Velmi zajímavý byl druhý závod GPD Rally Cupu 2015, který proběhl v polovině dubna ve Vysokém Mýtě. K vidění byly dva vozy specifikace S2000, jedna er pětka a bugina, a také dvě výstavní budky. Vítězi se stali Roman Odložilík a Martin Hudec.
Necelé tři týdny volna měli jezdci startující v GPD Rally Cupu 2015, aby se letos podruhé sešli a bojovali o body. Hostitelskou tratí se tentokráte stal autodrom ve Vysokém Mýtě, kde hlavní organizátor cupu Silvestr Mikuláštík vytýčil trať dlouhou 4,1 km, která se následně jela šestkrát. Z pravidelných účastníků se na autodromu představili například Roman Odložilík (Ford Fiesta R5), Antonín Tlusťák a Jaroslav Orsák (oba Škoda Fabia S2000), Vladimír Barvík (Mitsubishi Lancer EVO IX) nebo Jaroslav Podešva (Subaru Impreza). Vozy s jednou poháněnou nápravou byly v Mýtě zastoupeny pěti auty. Velkým zpestřením byla jistě bugina Yamaha Kart, kterou přivezl Martin Hudec. Marek Holík usedal do Škody Felicia Kit Car, Jirka Sommer do Citroënu DS3, Patrik Brtníček do Renaultu Clio a Martin Kalakaj přivezl Hondu Civic VTi. Startovní listina čítala téměř dvacet jezdců a mezi nimi jako perlička František Dušek, který startoval se Subaru Impreza.
Druhý měřený test výrazně zamíchal pořadím. Nejprve ze závodu před startem druhé zkoušky odstoupili Martin Kalakaj (rodinné důvody) a Silvestr Mikuláštík (Subaru Impreza – motor). Pouze pár stovek metrů od startu ujel Patrik Brtníček, aby ukázal výstavní budku. Po odtáhnutí pomuchlaného renaultu do servisu se vydal na trať zkoušky Jaroslav Orsák a ve stejném místě jako Brtníček předvedl i on kolostřešní kreaci. Rozdíl mezi Brtníčkem a Orsákem byl pouze v tom, že jezdec renaultu kotrmelec dokončil. Tato situace byla jistě zajímavá pro Andreu, manželku Martina Hudce, která v tu chvíli seděla na místě spolujezdce vedle „Jarina“, a tak si i ona mohla vyzkoušet pozici visícího netopýra. A jak viděla situaci posádka Patrik Brtníček – Ivo Vybíral? „GPD ve Vysokém Mýtě jsme využili jako skvělou příležitost nasbírat cenné závodní kilometry. Jak já, tak hlavně sedmnáctiletý Patrik jsme samozřejmě rádi za každé takové svezení. Bohužel již ve druhé erzetě jsme trefili gumu od traktoru a auto se převrátilo přes střechu. Taková věc nás samozřejmě velice mrzí, ale na druhou stranu doufáme, že jsme si to na příštích deset let vybrali,“ shodli se Patrik s Ivem. V polovině závodu byl na čele absolutní klasifikace Roman Odložilík před Antonínem Tlusťákem. Zajímavý se jevil souboj o třetí místo, kde měl Vladimír Barvík před Jaroslavem Podešvou náskok pouhou jednu vteřinu. V dvoukolkách vedl Martin Hudec, následovaný Markem Holíkem a Jirkou Sommrem, kterého ve Vysokém Mýtě navigoval zkušený soutěžák Ondřej Bisaha. Ve zbývající části závodu se všichni jezdci vyvarovali divácky atraktivním kolizím a po šesti odjetých zkouškách si došel pro pohár určený nejrychlejšímu jezdci Roman Odložilík. Na bedně jej doplnili druhý Antonín Tlusťák a třetí Vladimír Barvík, jenž využil přetočení v jedné ze zatáček, kterého se dopustil Jaroslav Podešva. Bramborovou příčku nakonec obsadil „Poděs“ Podešva a TOP 5 uzavřel ve Vysokém Mýtě Martin Hudec. Kategorii dvoukolek ovládl Martin „Hud“ Hudec, před Markem Holíkem a Jirkou Sommrem. „Jsem rád, že jsem opět vyvětral buginu. Bohužel nemůžu z časových důvodů startovat na autocrossu v Humpolci, a proto jsem velmi uvítal možnost svezení se na GPD Rallycupu. Akce byla skvělá a Silvero opět potvrdil, že dělá věci s radostí a pohodou. Měl jsem bohužel v jedné rozjížďce problém s brzdami, ale to jsme potom odstranili a ty časy už byly dobrý. Jen mi dělaly problém úzké vracáky, kde jsem se nemohl vytočit a hodně zde ztrácel. V Hradci dostanou oblož!!! Sportu zdar!!!“ hodil rukavici svým soupeřům v absolutním pořadí Martin Hudec. Zvláštní cena byla předána i „nováčkovi za volantem soutěžního vozu“ Františku Duškovi, který ani v Mýtě nezanevřel na fotoaparát, a když nedržel volant na trati zkoušky, pobíhal mezi vozy a cvakal obrázky.
