Zpočátku to vypadalo na nečekaně úspěšnou učednickou sezonu, dva nezdary v řadě však vrátily Jana Lungu s Ondřejem Koubkem zpátky na zem. Stupně vítězů v kategorii vozů s pohonem přední nápravy se moravské dvojici vzdálily, sezona ale zdaleka nekončí a příležitosti zabodovat budou do konce roku ještě dvě. První z nich, slavná Barum Czech Rally Zlín, se přihlásí o slovo už koncem tohoto týdne.
Dvě třetí místa ze Šumavy a z Krumlova, havárie v Hustopečích. S touto bilancí vstupovala posádka Renaultu Clio R3 na start prvního z vrcholů letošní sezony – mladoboleslavské Rally Bohemia. Snaha o vylepšení skóre začala pátým časem v kategorii dvoukolek na úvodní městské zkoušce – to bylo ale také vše, co Honza s Ondrou stihli na trati předvést. Už na druhém testu neposkytoval motor jejich clia plný výkon a za cílem následovalo odstoupení ze soutěže. „Zdejší tratě považuji za to nejlepší, co se dá v Česku najít, a tak jsem se na Bohemku velice těšil. Dosud nikdy jsem se ale na nich pořádně nesvezl. Loni jsme odstupovali po 2. RZ kvůli technické závadě a letos se scénář opakoval jako přes kopírák. Byl jsem z toho moc zklamaný, bohužel se ale stala chyba, se kterou nikdo nepočítal. Sezona však pokračuje dál a je důležité, aby se z toho všichni poučili a podobné chyby se neopakovaly,“ vyjádřil se ke smolnému závodu Jan Lunga, který kvůli škodám na agregátu nemohl v neděli nastoupit ani v rámci Rally2. K této události se v našem článku ještě vrátíme…
Výsledkem se staly dvě nuly na bodovém kontě a pokles na pátou příčku v tabulce kategorie 2WD. Ztráta na soupeře není malá, body z Barumky se však násobí koeficientem 1,5, a tak slušný bodový zisk ze Zlína může situaci v šampionátu promíchat. „Začátek sezony se nám podařil a byli jsme maximálně spokojeni. Pak ale v Hustopečích přišla havárie a odstoupení na Bohemce, takže pocity jsou zatím smíšené. Tak to ale v závodech chodí a občas přijde období, kdy se zrovna moc nedaří. Důležité je, že neúspěch nás může zase něco naučit a v něčem posunout dál, tak snad to pro nás bude přínosem,“ hodnotí dosavadní průběh sezony Honza. A v čem vidí na základě odjetých závodů svoje slabá, případně silná místa? „Myslím, že naší slabinou oproti soupeřům byly a jsou zkušenosti. Většina našich soupeřů navíc jede s modernějšími přeplňovanými auty. I přesto, že se někteří z nich s těmito auty stále ještě učí, myslím si, že bude pro nás nadále těžší a těžší je porazit. O to větší je to pro nás výzva. Mě osobně přechod do přeplňovaného auta vůbec neláká. Jsem spokojen s tím, že se každým závodem posunujeme kupředu a s autem se čím dál více sžívám. Přeci jen, se speciály kategorie R jsem toho měl najeto velmi málo a přestup z „enka“ byl pro mě velký skok. Tým mi ale vychází ve všem vstříc, a tím je pro mě letošní sezona jednodušší. Jsem spokojen i s naší jízdou a také s časy z nočních „erzet“.“
V týmu MRS Racing začaly přípravy na blížící se Barumku s pořádným předstihem. Ve snaze nabýt ztracenou důvěru v sebe i v auto se Honza Lunga s Ondrou Koubkem zúčastnili třetí soutěže Rallysprint série – EPLcond Rally Agropa v Horažďovicích. A vyplatilo se. Bez jediného problému dojeli do cíle na pátém místě mezi dvoukolkami a po téměř dvouměsíční pauze vyzkoušeli vlastní souhru i připravenost soutěžní techniky. „Žádné cíle jsme si nedávali. Bylo pro nás důležité vyzkoušet nějaké věci na autě, najet kilometry a konečně vidět cíl. Jelikož jsem v Pačejově startoval poprvé a neměli jsme k dispozici vhodnou směs pneumatik pro dané podmínky, tak jsme i přesto byli s výsledkem v cíli spokojení,“ sdělil před cílovou rampou Honza, který ve druhých průjezdech postupně zrychloval a na předposledním testu byl dokonce v hodnocení Rallysprint série nejrychlejší.
