Vyhnat po zimní pauze pavouky z výfuku fabie, ale především otestovat vzájemnou spolupráci s novou spolujezdkyní. Tyto úkoly stály na Valašské rally před Martinem Vlčkem, který na valašských kotárech absolvoval první z pěti plánovaných závodů letos nově vzniklé Rallysprint série. Pravdou však je, že označení „na valašských kotárech“ může působit spíše zavádějícím dojmem. Z typicky valašské tváře závodu totiž zbyl jen zlomek a většina rally se odehrávala v okolí Hranic na Moravě a hradu Helfštýn.
Rozebírání důvodů, proč se letošní Valašská rally zařadila do kategorie organizačně nepovedených akcí, by vydalo na jeden samostatný článek. Nezbývá než konstatovat, že úroveň soutěže nesplnila očekávání posádek ani diváků a doufejme, že se nejednalo o poslední zápis do bohaté historie této kdysi slavné rally. „Samotná rally a její průběh se mi komentuje obzvlášť těžce, když mé jméno uvízlo mezi organizátory soutěže ještě z loňského roku a bylo pro mne velkým překvapením, když jsem se tohle dozvěděl až v průběhu rally. Nechci se ale distancovat od situací, které vznikaly v průběhu soutěže a pouze kritizovat její průběh, protože Valašská rally je má srdeční záležitost. Jsem velice rád za každý kilometr rychlostní zkoušky, který mohu absolvovat a doplnit tak, po zimě prázdnou adrenalinovou studnu,“ vyjádřil se na konto valašskomeziříčské rally „Vlčák“.
Nyní se už věnujme výlučně sportovní stránce. Martin Vlček zakončil loňské sprintové mistrovství jako držitel bramborové medaile, ale v letošní sezoně toto umístění neobhajuje. Na základě reorganizace seriálu jednodenních rally byly totiž čtyřkolky vyčleněny do samostatného Poháru 2+, který na Valašce zažíval premiéru. A nebyl sám. Premiéru si odbývala také Martinova nová spolujezdkyně Jindřiška Žáková, která většinu dosavadní kariéry strávila ve vozech nižších objemových tříd. Předstartovní otázkou bylo, zda její elán, chuť učit se a (v soutěžním voze nikoliv nepodstatná) nižší hmotnost dokážou přebít menší zkušenosti a zdravé obavy ze skoku do mnohem silnějšího vozu. Nově složená posádka se sice v závodě nakonec svezla jen na zhruba čtyřech desítkách „ostrých“ kilometrů, výsledky z jednotlivých rychlostních zkoušek ale dávají důvod k optimismu. „Před samotným závodem na nás byl vyvíjen nemalý tlak ze strany diváků, fanoušků i jezdců. Každý čekal, jak asi náš první závod skončí, a zda nebyla chyba právě mě posadit do tak rychlého auta, vedle ještě rychlejšího Martina. Z toho všeho samozřejmě u mě panovala velká nervozita, ale zároveň jsem se nemohla dočkat našeho dne D. Před závodem jsme s Martinem najeli několik desítek kilometrů na polygonu Tatra v Kopřivnici a poté ještě na uzavřené trati nedaleko Valašských Klobouků, kde vše probíhalo na jedničku. Den startu tu byl co by dup a my společně odpočítávali poslední vteřiny do první „ostré“ rychlostí zkoušky s názvem Špičky. V ten okamžik veškerá nervozita opadla a nám se podařilo ve velké konkurenci zajet pátý absolutní čas. Je faktem, že závod jsme pojali spíše jako poznávací, abychom se společně sehráli a neudělali zbytečnou chybu. Konečné umístění je víc než krásné, ale ještě větší výhrou je pro nás úspěšné přejetí cílové rampy,“ neskrývala nadšení nová členka Svarmetal Motorsportu – 22letá Jindřiška Žáková.
Pohoda uvnitř vozu a absence vážnějších chyb pomáhaly posádce Vlček – Žáková k zajíždění stabilních časů mezi pátým a devátým místem. Když v závěru soutěže odstoupil dosavadní nejrychlejší domácí reprezentant Roman Odložilík, posunuli se Martin s Jindřiškou na prestižní post nejúspěšnější české posádky ve výsledkové listině. Připočteme-li k tomu i čtvrté místo absolutně (za dvěma polskými a jednou slovenskou posádkou) a vítězství v Poháru 2+, těžko si lze představit lepší start do sezony. „Co se týká samotné spolupráce s novou navigátorkou, musím nejprve symbolicky smeknout závodnickou přilbu a pak použít všechna slova chvály. Stačilo pár ostrých metrů a dostavil se ten pocit „ jednovaječné symbiózy“, kdy všechno bylo přesně tak, jak potřebuji, abych se v autě cítil jistý a podal slušný výkon,“ vyjádřil svojí parťačce poklonu „Vlčák“. Jindřiška už jen skromně dodala: „Velký dík patří mechanikům za perfektní přípravu auta a hlavně Martinovi za tuhle skvělou příležitost a horu trpělivosti, co se mnou má.“
Ostrý test tedy vyšel na jedničku a v těchto dnech se již Martin Vlček, Jindřiška Žáková i jejich Škoda Fabia S2000 začínají pomalu připravovat na úvodní soutěž Mistrovství ČR v rally, kterou bude v termínu 24. – 25. dubna klatovská Rally Šumava.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.