Ve Vysokém Mýtě si udělal chvilku na zodpovězení otázek i Vladimír Barvík.
Příznivci rally si pomalu zvykají na to, že soutěže již nejezdíš pravidelně, ale že máš pouze sporadické starty. Proč?
„Odpověď na tuto otázku je zcela jednoduchá, neboť vše se točí okolo peněz a to nejenom v rally, ale i v jiných sportech. Mně postupně finance ubývaly až do té míry, že jsem se dostal do stádia, zda budu dál jezdit. Pokud bych volil variantu pokračování v aktivní kariéře jezdce, musel bych z velké části své závodění dotovat. Proto jsem se rozhodl ukončit éru deseti až patnácti závodů za rok.“
Přímo se nabízí otázka, zda vyrazíš alespoň občas do rally?
„V plánu jsem měl letos startovat na Kopné a Mikuláši. K tomu je ovšem potřeba řádně otestovat závodní vůz, udělat si zdravotní prohlídku a obnovit licenci. Nakonec Kopná padla a já se rozhodl, že skrz jeden závod nebudu celé to martýrium podstupovat. K tomuto rozhodnutí navíc přispěl i fakt, že Silvestr Mikuláštík hodlá uspořádat na kopřivnickém polygonu Mikuláš rally, kde mohou startovat vozy, jenž nejsou otestované. Tímto tedy pro mne aktivní oficiální rally končí.“
Je tvé rozhodnutí ukončit závodění definitivní, nebo je šance, že tě někdy uvidíme?
„Jak se říká – nikdy neříkej nikdy. Nechci stoprocentně tvrdit, že loňský Mikuláš byl pro mne tím posledním oficiálním závodem. Letošek je jasný a co bude dál… Zatím nevidím nikde v budoucnu světlý bod, že by za mnou přišel někdo a řekl, tady máš sto tisíc a jeď.“
Ty jsi známý i tím, že tvůj tým servisuje a pronajímá auta…
„Tato činnost oproti závodění zůstává. Na dílně mám druhé mitsubishi, které je řádně otestované a tento vůz je připravován pro Olgu Lounovou. Navíc mi přibyly další dva vozy na servis, neboť Jaromír Tomaštík mi svěřil přípravu Renaultu Clia a Subaru Imprezy.“
Díky servisování různých vozů ty osobně na soutěžích jsi, škube ti to rukama?
„Abych se upřímně přiznal, tak ne. Postupně jsem si nějak odvykl.“
Oficiální závody jsi opustil a účastníš se závodů GPD, jak tyto akce hodnotíš?
„Akce typu GPD a Bonver, ať už se jmenovaly Bonver rallydrive, Rallydriver championship, či Rally cup jsou kamarádská setkání a příjemné závodění. Nejsou tady nad námi žádné autority v podobě technických nebo sportovních komisařů. Po bezpečnostní stránce jsou tyto akce na dobré úrovni. Tomu hodně napomáhá i vhodný výběr lokality, kde závodíme. Samozřejmě, že i na těchto akcích se dá udělat kolostřešní variace, které jsme dnes hned dvě viděli, ale to k rally prostě patří.“
Když nastupuješ na start GPD závodu, kde nejsou tlaky ze stran na jezdce, s čím ty jdeš do rally?
„Pro mne je to odreagování od běžné práce a u těchto jízd si odpočinu. Aktivně jsem závodil patnáct let a ježdění mne pořád baví a tady je to taková uvolňovací záležitost. Pohoda, odpočinu si a zablbnu si.“
Která závodní lokalita tobě nejvíce vyhovuje?
„Mně se velmi líbila poslední Kopřivnice. Dnešní Vysoké Mýto je na můj vkus hodně zamotané. Já jsem vždy na rally upřednostňoval erzety jako například Pindula nebo Troják. Prostě zkoušky, které mají své tempo, rytmus a kde to odsýpá. Tady je to hodně zleva doprava, rozjet se a zabrzdit a pořád dokola. Z tohoto důvodu nemám rád městskou zkoušku při Barum rally. Pro diváky je tato zkouška jistě velmi atraktivní, ale pro jezdce nemá tato erzeta žádnou hodnotu. Nazval bych to spíše jízdou zručnosti.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.