Věřme, že časy ze závěru pačejovské rally budou pro posádku dobrým odrazovým můstkem do souboje nejen s českou, ale i evropskou elitou na trati zlínské soutěže. „Nerad mluvím o nějaké taktice. Každý, kdo závodí, tak chce vyhrát. Taktika je tedy jasná: porazit soupeře. Musíme ale zároveň zůstávat nohama na zemi. Od začátku sezony jsem se potýkal s chováním vozu, které mi dosud nevyhovovalo. Teď se nám ale tento problém konečně podařilo odstranit, a tak jsem zvědavý, jak na tom budeme. Myslím, že by nás to mělo posunout dál, o to víc se těším na porovnání se zahraniční konkurencí,“ dodal Honza Lunga, který spolu s Ondrou Koubkem obdržel od pořadatelů Barum Czech Rally Zlín startovní číslo 61.
Vedoucí týmu MRS Racing Mojmír Juříček se k účinkování svých svěřenců ze začátku sezony příliš nechtěl vyjadřovat a sliboval, že své hodnocení zveřejní přibližně v půli sezony. Vhodný čas k bilancování nastal právě před startem Barumky. „S dosavadním průběhem sezony jsem jednoznačně spokojen. Musíme vzít v úvahu, že Honza skočil na začátku letošního roku do rozjetého vlaku a bez větších zkušeností s vozem kategorie R3 bylo nereálné dosáhnout na takové výsledky, jakých dosahoval Adam Kobliha. Úkolů, které Honzovi ze závodění vyplývají, je více – má na starosti přípravu auta, zajišťuje si sponzory, takže jeho pracovní vytížení není malé. Honzovou předností je technická zdatnost, díky níž se postupně posouváme k nastavení, které bude pro jeho jezdecký styl optimální. Zatím jsme trochu bojovali s faktem, že Honzova jízda vyžaduje úplně jiné nastavení, než jaké měl Adam. Toto laborování může částečně vysvětlovat fakt, že Honza na některých „erzetách“ dokáže jet s klukama ze špičky dvoukolek v desetinách a na jiných úsecích ztrácí třeba dvě sekundy na kilometr. Hodně zajímavé budou v tomto ohledu časy z Barumky, na kterou jedeme s úplně novým nastavením podvozku – dalo by se říci, že auto je nastavené naprosto odlišně, než jak ho měl Adam. Z hlediska vývoje šampionátu mě mrzí odstoupení na Bohemii, které nebylo zaviněné Honzovou vinou, nýbrž chybou mechaniků, kteří do vozu natankovali nevhodné palivo. Odstoupením ze soutěže se bohužel prohloubil Honzův handicap oproti špičce skupiny v menším počtu najetých kilometrů. Důležitější než skutečnost, jestli je čtvrtý nebo pátý v tabulce, je však pro mě jeho progres a také fakt, že spolupráce s ním je perspektivní a měla by pokračovat i v následující sezoně,“ vystavil svému pilotovi vysvědčení Mojmír Juříček.
Závěrem nezbývá než všechny fanoušky a příznivce posádky Jan Lunga – Ondřej Koubek pozvat k trati zlínské Barum Czech Rally. Bližší informace o dění v týmu MRS Racing můžete získat z oficiálních webových stránek www.mrsracing.cz, případně z oficiálních stránek na facebooku.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?