O 180 závodních kilometrů „moudřejší“ je v ovládání špičkového Renaultu Clio R3 posádka Jan Lunga – Ondřej Koubek. Pomohlo jí k tomu zejména bezproblémové absolvování náročné Rally Šumava, na které noví členové týmu MRS Racing získali první body do tabulky letošního Mistrovství ČR v rally. Testovací start na Valašské rally naopak provázely rozpaky, a to nikoliv nad výkonem posádky, jako spíše nad úrovní organizace tohoto závodu.
Soustředit se jen na vlastní výkon a pokročit v ovládání vozu před startem „velkého“ šampionátu. Takový byl záměr Jana Lungy a Ondřeje Koubka pro Valašskou rally, která v první polovině dubna otevřela nově vzniklý seriál Rallysprint série. Honza s Ondrou se jednodenních závodů letos účastnit neplánují, a tak jim nesvazovala ruce taktika a časy z rychlostních zkoušek pro ně měly mít především informační charakter. K plánovanému testování však kvůli organizačním zmatkům a několika větším haváriím prakticky nedošlo, neboť úseky v závodním režimu střídaly volné průjezdy a najít za dané situace koncentraci na závodění nebylo jednoduché. Na specifických, uskákaných tratích se navíc posádka potýkala s hledáním vhodného nastavení podvozku. „Natestováno jsme něco měli, ale charakter testu moc neodpovídal charakteru RZ Valašské rally. Spíše šlo o takové seznámení s autem, abych se s ním naučil zacházet. Hlavní test měl proběhnout právě na Valašce, neboť nám na ní o nic nešlo. Hned první kilometry mě ale utvrdily v mých obavách, že nastavení auta na dané podmínky mi vůbec nesedí. I přes opatrné tempo jsme se nevyhnuli jedné velké krizové situaci, která přišla ve vysoké rychlosti, ale podařilo se nám ji zvládnout a výsledkem byly jen hodiny. Vzhledem k úrovni organizace závodu a smůle, že před námi havarovaly posádky, jsme se svezli zhruba jen na polovině tratě (cca 35 km RZ), a proto jsme z Valašky odjížděli se smíšenými pocity,“ konstatoval Honza Lunga, který v konečné klasifikaci soutěže obsadil šestnácté místo a v Rallysprint sérii, určené pro vozy s pohonem přední nápravy, dojel pátý.
Nízký počet kilometrů, najetých na Valašce, znamenal nutnost investovat do přípravy na Rally Šumava mnohem více času. Honza s Ondrou, doprovázeni týmem mechaniků, se proto několik dní před závodem vydali opět testovat. „Na Šumavu jsme odjížděli s daleko lepším pocitem než právě na Valašku. Na testu se nám podařilo najet hodně kilometrů, posunout se v nastavení a hlavně jsme se konečně s Cliem R3 začali pomalu kamarádit. Díky tomu jsme se na Šumavu velmi těšili. Po tréninku jsem se těšil ještě víc, neboť tratě se mi velmi líbily - zvláště nová „erzeta“, která zahajovala sobotní etapu. Navíc oproti loňsku vycházelo krásné jarní počasí,“ nešetřil optimismem pilot. Dobrou náladu v týmu ještě umocnil čas z první rychlostní zkoušky, na které byli Honza Lunga s Ondrou Koubkem nejrychlejší v kategorii vozů s pohonem přední nápravy. Když se na dalších testech první etapy přidaly další solidní časy mezi třetím a šestým místem ve skupině, mohla se posádka ukládat k spánku s dobrým pocitem z průběžné druhé pozice mezi „předokolkami“. „Hodně nás překvapil nejrychlejší čas hned na 1. RZ. Nevím, jestli to bylo tím, že soupeři ze začátku nastavili pomalejší tempo, anebo jestli na širších a rovných tratích, což Čínov je, umím hranu auta už pomalu najít. Na klasických „erzetách“ už nám hlavní soupeři totiž začali dle očekávání pomalu ujíždět. Přesto jsem byl s průběhem na první závod spokojený. Druhé místo ve dvoukolkách po náročné etapě bylo pro nás nadmíru uspokojující a určitě jsme to nečekali,“ komentoval páteční porci šesti rychlostních zkoušek hodonínský pilot, který měl před startem přání hlavně dojet do cíle.
Po pátečním rozjezdu přišla druhý den na řadu pravá Šumava. Rychlé nájezdy na horizonty, za které není vidět, uskákané silnice, občas zpestřené zbytky zimního posypu, a v souladu s posledními trendy mnoho retardérů, které byly tentokrát více než kde jinde postaveny hodně „do úzka“. Není divu, že startovní pole postupně řídlo a o přerušení soutěže se postaralo několik větších havárií. Jan Lunga s Ondřejem Koubkem však na svojí oblíbené trati pokračovali bez větších problémů. V celkových výsledcích sice museli před sebe pustit finišující Peugeot 208 Václava Dunovského, průběžný výsledek ale nadále překračoval předstartovní plány posádky i týmu. „V sobotu dopoledne jsem se svým výkonem moc spokojený nebyl. Nemohl jsem se pořádně dostat do tempa a navíc jsme vymetli velkou díru a já pak cítil v autě mírné vibrace, což mě znejistilo. Po servisu v odpoledních zkouškách jsem se ale v autě cítil zase dobře a hned to šlo poznat i na časech,“ tvrdil Honza, který nakonec po vyrovnaném výkonu soutěž dokončil jako osmnáctý, ale především si na cílovou rampu dojel pro bronzový věnec v kategorii vozů s pohonem přední nápravy. Cenné je i druhé místo ve třídě 5. „S celkovým výsledkem jsem určitě nadmíru spokojený, kdyby nám někdo před závodem řekl, že budeme třetí ve dvoukolkách, asi bych ho považoval za blázna. Nejdůležitější pro nás ale bylo dojetí do cíle, najetí potřebných kilometrů a další sžití se s autem. Výsledek už je jen třešnička na dortu. Musím poděkovat celému týmu, který odvedl před závodem i během něj skvělou práci. Auto po celý závod fungovalo bez jediného problému. Dále bych rád poděkoval také panu Mojmíru Juříčkovi za podporu a jeho vytrvalou snahu pomoct mi v jezdeckém růstu,“ uzavřel hodnocení klatovské soutěže Honza Lunga.
Dvakrát na startu, dvakrát v cíli, navíc s medailovým výsledkem. Týmu MRS Racing se stanovený plán prozatím daří plnit a v rámci možností ho i překračuje. Zda budou Jan Lunga s Ondřejem Koubkem pokračovat na „medailové vlně“, to ukáže Rallye Český Krumlov, která se uskuteční v termínu 23. – 24. května.
Text: Jiří Dokulil
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.