Další setkání GPD Rally Cupu 2015 se odehrálo v Hradci Králové na Czechringu. V boji o vítězství si to rozdali jezdci s vozy specifikace S2000 a WRC. Po šesti rychlostních zkouškách byl šťastnější Tomáš Kurka s Mini Couperem WRC.
Pokud by se závod ve Vysokém Mýtě dal nazvat kotrmelcovým, potom soutěž v Hradci Králové dostane přívlastek letecký. Všechny posádky si totiž vyzkoušely, jaké to je vznést se i s těžkým závodním vozem do vzduchu, a někteří by mohli klidně konkurovat pilotům z nedalekého letiště. Do Hradce Králové přijelo tentokrát méně početné startovní pole, než tomu bylo na předchozích podnicích seriálu GPD. Ale ani tento fakt neovlivnil nasazení jezdců porvat se s tratí a vyplavit z těla adrenalin.
V kategorii dvoukolek byla do Hradce avizována sedmička jezdců, ale na poslední chvíli se Silvestru Mikuláštíkovi, hlavnímu pořadateli GPD Rally Cupu 2015, většina omluvila pro pracovní zaneprázdnění. Na startu tak chyběli například Marcel Svačina, Rostislav Kovařčík, Tomáš Urban nebo slalomový specialista Roman Jurečka. Vítězství si nakonec mezi vozy s jednou poháněnou nápravou vyjel Marcel Látal s BMW 325, který předváděl oku lahodící smyky i nechtěné hodiny.
Také závodu v Hradci Králové dominovaly čtyřkolky. Jezdci v mitsubishi na dálku soupeřili se subaristy, ale pódium patřilo speciálům. V TOP 5 se dlouhou dobu držel „Tony Banderas“, ale poslední zkouška a zabloudění na trati přinesly časovou penalizaci a s ní i propad ve výsledkové listině. Po součtu časů na konci soutěžního dne patřilo páté místo Michalu Babičkovi, nejrychlejšímu jezdci s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX. Přestože se Jaroslavu Podešvovi v jedné jízdě pootevřela kapota a musel zpomalit, odvezl si z Chzechringu pomyslnou bramboru. Pro pohár za třetí místo si dojel Silvestr Mikuláštík. „Subaru fungovalo dobře a já jsem se po dvou technických výpadcích mohl pěkně svézt. Navíc nám vyšlo i počasí, jezdci byli spokojeni, takže paráda,“ uvedl k hradeckému závodu Silvestr Mikuláštík. O vítězství si to rozdali Antonín Tlusťák a Tomáš Kůrka. Po polovině závodu byl rychlejší Kurka o 0,7 vteřiny, když poměr vyhraných jízd byl 2:1 ve prospěch slezského jezdce. I když se Tlusťák v druhé polovině soutěžního dne snažil zrychlit a předváděl brutální skoky, na výkon Mini Cooperu WRC to nestačilo. Po šesti odjetých zkouškách byl na druhém místě klasifikován zádveřický jezdec se Škodou Fabia S2000, jenž na vítěze ztratil čtyři vteřiny. Vítězství si odvezl Tomáš Kurka.
Při reportech z podniků GPD Rally Cup 2015, přinášíme rozhovory s účastníky těchto závodů. Tentokráte jsme vyzpovídali Antonína Tlusťáka a otázky směřovaly jak na evropské, tak i na GPD závody
Letošní sezonu, stejně jako tu loňskou absolvuješ na tratích evropských závodů. Jak se ti tam daří?
