Velmi zajímavý byl druhý závod GPD Rally Cupu 2015, který proběhl v polovině dubna ve Vysokém Mýtě. K vidění byly dva vozy specifikace S2000, jedna er pětka a bugina, a také dvě výstavní budky. Vítězi se stali Roman Odložilík a Martin Hudec.
Necelé tři týdny volna měli jezdci startující v GPD Rally Cupu 2015, aby se letos podruhé sešli a bojovali o body. Hostitelskou tratí se tentokráte stal autodrom ve Vysokém Mýtě, kde hlavní organizátor cupu Silvestr Mikuláštík vytýčil trať dlouhou 4,1 km, která se následně jela šestkrát. Z pravidelných účastníků se na autodromu představili například Roman Odložilík (Ford Fiesta R5), Antonín Tlusťák a Jaroslav Orsák (oba Škoda Fabia S2000), Vladimír Barvík (Mitsubishi Lancer EVO IX) nebo Jaroslav Podešva (Subaru Impreza). Vozy s jednou poháněnou nápravou byly v Mýtě zastoupeny pěti auty. Velkým zpestřením byla jistě bugina Yamaha Kart, kterou přivezl Martin Hudec. Marek Holík usedal do Škody Felicia Kit Car, Jirka Sommer do Citroënu DS3, Patrik Brtníček do Renaultu Clio a Martin Kalakaj přivezl Hondu Civic VTi. Startovní listina čítala téměř dvacet jezdců a mezi nimi jako perlička František Dušek, který startoval se Subaru Impreza.
Druhý měřený test výrazně zamíchal pořadím. Nejprve ze závodu před startem druhé zkoušky odstoupili Martin Kalakaj (rodinné důvody) a Silvestr Mikuláštík (Subaru Impreza – motor). Pouze pár stovek metrů od startu ujel Patrik Brtníček, aby ukázal výstavní budku. Po odtáhnutí pomuchlaného renaultu do servisu se vydal na trať zkoušky Jaroslav Orsák a ve stejném místě jako Brtníček předvedl i on kolostřešní kreaci. Rozdíl mezi Brtníčkem a Orsákem byl pouze v tom, že jezdec renaultu kotrmelec dokončil. Tato situace byla jistě zajímavá pro Andreu, manželku Martina Hudce, která v tu chvíli seděla na místě spolujezdce vedle „Jarina“, a tak si i ona mohla vyzkoušet pozici visícího netopýra. A jak viděla situaci posádka Patrik Brtníček – Ivo Vybíral? „GPD ve Vysokém Mýtě jsme využili jako skvělou příležitost nasbírat cenné závodní kilometry. Jak já, tak hlavně sedmnáctiletý Patrik jsme samozřejmě rádi za každé takové svezení. Bohužel již ve druhé erzetě jsme trefili gumu od traktoru a auto se převrátilo přes střechu. Taková věc nás samozřejmě velice mrzí, ale na druhou stranu doufáme, že jsme si to na příštích deset let vybrali,“ shodli se Patrik s Ivem. V polovině závodu byl na čele absolutní klasifikace Roman Odložilík před Antonínem Tlusťákem. Zajímavý se jevil souboj o třetí místo, kde měl Vladimír Barvík před Jaroslavem Podešvou náskok pouhou jednu vteřinu. V dvoukolkách vedl Martin Hudec, následovaný Markem Holíkem a Jirkou Sommrem, kterého ve Vysokém Mýtě navigoval zkušený soutěžák Ondřej Bisaha. Ve zbývající části závodu se všichni jezdci vyvarovali divácky atraktivním kolizím a po šesti odjetých zkouškách si došel pro pohár určený nejrychlejšímu jezdci Roman Odložilík. Na bedně jej doplnili druhý Antonín Tlusťák a třetí Vladimír Barvík, jenž využil přetočení v jedné ze zatáček, kterého se dopustil Jaroslav Podešva. Bramborovou příčku nakonec obsadil „Poděs“ Podešva a TOP 5 uzavřel ve Vysokém Mýtě Martin Hudec. Kategorii dvoukolek ovládl Martin „Hud“ Hudec, před Markem Holíkem a Jirkou Sommrem. „Jsem rád, že jsem opět vyvětral buginu. Bohužel nemůžu z časových důvodů startovat na autocrossu v Humpolci, a proto jsem velmi uvítal možnost svezení se na GPD Rallycupu. Akce byla skvělá a Silvero opět potvrdil, že dělá věci s radostí a pohodou. Měl jsem bohužel v jedné rozjížďce problém s brzdami, ale to jsme potom odstranili a ty časy už byly dobrý. Jen mi dělaly problém úzké vracáky, kde jsem se nemohl vytočit a hodně zde ztrácel. V Hradci dostanou oblož!!! Sportu zdar!!!“ hodil rukavici svým soupeřům v absolutním pořadí Martin Hudec. Zvláštní cena byla předána i „nováčkovi za volantem soutěžního vozu“ Františku Duškovi, který ani v Mýtě nezanevřel na fotoaparát, a když nedržel volant na trati zkoušky, pobíhal mezi vozy a cvakal obrázky.
