Zapomenout na slova o testování a poprvé řádně prověřit konkurenceschopnost svou a konkurenceschopnost týmového speciálu. Takové cíle měl před startem hustopečské Agrotec Petronas Syntium rally hodonínský soutěžák Jan Lunga. Se spolujezdcem Ondřejem Koubkem se během první poloviny závodu drželi na třetím místě v kategorii vozů s pohonem přední nápravy, jenže pak se štěstěna unavila…
Šotolina, vinice, úzké odbočky, dlouhé roviny. I tak by se daly charakterizovat Hustopeče. Po českokrumlovské rally, která se svým charakterem řadí ke klasice českého mistrovství, byla jihomoravská trať úplným opakem. „Hustopeče jsou z mého pohledu krásné hlavně svou rozmanitostí, jelikož se často střídá rytmus. Stejně tak mix šotoliny a asfaltu je u nás vzácností. Navíc vždycky je tento závod skvěle zorganizovaný po všech stránkách. Jakožto rodák z Hodonínska beru tento závod jako svůj domácí a určitě patří mezi moje nejoblíbenější,“ netajil se svými sympatie k místním tratím 24letý pilot.
Honza s Ondrou na hustopečských „erzetách" měli na co navazovat. Loni zde vyhráli třídu 8, když v přímém souboji odsunuli za záda i místního matadora Martina Radu. Letos začali volněji, se ztrátou jedné sekundy na kilometr na špičku kategorie „dvoukolek“. Jejich síla se však ukázala v okamžiku, kdy mechanici začali na auta nasazovat světelné rampy. „Ztráta na kilometr od nejlepšího se během rally opět snížila. Hlavně s noční sekcí, kdy jsme v poslední RZ i přes malinké chybky zajeli čas těsně za vedoucím Ondrou Bisahou, jsme byli velice spokojeni,“ zhodnotil dění na trati třetí muž kategorie „předokolek“ a sedmnáctý jezdec absolutně.
Lámat chleba se měl v průběhu sobotní etapy, kterou tvořily jednak notoricky známá polookruhová „erzeta“ u Starovic, ale také dvojice zrádných a nově zamotaných úseků, z nichž zvláště rychlostní zkouška u Kurdějova budila v letošní podobě respekt. Snad přemíra snahy, možná i trocha smůly stály za tím, že dvojice týmu MRS Racing se na kurdějovský test už nepodívala. Po čtvrtém času ve skupině na úvodní sobotní „erzetě“ přišel na řadu polookruh a s ním i konec v soutěži. „Přestože bych polookruhovou zkoušku mohl jet téměř poslepu, chyba byla jednoznačně na mé straně. Při snaze brzdit z vysoké rychlosti co nejpozději se mi zadek auta dostal mimo stopu a na krajnici jsme dostali velký smyk, který nás poslal na vnitřku zatáčky do stromu. Auto bylo nepojízdné a dost zavazelo pro průjezd ostatních, a tak nás musela přijet vytáhnout odtahovka. Tím se omlouvám všem, kteří byli na trati a kvůli nám se na této „erzetě“ moc nesvezli. Dobře rozjetý závod jsme tedy museli opustit kvůli mé chybě, musím ale říct, že je to poprvé za moji kariéru, kdy jsme ze závodu museli odstoupit kvůli havárii. Moje pověst, že jezdím bez škrábance tím tedy poněkud utrpěla, ale bohužel i to k závodům patří. Jsem hlavně rád, že se mně, ani Ondrovi nic nestalo,“ konstatoval pragmaticky pilot Renaultu Clio R3.
Honza s Ondrou však z Hustopečí neodjížděli úplně s prázdnou. Bodový zisk za třetí místo ve dvoukolkách na trati první etapy znamenal přísun cenných bonusových bodů, které jihomoravskou posádku udržely v boji o letošní medaile (po třech závodech jsou čtvrtí v kategorii 2WD a třetí ve třídě 5). Rozhodující slovo budou mít vrcholy české a moravské části sezony – tedy Rally Bohemia a Barum Czech Rally Zlín. „Po ohledání auta jsme zjistili, že škoda naštěstí nebude tak velká. Hned po závodech jsme auto rozdělali a už pilně pracujeme na jeho opravě. Start na Bohemce, na kterou se velmi těším, by tedy neměl být ohrožen,“ tvrdí odhodlaně Honza a dodává: „Závěrem bych chtěl poděkovat a omluvit se týmu, neboť po celou dobu fungovali všichni skvěle. Dík patří také všem nejbližším, kteří nás přijeli podpořit v takovém počtu, a hlavně těm, co přijeli úplně poprvé. Moc si jejich podpory vážím. Na Bohemii budeme připraveni napravit si reputaci.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.