Pódium volné: nový vůz ŠKODA Fabia R 5 oslaví svou premiéru na tratích rally po světě. ŠKODA Motorsport se v tomto roce postaví na start tří kvalitních šampionátů v rally. Fanoušci budou moci zažít naživo nový špičkový vůz s pohonem všech kol Fabia R 5 v kategorii WRC-2 mistrovství světa FIA v rally (WRC) a na Mezinárodním mistrovství České republiky v rally (MMČR). V průběhu sezóny se nová naděje na vítězství objeví také v asijsko-pacifickém šampionátu (APRC). V tomto prestižním mistrovství, jehož finále se odehraje na klíčovém trhu značky v Číně, pojede s vozem ŠKODA nově najatý švédský talent Pontus Tidemand. Asijsko-pacifický šampion Jan Kopecký a mistr Evropy Esapekka Lappi rovněž pojedou za tovární tým ŠKODA Motorsport - nyní s novými vozy Fabia R 5.
„Máme radost z úspěšné homologace našeho nového vozu ŠKODA Fabia R 5 Světovou automobilovou federací FIA. Nyní bychom chtěli otestovat, nakolik je náš nový speciál konkurenceschopný,“ říká šéf týmu ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek. Přitom také doufá, že svěží vítr přinese nová posádka Pontus Tidemand/Emil Axelsson: „Již máme v týmu asijsko-pacifického šampiona a mistra Evropy. Oba v uplynulých letech podali vynikající výkony. Abychom byli na budoucnost ještě lépe připraveni, vsadili jsme na další talentovanou dvojici - Pontuse Tidemanda a Emila Exelssona.“
Někdejší juniorský mistr světa v rally Tidemand bude se svým spolujezdcem startovat za tým ŠKODA v APRC. Zde sezóna začíná již Novozélandskou rally od 17. do 19. dubna, kde pojedou ještě s vozem Fabia Super 2000. V minulém roce dovršil Jan Kopecký triumfem na klíčovém trhu značky ŠKODA v Číně hattrick v titulech této značky v APRC s vozem Fabia Super 2000. „Těším se na novou výzvu. Jsem hrdý, že moje jméno je nyní na seznamu jezdců u tak úspěšné značky ŠKODA,“ říká 24letý Tidemand, který je pokládán za jeden z největších rallyových talentů v Evropě.
Svůj mistrovský kousek již předvedl stejně starý Esapekka Lappi ziskem titulu mistra Evropy 2014. V letošním roce se spolujezdcem Jannem Fermem poměří síly se světovou elitou na vybraných soutěžích kategorie WRC-2 na mistrovství světa FIA v rally. Zde oslaví ŠKODA Motorsport na Portugalské rally od 21. do 24. května svůj návrat do mistrovství světa po dvouleté přestávce, a to s novým vozem ŠKODA Fabia R 5.
„Již se nemůžeme prvního startu s novým vozem Fabia R 5 dočkat. Jsme velice zvědaví na nové auto, je to něco mimořádného,“ říká Lappi. „Velice nás těší, že jsme zpět v elitní lize.“ S novým speciálem rovněž pojede posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler, která se zúčastní především českého mistrovství v rally, které začíná 24./25. dubna Rally Šumava Klatovy.
„Jsem rád, že můžeme představit nový vůz ŠKODA Fabia R 5 a jeho výkony fanouškům v naší vlasti,“ komentuje to Kopecký. Ten se, stejně jako Pontus Tidemand, v průběhu sezóny zúčastní některých soutěží WRC-2. Tento zkušený jezdec věří v úspěšnou premiéru vozu Fabia R 5: „Nové auto jsme dostatečně otestovali. Jsem přesvědčen, že náš tým s mnoha mezinárodními inženýry odvedl vynikající práci.“
Světová automobilová federace FIA jako nejvyšší autorita motoristického sportu dala 1. dubna po rozsáhlém prověřování zelenou novému vozu ŠKODA Fabia R 5. Fabia R 5 vychází z mimořádného nového sériového vozu ŠKODA Fabia a je nástupcem vozu Fabia Super 2000, který vešel do historie ŠKODA Motorsport jako nejúspěšnější soutěžní vůz její 114leté historie. Vůz Fabia Super 2000 získal také díky úspěšnému zákaznickému programu od r. 2009 téměř 50 národních a mezinárodních titulů.
Nový vůz ŠKODA Fabia R 5 by měl v této úspěšné historii pokračovat. V souladu s předpisy FIA je nový vůz vybaven turbomotorem o objemu 1,6 litru. To je podstatná změna oproti dvoulitrovému atmosférickému benzinovému motoru vozu Fabia Super 2000. Kromě toho bude mít nové auto s pohonem všech kol sekvenční pětistupňovou převodovku a vzpěry McPherson. Hmotnost bude, jak stanoví předpisy, minimálně 1 230 kg. Aby vše dohromady perfektně fungovalo, investoval tým ŠKODA Motorsport od spuštění projektu 15 měsíců intenzivní vývojové práce. Ty by se nyní měly vyplatit na tratích rally.
Text a foto: Škoda Motorsport
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.