Rally Šumava: Ani jedna z nejvýznamnějších klasifikací nemá jasného favorita a je jasné, že svojí roli mohou hrát i maličkosti. V těchto dnech už proto týmy pilně testují či pořádají své prezentace.
V roce 2013 se o prvenství na Rallye Šumava Klatovy přetahovali dva piloti. Václav Pech nakonec udolal Jaromíra Tarabuse jen „o prsa“, mezi nimi a třetím Odložilíkem ale už zela čtyřminutová mezera. Loni se Miroslav Jakeš zkušenému Pechovi sekundovat pouze snažil a Plzeňan nakonec klatovskou soutěž vyhrál o víc jak minutu, naopak třetí Odložilík dojel talentovanému mladíkovi těsně za zády. Letos to ale vypadá, že nás čeká klání mnohem vyrovnanější. Do hry tak mohou vstoupit třeba i zkušenosti „špiónů“, kteří letos budou opět mít možnost závodníkům pomáhat s rozpisem. Nahlédněme tedy do startovní listiny, na koho bychom si měli vsadit - a začněme u premianta.
Václav Pech by si asi zasloužil startovat s číslem 1, vždyť je nejen obhájcem klatovského prvenství, ale také úřadujícím domácím šampiónem v rallye. Až trojku má ale díky skutečnosti, že se letos do Klatov podívají dokonce dva závodníci s mezinárodní prioritou FIA. Západočech však díky tomu bude znát časy svých velkých rivalů i číst jejich brzdné body a tomu také může přizpůsobit svou jízdu. Pole závodníků bude otevírat Jan Kopecký a určitě právě na něj bude letos upřena největší pozornost. Bude mít totiž velkou čest premiérově na trati předvést novou zbraň týmu Škoda Motorsport, vůz Škoda Fabia R5. Po zkušenostech s úvodem kariéry mladoboleslavského vozu kategorie Super 2000 lze očekávat, že i tentokrát bude chtít tovární tým bojovat hned při premiéře o vítězství v soutěži. Kromě Pecha ale budou zelenobílým chtít znepříjemnit tento úkol i další jezdci. V první řadě Bryan Bouffier. Tento Francouz vyhrál slavnou Rallye Monte Carlo 2011 (tehdy udolal i silný škodovácký tým) a této metě se pak přiblížil i v roce 2014, kdy (už v období návratu vozů WRC na tuto slavnou soutěž) dojel do monackého cíle druhý za nedostižným Ogierem.
Kultovní „Wéercéčka“ se letos vracejí i na Šumavu, a to hned v počtu pěti kusů. Jak jsme již zmínili, Roman Odložilík bude obhajovat třetí příčky z minulých let, zdali k plnění tohoto úkolu bude ale Subaru Impreza WRC tou pravou zbraní, to poznáme až o víkendu. Rychlý bude určitě také domácí Karel Trněný, který jako jeden z mála vozy WRC vůbec neopustil, velkou neznámou budou naopak jak „wéercéčková“ premiéra Jana Dohnala, tak také návrat zpěváka Dana Landy za volant soutěžního vozu. Do pořadí bude chtít jistě promluvit i Jan Černý jedoucí premiérově s fabií S2000 Mogul Adell Racing Teamu, který by v bitvě o přední příčky jistě nerad zůstal jen „černým vzadu“. Zaostávat nebude chtít ani třeba Jan Sýkora, ale podobným způsobem bychom ve výčtu favoritů mohli pokračovat ještě dlouho. Konkurence je totiž letos opravdu silná.
Zamotaná situace bude jistě i v pořadí Historic Vltava Rallye. Do Klatov se totiž vrací dvojnásobný vítěz soutěže, Nor Jensen, jenž navíc po letech usedl zpět do Porsche 911. Lze tak očekávat velký souboj těchto kultovních vozů, na startu bude totiž znovu i obhájce loňského triumfu Švéd Myrsell, stejně jako druhý muž loňského pořadí, další švédský závodník Johnsen. Tradičně znepříjemnit situaci „poršákům“ se bude určitě snažit zejména hejno obratných fordů v čele s Janssonem a Wirtmannem, rychlí ale budou nesporně i další. Náš prapor by měl nejvýše držet Jiří Navrátil se svojí rychlou sierrou, zdali ale dokáže Seveřany udolat podobně jako loni Kalista, to se dozvíme až při vlastní rallye, která začíná v Klatovech v pátek odpoledne.
Karel Špaček, tiskové středisko
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.