušků najížděli na cílovou rampu jako šestí v evropském hodnocení vozů s pohonem přední nápravy a jako druzí v domácí klasifikaci této kategorie. Za zmínku jistě stojí i patnácté místo absolutně mezi téměř devadesátkou účastníků Mistrovství ČR v rally. „Myslím, že náš cíl - opět o něco zrychlit a posunout se v ovládání našeho Clia R3 dál - se podařilo splnit. Z toho mám asi nejlepší pocit, protože se pomalu učím s autem pracovat, už si dokážu správně nastavit setup a podle situace zrychlovat. V rámci českého šampionátu jsme vyhráli nedělní etapu, což je výsledek, ze kterého mám velkou radost, protože tyhle „erzety“ beru jako mnohem náročnější než včerejší. Děkujeme celému týmu, není to jen práce nás dvou v autě, ale také všech lidí kolem, kteří nejsou vidět. Všichni jsme si mákli – já s Ondrou po stránce fyzické přípravy, mechanici ohledně přípravy auta. Jsme strašně rádi, že jsme v cíli a tím, že se tu body násobily koeficientem 1,5, tak doufám, že nás tento výsledek kopne zpátky do hry o čelní umístění v celoroční tabulce,“ sdělil Honza před cílovou rampou.
Úvaha hodonínského pilota byla správná, po Barumce se totiž tabulka Mistrovství ČR v rally hodně vyrovnala. Jan Lunga postoupil na čtvrté místo v hodnocení 2WD a od průběžného bronzu jej dělí jen 5 bodů. Tento vývoj samozřejmě dělá radost i šéfovi stáje MRS Racing Mojmíru Juříčkovi: „Chtěl bych Honzu pochválit, protože zajel Barumku velice takticky a bez zásadních problémů dojel až do cíle. V sobotu bylo vidět, že se mu nedaří, ale nevzdal to, dokázal najít vhodné nastavení a v neděli už jel velice dobře. Dosažený výsledek hodnotím velice kladně. Rád bych poděkoval všem členům týmu, od posádky až po mechaniky, jejichž skvělá práce se projevila na bezproblémově šlapajícím autě.“
Konečnou podobu dá tabulce šampionátu závěrečný podnik v Klatovech, který se uskuteční v sobotu 3. října.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?