O 180 závodních kilometrů „moudřejší“ je v ovládání špičkového Renaultu Clio R3 posádka Jan Lunga – Ondřej Koubek. Pomohlo jí k tomu zejména bezproblémové absolvování náročné Rally Šumava, na které noví členové týmu MRS Racing získali první body do tabulky letošního Mistrovství ČR v rally. Testovací start na Valašské rally naopak provázely rozpaky, a to nikoliv nad výkonem posádky, jako spíše nad úrovní organizace tohoto závodu.
Soustředit se jen na vlastní výkon a pokročit v ovládání vozu před startem „velkého“ šampionátu. Takový byl záměr Jana Lungy a Ondřeje Koubka pro Valašskou rally, která v první polovině dubna otevřela nově vzniklý seriál Rallysprint série. Honza s Ondrou se jednodenních závodů letos účastnit neplánují, a tak jim nesvazovala ruce taktika a časy z rychlostních zkoušek pro ně měly mít především informační charakter. K plánovanému testování však kvůli organizačním zmatkům a několika větším haváriím prakticky nedošlo, neboť úseky v závodním režimu střídaly volné průjezdy a najít za dané situace koncentraci na závodění nebylo jednoduché. Na specifických, uskákaných tratích se navíc posádka potýkala s hledáním vhodného nastavení podvozku. „Natestováno jsme něco měli, ale charakter testu moc neodpovídal charakteru RZ Valašské rally. Spíše šlo o takové seznámení s autem, abych se s ním naučil zacházet. Hlavní test měl proběhnout právě na Valašce, neboť nám na ní o nic nešlo. Hned první kilometry mě ale utvrdily v mých obavách, že nastavení auta na dané podmínky mi vůbec nesedí. I přes opatrné tempo jsme se nevyhnuli jedné velké krizové situaci, která přišla ve vysoké rychlosti, ale podařilo se nám ji zvládnout a výsledkem byly jen hodiny. Vzhledem k úrovni organizace závodu a smůle, že před námi havarovaly posádky, jsme se svezli zhruba jen na polovině tratě (cca 35 km RZ), a proto jsme z Valašky odjížděli se smíšenými pocity,“ konstatoval Honza Lunga, který v konečné klasifikaci soutěže obsadil šestnácté místo a v Rallysprint sérii, určené pro vozy s pohonem přední nápravy, dojel pátý.
Nízký počet kilometrů, najetých na Valašce, znamenal nutnost investovat do přípravy na Rally Šumava mnohem více času. Honza s Ondrou, doprovázeni týmem mechaniků, se proto několik dní před závodem vydali opět testovat. „Na Šumavu jsme odjížděli s daleko lepším pocitem než právě na Valašku. Na testu se nám podařilo najet hodně kilometrů, posunout se v nastavení a hlavně jsme se konečně s Cliem R3 začali pomalu kamarádit. Díky tomu jsme se na Šumavu velmi těšili. Po tréninku jsem se těšil ještě víc, neboť tratě se mi velmi líbily - zvláště nová „erzeta“, která zahajovala sobotní etapu. Navíc oproti loňsku vycházelo krásné jarní počasí,“ nešetřil optimismem pilot. Dobrou náladu v týmu ještě umocnil čas z první rychlostní zkoušky, na které byli Honza Lunga s Ondrou Koubkem nejrychlejší v kategorii vozů s pohonem přední nápravy. Když se na dalších testech první etapy přidaly další solidní časy mezi třetím a šestým místem ve skupině, mohla se posádka ukládat k spánku s dobrým pocitem z průběžné druhé pozice mezi „předokolkami“. „Hodně nás překvapil nejrychlejší čas hned na 1. RZ. Nevím, jestli to bylo tím, že soupeři ze začátku nastavili pomalejší tempo, anebo jestli na širších a rovných tratích, což Čínov je, umím hranu auta už pomalu najít. Na klasických „erzetách“ už nám hlavní soupeři totiž začali dle očekávání pomalu ujíždět. Přesto jsem byl s průběhem na první závod spokojený. Druhé místo ve dvoukolkách po náročné etapě bylo pro nás nadmíru uspokojující a určitě jsme to nečekali,“ komentoval páteční porci šesti rychlostních zkoušek hodonínský pilot, který měl před startem přání hlavně dojet do cíle.
Po pátečním rozjezdu přišla druhý den na řadu pravá Šumava. Rychlé nájezdy na horizonty, za které není vidět, uskákané silnice, občas zpestřené zbytky zimního posypu, a v souladu s posledními trendy mnoho retardérů, které byly tentokrát více než kde jinde postaveny hodně „do úzka“. Není divu, že startovní pole postupně řídlo a o přerušení soutěže se postaralo několik větších havárií. Jan Lunga s Ondřejem Koubkem však na svojí oblíbené trati pokračovali bez větších problémů. V celkových výsledcích sice museli před sebe pustit finišující Peugeot 208 Václava Dunovského, průběžný výsledek ale nadále překračoval předstartovní plány posádky i týmu. „V sobotu dopoledne jsem se svým výkonem moc spokojený nebyl. Nemohl jsem se pořádně dostat do tempa a navíc jsme vymetli velkou díru a já pak cítil v autě mírné vibrace, což mě znejistilo. Po servisu v odpoledních zkouškách jsem se ale v autě cítil zase dobře a hned to šlo poznat i na časech,“ tvrdil Honza, který nakonec po vyrovnaném výkonu soutěž dokončil jako osmnáctý, ale především si na cílovou rampu dojel pro bronzový věnec v kategorii vozů s pohonem přední nápravy. Cenné je i druhé místo ve třídě 5. „S celkovým výsledkem jsem určitě nadmíru spokojený, kdyby nám někdo před závodem řekl, že budeme třetí ve dvoukolkách, asi bych ho považoval za blázna. Nejdůležitější pro nás ale bylo dojetí do cíle, najetí potřebných kilometrů a další sžití se s autem. Výsledek už je jen třešnička na dortu. Musím poděkovat celému týmu, který odvedl před závodem i během něj skvělou práci. Auto po celý závod fungovalo bez jediného problému. Dále bych rád poděkoval také panu Mojmíru Juříčkovi za podporu a jeho vytrvalou snahu pomoct mi v jezdeckém růstu,“ uzavřel hodnocení klatovské soutěže Honza Lunga.
Dvakrát na startu, dvakrát v cíli, navíc s medailovým výsledkem. Týmu MRS Racing se stanovený plán prozatím daří plnit a v rámci možností ho i překračuje. Zda budou Jan Lunga s Ondřejem Koubkem pokračovat na „medailové vlně“, to ukáže Rallye Český Krumlov, která se uskuteční v termínu 23. – 24. května.
Text: Jiří Dokulil
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.