Povolením startů vozů WRC v hlavním mistrovství republiky se i v Rexteamu začalo koncem minulé sezony uvažovat nad pravidelnou účastí posádky Cvrček – Šálek. Po čtyřech startech s Fabií Super 2000 v sezoně 2013 s krásnými výsledky ( Thuringen rally: 2., Bohemia: 7., Příbram: zrušeno, Vsetín: 4.) nastala v minulé sezoně pauza. Začátek roku byl velmi hektický, neboť od ledna do dubna byl celý tým zaneprázdněn stavbou kopcového speciálu Fabia RS2000. V průběhu sezony bylo stále napilno, kopcový speciál se zúčastnil 11 závodů do vrchu a na většině z nich ho doprovázela i týmová Octavia WRC. Týmová Fabia Super 2000 byla prodána a Věroslav Cvrček mladší se zapojil do spolupráce s Továrním týmem Čínské Škody, kde po celou sezonu připravoval a nastavoval auto pro Nialla McShea.
Již v druhé polovině sezony byla Věroslavova touha po jakémkoliv startu obrovská, ale jednorázový start nebyl efektivní z hlediska zakoupení licencí a podobných investic. A vzhledem k milým informacím o znovupovolení startů vozů WRC v hlavním mistrovství se rozhodl zaměřit na sezonu 2015. Ihned po dojetí Pražského rallysprintu začaly velké repase všech důležitých dílů. „Na konci března jsme uspořádali test zaměřený na nastavení podvozku a diferenciálů s Romanem Krestou. Roman pochválil sílu motoru i funkčnost auta. Přesto test nedopadl úplně podle představ a po naší hloupé chybě skončil dříve, než bylo v plánu. I tak to byla další velká zkušenost,“ říká Věroslav.
Rally Bohemia, foto: Josef Vyšata
„Na Šumavu bylo auto opět v plné kondici, ale naše jízda po 18 měsíční pauze a testu, který nás moc nepovzbudil, byla ze začátku velmi opatrná. Byla snaha jet v klidu bez rizika, ale na určité vlastní hranici a tu posouvat. Nemělo cenu sledovat časy ostatních, jeli jsme několik let staré a ojeté pneumatiky. Dojetý závod, plný počet odjetých kilometrů a spousta poznatků nám pomohlo se v Hustopečích vrátit trochu více konkurence schopnější. Páteční etapu jsme celkem v pohodě odjeli, ale staré pneumatiky, které měly ojetou Šumavu a dvě sezony závodů do vrchu, už vůbec nefungovaly. Na sobotu jsme tedy nasadili novou sadu pneumatik, na kterou nám přispěl týmový kamarád Václav Donát. Původně jsem si ji chtěl pošetřit na Bohemku, ale nakonec nelituji nasazení již v Hustopečích. Spolu s výměnou převodovky, která měla kratší převody, se nám podařilo snížit ztrátu ze 3s na 1,3s/km. Celkem bez problému jsme předjeli Vaška Kopáčka, kterého jsme na Šumavě vůbec nestíhali. Hustopeče jsme si velmi užili, po dlouhé době jsme opravdu závodili a předvedená jízda již byla místy slušná. Stále zde bylo spousta chybiček a rezerv, ale to vzhledem k obrovské náročnosti a zrádnosti Hustopečských tratí bylo pochopitelné. Cítili jsme se slušně rozjetí a naladění na domácí Bohemii.
Rally Hustopeče, foto: Jan Dušek
Už před startem jsme ale měli problém s velkým nedostatkem potřebného odpočinku posádky. Já jsem z pracovních důvodů během posledních dnů před závodem téměř nespal a v noci ze středy na čtvrtek jsem trávil na dílně spolu s mechaniky celou noc. Dvě hodiny spánku odpoledne před tréninkem moc nepomohly a koncentrace na večerní trénink se hledala velmi těžce. Bohužel si musíme zajistit téměř celý rozpočet vlastními silami a to vlastnoruční prací. Vzhledem k povaze lidí z týmu nám je milejší občas vůbec nespat a celou noc pracovat, než se v noci budit strachy, jestli ráno zaklepe na dveře finanční úřad…Chvílemi už jsem zvažoval naši účast zrušit. Ale představa, že se za kopcem pojede Bohemka, v naší dílně bude stát připravené WRC a my budeme sedět doma, byla strašná, takže jsme do toho šli opět naplno.
Na první sekci jsme nasadili tvrdší směs pneumatik, na Sychrově se zdálo, že kloužou, ale osmý čas byl parádní. Na Bzí nás pozlobila hydraulika mezinápravového diferenciálu. Mechanici vše v servisu spravili a na druhou sekci jsme zkusili střední směs. Po 80km v Hustopečích už to také nebylo optimální. V neděli dopoledne jsme tedy vrátili tvrdou směs a chtěli jsme zkusit stáhnout 16s na Karla Trněného. Moc to ale nešlo, rozpis nebyl úplně v pořádku, ale vzhledem ke stavu, při kterém jsme ho psali, byl úspěch, že jsme někde nezabloudili. Stáhli jsme jen 2s, v poslední sekci byla zrušená RZ Lobeč, takže na stažení 14s zbýval jen Vinec a Staroměstská. Dostali jsme od jednoho soupeře sadu hezkých pneumatik střední směsi. Před Vincem jsme si řekli, že to zkusíme, rezervy byly v prvním průjezdu veliké. Jeli jsme trochu agresivněji, přesto v klidu, bez krizí a hodně jsme se soustředili na chybičky z prvního průjezdu. Stáhli jsme 8s, to bylo milé, ale pořád zbývalo 6,2s a krátká a zrádná Staroměstská RZ. Většina lidí nám radila to nechat být a v klidu dojet. My jsme to ale ještě zkusili. Z jízdy jsme měli velkou radost, i přes to nasazení a riziko ztráty závodu v poslední RZ jsme si to užívali. Nakonec jsme na této RZ získali 10s a posunuli se tak na třetí místo mezi vozy WRC. Asi bychom radši byli 4. a viděli Honzu Dohnala v cíli na třetím místě absolutně. Určitě by si to zasloužil, jeho odstoupení nás moc mrzelo. Alespoň ho tam zastoupil Štěpán Vojtěch a ukázal, že i staré WRC pořád patří na tratě.
Rally Bohemia, RZ Bzí, foto: Jan Dušek
My si ceníme dalšího dojetého závodu, opět s menší ztrátou a hlavně v závěru nám jízda i časy dělaly velkou radost. Na Bohemce byla spousta našich kamarádů a fanoušků, mnoho z nich nám dávalo najevo, že se jim naše jízda líbila, což nás taky moc těší. Pokusíme se odstartovat i do dalších závodů a i nadále posunovat naši výkonnost,“ hodnotí dosud rozjetou sezonu jezdec Věroslav Cvrček.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.