Pódium volné: nový vůz ŠKODA Fabia R 5 oslaví svou premiéru na tratích rally po světě. ŠKODA Motorsport se v tomto roce postaví na start tří kvalitních šampionátů v rally. Fanoušci budou moci zažít naživo nový špičkový vůz s pohonem všech kol Fabia R 5 v kategorii WRC-2 mistrovství světa FIA v rally (WRC) a na Mezinárodním mistrovství České republiky v rally (MMČR). V průběhu sezóny se nová naděje na vítězství objeví také v asijsko-pacifickém šampionátu (APRC). V tomto prestižním mistrovství, jehož finále se odehraje na klíčovém trhu značky v Číně, pojede s vozem ŠKODA nově najatý švédský talent Pontus Tidemand. Asijsko-pacifický šampion Jan Kopecký a mistr Evropy Esapekka Lappi rovněž pojedou za tovární tým ŠKODA Motorsport - nyní s novými vozy Fabia R 5.
„Máme radost z úspěšné homologace našeho nového vozu ŠKODA Fabia R 5 Světovou automobilovou federací FIA. Nyní bychom chtěli otestovat, nakolik je náš nový speciál konkurenceschopný,“ říká šéf týmu ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek. Přitom také doufá, že svěží vítr přinese nová posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson: „Již máme v týmu asijsko-pacifického šampiona a mistra Evropy. Oba v uplynulých letech podali vynikající výkony. Abychom byli na budoucnost ještě lépe připraveni, vsadili jsme na další talentovanou dvojici - Pontuse Tidemanda a Emila Exelssona.“
Někdejší juniorský mistr světa v rally Tidemand bude se svým spolujezdcem startovat za tým ŠKODA v APRC. Zde sezóna začíná již Novozélandskou rally od 17. do 19. dubna, kde pojedou ještě s vozem Fabia Super 2000. V minulém roce dovršil Jan Kopecký triumfem na klíčovém trhu značky ŠKODA v Číně hattrick v titulech této značky v APRC s vozem Fabia Super 2000. „Těším se na novou výzvu. Jsem hrdý, že moje jméno je nyní na seznamu jezdců u tak úspěšné značky ŠKODA,“ říká 24letý Tidemand, který je pokládán za jeden z největších rallyových talentů v Evropě.
Svůj mistrovský kousek již předvedl stejně starý Esapekka Lappi ziskem titulu mistra Evropy 2014. V letošním roce se spolujezdcem Jannem Fermem poměří síly se světovou elitou na vybraných soutěžích kategorie WRC-2 na mistrovství světa FIA v rally. Zde oslaví ŠKODA Motorsport na Portugalské rally od 21. do 24. května svůj návrat do mistrovství světa po dvouleté přestávce, a to s novým vozem ŠKODA Fabia R 5.
„Již se nemůžeme prvního startu s novým vozem Fabia R 5 dočkat. Jsme velice zvědaví na nové auto, je to něco mimořádného,“ říká Lappi. „Velice nás těší, že jsme zpět v elitní lize.“ S novým speciálem rovněž pojede posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler, která se zúčastní především českého mistrovství v rally, které začíná 24./25. dubna Rally Šumava Klatovy.
„Jsem rád, že můžeme představit nový vůz ŠKODA Fabia R 5 a jeho výkony fanouškům v naší vlasti,“ komentuje to Kopecký. Ten se, stejně jako Pontus Tidemand, v průběhu sezóny zúčastní některých soutěží WRC-2. Tento zkušený jezdec věří v úspěšnou premiéru vozu Fabia R 5: „Nové auto jsme dostatečně otestovali. Jsem přesvědčen, že náš tým s mnoha mezinárodními inženýry odvedl vynikající práci.“
Světová automobilová federace FIA jako nejvyšší autorita motoristického sportu dala 1. dubna po rozsáhlém prověřování zelenou novému vozu ŠKODA Fabia R 5. Fabia R 5 vychází z mimořádného nového sériového vozu ŠKODA Fabia a je nástupcem vozu Fabia Super 2000, který vešel do historie ŠKODA Motorsport jako nejúspěšnější soutěžní vůz její 114leté historie. Vůz Fabia Super 2000 získal také díky úspěšnému zákaznickému programu od r. 2009 téměř 50 národních a mezinárodních titulů.
Nový vůz ŠKODA Fabia R 5 by měl v této úspěšné historii pokračovat. V souladu s předpisy FIA je nový vůz vybaven turbomotorem o objemu 1,6 litru. To je podstatná změna oproti dvoulitrovému atmosférickému benzinovému motoru vozu Fabia Super 2000. Kromě toho bude mít nové auto s pohonem všech kol sekvenční pětistupňovou převodovku a vzpěry McPherson. Hmotnost bude, jak stanoví předpisy, minimálně 1 230 kg. Aby vše dohromady perfektně fungovalo, investoval tým ŠKODA Motorsport od spuštění projektu 15 měsíců intenzivní vývojové práce. Ty by se nyní měly vyplatit na tratích rally.
Text a foto: Škoda Motorsport
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?