„Začal jsem v Rakousku na Jänner rally, která byla perfektní a parádně mi vyšla. Z počátku jsem měl problémy s pneumatikami, protože Michelin dodal naprosto nevhodné gumy. Nám ale vyšel vstříc „Kajto“ Kajetanowicz a nabídl nám na poslední zkoušky závodu pneumatiky a díky tomu jsem mohl postupovat ve výsledcích mílovými kroky vzhůru. Tady je škoda, že jsem tyto pneumatiky nemohl mít úplně od začátku, neboť bych byl na tom mnohem lépe. Druhý evropský závod se jel v Lotyšsku a i tady se mi dařilo, když jsem byl nejlepší z Čechů. Ze začátku se mi dařilo dávat i Jarkovi Orsákovi, ale na konci závodu přišla pro mne osudná zkouška, kdy jsem byl dvakrát venku a v závějích jsem nechal pět minut, tím pádem bylo po nadějích na dobrý výsledek. Pokud ovšem pominu tuto smolnou zkoušku, tak celý závod probíhal výborně. Zatím poslední závod jsem odjel v Irsku. Jelikož jsem byl na této soutěži poprvé, začal jsem opatrně, ale postupem času jsem zrychloval. Výsledky poukazovaly na to, že bych se v cíli mohl těšit z umístění v TOP 10, ale na předposlední zkoušce praskl u fabie zadní diferenciál. Tuto zkoušku jsem dojížděl s problémem a na poslední erzetu jsem vytáhl poloosy, abych na autě neudělal ještě větší škody. Škoda se tudíž chovala jako dvoukolka a tento problém způsobil propad ve výsledcích. Na to, že jsem zde byl poprvé a soutěž byla velmi těžká, přirovnal bych ji k belgické soutěži, takže to šlo a Laďa nejenom tady fungoval výborně. Pomyslná třešnička na dortu chyběla, ale pocitově jsem spokojený.“
Jaký máš další plán ve svém soutěžním kalendáři?
„Mým plánem je absolvovat kompletní seriál Mistrovství Evropy. Nemám v plánu vynechat nějaký závod, naopak přemýšlíme o změně techniky. Nastal čas vozů R5 a já uvidím, jaké auto se mi podaří sehnat. Podle toho bych přizpůsobil i své další starty v rally. Současný plán je ovšem dokončit letošní sezonu s vozem S2000.“
Přímo se naskýtá otázka, kde tě uvidím na domácí půdě?
„Tady asi fanoušky rally trochu zklamu, neboť krom Barum rally, která je součástí mistrovství Evropy, se zřejmě na jiných soutěžích doma neukáži. Původně byla snaha startovat v Krumlově a v Hustopečích, ale z tohoto záměru sešlo. Tyto dva starty by byly za předpokladu, že bych si chtěl zkusit otestovat nějaké auto, ale to se nám nepodařilo zajistit.“
Jsme na závodě GPD seriálu, co pro tebe tyto závody znamenají?
„Se Silvestrem Mikuláštíkem jsem neustále ve spojení a s radostí tyto závody absolvuji. Je zde sranda a uvolněná atmosféra. V letošní sezoně jsem chyběl pouze jednou, kdy mi tento seriál kolidoval se závodem v Irsku. Na GPD závodech se dá ideálně auto otestovat a zkoušet různá nastavení. I proto tyto závody využívám a v plánu mám všechny zbývající podniky.“
V loňském roce jsi vyhrál absolutně GPD Rally drive championship, jak se ti daří letos?
„Zatím jsem s výsledky spokojený. Při prvním závodě v Kopřivnici jsem startoval s enkovým mitsubishi, neboť fabia byla ještě na cestě z evropského závodu a na polygonu jsem dojel druhý za Silvestrem Mikuláštíkem. Druhý závod jsem vynechal a při třetím závodě GPD Rally Cupu 2015 jsem dojel druhý za Romanem Odložilíkem. A zatím poslední start byl v Hradci Králové, kde jsem dojel opět druhý, tentokráte za Tomášem Kůrkou. Dokončit závody za vozy specifikace WRC a R5 není tedy vůbec špatné, ba naopak jsem s těmito výsledky spokojený. Srovnávat vozy WRC a S2000 prostě nejde.“
Střídáš na GPD Rally Cupu 2015 vozy S2000 a mitsubishi, proč?
„Na to je jednoduchá odpověď. Pokud je závod GPD seriálu krátce po evropské soutěži a má fabie je ještě na cestě domů nebo má šotolinový podvozek, který mechanici ještě nestačili přestavět, využívám vůz mitsubishi.“
Doporučil bys závody GPD Rally Cupu 2015?
„Už jenom to, že tento seriál i jeho předchozí ročníky absolvuji, znamená, že tyto závody mají svoji kvalitu. Navíc pokud nemám k dispozici své auto, hledám možnost zapůjčení jenom proto, abych mohl tady startovat. Pokud by tyto závody nebyly kvalitní – nestartoval bych zde.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?