Vyhnat po zimní pauze pavouky z výfuku fabie, ale především otestovat vzájemnou spolupráci s novou spolujezdkyní. Tyto úkoly stály na Valašské rally před Martinem Vlčkem, který na valašských kotárech absolvoval první z pěti plánovaných závodů letos nově vzniklé Rallysprint série. Pravdou však je, že označení „na valašských kotárech“ může působit spíše zavádějícím dojmem. Z typicky valašské tváře závodu totiž zbyl jen zlomek a většina rally se odehrávala v okolí Hranic na Moravě a hradu Helfštýn.
Rozebírání důvodů, proč se letošní Valašská rally zařadila do kategorie organizačně nepovedených akcí, by vydalo na jeden samostatný článek. Nezbývá než konstatovat, že úroveň soutěže nesplnila očekávání posádek ani diváků a doufejme, že se nejednalo o poslední zápis do bohaté historie této kdysi slavné rally. „Samotná rally a její průběh se mi komentuje obzvlášť těžce, když mé jméno uvízlo mezi organizátory soutěže ještě z loňského roku a bylo pro mne velkým překvapením, když jsem se tohle dozvěděl až v průběhu rally. Nechci se ale distancovat od situací, které vznikaly v průběhu soutěže a pouze kritizovat její průběh, protože Valašská rally je má srdeční záležitost. Jsem velice rád za každý kilometr rychlostní zkoušky, který mohu absolvovat a doplnit tak, po zimě prázdnou adrenalinovou studnu,“ vyjádřil se na konto valašskomeziříčské rally „Vlčák“.
Nyní se už věnujme výlučně sportovní stránce. Martin Vlček zakončil loňské sprintové mistrovství jako držitel bramborové medaile, ale v letošní sezoně toto umístění neobhajuje. Na základě reorganizace seriálu jednodenních rally byly totiž čtyřkolky vyčleněny do samostatného Poháru 2+, který na Valašce zažíval premiéru. A nebyl sám. Premiéru si odbývala také Martinova nová spolujezdkyně Jindřiška Žáková, která většinu dosavadní kariéry strávila ve vozech nižších objemových tříd. Předstartovní otázkou bylo, zda její elán, chuť učit se a (v soutěžním voze nikoliv nepodstatná) nižší hmotnost dokážou přebít menší zkušenosti a zdravé obavy ze skoku do mnohem silnějšího vozu. Nově složená posádka se sice v závodě nakonec svezla jen na zhruba čtyřech desítkách „ostrých“ kilometrů, výsledky z jednotlivých rychlostních zkoušek ale dávají důvod k optimismu. „Před samotným závodem na nás byl vyvíjen nemalý tlak ze strany diváků, fanoušků i jezdců. Každý čekal, jak asi náš první závod skončí, a zda nebyla chyba právě mě posadit do tak rychlého auta, vedle ještě rychlejšího Martina. Z toho všeho samozřejmě u mě panovala velká nervozita, ale zároveň jsem se nemohla dočkat našeho dne D. Před závodem jsme s Martinem najeli několik desítek kilometrů na polygonu Tatra v Kopřivnici a poté ještě na uzavřené trati nedaleko Valašských Klobouků, kde vše probíhalo na jedničku. Den startu tu byl co by dup a my společně odpočítávali poslední vteřiny do první „ostré“ rychlostí zkoušky s názvem Špičky. V ten okamžik veškerá nervozita opadla a nám se podařilo ve velké konkurenci zajet pátý absolutní čas. Je faktem, že závod jsme pojali spíše jako poznávací, abychom se společně sehráli a neudělali zbytečnou chybu. Konečné umístění je víc než krásné, ale ještě větší výhrou je pro nás úspěšné přejetí cílové rampy,“ neskrývala nadšení nová členka Svarmetal Motorsportu – 22letá Jindřiška Žáková.
Pohoda uvnitř vozu a absence vážnějších chyb pomáhaly posádce Vlček – Žáková k zajíždění stabilních časů mezi pátým a devátým místem. Když v závěru soutěže odstoupil dosavadní nejrychlejší domácí reprezentant Roman Odložilík, posunuli se Martin s Jindřiškou na prestižní post nejúspěšnější české posádky ve výsledkové listině. Připočteme-li k tomu i čtvrté místo absolutně (za dvěma polskými a jednou slovenskou posádkou) a vítězství v Poháru 2+, těžko si lze představit lepší start do sezony. „Co se týká samotné spolupráce s novou navigátorkou, musím nejprve symbolicky smeknout závodnickou přilbu a pak použít všechna slova chvály. Stačilo pár ostrých metrů a dostavil se ten pocit „ jednovaječné symbiózy“, kdy všechno bylo přesně tak, jak potřebuji, abych se v autě cítil jistý a podal slušný výkon,“ vyjádřil svojí parťačce poklonu „Vlčák“. Jindřiška už jen skromně dodala: „Velký dík patří mechanikům za perfektní přípravu auta a hlavně Martinovi za tuhle skvělou příležitost a horu trpělivosti, co se mnou má.“
Ostrý test tedy vyšel na jedničku a v těchto dnech se již Martin Vlček, Jindřiška Žáková i jejich Škoda Fabia S2000 začínají pomalu připravovat na úvodní soutěž Mistrovství ČR v rally, kterou bude v termínu 24. – 25. dubna klatovská Rally Šumava.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?