Ve Vysokém Mýtě si udělal chvilku na zodpovězení otázek i Vladimír Barvík.
Příznivci rally si pomalu zvykají na to, že soutěže již nejezdíš pravidelně, ale že máš pouze sporadické starty. Proč?
„Odpověď na tuto otázku je zcela jednoduchá, neboť vše se točí okolo peněz a to nejenom v rally, ale i v jiných sportech. Mně postupně finance ubývaly až do té míry, že jsem se dostal do stádia, zda budu dál jezdit. Pokud bych volil variantu pokračování v aktivní kariéře jezdce, musel bych z velké části své závodění dotovat. Proto jsem se rozhodl ukončit éru deseti až patnácti závodů za rok.“
Přímo se nabízí otázka, zda vyrazíš alespoň občas do rally?
„V plánu jsem měl letos startovat na Kopné a Mikuláši. K tomu je ovšem potřeba řádně otestovat závodní vůz, udělat si zdravotní prohlídku a obnovit licenci. Nakonec Kopná padla a já se rozhodl, že skrz jeden závod nebudu celé to martýrium podstupovat. K tomuto rozhodnutí navíc přispěl i fakt, že Silvestr Mikuláštík hodlá uspořádat na kopřivnickém polygonu Mikuláš rally, kde mohou startovat vozy, jenž nejsou otestované. Tímto tedy pro mne aktivní oficiální rally končí.“
Je tvé rozhodnutí ukončit závodění definitivní, nebo je šance, že tě někdy uvidíme?
„Jak se říká – nikdy neříkej nikdy. Nechci stoprocentně tvrdit, že loňský Mikuláš byl pro mne tím posledním oficiálním závodem. Letošek je jasný a co bude dál… Zatím nevidím nikde v budoucnu světlý bod, že by za mnou přišel někdo a řekl, tady máš sto tisíc a jeď.“
Ty jsi známý i tím, že tvůj tým servisuje a pronajímá auta…
„Tato činnost oproti závodění zůstává. Na dílně mám druhé mitsubishi, které je řádně otestované a tento vůz je připravován pro Olgu Lounovou. Navíc mi přibyly další dva vozy na servis, neboť Jaromír Tomaštík mi svěřil přípravu Renaultu Clia a Subaru Imprezy.“
Díky servisování různých vozů ty osobně na soutěžích jsi, škube ti to rukama?
„Abych se upřímně přiznal, tak ne. Postupně jsem si nějak odvykl.“
Oficiální závody jsi opustil a účastníš se závodů GPD, jak tyto akce hodnotíš?
„Akce typu GPD a Bonver, ať už se jmenovaly Bonver rallydrive, Rallydriver championship, či Rally cup jsou kamarádská setkání a příjemné závodění. Nejsou tady nad námi žádné autority v podobě technických nebo sportovních komisařů. Po bezpečnostní stránce jsou tyto akce na dobré úrovni. Tomu hodně napomáhá i vhodný výběr lokality, kde závodíme. Samozřejmě, že i na těchto akcích se dá udělat kolostřešní variace, které jsme dnes hned dvě viděli, ale to k rally prostě patří.“
Když nastupuješ na start GPD závodu, kde nejsou tlaky ze stran na jezdce, s čím ty jdeš do rally?
„Pro mne je to odreagování od běžné práce a u těchto jízd si odpočinu. Aktivně jsem závodil patnáct let a ježdění mne pořád baví a tady je to taková uvolňovací záležitost. Pohoda, odpočinu si a zablbnu si.“
Která závodní lokalita tobě nejvíce vyhovuje?
„Mně se velmi líbila poslední Kopřivnice. Dnešní Vysoké Mýto je na můj vkus hodně zamotané. Já jsem vždy na rally upřednostňoval erzety jako například Pindula nebo Troják. Prostě zkoušky, které mají své tempo, rytmus a kde to odsýpá. Tady je to hodně zleva doprava, rozjet se a zabrzdit a pořád dokola. Z tohoto důvodu nemám rád městskou zkoušku při Barum rally. Pro diváky je tato zkouška jistě velmi atraktivní, ale pro jezdce nemá tato erzeta žádnou hodnotu. Nazval bych to spíše jízdou zručnosti.“
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.