Vyhnat po zimní pauze pavouky z výfuku fabie, ale především otestovat vzájemnou spolupráci s novou spolujezdkyní. Tyto úkoly stály na Valašské rally před Martinem Vlčkem, který na valašských kotárech absolvoval první z pěti plánovaných závodů letos nově vzniklé Rallysprint série. Pravdou však je, že označení „na valašských kotárech“ může působit spíše zavádějícím dojmem. Z typicky valašské tváře závodu totiž zbyl jen zlomek a většina rally se odehrávala v okolí Hranic na Moravě a hradu Helfštýn.
Rozebírání důvodů, proč se letošní Valašská rally zařadila do kategorie organizačně nepovedených akcí, by vydalo na jeden samostatný článek. Nezbývá než konstatovat, že úroveň soutěže nesplnila očekávání posádek ani diváků a doufejme, že se nejednalo o poslední zápis do bohaté historie této kdysi slavné rally. „Samotná rally a její průběh se mi komentuje obzvlášť těžce, když mé jméno uvízlo mezi organizátory soutěže ještě z loňského roku a bylo pro mne velkým překvapením, když jsem se tohle dozvěděl až v průběhu rally. Nechci se ale distancovat od situací, které vznikaly v průběhu soutěže a pouze kritizovat její průběh, protože Valašská rally je má srdeční záležitost. Jsem velice rád za každý kilometr rychlostní zkoušky, který mohu absolvovat a doplnit tak, po zimě prázdnou adrenalinovou studnu,“ vyjádřil se na konto valašskomeziříčské rally „Vlčák“.
Nyní se už věnujme výlučně sportovní stránce. Martin Vlček zakončil loňské sprintové mistrovství jako držitel bramborové medaile, ale v letošní sezoně toto umístění neobhajuje. Na základě reorganizace seriálu jednodenních rally byly totiž čtyřkolky vyčleněny do samostatného Poháru 2+, který na Valašce zažíval premiéru. A nebyl sám. Premiéru si odbývala také Martinova nová spolujezdkyně Jindřiška Žáková, která většinu dosavadní kariéry strávila ve vozech nižších objemových tříd. Předstartovní otázkou bylo, zda její elán, chuť učit se a (v soutěžním voze nikoliv nepodstatná) nižší hmotnost dokážou přebít menší zkušenosti a zdravé obavy ze skoku do mnohem silnějšího vozu. Nově složená posádka se sice v závodě nakonec svezla jen na zhruba čtyřech desítkách „ostrých“ kilometrů, výsledky z jednotlivých rychlostních zkoušek ale dávají důvod k optimismu. „Před samotným závodem na nás byl vyvíjen nemalý tlak ze strany diváků, fanoušků i jezdců. Každý čekal, jak asi náš první závod skončí, a zda nebyla chyba právě mě posadit do tak rychlého auta, vedle ještě rychlejšího Martina. Z toho všeho samozřejmě u mě panovala velká nervozita, ale zároveň jsem se nemohla dočkat našeho dne D. Před závodem jsme s Martinem najeli několik desítek kilometrů na polygonu Tatra v Kopřivnici a poté ještě na uzavřené trati nedaleko Valašských Klobouků, kde vše probíhalo na jedničku. Den startu tu byl co by dup a my společně odpočítávali poslední vteřiny do první „ostré“ rychlostí zkoušky s názvem Špičky. V ten okamžik veškerá nervozita opadla a nám se podařilo ve velké konkurenci zajet pátý absolutní čas. Je faktem, že závod jsme pojali spíše jako poznávací, abychom se společně sehráli a neudělali zbytečnou chybu. Konečné umístění je víc než krásné, ale ještě větší výhrou je pro nás úspěšné přejetí cílové rampy,“ neskrývala nadšení nová členka Svarmetal Motorsportu – 22letá Jindřiška Žáková.
Pohoda uvnitř vozu a absence vážnějších chyb pomáhaly posádce Vlček – Žáková k zajíždění stabilních časů mezi pátým a devátým místem. Když v závěru soutěže odstoupil dosavadní nejrychlejší domácí reprezentant Roman Odložilík, posunuli se Martin s Jindřiškou na prestižní post nejúspěšnější české posádky ve výsledkové listině. Připočteme-li k tomu i čtvrté místo absolutně (za dvěma polskými a jednou slovenskou posádkou) a vítězství v Poháru 2+, těžko si lze představit lepší start do sezony. „Co se týká samotné spolupráce s novou navigátorkou, musím nejprve symbolicky smeknout závodnickou přilbu a pak použít všechna slova chvály. Stačilo pár ostrých metrů a dostavil se ten pocit „ jednovaječné symbiózy“, kdy všechno bylo přesně tak, jak potřebuji, abych se v autě cítil jistý a podal slušný výkon,“ vyjádřil svojí parťačce poklonu „Vlčák“. Jindřiška už jen skromně dodala: „Velký dík patří mechanikům za perfektní přípravu auta a hlavně Martinovi za tuhle skvělou příležitost a horu trpělivosti, co se mnou má.“
Ostrý test tedy vyšel na jedničku a v těchto dnech se již Martin Vlček, Jindřiška Žáková i jejich Škoda Fabia S2000 začínají pomalu připravovat na úvodní soutěž Mistrovství ČR v rally, kterou bude v termínu 24. – 25. dubna klatovská Rally Šumava.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.