Třetí start s novým vozem, třetí místo v kategorii „dvoukolek“ a stejná příčka i v průběžné klasifikaci šampionátu. Touto statistikou se v cíli Rallye Český Krumlov mohla pochlubit posádka Jan Lunga – Ondřej Koubek, která své dosavadní zkušenosti za volantem Renaultu Clio R3 rozšířila o první „ostré“ kilometry na mokru a blátě.
Nevlídné počasí a českokrumlovská rally je spojení, které v posledních letech patří k sobě. Když se navíc podmínky na trati začnou střídat, vstupuje do hry taktika. Zatímco loni nemusely soutěžní posádky při volbě pneumatik příliš tápat, letos se stal hlavním předpokladem úspěchu neomylný týmový meteorolog. „Letos byly podmínky oproti loňsku více nevyzpytatelné. Loni buď bylo sucho, nebo pršelo. Tentokrát hodně mrholilo a člověk musel přemýšlet, jestli už má cenu startovat na mokrých pneumatikách nebo ne. Právě takový ten mírný déšť je nejhorší, protože nesmyje nečistoty z asfaltu, ale s prachem udělá na cestě klouzavou vrstvu, což je velmi zrádné,“zhodnotil podmínky na trati jihočeské soutěže Jan Lunga.
Vzhledem k Honzovým minimálním zkušenostem za volantem „R-trojkového“ clia měly být proměnlivé podmínky spíše nevýhodou. Výsledky první etapy však členy týmu MRS Racing nabádaly k optimismu. Úvodní, ryze suchou sekci o čtyřech rychlostních zkouškách, dokončili Honza s Ondrou na čtvrté pozici mezi dvoukolkami a jako třetí ve třídě 5. Když na noční průjezdy zapršelo, připsala si jihomoravská dvojice dokonce dílčí vítězství na nejdelším úseku dne. „S první etapou jsem byl velmi spokojený. Podařilo se nám zajet solidní časy a také jednu zkoušku vyhrát, což jsme za daných podmínek nečekali. Na vodě jsem jel s Cliem R3 poprvé a dalo se očekávat, že budeme více ztrácet, což se nepotvrdilo. Důvod, proč jsme vyhráli na Jánu, byl asi v pneumatikách. Před startem už začínalo hodně pršet a všichni kolem nás přezouvali na mokré. Sice už pršelo dost, ale na silnici ještě nestála voda, a tak jsme zariskovali a nechali tam neprořezaný slick. To se ukázalo jako dobrá varianta, protože čím víc jsme se blížili cíli, tím bylo vody na cestě méně,“ zhodnotil první etapu pilot. Pro něj i spolujezdce Ondřeje Koubka znamenal deštivý závěr etapy nejen udržení vydobytých pozic, ale také zvýšení náskoku na konkurenci. Nutno podotknout, že pronásledovatele v tomto případě nepředstavovala žádná ořezávátka a Honza s Ondrou drželi za zády úřadujícího mistra sprintů Patrika Rujbra, legendárního Emila Trinera i mezinárodními soutěžemi protřelého Maďara Zoltána Besseneyho.
Rozhodující slovo však v Krumlově mívá sobota a ani letos tomu nebylo jinak. Zlom nastal na prvních Malontech, kde havárie vyřadila do té doby suverénního Egona Smékala. Pro Jana Lungu znamenala tato událost nejen posun o jednu pozici kupředu, ale také nový impuls do dalších bojů. „Taktika na sobotní etapu byla pořád stejná – snažit se jet na svoje maximum, ale zbytečně neriskovat. Po vypadnutí Egona se po druhém průjezdu Kohoutu naskytla možnost bojovat o první místo ve třídě 5 s Ondrou Bisahou. Řekli jsme si, že to zkusíme, ale hned na dalším průjezd Malont vzaly naše plány za své. V jedné z odboček jsme udělali hodiny a museli couvat, což nás stálo hodně času. Navíc hned na další „erzetě“, kterou byl první průjezd Lipnem, jsem nedobrzdil na blátě a opět jsme couvali. Takže jsem si to vlastně prohrál sám a Ondra Bisaha díky bezchybné jízdě zaslouženě vyhrál. Poslední RZ jsme se snažili už jen v klidu projet,“ shrnul dění na trati 18. jezdec absolutních výsledků. Důležitější než celkový výsledek však pro posádku stáje MRS Racing byla druhá pozice ve třídě 5, doplněná o bronz v kategorii „předokolek“. Díky těmto výsledkům a vzhledem k podobnému bodovému zisku ze Šumavy se Jan Lunga s Ondřejem Koubkem drží v kontaktu s čelem tabulky.
„S najetými kilometry jde oproti Šumavě vidět opět posun, což je pro nás nejdůležitější. Navíc jsme auto opět dokázali přivézt do cíle bez jakéhokoliv škrábance. Chtěl bych poděkovat celému týmu za jejich práci, neboť naše clio po celý závod fungovalo bez sebemenšího problémů, a také těm, kteří nás přijeli na závody podpořit. Nyní se už připravujeme na závod v Hustopečích, který bereme jako náš domácí a máme ho velmi rádi. Navíc by tratě svým charakterem mohly sedět našemu autu. Našim příznivcům mohu slíbit, že se budeme snažit zase posunout kupředu a pokusíme se zabojovat o ty nejvyšší příčky,“ říká závěrem Honza Lunga. Tato slova můžeme brát jako tu nejlepší možnou pozvánku na blížící se hustopečskou Agrotec Petronas Rally, která je v kalendáři zapsána na termín 19. – 20. června.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.