Velmi zajímavý byl druhý závod GPD Rally Cupu 2015, který proběhl v polovině dubna ve Vysokém Mýtě. K vidění byly dva vozy specifikace S2000, jedna er pětka a bugina, a také dvě výstavní budky. Vítězi se stali Roman Odložilík a Martin Hudec.
Necelé tři týdny volna měli jezdci startující v GPD Rally Cupu 2015, aby se letos podruhé sešli a bojovali o body. Hostitelskou tratí se tentokráte stal autodrom ve Vysokém Mýtě, kde hlavní organizátor cupu Silvestr Mikuláštík vytýčil trať dlouhou 4,1 km, která se následně jela šestkrát. Z pravidelných účastníků se na autodromu představili například Roman Odložilík (Ford Fiesta R5), Antonín Tlusťák a Jaroslav Orsák (oba Škoda Fabia S2000), Vladimír Barvík (Mitsubishi Lancer EVO IX) nebo Jaroslav Podešva (Subaru Impreza). Vozy s jednou poháněnou nápravou byly v Mýtě zastoupeny pěti auty. Velkým zpestřením byla jistě bugina Yamaha Kart, kterou přivezl Martin Hudec. Marek Holík usedal do Škody Felicia Kit Car, Jirka Sommer do Citroënu DS3, Patrik Brtníček do Renaultu Clio a Martin Kalakaj přivezl Hondu Civic VTi. Startovní listina čítala téměř dvacet jezdců a mezi nimi jako perlička František Dušek, který startoval se Subaru Impreza.
Druhý měřený test výrazně zamíchal pořadím. Nejprve ze závodu před startem druhé zkoušky odstoupili Martin Kalakaj (rodinné důvody) a Silvestr Mikuláštík (Subaru Impreza – motor). Pouze pár stovek metrů od startu ujel Patrik Brtníček, aby ukázal výstavní budku. Po odtáhnutí pomuchlaného renaultu do servisu se vydal na trať zkoušky Jaroslav Orsák a ve stejném místě jako Brtníček předvedl i on kolostřešní kreaci. Rozdíl mezi Brtníčkem a Orsákem byl pouze v tom, že jezdec renaultu kotrmelec dokončil. Tato situace byla jistě zajímavá pro Andreu, manželku Martina Hudce, která v tu chvíli seděla na místě spolujezdce vedle „Jarina“, a tak si i ona mohla vyzkoušet pozici visícího netopýra. A jak viděla situaci posádka Patrik Brtníček – Ivo Vybíral? „GPD ve Vysokém Mýtě jsme využili jako skvělou příležitost nasbírat cenné závodní kilometry. Jak já, tak hlavně sedmnáctiletý Patrik jsme samozřejmě rádi za každé takové svezení. Bohužel již ve druhé erzetě jsme trefili gumu od traktoru a auto se převrátilo přes střechu. Taková věc nás samozřejmě velice mrzí, ale na druhou stranu doufáme, že jsme si to na příštích deset let vybrali,“ shodli se Patrik s Ivem. V polovině závodu byl na čele absolutní klasifikace Roman Odložilík před Antonínem Tlusťákem. Zajímavý se jevil souboj o třetí místo, kde měl Vladimír Barvík před Jaroslavem Podešvou náskok pouhou jednu vteřinu. V dvoukolkách vedl Martin Hudec, následovaný Markem Holíkem a Jirkou Sommrem, kterého ve Vysokém Mýtě navigoval zkušený soutěžák Ondřej Bisaha. Ve zbývající části závodu se všichni jezdci vyvarovali divácky atraktivním kolizím a po šesti odjetých zkouškách si došel pro pohár určený nejrychlejšímu jezdci Roman Odložilík. Na bedně jej doplnili druhý Antonín Tlusťák a třetí Vladimír Barvík, jenž využil přetočení v jedné ze zatáček, kterého se dopustil Jaroslav Podešva. Bramborovou příčku nakonec obsadil „Poděs“ Podešva a TOP 5 uzavřel ve Vysokém Mýtě Martin Hudec. Kategorii dvoukolek ovládl Martin „Hud“ Hudec, před Markem Holíkem a Jirkou Sommrem. „Jsem rád, že jsem opět vyvětral buginu. Bohužel nemůžu z časových důvodů startovat na autocrossu v Humpolci, a proto jsem velmi uvítal možnost svezení se na GPD Rallycupu. Akce byla skvělá a Silvero opět potvrdil, že dělá věci s radostí a pohodou. Měl jsem bohužel v jedné rozjížďce problém s brzdami, ale to jsme potom odstranili a ty časy už byly dobrý. Jen mi dělaly problém úzké vracáky, kde jsem se nemohl vytočit a hodně zde ztrácel. V Hradci dostanou oblož!!! Sportu zdar!!!“ hodil rukavici svým soupeřům v absolutním pořadí Martin Hudec. Zvláštní cena byla předána i „nováčkovi za volantem soutěžního vozu“ Františku Duškovi, který ani v Mýtě nezanevřel na fotoaparát, a když nedržel volant na trati zkoušky, pobíhal mezi vozy a cvakal obrázky.
