VIDEO crashe: Posádka Mogul Adell Racing teamu Jan Černý – Petr Černohorský dokončila Rallye Český Krumlov na sedmém místě.
V okolí jihočeského města Český Krumlov se v pátek 22. května a v sobotu 23. května uskutečnila již 43. Rallye Český Krumlov, soutěž zapsaná do kalendáře Mistrovství České republiky v rally, ale také do FIA evropského poháru. Právě na této soutěži se uskutečnil druhý společný start Jana Černého a spolujezdce Petra Černohorského ve Škodě Fabia S2000 Mogul Adell Racing teamu, která je připravována týmem Romana Kresty.
Jan Černý vstupoval do soutěže s velkým odhodláním a chutí, které ale do jisté míry ještě před samotným startem zchladila jezdecká chyba při testovací rychlostní zkoušce – shakedownu. Týmová Škoda Fabia S2000 přikulhala do servisu s vylomeným levým zadním kolem a mechanici tak měli těsně před startem plné ruce práce, jak soutěžní automobil připravit ke startu. Nakonec se vše povedlo a šrámy na automobilu byly zaceleny. To se ale nedá říci o rozpoložení jezdce Jana Černého, který si svou chybu v úvodu soutěže možná až příliš uvědomoval. Velmi těžká trať, kde se vyskytovalo mnoho klouzavých úseků s vytahanými nečistotami, a pro Jana Černého ne tak známé evropské pneumatiky, se spolu s vnitřní nepohodou podepsaly na dosahovaných časech v první etapě na hranici první desítky, které zůstaly za očekáváním.
Natočil Tonda Huska
Druhá etapa Rallye Český Krumlov byla poznamenána postupně sílícím deštěm, což podmínky na trati ještě zhoršilo. Ani ve druhé etapě se nepovedlo výraznějším způsobem zrychlit bez zbytečného rizika. Jan Černý nechtěl riskovat další problém a jeho hlavním cílem se tak stalo soutěž dokončit s nepoškozeným vozem. V cíli 43. Rallye Český Krumlov to znamenalo sedmé místo absolutně a to není výsledek, který by Mogul Adell Racing team a posádku Černý – Černohorský uspokojil.
Jan Černý, jezdec týmu Mogul Adell Racing: „Před touto soutěží jsem byl plný nadějí a očekávání, protože zdejší soutěž mám velmi rád. Vždy se nám zde dařilo a zažil jsem tady ve dvoukolkách několik krásných soubojů. Po chybě na shakedownu jsem se nemohl dostat do správného tempa a cítil jsem se, že závodím v křeči. Nějaké výraznější zrychlení by bylo jen za cenu neúměrného rizika a to si nemůžeme dovolit. Je pro nás nutné se dále sžívat s novým týmem, novým autem, pneumatikami i nastavením. Jsem moc rád, že se mnohem lépe cítím ve spolupráci s Petrem Černohorským, kde si na sebe také zvykáme. To je pro mě po Krumlově pozitivní věc. Víme, kde je potřeba ještě zapracovat, a co musím zlepšit. Se sedmým místem nemohu být spokojený, ale jsem rád, že jsme v cíli této velmi těžké rally, která mě hodně dala a naučila. Děkuji celému týmu a hlavně mechanikům, kteří si v pátek při opravě vozu pořádně mákli.“
Petr Černohorský, spolujezdec: „Českokrumlovská rally byla v letošních podmínkách hodně těžká. Jsme v cíli a je potřeba pokračovat v tom dobrém a z chyb se poučit. Jsem rád, že závodíme v takto silném týmu pod barvami významných partnerů, kteří motorsport podporují už hodně dlouho. Není to dnes vůbec jednoduché zajistit finance na starty v rally a já si opravdu vážím toho, že můžu v Mogul Adell Racing teamu závodit.“
Roman Kresta, majitel Kresta Racing: „Říkal jsem to už před startem Rallye Šumava a platí to i nyní. Po Honzovi momentálně nikdo nechce a neočekává, že bude bojovat o vítězství. To nepřijde samo a je k tomu hodně dlouhá cesta. Na druhou stranu je ale zřejmé, že se sedmým místem a zejména s výkonem na jednotlivých rychlostních zkouškách nemůžeme být spokojeni. Vteřinová ztráta na jeden kilometr byla někdy dost velká a na tom je potřeba zapracovat. Honzu hodně vzala chyba na shakedownu, kdy auto poškodil, a myslím, že to na něj mělo zbytečně velký vliv. Je to ale mladý jezdec a má stále na čem pracovat. Rychlost v ideálních podmínkách mu v žádném případě nechybí. Teď je ale potřeba se ještě hodně učit a hodně pracovat na sobě a přizpůsobení se novému autu a pneumatikám. Byla to velmi těžká a náročná soutěž a já jsem rád, že Honza ji ustál a nepoškodil během ní auto. I další soutěže před námi jsou ale těžké a neodpustí chyby.“
Video zveřejněno s povolením autora.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.