Ve Vysokém Mýtě si udělal chvilku na zodpovězení otázek i Vladimír Barvík.
Příznivci rally si pomalu zvykají na to, že soutěže již nejezdíš pravidelně, ale že máš pouze sporadické starty. Proč?
„Odpověď na tuto otázku je zcela jednoduchá, neboť vše se točí okolo peněz a to nejenom v rally, ale i v jiných sportech. Mně postupně finance ubývaly až do té míry, že jsem se dostal do stádia, zda budu dál jezdit. Pokud bych volil variantu pokračování v aktivní kariéře jezdce, musel bych z velké části své závodění dotovat. Proto jsem se rozhodl ukončit éru deseti až patnácti závodů za rok.“
Přímo se nabízí otázka, zda vyrazíš alespoň občas do rally?
„V plánu jsem měl letos startovat na Kopné a Mikuláši. K tomu je ovšem potřeba řádně otestovat závodní vůz, udělat si zdravotní prohlídku a obnovit licenci. Nakonec Kopná padla a já se rozhodl, že skrz jeden závod nebudu celé to martýrium podstupovat. K tomuto rozhodnutí navíc přispěl i fakt, že Silvestr Mikuláštík hodlá uspořádat na kopřivnickém polygonu Mikuláš rally, kde mohou startovat vozy, jenž nejsou otestované. Tímto tedy pro mne aktivní oficiální rally končí.“
Je tvé rozhodnutí ukončit závodění definitivní, nebo je šance, že tě někdy uvidíme?
„Jak se říká – nikdy neříkej nikdy. Nechci stoprocentně tvrdit, že loňský Mikuláš byl pro mne tím posledním oficiálním závodem. Letošek je jasný a co bude dál… Zatím nevidím nikde v budoucnu světlý bod, že by za mnou přišel někdo a řekl, tady máš sto tisíc a jeď.“
Ty jsi známý i tím, že tvůj tým servisuje a pronajímá auta…
„Tato činnost oproti závodění zůstává. Na dílně mám druhé mitsubishi, které je řádně otestované a tento vůz je připravován pro Olgu Lounovou. Navíc mi přibyly další dva vozy na servis, neboť Jaromír Tomaštík mi svěřil přípravu Renaultu Clia a Subaru Imprezy.“
Díky servisování různých vozů ty osobně na soutěžích jsi, škube ti to rukama?
„Abych se upřímně přiznal, tak ne. Postupně jsem si nějak odvykl.“
Oficiální závody jsi opustil a účastníš se závodů GPD, jak tyto akce hodnotíš?
„Akce typu GPD a Bonver, ať už se jmenovaly Bonver rallydrive, Rallydriver championship, či Rally cup jsou kamarádská setkání a příjemné závodění. Nejsou tady nad námi žádné autority v podobě technických nebo sportovních komisařů. Po bezpečnostní stránce jsou tyto akce na dobré úrovni. Tomu hodně napomáhá i vhodný výběr lokality, kde závodíme. Samozřejmě, že i na těchto akcích se dá udělat kolostřešní variace, které jsme dnes hned dvě viděli, ale to k rally prostě patří.“
Když nastupuješ na start GPD závodu, kde nejsou tlaky ze stran na jezdce, s čím ty jdeš do rally?
„Pro mne je to odreagování od běžné práce a u těchto jízd si odpočinu. Aktivně jsem závodil patnáct let a ježdění mne pořád baví a tady je to taková uvolňovací záležitost. Pohoda, odpočinu si a zablbnu si.“
Která závodní lokalita tobě nejvíce vyhovuje?
„Mně se velmi líbila poslední Kopřivnice. Dnešní Vysoké Mýto je na můj vkus hodně zamotané. Já jsem vždy na rally upřednostňoval erzety jako například Pindula nebo Troják. Prostě zkoušky, které mají své tempo, rytmus a kde to odsýpá. Tady je to hodně zleva doprava, rozjet se a zabrzdit a pořád dokola. Z tohoto důvodu nemám rád městskou zkoušku při Barum rally. Pro diváky je tato zkouška jistě velmi atraktivní, ale pro jezdce nemá tato erzeta žádnou hodnotu. Nazval bych to spíše jízdou zručnosti.“
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.